Dacia Duster patrí medzi najobľúbenejšie SUV. Za primeranú cenu poskytuje robustný zjav a dobré terénne vlastnosti. Sú však aj motoristi, ktorí sa uspokoja s pohonom predných kolies namiesto štvorkolky a očakávajú bohatšiu výbavu. Práve ich Dacia poteší motorom 1,3 TCe a výbavou Techroad.
Vonkajší vzhľad takmer bez zmien
Exteriér Dusteru sa už stáva ikonickým. Robustné blatníky a výrazná plastová ochrana podvozka jasne odkazujú na terénne ambície tohto SUV. Prednú masku skrášľuje výplet s chrómovými štvoruholníkmi. Zboku zaujmú strešné lyžiny a stúpajúca línia bočných okien. Vzadu upúta masívna ochrana nárazníka a svetlá s krížovým vzorom.
Duster vo výbave Techroad je prakticky totožný s ostatnými verziami. Odlišuje sa nápismi na predných blatníkoch, načerveno sfarbenými stredmi diskov kolies, červeným pásikom na spätných zrkadlách a špecifickým lakom karosérie s názvom Fusion. Súčasťou výbavy sú 17-palcové disky kolies, ktoré autu dodávajú sebavedomejší postoj.
Motor z prvej ligy
Už zďaleka neplatí, že Dacia vyrába len lacné autá podpriemernej kvality. Príslušnosť k francúzskemu Renaultu jej zabezpečuje prístup k rovnakým súčiastkam ako má aliancia Renault-Nissan. Tá navyše v spolupráci s Mercedesom-Benz vyvinula nový zážihový preplňovaný štvorvalec s objemom 1,3 litra. Naprieč viacerými značkami sa používa v rôznych výkonových verziách. Do Dusteru sa dostal aj variant s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 250 Nm.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h síce trvá 10,4 sekundy, no pocitovo je auto oveľa svižnejšie ako s predchádzajúcou atmosférickou „jedna-šestkou“. Maximálna rýchlosť je 191 km/h. Výkon prenáša na prednú nápravu šesťstupňová manuálna prevodovka. V ponuke je aj pohon oboch náprav.
Priemerná spotreba benzínu je 6,9 litra na sto kilometrov. V meste stúpne na 7,4 l/100 km. Pri jazde po diaľnici rýchlosťou 130 km/h sa odber benzínu z nádrže vyšplhá na 7,7 l/100 km. Motor síce pracuje len pri 2 700 ot./min, no nie príliš aerodynamický tvar karosérie neumožňuje dosiahnuť lepšiu spotrebu paliva. Naopak, po okresných cestách nie je problém atakovať spotrebu päť litrov na sto kilometrov.
Dacia Duster s pohonom len predných kolies je vhodná zväčša na asfaltové vozovky. Okrem svetlej výšky nemá v teréne čo ponúknuť. Podvozok je však naladený veľmi pohodlne a aj 17-palcové kolesá dobre filtrujú nerovnosti. Riadenie je voľné a v zákrutách sa auto značne nakláňa, no v tejto triede je to prípustné. Radiaca páka má krátke dráhy, ale v kulise je ukotvená voľne. Agregát je odhlučnený len priemerne a pri jazde vo vyšších rýchlostiach preniká do kabíny aj aerodynamický hluk.
Skrášlený plastový interiér
Vo vnútri Dusteru aj napriek výbave Techroad dominujú plasty. To je však dobre, keďže tento model plní často aj pracovné úlohy a plast je výhodný z hľadiska údržby. Spomínaná výbava ale prináša skrášlenia v podobe červených liniek okolo riadiacej páky a na držadlách dverí. Sedadlá sú čalúnené látkou s červeno-sivým vzorom a prešívané červenou niťou.
Pred vodičom sa nachádza dvojica analógových ukazovateľov okamžitej rýchlosti a otáčok motora a jednofarebný displej palubného počítača. Informačno-zábavný systém sa ovláda cez dotykovú obrazovku. Grafické rozlíšenie displeja je nízke. Na palube je aj cúvacia kamera, ktorá spolu s parkovacími senzormi uľahčuje parkovacie manévre.
Bezpečnej jazde napomáha monitorovanie mŕtveho uhla a jazdu po diaľnici uľahčuje tempomat. Najvyššia výbava má už v štandarde elektrické otváranie predných aj zadných okien, manuálnu klimatizáciu, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá alebo predné hmlové svetlomety.
Pasažieri vzadu majú miesta tak akurát. Vysokí ľudia sa možno budú cítiť stiesnene, ale ani dlhšia cesta na zadných sedadlách nie je úmorná. V kufri sa dá odviezť 478 litrov nákladu. V batožinovom priestore nie je dvojité dno. Rezervné koleso je upevnené na podvozku pod kufrom. Po sklopení zadných sedadiel nevzniká rovná plocha a prepravná kapacita sa zvýši na 1 623 litrov.
Záver
Dacia Duster je bestsellerom, ktorý určite ešte nepovedal posledné slovo. Do karát mu hrá, že za rozumné peniaze ponúka veľkú hodnotu. Pri pohone 4×4 je nápomocný v teréne. Vďaka novému motoru je sebavedomejší na asfalte a výbava Techroad mu dodáva šmrnc. Základná cena modelu je 9 990 eur. Vtedy je pod kapotou jednolitrový trojvalec s výkonom 74 kW (100 k).
Motor 1,3 TCe s výkonom 110 kW (150 k) je na výber už od výbavy Comfot za 14 990 eur. Vo výbave Techroad stojí 16 390 eur. Okrem spomínaných dizajnových prvkov sú súčasťou výbavy aj LED denné svetlá, zadné parkovacie senzory, palubný počítač, cúvacia kamera, tempomat s obmedzovačom rýchlosti a navigácia s mapou Slovenska.
V rámci príplatkovej výbavy je možné si zvoliť červený lak karosérie za 490 eur, automatickú klimatizáciu za 300 eur, bezkľúčové odomykanie a štartovanie za 200 eur, rezervné koleso za 70 eur, vyhrievanie predných sedadiel za 200 eur, mapové pokrytie Európy za 119 eur alebo kamerový systém s pohľadmi dopredu aj do bokov za 250 eur. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 341 |
Šírka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 693 |
Rázvor (mm) | 2 674 |
Svetlá výška (mm) | 210 |
Objem batožinového priestoru (l) | 478/1 623 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 309–1 387 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 762 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 332 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 5 250 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 240 pri 1 700 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 191 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,4 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 7,3/5,3/6,0 |
Emisie CO2 (g/km) | 138 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 9 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 16 390 EUR |
Cena testovaného vozidla | 17 769 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |