Test: Seat Leon 1,5 TSI 130 Black Limited - 20 koní chýba, štýl nie

27.10.2019 07:00

Seat Leon ST v poslednej fáze života dostal špeciálnu edíciu. Už o niekoľko mesiacov by verejnosť mala spoznať novú generáciu. Tretia generácia má však ešte stále čo ponúknuť. Vyskúšali sme kombi verziu Black Limited s 1,5 litrovým benzínovým motorom, ktorý dosahuje výkon 130 koní.

Seat Leon je rodinné kombi so športovým dizajnom.
Seat Leon je rodinné kombi so športovým dizajnom. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Tretia generácia prišla na trh v roku 2012. Automobil dostal lákavý španielsky dizajn. Veľmi podobný vzhľad neskôr dostala aj posledná generácia menšieho modelu Ibiza. Automobil stojí na platforme MQB. Rovnaký základ majú napríklad aj Škoda Scala alebo VW Golf siedmej generácie.

Verejnosť mala Leon možnosť po prvýkrát spoznať na autosalóne v Paríži, ktorý sa konal v roku 2012. Nárazové testy EuroNCAP automobil absolvoval v rovnakom roku s plným ziskom piatich hviezdičiek.

Automobil je na trhu od roku 2012.
Automobil je na trhu od roku 2012. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Doplnený temperament

Verzia Black Limited dodáva Leonu dizajnové prvky, ktoré mu chýbajú. Vďaka nej stojí testované auto na tmavých 18-palcových zliatinových diskoch. Spätné zrkadlá majú čierne kryty a taktiež čierne je orámovanie masky chladiča. Spolu s červenou metalízou Leon vyzerá skutočne dobre. Špeciálna edícia mu dodáva temperament, ktorý už v porovnaní s novšou konkurenciou začal strácať.

Interiér je vďaka tejto edícii čierny. Rovnako čierny je aj strop. A čierne sedadlá sú potiahnuté Alcantarou. Kvôli výdatnému použitiu čiernej farby je interiér tmavý. Chýba mu výrazný prvok. V noci mu ho dodáva červené podsvietenie prístrojov, no cez deň absentuje.

Čierne 18-palcové disky sú doménou Black Limited.
Čierne 18-palcové disky sú doménou Black Limited. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V oblasti priestoru patrí Leon k priemeru. Prístrojová doska je orientovaná na vodiča. V interiéri nachádzame dobre známe ovládače, ktoré sa objavujú naprieč mnohými modelmi produkovanými koncernom VW.

Centrom interiéru je 8-palcový dotykový displej informačno-zábavného systému. Po jeho stranách chýbajú tlačidlá, vďaka ktorým by sa dalo prepínať medzi základnými funkciami. Takmer celé ovládanie prebieha prostredníctvom dotykovej obrazovky. Dané riešenie nepatrí k najpraktickejším.

Interiér je podľa nás príliš tmavý.
Interiér je podľa nás príliš tmavý. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pred vodičom rovnako chýba digitálny prístrojový štít. Verzia Black Limited má klasické ukazovatele, medzi ktorými sa nachádza informačný displej. Volant je potiahnutý perforovanou kožou a na spodnej časti má znak “FR”. Ovládanie tempomatu ostáva na samostatnej páčke za volantom.

Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta. Rovnako majú k dispozícii aj výduchy ventilácie. Zadné sedadlá sa dajú sklápať do roviny v pomere 2/3. V strede sa nachádza otvor pre lyže. Pod dnom batožinového priestoru sa nachádza dojazdová rezerva. Do auta naložíte 587 litrov. Po sklopení sedadiel priestor narastá na 1 470 litrov.

V batožinovom priestore sa zadné sedadlá...
V batožinovom priestore sa zadné sedadlá sklápajú do roviny. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Slabšia verzia motora 1,5 TSI

Testovaný Leon je vybavený 1,5 litrovým štvorvalcom TSI, ktorý považujeme za jeden z najlepších benzínových štvorvalcov na trhu. Pohonná jednotka dokáže vypínať dva valce. Vo výkonnejšej verzii so 150 konskými silami sa vyznačuje prijateľnou spotrebou a dobrou odozvou na plynový pedál.

Motor v testovanom aute je naladený len na 130 koní. Krútiaci moment dosahuje hodnotu 200 Nm. Výkon na predné kolesá prenáša 6-stupňová manuálna prevodovka. Z 0 na 100 km/h automobil zrýchli za 9,4 sekundy.

1,5 litrové TSI patrí k najlepším benzínovým...
1,5 litrové TSI patrí k najlepším benzínovým štvorvalcom na trhu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Chýbajúcich 20 koní je však rozhodne cítiť. V mnohých situáciách sme mali pocit, že presne tých 20 koní by nám pomohlo. Ide najmä o chvíle počas predbiehania alebo potreby prudšieho zrýchlenia.

Tým nechceme povedať, že 130 koňová verzia testovaného motora je nedostatočná. Len to nie je ono. Vodič musí častejšie podradiť. Výraznejší ťah prichádza až pri 3-tisíc otáčkach.

Digitálny prístrojový štít Black limited nemá.
Digitálny prístrojový štít Black limited nemá. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

1,5 litrové TSI dokáže aj s menším výkonom vypínať dva valce. Deje sa tak najmä počas jazdných situácií, kedy na motor nie sú kladené vysoké výkonnostné nároky. Teda napríklad pri stabilnej jazde v meste alebo aj mimo neho. Vodič je o zmene počtu aktívnych valcov informovaný ikonou, prípadne nápisom, ak má zobrazenú aktuálnu a priemernú spotrebu. Inak táto zmena nie je sprevádzaná ani zmenou zvuku, či nástupom vibrácií.

Priemerná spotreba testovaného Leonu ST sa pohybuje na úrovni 6,7 litrov benzínu na 100 km. V meste stúpa približne na 7,5 litra. Mimo mesta klesá na 5,4 l/100 km. Ide o veľmi podobné údaje, aké dosahuje aj výkonnejšia verzia. Preto si myslíme, že priplatiť za 20 koní navyše má zmysel.

Automobil svieti LED technológiou cez deň aj v...
Automobil svieti LED technológiou cez deň aj v noci. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Priemerné jazdné vlastnosti

Seat Leon aj svojimi jazdnými vlastnosťami patrí k priemeru. Vo vodičovi nevzbudzuje výrazné emócie. Podvozok je nastavený tuhšie, rovnako ako v prípade zvyšku jeho koncernových súrodencov.

Na limite je automobil vďaka vpredu uloženému motoru nedotáčavý. Vodič má na výber 4 jazdné režimy. Ich výber aktivuje stlačením tlačidla na prístrojovej doske. Následne musí potvrdiť režim dotykom na dotykovej obrazovke. Ak už vchádzate do ostrej zákruty a predsa ešte chcete aktivovať športový režim, je to nepraktická zdĺhavá metóda výberu.

Leon nemá adaptívny podvozok. Jazdný režim upraví len účinok posilňovača riadenia a odozvu pohonnej jednotky na stlačenie plynového pedálu. Manuálna prevodovka má typický prejav manuálnych prevodoviek koncernu VW. Jednotlivé stupne zapadajú presne, radiace dráhy sú príjemne krátke, no vodičovi z nej chýba akýsi pocit prítomnosti mechaniky.

Aj napriek tomu, že testovaný automobil má len manuálnu prevodovku, je vybavený systémom autohold. Vďaka nemu vodič nemusí po zastavení držať brzdu ani v prípade, keď stojí na kopci.

Záver

Seat Leon ST je staré známe rodinné kombi, ktoré má čiastočne temperamentný južanský dizajn. Verzia Black Limited jeho črty ešte zvýrazňuje. Na druhej strane dizajnový temperament sa nepremieta ani do interiéru, ani do jazdných vlastností. Tam Seat skôr stavil na praktickosť.

V batožinovom priestore poteší aspoň dojazdová...
V batožinovom priestore poteší aspoň dojazdová rezerva. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Benzínový štvorvalec 1,5 TSI má veľmi dobrý prejav, no len vo výkonnejšej 150 koňovej verzii. Slabší nám príde zbytočne utlmený. Navyše prináša len benefit nižšej nadobúdacej ceny, nie výrazne nižšej spotreby.

Základná cena Leonu ST Limited je 15 550 eur. Na palube je len 1,0 litrový trojvalec TSI. Testovaný Leon je najlacnejšou ponukou v rámci verzie Black Limited. Stojí 18 400 eur. Verzia s výkonom 150 koní je drahšia o 1 290 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 549
Šírka (mm) 1 816
Výška (mm) 1 454
Rázvor (mm) 2 636
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 196
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 498
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 96/130 pri 5 000 – 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 1 400 – 4 000
Prevodovka 6-stupňový manuál
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,4
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,1 – 6,2
Spotreba (test) (l/100km) 6,7
Ceny a záruka  
Základná cena Seatu Leon ST 15 550 eur s DPH
Základná cena verzie Black Limited 18 400 eur s DPH
Cena testovaného auta 18 762 eur s DPH
Záruka 6 rokov/150 000 km
Seat
		Leon Black
		Edition
Seat Leon
		Black
		Limited
+21Seat Leon Black
		Limited

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #Seat Leon ST #Seat #kombi #1.5 TSI
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek