S pocitmi radosti nie som sám. Už tridsať rokov sa Mazda MX-5 vkráda do duší vodičov. Darí sa jej to aj napriek tomu, že nie je najrýchlejšia, najväčšia, najluxusnejšia ani najpohodlnejšia. Už tri desaťročia ťaží zo svojej charizmy a najmä jazdných vlastností. Japonská automobilka vydala limitovanú edíciu štvrtej generácie modelu MX-5, ktorý má pripomenúť významné životné jubileum.
Mazda MX-5 je na trhu aktuálne vo štvrtej generácii. Za uplynulých 30 rokov sa stala v šoférskej komunite po celej planéte legendou. Všetko sa to začalo prvou generáciou, ktorá bola na trh uvedená v roku 1989. Najnovšie pokračovanie je dostupné od roku 2015.

Po celý čas si automobil zachoval svoju koncepciu. Teda vpredu uložený motor, pohon zadnej nápravy a dve miesta na sedenie. V štandardnej verzii sa aj dnes strecha sklápa manuálne, teda bez použitia elektromotora. Vďaka tomu je MX-5 ľahká a veľmi dobre vyvážená. Jazdné vlastnosti má vyšperkované takmer do dokonalosti.
Oranžová lentilka
Mazda MX-5 patrí k malým autám. Kto túži po veľkom aute, ktoré budí rešpekt, mal by siahnuť po inom modeli. MX-5, ktorú vo svete poznajú aj pod označením Miata, je dlhá 3 915 mm, široká 1 735 mm a vysoká len 1 225 mm. Rázvor kolies dosahuje 2 310 mm. Nárazové testy EuroNCAP Mazda absolvovala v roku 2015 so ziskom štyroch hviezdičiek z piatich možných. Zvonku pôsobí maličkým dojmom.

Limitovaná 3000 kusová edícia 30th Anniversary prišla na trh vo výraznej oranžovej farbe (Racing Orange). Ak by ste mali pocit, že samotná MX-5 púta málo pozornosti, tak s touto farbou máte istotu, že pocit je falošný. Na druhej strane, viac sa mi k tomuto autu hodí sivá (Machine Gray) alebo typická červeno-bordová farba (Soul Red Crystal), ktorou je Mazda v posledných rokoch známa.
Automobil rozhodne vyzerá lepšie bez strechy, ako s ňou. Predsa len je to roadster a dizajnéri ho nakreslili práve na situácie, kedy strecha bude zložená za sedadlami. Dobrou správou je, že zložená strecha neuberá z batožinového priestoru. Na zloženie má vlastné miesto. Do batožinového priestoru sa zmestí 130 litrov. To je dostatok miesta na dve stredne veľké cestovné tašky a ďalšie príslušenstvo.

Špeciálna edícia je z vonkajšej strany rozpoznateľná aj vďaka oranžovo lakovaným brzdovým strmeňom. Predné brzdy majú strmene značky Brembo, zadné sú od firmy Nissin. Rovnako sa na karosérii nachádza aj nápis, ktorý nesie názov tejto edície.
Miestom sa šetrí
V interiéri nájde posádka všetko potrebné spolu s najmodernejšími technológiami, no priestorom treba šetriť. Ja ako vodič s výškou 186 cm mám v tomto aute sedadlo maximálne posunuté dozadu. Volant je na maximum vysunutý smerom ku mne.

V interiéri sa vďaka limitovanej edícii nachádzajú športové sedadlá Recaro. Tie sú hrubšie ako štandardné sedadlá a tak z interiéru odoberajú niekoľko centimetrov. Je to cítiť. Sedadlá navyše nie sú rovnaké. Sedák vodičovho sedadla má veľmi výrazné a tvrdé bočné vedenie. Sedadlo spolujazdca takto tvarovaný sedák nemá.
Vodič sediaci za volantom MX-5 je interiérom pohltený. Všetky potrebné systémy a ovládače auta má po ruke. V interiéri nechýba informačno zábavný systém, vyhrievanie sedadiel, obrazovka a klimatizácia.

Posádka však pociťuje nedostatok odkladacích priestorov. Vo dverách ani pred sedadlom spolujazdca ich nenájdete. Veľká odkladacia skrinka je medzi sedadlami. Tá je navyše uzamykateľná, takže by vám z nej nič nemalo zmiznúť, ani keď necháte auto odparkované so stiahnutou strechou.
Po zatiahnutí strechy sa v interiéri tohto auta cítim trochu stiesnene. Párkrát sa mi stalo, že pri rýchlom otáčaní volantu som rukou opakovane buchol do čelného skla. To je totiž pri vodičovi poriadne blízko.

Nech žije šoférovanie
Mazda MX-5 je najmä o pocite z jazdy a o samotnom šoférovaní. Už po naštartovaní vodič vie, že sedí v inom ako bežnom aute. Zaradenie prvého rýchlostného stupňa je takmer rituálne. Prevodovka má krátke a presné dráhy. Vodič pri manipulácii s ňou cíti mechaniku.
Automobil reaguje na všetko takmer okamžite. Môže za to jeho nízka hmotnosť pohybujúca sa okolo 1,1 tony. Za volantom tohto auta mám pocit, akoby som sedel vo veľkej motokáre. Riadenie je mimoriadne presné. Účinok posilňovača riadenia je primeraný zameraniu vozidla, teda volant dáva pri otáčaní väčší odpor.
Rovnako väčší odpor kladie aj spojka. Napriek tomu nemôžem povedať, že by išlo o veľmi tvrdú spojku. V tvrdosti ide o mierny nadpriemer. Hravosť auta okrem nízkej hmotnosti zabezpečuje najmä pohon zadnej nápravy.
Po vypnutí stabilizačného systému vodič môže premeniť zadné pneumatiky na oblak dymu a točiť sa na mieste. Ak máte ambíciu naučiť sa zvládať zákruty powerslidom, MX-5 je tým pravým nástrojom. Vodič vždy presne vie, čo sa deje pod prednými alebo zadnými kolesami. Vďaka čitateľnosti jazdných vlastností aj začiatočník dokáže odhadnúť, kedy sa auto dostane na limit. MX-5 mu vždy povie, či ešte má pridať plyn alebo ubrať, či natočiť volantom viac alebo menej.
Podvozok však nie je tvrdý a nekompromisný. Auto nie je naladené na okruh. Tlmenie nezabudlo, že nerovnosti treba odfiltrovať a v zákrutách sa Mazda vie aj mierne nakloniť. MX-5 hlce zákruty ako hravé šteňa. Vždy mám pocit, že sa z tej jazdy neteším len ja, ale aj auto. A to je správne. Svet nepotrebuje ďalšie auto s podvozkom ako skala. Správanie auta nezmenili ani tlmiče Bilstein, ktoré sú súčasťou limitovanej edície.

MX-5 je ideálne auto na svižnú jazdu po okresných cestách. Na diaľnici v interiéri panuje veľký hluk. Aerodynamický aj spod motora. Posádka musí aj napriek malému interiéru po sebe kričať. Bez strechy je jazda po diaľnici možná, no nepríjemná.
Zvyknúť si treba akurát na cúvanie. Vodič sedí tesne pred zadnou nápravou a na to pri cúvaní do parkovacieho boxu treba myslieť. Parkovacia kamera v ponuke nie je a bola by zbytočná.

Dvojlitrový benzínový motor bez turba
Mazda MX-5 s dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom bez turba má výkon 184 koní. Viac jej rozhodne netreba. Na 100 km/h s ním zrýchli za 6,5 sekundy. Nástup výkonu je predvídateľný a postupný v súlade s pribúdajúcimi otáčkami.
Jazdnému zážitku napomáha aj správne odstupňovaná prevodovka so šiestimi rýchlosťami. Motor má sýty zvuk a s malým autom nemá žiadny problém. Agregát má dostatok sily aj v nízkych a stredných otáčkach. Maximálny krútiaci moment 200 Nm však leží až pri 4-tisíc otáčkach.

Pomerne veľký motor v malom aute sa dokáže vyznamenať aj nízkou spotrebou. Mimo mesta pri pokojnej jazde, užívajúc si výhľady a vietor vo vlasoch zvládne vodič prejsť 100 km so spotrebou 4,9 l/100 km. V priemere je možné s autom jazdiť so spotrebou 6,2 l/100 km. Keď budete auto veľmi preháňať alebo pôjdete rýchlo po diaľnici, dostanete sa na hranicu 8 litrov.
Ako riadenie, podvozok a brzdy, tak aj motor reaguje na stlačenie plynu takmer okamžite. Keďže nemá turbo, vodič nemusí čakať na jeho prísun krútiaceho momentu. Vďaka tomu môže dávkovať výkon presne podľa potreby.

Záver
Mazda MX-5 je autom pre zábavu, pre užívanie si jazdy. Preto vo väčšine prípadov je minimálne druhým autom v rodine. Siahajú po ňom aj mladí ľudia. Veľkou výhodou MX-5 je jej cenová dostupnosť. Základná cena auta je 24 890 eur. V takom prípade je však pod kapotou 1,5 litrový benzínový štvorvalec.
S dvojlitrovým motorom cena začína na sume 30 790 eur. S ním prichádza aj diferenciál s obmedzenou svornosťou. Špeciálna verzia 30th Anniversary má cenovku 34 590 eur. Nemyslím si, že kúpa limitovanej edície má zmysel. Nenašiel som v nej nič, prečo by bolo nutné si ju kúpiť.

Zároveň si nemyslím, že v budúcnosti si udrží výrazne lepšiu cenu, ako bežné verzie. Limitované edície minulých generácií si držia hodnotu len o málo lepšie ako nelimitované kusy.
To však nemení fakt, že MX-5 je vynikajúce auto. Ak uvažujete o kúpe druhého auta do rodiny, prípadne vozidla, ktoré vám prinesie pôžitok a emócie, rozhodne by ste mali uvažovať aj o Mazde.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 3 915 |
Šírka (mm) | 1 735 |
Výška (mm) | 1 225 |
Rázvor (mm) | 2 310 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 137 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 998 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 135/184 pri 7 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 4 000 |
Prevodovka | 6-stupňový manuál |
Poháňaná náprava | zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 219 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,5 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 6,9 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,2 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena Mazdy MX-5 | 24 890 eur |
Cena limitovanej edície | 34 590 eur |
Záruka | 3 roky/100 000 km |