Test: Toyota Camry Hybrid – toto je Lexus pre chudobných

05.10.2019 07:00

Sedany dnes nie sú v móde. Predaje padajú aj velikánom, akými sú VW Passat či Opel Insignia. Nehovoriac o Forde Mondeo. Toyota však našla odvahu a po 14 rokoch vrátila do Európy veľký sedan Camry. A má čím zaujať. Čarovnou spotrebou hybridu aj americkým závanom prémiového imidžu. Škoda, že bez verzie kombi.

Toyota Camry bola v minulých generáciách...
Toyota Camry bola v minulých generáciách pomerne konzervatívnym sedanom. Tá najnovšia má však odvážnejší dizajn. Šokuje najmä prednou maskou v štýle katamaranu. Autor: Ľuboš Pilc

Toyota vyradila z ponuky Avensis, vyvinutý špeciálne pre Európu. Rokmi jednoducho celkom stratil dych. Diera v ponuke však neostala dlho prázdna. Japonci sa po 14 rokoch odvážili priviezť do Európy svoj americký bestseller – sedan Camry. A mali na to niekoľko skvelých dôvodov. Pokles záujmu o naftové motory rieši totiž Camry elegantným spôsobom – hybridnou sústavou. A pokles záujmu o manistreamové sedany zas tým, že v génoch Camry koluje krv Lexusu. A to doslova. Nová generácia je totiž postavená na platforme GA-K, rovnakej, akú používa novučičký Lexus ES. To je výhoda, pretože v luxusnom segmente trhu nie sú sedany v Európe ešte celkom z kola von.

Na hranici vyššej strednej triedy

Tak aká je nová Camry? My sme si vyskúšali jej najdrahšiu verziu Executive. A, samozrejme, s hybridným pohonom. Napokon, inú voľbu ani nemáte. Camry je v prvom rade veľká. Porovnanie s Avensisom ani nemá význam. Na dĺžku má 4 885 mm a jej rázvor je 2 825 mm. Je teda o 110 mm dlhšia ako Passat a dokonca o 25 dlhšia ako Superb. Len v rázvore ju Superb deklasuje o 25 mm. Už z rozmerov jasne cítiť, že vietor fúka spoza Atlantiku, kde tieto rodinné sedany poriadne narástli. A teraz sa z tejto výhody môžu tešiť aj Európania. Na tomto formáte sa pritom Toyote podarilo postaviť limuzínu, ktorej nechýba elegancia ani športový akcent.

Veľkorysým formátom neutají Camry svoju...
Veľkorysým formátom neutají Camry svoju americkú DNA. Je dlhšia ako Passat aj ako Superb. Autor: Ľuboš Pilc

Možno to nie je láska na prvý pohľad, ale Camry si s konkurenciou naozaj nepomýlite. Obrovská predná „katamaranová“ maska s horizontálnymi lamelami je jednoducho neprehliadnuteľná. Svetelnú techniku zastupujú nápadné bi-LED reflektory. Profil oživujú 18-palcové disky, znížená línia okien a zadné stĺpiky s prelisom či okno sklonené takmer v uhle kupé. Vzadu zaujme bohato modelovaná kapota, úzke svetlá aj nápis modelového radu. Veľký sedan možno nie je taký vyvážený ako Passat, Insiginia alebo Superb, ale práve americký pôvod ho robí zaujímavým. Navyše z máte pocit, že Camry patrí do vyššej strednej triedy.

Vzadu púta pozornosť bohato modelovaná kapota a...
Vzadu púta pozornosť bohato modelovaná kapota a úzke svetlá. A napriek ekologickému pohonu netají ani výfuk. Autor: Ľuboš Pilc

Veľký formát znamená aj veľký interiér. Na priestor sa naozaj sťažovať nebudete. Camry je štedrá vo všetkých smeroch. Dokonca aj vzadu, kde má posádka obrovskú rezervu na nohy. Prirovnanie so Superbom sedí. A sedadlá? Tie opäť odkazujú na nároky amerických klientov. Sú široké, mäkučké a v našom prípade elektricky ovládané, čalúnené kožou a, samozrejme, vyhrievané. Nešetrilo sa ani na rozmeroch a čalúnení tých zadných. Už dávno sme nevideli také dlhé „sedáky“ a vysoké komfortne sklonené operadlá. Atmosféra je vyslovene prémiová a podstatne uvoľnenejšia ako pri strohých nemeckých modeloch. Na palubnej doske sa dizajnéri doslova „vybláznili“.

Prémiový interiér

So stredovou konzolou je palubná doska prepojená akousi vlnou. A v spojení s drevenými dekoráciami, koženým čalúnením všetkých povrchov a kontrastným sfarbením kabíny to vyzerá naozaj dobre. Napokon, Camry bola v USA vyhodnotená ako jedno z desiatich áut s najkrajším interiérom. Dizajn ale nejde na úkor funkcie. Rozsah nastavenia sedadiel, elektrického stĺpika volantu aj poloha mäkkej lakťovej opierky tvorenej krytom odkladacieho boxu, sú bezchybné. Po vypnutí motora sa volant stiahne, takže uľahčuje vystupovanie. Navyše, infotainment Camry považujeme za vydarenejší ako v Lexuse ES. Jednoducho, menej je niekedy viac.

V bohato vybavenej kabíne vládne prémiový duch....
V bohato vybavenej kabíne vládne prémiový duch. Zvlášť vo verzii Executive plnej kože či imitácii dreva. Palubná doska je prepojená so stredovou konzolou akousi vlnou. Autor: Ľuboš Pilc

Centrálny 8-palcový displej má plochu rozdelenú na tri časti, takže si tu môžete navoliť tri najpoužívanejšie funkcie, napríklad audio, navigáciu a informácie o toku energií. A potom je tu osem klasických tlačidiel na vstup do základných vetiev menu, dva otočné ovládače a samostatný panel klimatizácie. Takáto kombinácia softvéru a hardvéru je oveľa intuitívnejšia ako komplikovaný systém v Lexuse, ktorý vyžaduje týždňové školenie. Oceňujeme aj dva „budíky“ v prístrojovom paneli. Otáčkomer však v hybride nenájdete, zatupuje ho ekonomer. Medzi nimi sa nachádza ďalší displej, napríklad s údajmi palubného počítača. Ovláda sa z volantu veľmi jednoducho.

Na zadných sedadlách sa budete cítiť ako v...
Na zadných sedadlách sa budete cítiť ako v skutočnej limuzíne. Miestom na nohy konkuruje Camry dokonca aj Superbu. Autor: Ľuboš Pilc

Aby sme ale len nechválili. Toyota má obrovské rezervy v grafike. Grafy priebehu spotreby na displeji rozhrania, grafika toku energií, navigácie či zobrazenie okamžitej spotreby na prístrojovom paneli vyzerajú nielen staromódne, ale sú tiež nelogické. Stupnica okamžitej konzumácie paliva je ciachovaná na malej ploche až do 30 litrov, pritom sa s Camry pohybujete väčšinou do desiatich. Takže odčítanie je veľmi nepresné a ešte to komplikuje fakt, že celá stupnica je naklonená v uhle asi 30 stupňov. Na tomto by mohla Toyota po rokoch konečne zapracovať, stráca tým zbytočne na konkurentov.

Kufor má slušných 524 litrov, ale prístup doň...
Kufor má slušných 524 litrov, ale prístup doň obmedzuje malý vstupný otvor. Limitom je aj priečka za zadnými sedadlami. Autor: Ľuboš Pilc

Do kufra Camry naložíte 524 litrov batožín. Priestor je využitý naplno až po vnútorné obloženie blatníkov a má úplne rovnú podlahu. Ale ako na každom sedane sú limity dané veľkosťou vstupného otvoru, kde ani Camry neexceluje. Navyše sú tu typické japonské zvláštnosti, ako nekryté ramená kapoty, ktoré pri zatváraní kufra prichádzajú do kontaktu s batožinou, o to horšie, že chýba tlmenie. A potom je tu priečka medzi interiérom a batožinovým priestorom, ktorej otvor obmedzuje nakladanie väčších predmetov. Práve ideálne nie je ani sklápanie operadiel. Tie sa síce odisťujú tiahlami priamo v kufri, ale následne treba operadlá sklopiť ručne. I tak je na podlahe veľký schod.

Hybrid na jednotku

Toyota vám v Európe nedáva v prípade pohonu na výber. Jednoducho, Camry je hybrid. To vám ale prekážať rozhodne nebude. Japonci dokázali stlačiť cenu tejto technológie na úroveň, ktorá zodpovedá bežnej európskej voľbe v tejto triede – teda dieslu s automatickou prevodovkou. Lenže európski konkurenti nedokážu to, čo hybridná Camry. V úspornosti má tento veľký sedan jednoznačne prevahu. Najmä v meste, kde dokáže absolvovať väčšinu zápch, parkovacích manévrov, príjazdov na križovatku, státí, ale aj kratších úsekov v nižších rýchlostiach s vypnutým spaľovacím motorom. Efekt je jednoznačný. Aj v dopravnej špičke dokážete prísť do práce so spotrebou pod 5,5 litra, čo je pri benzínových aj naftových motoroch nemysliteľné.

Hybridný systém má výkon 160 kW a krútiaci...
Hybridný systém má výkon 160 kW a krútiaci moment 221 Nm. To je dosť na svižnejšiu jazdu. Autor: Ľuboš Pilc

Pritom nie je Camry žiadnym komótnym sedanom. Pod kapotou má 2,5-litrový Atkinsonov 4-valec a elektromotor. V spojení s planétovou prevodovkou dáva systém spolu 160 kW a 221 Nm krútiaceho momentu. Samozrejme, vzhľadom na objem motora to nie sú žiadne rekordné čísla, ale toto je hybrid a vzájomnou spoluprácou benzínového agregátu a elektrickej časti pohonu dokáže poskytnúť dostatok zrýchlenia aj pri predbiehacích manévroch vo vyšších rýchlostiach. Camry akceleruje na stovku za 8,3 sekundy čo nie je zlé. Zvyknúť si však musíte na špecifický prejav hybridnej sústavy. Najmä na to, že otáčky motora sú „odtrhnuté“ od okamžitej rýchlosti. „Mixérefekt“ je však omnoho kultivovanejší než pri menších hybridoch Toyoty.

So spotrebou Camry  doslova čaruje. S ľahšou...
So spotrebou Camry doslova čaruje. S ľahšou nohou na plyne dokáže jazdiť aj za 5,5 litra benzínu na sto kilometrov. A nevadia jej ani zápchy. My sme dosiahli priemer 5,9 litra na 100 km. Autor: Ľuboš Pilc

Jednoducho, objemnejší motor má hlbší zvuk a istú rezervu, vďaka ktorej sa tak nenamáha. Navyše je pri nižších otáčkach, v ktorých sa nachádza väčšinu času, veľmi tichý. A celková spotreba? Na to, že sa veziete v komfortnom sedane na hranici strednej a vyššej strednej triedy, je Camry neuveriteľne úsporná. Palubný počítač ukázal celkový priemer za 2 680 kilometrov jazdy len 5,9 litra benzínu na 100 km. A to sme si nedávali extra pozor. S ľahšou nohou na plyne sme jazdili čiastkové úseky asi za 5,6 litra.

Na ceste vás rozmaznáva

Camry naplní vaše očakávania aj komfortom jazdy. Podvozok je naladený mäkšie ako pri nemeckej konkurencii a dobre tlmí nerovnosti. Presne tak to má pri limuzíne byť. Dlhá cesta vás skôr zrelaxuje ako unaví. Toyota však mohla lepšie odfiltrovať hluk pneumatík, evidentné je to najmä na horších povrchoch. Pomáha tiež záplava asistenčných systémov Toyota Safety Sense. Camry vás napríklad citlivo udržiava v jazdnom prúde, prepína diaľkové svetlá a dokonca zabrzdí pri cúvaní, ak by malo dôjsť počas parkovania ku kontaktu s iným autom. Jej doménou sú ale skôr diaľnice ako kľukaté cestičky. Od rozmerného sedanu s ťažkým „hybridným“ predkom a predným náhonom napokon extra obratnosť ani neočakávate.

I tak je pôsobivé ako dokážu trakčné systémy držať auto v stope pri prudkých zmenách smeru jazdy. A potom je tu veľmi príjemné riadenie. Len pri prudšej akcelerácii v zákrutách sa prejavuje jemné “strhávanie“ volantu. Ak máte predsa len chuť na dynamickejšiu jazdu, k dispozícii je mód Sport s ostrejšou odozvou plynu. Elektromotor sa potom angažuje pri okamžitých dodávkach krútiaceho momentu oveľa intenzívnejšie. Pritom to stále nemusí znamenať zásadné zvýšenie spotreby. Camry je jednoducho zdatným súperom pre zavedených európskych hráčov. Je mimoriadne úsporná, priestranná, pohodlná a k tomu pridáva prémiový punc. Jej najväčšou nevýhodou bude tak len absencia verzie kombi.

A koľko si Toyota za svoju vlajkovú loď pýta? Camry začína na 34 000 eurách, čo je vyššie ako jej konkurenti, lenže už v základe má hybridný pohon s výkonom 160 kW a „automatickú prevodovku“. Takže ak ju porovnáte so súpermi s podobným výkonom a vybavením, tento rozdiel rýchlo stiahne. Zvlášť to platí pre nami testovanú verziu Executive. Za tých 39 500 eur už totiž dostanete plne vybavené auto vrátane koženého čalúnenia, dvojzónovej klimatizácie, adaptívneho tempomatu, bi-LED svetiel, elektricky nastaviteľných vyhrievaných sedadiel, elektrochroma­tického vnútorného spätného zrkadla, navigácie či multimediálneho systému s 8-palcovou obrazovkou. Jednoducho, investovať viac nedáva zmysel. Hoci máte ešte k dispozícii paket VIP.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 885
Šírka (mm) 1 840
Výška (mm) 1 445
Rázvor náprav (mm) 2 825
Objem kufra (l) 524

Technické údaje

Model Toyota Camry 2,5 Hybrid
Počet valcov/ventilov 4/16
Max. systémový výkon (kW) 160
Prevodovka Planétová – kontinuálna
0 – 100 km/h (s) 8,3
Spotreba na 100 km (l) 5,3 – 5,6 (WLTP)
Spotreba počas testu (l) 5,5 – 5,9

Ceny

Cena od 34 000 €
Cena Executive 39 500 €
Toyota
		Camry Hybrid - test
		2019
Toyota
		Camry Hybrid - test
		2019
+30Toyota Camry Hybrid -
		test
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Toyota Camry #Toyota #test
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR