
Mercedes GLC je na trhu od roku 2015, kedy nahradil dovtedy existujúce GLK. V ponuke je štandardné SUV alebo testované kupé. Na poslednom autosalóne v Ženeve Mercedes odhalil faceliftovanú verziu, ktorá dostala okrem dizajnových noviniek aj tie technologické. Omladené kupé mala verejnosť možnosť po prvýkrát vidieť na autosalóne v New Yorku.
Je zaujímavé, že práve facelift poslal do histórie hybridnú verziu GLC 350e 4MATIC kupé. Jediný elektrický motor v ponuke má práve testovaná verzia GLC 300 4MATIC. Jeho výkon je však len 14 koní a nie je možné ho externe dobíjať.

Dizajnový refreš
Najvýraznejšia zmena prišla v rámci svetiel. Zadné svetlá už nemajú grafiku zostavenú z rovných línií. Zadné svetlá po novom dostali akoby “okuliare”. Spodná časť nárazníka v sebe nesie aj otvory pre výfuky. Sú však falošné. Automobil pôsobí robustne. Pri pohľade z diaľky sme mali opakovaný pocit, že sa pozeráme na väčšie GLE kupé.
Omnoho viac nás však oslovili zlepšenia v interiéri spolu s použitou výbavou. GLC kupé má sedadlá potiahnuté hnedou sedlovou kožou, ktorá je za príplatok 1 290 eur. Testovaný automobil je vybavený malým strešným oknom, ktorého clona sa zaťahuje manuálne. Už si ani nespomíname, kedy sme takéto riešenie naposledy videli a v Mercedese sme ho rozhodne nečakali.

V rámci faceliftu dostalo vozidlo systém MBUX. Navigácia posádke zobrazuje informácie o trase skombinované s aktuálnymi kamerovými zábermi spred auta. Automobil navigáciu zobrazuje na novej dvojici displejov, ktoré stretávame aj v iných modeloch. Pred vodičom sa nachádza prvý displej z dvojice, ktorý slúži ako digitálny prístrojový štít. Ten je možné ovládať dotykovou plochou na ľavej časti volantu. Pravý displej má vlastný touchpad. Zároveň je ho možné ovládať dotykovou plochou na pravej časti volantu.
Na prvý pohľad ide o komplikovaný systém, no dá sa naň rýchlo zvyknúť. Testované GLC kupé má k dispozícii aj systém Mercedes Me, vďaka ktorému sa posádka v prípade problémov môže spojiť so servisom alebo s osobným asistentom. Rovnako sa s autom môžete aj porozprávať a ovládať jednotlivé systémy hlasom.

V rámci priestoru nepatrí GLC kupé k rekordérom, no nemôžeme povedať, že je ho tam nedostatok. Posádka na predných aj zadných sedadlách má priestoru akurát. Najmä vzadu s ním nie je možné plytvať. Môže za to najmä skosená strecha, ktorá uberá z priestoru pre hlavy posádky. Bez problémov sa tam však odvezú aj dospelí ľudia s priemernou výškou.

Najvýkonnejší štvorvalec je smädný
Verzia GLC 300 4MATIC kupé je vybavená dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom, ktorého výkon dosahuje 258 koní spolu s krútiacim momentom 370 Nm. Výkon prechádza na obe nápravy prostredníctvom 9-stupňovej automatickej prevodovky.
S benzínovým preplňovaným štvorvalcom spolupracuje systém EQ Boost s výkonom 14 koní. V oficiálnej špecifikácii auta Mercedes o systéme EQ Boost hovorí ako o “štartovacom generátore”.

S takto vybaveným Mercedesom GLC 300 kupé sa nám darilo jazdiť s priemerným odberom na úrovni 10 litrov. Podľa nášho názoru ide o privysokú spotrebu. Trojlitrový šesťvalec v modeli GLE nám v nedávnom teste spotrebúval len o čosi viac.
Motor si s 1 825 kg vážiacim autom vie poradiť bez väčších problémov. Na 100 km/h sa testované vozidlo dostáva za 6,3 sekundy. Negatívne hodnotíme snahy automatickej prevodovky aj v najmenšom stúpaní na diaľnici podradiť a namiesto 9. stupňa držať zaradený 8. stupeň. V manuálnom režime pritom motor nemal najmenší problém s jazdou na najvyššom prevodovom stupni.

Prítomnosť systému EQ Boost sa na jazde príliš neprejavuje. Displej pred vodičom síce informuje o tom, či sa dobíja alebo dodáva energiu, no jeho prínos je malý. Automobil nemá elektrický režim a teda jazda na elektrinu nie je možná.
Ako najlepšia varianta pre toto auto sa nám javí benzínový šesťvalec, ktorý je však dostupný až s verziou AMG GLC 43. V ponuke je však aj verzia GLC 400d, ktorá má naftový radový šesťvalec s výkonom 330 koní a krútiacim momentom 700 Nm.

Ako prilepený k asfaltu
Automobil je obutý na 20-palcových kolesách. Predné pneumatiky majú šírku 255 a zadné až 285 mm. Už len málo chýba GLC k tomu, aby sa vďaka tomuto obutiu stalo “koľajovým” vozidlom. Automobil aj napriek svojej vyššej karosérii a hmotnosti atakujúcej dve tony drží na ceste ako prilepený.
Kupé nerozhodí ani rýchla jazda po nekvalitnom asfalte. Testovaný Mercedes je vybavený systémom, ktorý dynamicky ovláda pohyby karosérie. Vďaka nemu vodič cíti najmä v zákrutách, že auto sa pod ním zvláštne hýbe. Treba si na to zvyknúť, no systém v spolupráci s adaptívnymi tlmičmi funguje. Za takto vybavený podvozok sa pripláca 950 eur.

Aktívna zmena rýchlosti uloženej v tempomate
Jazdu po diaľnici uľahčuje poloautonómny systém jazdy, ktorý vozidlo udrží v strede jazdného pruhu. Negatívne hodnotíme systém, ktorý má za úlohu rozpoznávať značky a následne hodnotu maximálnej rýchlosti ukladať do tempomatu. V praxi to znamená, že ak idete po diaľnici 130 km/h a Mercedes rozpozná značku 110 km/h, automaticky ju prepíše v tempomate a auto samo spomalí.
Systém však nefunguje dokonale. V noci pri jazde po diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou nám auto opakovane brzdilo na 110 km/h aj napriek tomu, že v tom čase bola platná rýchlosť 130 km/h. Každé takéto spomalenie bolo nečakané a nepríjemné.
Na druhej strane pozitívne hodnotíme adaptívne LED svetlá, ktoré pracujú absolútne bez problémov. Ich vyrezávanie svetelného kužeľa prispieva k omnoho vyššej bezpečnosti pri jazde v noci.
Záver
Mercedes GLC kupé aj naďalej svoju klientelu zaujme najmä dizajnom a jeho proporciami. Najvýkonnejší benzínový štvorvalec podľa nás nie je pre toto auto to pravé. Vysoká hmotnosť a vyšší aerodynamický odpor sa podpisujú pod vysokú spotrebu.

Základná cena takto vybaveného auta je 50 140 eur bez dane. S príplatkovou výbavou sa jeho cena dostáva na 72 825 eur. Po pripočítaní dane ide o 87 390 eur. Medzi najdrahšie prvky výbavy patrí kožený interiér, 20-palcové disky, AMG line, prvotriedny balík plus, v ktorom sa nachádza aj spomínaný asistent sledovania dopravných značiek a strešné okno.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 731 |
Šírka (mm) | 1 890 |
Výška (mm) | 1 600 |
Rázvor (mm) | 2 873 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 825 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 991 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 190/258 pri 5 800 – 6 100 + 10/14 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 370 pri 1 800 – 4 000 + 150 |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 7,1 – 7,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 10,1 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena testovanej verzie | 60 168 eur s DPH |
Cena testovaného auta | 87 390 eur DPH |
Záruka | 6 rokov/160 000 km |