Test: Dacia Duster 1,3 TCe Techroad – najvýkonnejšia Dacia v histórii

Rumunskému SUV sa darí a z tempa nepoľavuje. Nová najvyššia výbava a hlavne nový benzínový motor s výkonom 150 koní majú šancu prilákať ďalších zákazníkov.

26.10.2019 07:00
IMG 20190806 130108 Foto:
Exteriér Dusteru sa už stáva ikonickým.
debata (3)

Dacia Duster patrí medzi najobľúbenejšie SUV. Za primeranú cenu poskytuje robustný zjav a dobré terénne vlastnosti. Sú však aj motoristi, ktorí sa uspokoja s pohonom predných kolies namiesto štvorkolky a očakávajú bohatšiu výbavu. Práve ich Dacia poteší motorom 1,3 TCe a výbavou Techroad.

Vonkajší vzhľad takmer bez zmien

Exteriér Dusteru sa už stáva ikonickým. Robustné blatníky a výrazná plastová ochrana podvozka jasne odkazujú na terénne ambície tohto SUV. Prednú masku skrášľuje výplet s chrómovými štvoruholníkmi. Zboku zaujmú strešné lyžiny a stúpajúca línia bočných okien. Vzadu upúta masívna ochrana nárazníka a svetlá s krížovým vzorom.

Súčasťou výbavy sú 17-palcové disky kolies,... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190806 130355 Súčasťou výbavy sú 17-palcové disky kolies, ktoré autu dodávajú sebavedomejší postoj.

Duster vo výbave Techroad je prakticky totožný s ostatnými verziami. Odlišuje sa nápismi na predných blatníkoch, načerveno sfarbenými stredmi diskov kolies, červeným pásikom na spätných zrkadlách a špecifickým lakom karosérie s názvom Fusion. Súčasťou výbavy sú 17-palcové disky kolies, ktoré autu dodávajú sebavedomejší postoj.

Motor z prvej ligy

Už zďaleka neplatí, že Dacia vyrába len lacné autá podpriemernej kvality. Príslušnosť k francúzskemu Renaultu jej zabezpečuje prístup k rovnakým súčiastkam ako má aliancia Renault-Nissan. Tá navyše v spolupráci s Mercedesom-Benz vyvinula nový zážihový preplňovaný štvorvalec s objemom 1,3 litra. Naprieč viacerými značkami sa používa v rôznych výkonových verziách. Do Dusteru sa dostal aj variant s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 250 Nm.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h síce trvá 10,4 sekundy, no pocitovo je auto oveľa svižnejšie ako s predchádzajúcou atmosférickou „jedna-šestkou“. Maximálna rýchlosť je 191 km/h. Výkon prenáša na prednú nápravu šesťstupňová manuálna prevodovka. V ponuke je aj pohon oboch náprav.

Motor má výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190806 131842 Motor má výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 250 Nm.

Priemerná spotreba benzínu je 6,9 litra na sto kilometrov. V meste stúpne na 7,4 l/100 km. Pri jazde po diaľnici rýchlosťou 130 km/h sa odber benzínu z nádrže vyšplhá na 7,7 l/100 km. Motor síce pracuje len pri 2 700 ot./min, no nie príliš aerodynamický tvar karosérie neumožňuje dosiahnuť lepšiu spotrebu paliva. Naopak, po okresných cestách nie je problém atakovať spotrebu päť litrov na sto kilometrov.

Dacia Duster s pohonom len predných kolies je vhodná zväčša na asfaltové vozovky. Okrem svetlej výšky nemá v teréne čo ponúknuť. Podvozok je však naladený veľmi pohodlne a aj 17-palcové kolesá dobre filtrujú nerovnosti. Riadenie je voľné a v zákrutách sa auto značne nakláňa, no v tejto triede je to prípustné. Radiaca páka má krátke dráhy, ale v kulise je ukotvená voľne. Agregát je odhlučnený len priemerne a pri jazde vo vyšších rýchlostiach preniká do kabíny aj aerodynamický hluk.

Skrášlený plastový interiér

Vo vnútri Dusteru aj napriek výbave Techroad dominujú plasty. To je však dobre, keďže tento model plní často aj pracovné úlohy a plast je výhodný z hľadiska údržby. Spomínaná výbava ale prináša skrášlenia v podobe červených liniek okolo riadiacej páky a na držadlách dverí. Sedadlá sú čalúnené látkou s červeno-sivým vzorom a prešívané červenou niťou.

Vo vnútri Dusteru aj napriek výbave Techroad... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190806 130950 Vo vnútri Dusteru aj napriek výbave Techroad dominujú plasty.

Pred vodičom sa nachádza dvojica analógových ukazovateľov okamžitej rýchlosti a otáčok motora a jednofarebný displej palubného počítača. Informačno-zábavný systém sa ovláda cez dotykovú obrazovku. Grafické rozlíšenie displeja je nízke. Na palube je aj cúvacia kamera, ktorá spolu s parkovacími senzormi uľahčuje parkovacie manévre.

Bezpečnej jazde napomáha monitorovanie mŕtveho uhla a jazdu po diaľnici uľahčuje tempomat. Najvyššia výbava má už v štandarde elektrické otváranie predných aj zadných okien, manuálnu klimatizáciu, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá alebo predné hmlové svetlomety.

Sedadlá sú čalúnené látkou s červeno-sivým... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190806 130606 Sedadlá sú čalúnené látkou s červeno-sivým vzorom a prešívané červenou niťou.

Pasažieri vzadu majú miesta tak akurát. Vysokí ľudia sa možno budú cítiť stiesnene, ale ani dlhšia cesta na zadných sedadlách nie je úmorná. V kufri sa dá odviezť 478 litrov nákladu. V batožinovom priestore nie je dvojité dno. Rezervné koleso je upevnené na podvozku pod kufrom. Po sklopení zadných sedadiel nevzniká rovná plocha a prepravná kapacita sa zvýši na 1 623 litrov.

Záver

Dacia Duster je bestsellerom, ktorý určite ešte nepovedal posledné slovo. Do karát mu hrá, že za rozumné peniaze ponúka veľkú hodnotu. Pri pohone 4×4 je nápomocný v teréne. Vďaka novému motoru je sebavedomejší na asfalte a výbava Techroad mu dodáva šmrnc. Základná cena modelu je 9 990 eur. Vtedy je pod kapotou jednolitrový trojvalec s výkonom 74 kW (100 k).

V kufri sa dá odviezť 478 litrov nákladu. Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190806 131031 V kufri sa dá odviezť 478 litrov nákladu.

Motor 1,3 TCe s výkonom 110 kW (150 k) je na výber už od výbavy Comfot za 14 990 eur. Vo výbave Techroad stojí 16 390 eur. Okrem spomínaných dizajnových prvkov sú súčasťou výbavy aj LED denné svetlá, zadné parkovacie senzory, palubný počítač, cúvacia kamera, tempomat s obmedzovačom rýchlosti a navigácia s mapou Slovenska.

V rámci príplatkovej výbavy je možné si zvoliť červený lak karosérie za 490 eur, automatickú klimatizáciu za 300 eur, bezkľúčové odomykanie a štartovanie za 200 eur, rezervné koleso za 70 eur, vyhrievanie predných sedadiel za 200 eur, mapové pokrytie Európy za 119 eur alebo kamerový systém s pohľadmi dopredu aj do bokov za 250 eur. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 341
Šírka (mm) 1 804
Výška (mm) 1 693
Rázvor (mm) 2 674
Svetlá výška (mm) 210
Objem batožinového priestoru (l) 478/1 623
Objem palivovej nádrže (l) 50
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 309–1 387
Celková hmotnosť (kg) 1 762

Technické údaje

Typ motora radový zážihový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 1 332
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon (kW/k pri ot./min) 110/150 pri 5 250
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 240 pri 1 700
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,4
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 7,3/5,3/6,0
Emisie CO2 (g/km) 138
Počet miest na sedenie 5

Cena a záruka

Základná cena modelu 9 990 EUR
Základná cena testovanej verzie 16 390 EUR
Cena testovaného vozidla 17 769 EUR
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Dacia Duster Techroad
Dacia Duster Techroad
+32Dacia Duster Techroad

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster #1.3 TCe #dacia Duster 1.3 TCe #Dacia Duster TechRoad
Články podľa značiek