Test: Kia e-Niro – ticho, rýchlo, bez stresu. Ale draho

01.11.2019 07:00

Myslíte si, že elektromobil musí nutne vyzerať ako futuristické BMW i3 vyrobené z karbónu? Nie. Kia e-Niro je proste praktický a komfortný crossover s normálnym interiérom, veľkým kufrom, perfektnou dynamikou a dokonca dojazdom, ktorý vás zbavuje stresu zo skorého vybitia akumulátorov. V podstate nemá chybu. Až na jednu „maličkosť“.

Elektrické Niro sa od svojich súrodencov príliš...
Elektrické Niro sa od svojich súrodencov príliš nelíši. Má len zaslepenú masku a niekoľko modrých dekorácií. Bez týchto prvkov by ste elektrickú povahu e-Nira vôbec nezaregistrovali. Autor: Ivan Majerský

Elektromobilita klepe na dvere. Niektorí výrobcovia ich práve otvárajú a niektorí ich už otvorili dávno. Cesty sú rôzne. Také BMW vsadilo na úplne autonómny model i3, vyrobený z karbónu a podobne postupuje Tesla či najnovšie Volkswagen so svojim novým iD.3, ktorý s iným ako elektrickým pohonom ani nepočíta. A potom sú tu výrobcovia, ako Kia, ktorí vám dajú na výber. Chcete, alebo nechcete spaľovací motor? To je aj prípad crossoveru Niro. Ten sa predstavil v roku 2016 najprv ako hybrid, o rok neskôr ako dobíjateľný plug-in hybrid a vlani aj ako čistý elektromobil e-Niro. A to hneď v dvoch verziách s výkonom 100 alebo 150 kW. Líšia sa aj kapacitou akumulátorov, ktorá je 39,2 alebo 64 kWh.

Nič futuristické, nič výnimočné

My sme si vyskúšali výkonnejšie e-Niro s dlhším dojazdom, napokon, slabšia verzia sa k nám ani nedováža. A ťažkú hlavu si nemusíte robiť ani s výberom vybavenia. Napriek tomu, že elektromobily odrádzajú cenou, Kia vsadila hneď na najvyšší stupeň Platinum. Sympatické je, že Niro, ako sme ho doteraz poznali, sa ani po konverzii na elektromobil príliš nezmenilo. Je to stále kompaktný crossover so všetkým čo k tomu patrí. Dĺžkou 4 375 je blízko Škode Karoq, no zároveň je menší ako Tiguan. Vzhľadom však pripomína skôr zvýšený hatchback ako klasické SUV. Tomu zodpovedá aj rázvor náprav 2 700 mm, na hornej hranici nižšej strednej triedy. Elektrická verzia sa od hybridných líši len minimálne. To ale neznamená, že rozdiel nezaregistrujete.

Rozmermi patrí e-Niro medzi kompaktné...
Rozmermi patrí e-Niro medzi kompaktné crossoveri. Je dlhšie ako Škoda Kamiq ale kratšie ako Karoq. Dizajnom pripomína skôr zvýšený hatchback ako SUV. Autor: Ivan Majerský

Tradičnú mriežku nahradilo e-Niro zaslepenou prednou maskou s kosoštvorcovým vzorom. Na ekologickú povahu navyše upozorňujú modré akcenty. Farebný lem sa nachádza na prednom nárazníku okolo sacieho otvoru či v oblasti denných svetiel. Vzadu je e-Niro takmer totožné s klasickým Nirom. Jediným rozdielom sú opäť modré linky, tentoraz pod cúvacími svetlami. Celé to dotvárajú aerodynamicky optimalizované disky kolies s priemerom 17-palcov, ktoré obúvajú pneumatiky s profilom 215/55 R17. Konektor nabíjania sa nachádza pod krytom na ľavej strane prednej masky, čo je veľmi výhodné. S káblom k nemu vždy dočiahnete, či sa auto nachádza napravo alebo naľavo od nabíjacieho stojanu.

Modré dekorácie nechýbajú ani v zadnej časti....
Modré dekorácie nechýbajú ani v zadnej časti. Štandardne je e-Niro vybavené 17-palcovými diskami. Autor: Ivan Majerský

Podobne je to v interiéri. Niro vás prekvapí už pri nastupovaní masívnym spracovaním dverí. Možno by ste pri elektromobile čakali šetrenie každého nadbytočného gramu, ale Kia nerobila kompromisy. Napokon, vidieť to na celkovom spracovaní kabíny plnej kvalitných plastov, dekoráciách z klavírnej černe či iných obkladových materiáloch. Nelíši sa ani ergonómia. Sedadlá so solídnymi rozmermi aj kožený volant majú príkladne veľký rozsah nastavenia. Za tvarovanie venca by sa nemusela hanbiť ani Kia Stinger. Elektrifikácia zasiahla len „plávajúcu“ konzolu, ktorá nadväzuje na opierku rúk, kde je umiestnený otočný ovládač „prevodovky“, tlačidlá vyhrievania sedadiel a volantu, parkovacia brzda a ovládač jazdných režimov. Ten však mohol byť v lepšom dosahu.

Miesto bez kompromisov

Klimatizácia má tak ako doteraz samostatný panel a veľké rozdiely nenájdete ani v infotainmente. Digitálny prístrojový panel je však upravený pre potreby elektrického pohonu. Otáčkomer vystriedal ukazovateľ nabitia, výkonu a rekuperácie . Ručičku nenájdete ani na rýchlomere. Sedempalcová dotyková obrazovka dokáže zobraziť na mape navigácie akčný rádius s aktuálnou zásobou elektrickej energie a to v režime s aktivovanou alebo vypnutou klimatizáciu, podrobný priebeh spotreby a tiež pomôže s navigovaním k nabíjacím staniciam. Prácu s rozhraním uľahčujú tradičné tlačidlá pre vstup do hlavného obsahu menu. A neutrpel ani priestor.

Kabína je spracovaná veľmi solídne. Napokon...
Kabína je spracovaná veľmi solídne. Napokon e-Niro je k dispozícii len v najvyššej úrovni vybavenia Platinum. O kvalitné materiály a dekorácie z klavírnej černe tak nie je núdza. Najväčšou novinkou je plávajúca konzola s ovládačom elektrického pohonu. Autor: Ivan Majerský
Aj vzadu je dostatok miesta. Niro je pritom...
Aj vzadu je dostatok miesta. Niro je pritom 5-miestne, takže ani v tomto smere sa kompromisy nerobili. Podlaha je takmer plochá. Autor: Ivan Majerský

Batérie zapracované v podlahe neubrali z kabíny ani milimeter. Miesta je dosť nielen vpredu, a to na nohy, v šírke pliec i nad hlavou, ale dokonca aj vzadu. Traja cestujúci sa tu posadia bez väčších problémov. Áno, e-Niro je päťmiestne, tak ako jeho hybridní súrodenci. Navyše pomáha takmer rovná podlaha. Škoda krátkych „sedákov“. Naopak, operadlá sú až prehnane veľkorysé. Škoda, že nie je možné nastavovať ich sklon. Prospelo by to pohodliu aj možnostiam využitia kufra. Ten má pritom identických 401 litrov. Prekvapí však mäkkou podlahou. Príliš nepoteší ani vysoká nakladacia hrana a veľký schod, ktorý vznikne po sklopení operadiel. Niet ho čím prekryť. Podlaha sa totiž nedá prestaviť. Chválime však miesto pre dojazdovú rezervu a veľký objem odkladacích priestorov.

Kufor s objemom 401 litrov sa v ničom nelíši od...
Kufor s objemom 401 litrov sa v ničom nelíši od bežných verzií Nira. Má ale mäkkú podlahu, vysokú nakladaciu hranu a schod po sklopení operadiel. Autor: Ivan Majerský

Napríklad schránku medzi sedadlami, ktorá sa skrýva pod roletkou, box pre nabíjanie telefónov aj schránky vo dverách. Elektrické Niro je tiež plnohodnotné z pohľadu výbavy. Ako sme spomínali, úroveň Platinum má bezkľúčový prístup, vyhrievané sedadlá a volant, automatickú, aj keď len jednozónovú klimatizáciu, navigáciu, 7-palcový TFT displej Supervision a kompletný balík asistenčných systémov. Nechýba udržiavanie v jazdnom prúde, autonómne brzdy, adaptívny tempomat spojený s rekuperáciou, monitoring jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel, ako aj automatické prepínanie diaľkového režimu full-LED svetiel. Dokúpiť si ešte môžete kožený paket s elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča (1090 €) či lepšie audio s digitálnym rádiom a 8-palcovým monitorom navigácie (690 €).

Tichá raketa

Čo je ale na e-Nire výnimočné je jeho pohon. Elektromobilov je na ceste stále málo a panujú voči nim predsudky. Najväčšie obavy majú motoristi z nedostatočného dojazdu. To ale e-Niro so svojimi batériami s kapacitou 64 kWh rieši veľmi úspešne. Väčšina elektrických áut, vrátane Nissanu Leaf či BMW i3 má batérie s podstatne menšou kapacitou. Pri priemernej spotrebe energie, ktorá sa v našom prípade pohybovala od 15,9 do 21,6 kWh s priemerom okolo 18,7 kWh na 100km, a to so zapnutou klimatizáciou, je Niro schopné prejsť na jedno nabitie reálnych 350 km. S vypnutou ventiláciou sa dojazd predĺži asi o 50 km. So šetrením energie pomáha tepelné čerpadlo. Navyše e-Niro podporuje nabíjanie s výkonom až 100 kW, takže na rýchlonabíjacích staniciach by bolo schopné „natankovať“ batérie z 20 na 80 % za 42 minút.

Pod prednou kapotou sa nachádza elektromotor s...
Pod prednou kapotou sa nachádza elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 395 Nm. Dokáže divy. Ťažké Niro s hmotnosťou 1 791 kg rozbehne na stovku v úplnom tichu za 7,8 sekundy. Autor: Ivan Majerský, Tomáš Andrejčák

Takéto nabíjačky sú u nás však výnimkou, no aj na staniciach s polovičným výkonom, ktorých je podstatne viac, stačia desiatky minút nato, aby ste dokázali prejsť ďalších 100 km. A hodina dobíjania predĺži dojazd ešte výraznejšie. Teda, ak sa nemusíte o výkon deliť s iným elektromobilom. Doma sa vám to síce nestane, ale z wallboxu (12 kW) to i tak trvá asi šesť hodín. A ako e-Niro jazdí? Úžasne! Kto si raz vyskúša elektromobil rýchlo pochopí, že žiaden spaľovací motor nedokáže to, čo elektromotor. V tomto prípade sme mali k dispozícii 150 kW a krútiaci moment 395 Nm. Ale pozor, ten je na „plyne“ prakticky od nulových otáčok, takže Niro vyráža po zošliapnutí pedála s neuveriteľnou razanciou a na stovke je za 7,6 sekundy. Lenže ani to celkom nevyjadruje jeho schopnosti. Je tu totiž pružnosť. Z rýchlosti 60 na 100 km/h sa e-Niro dostane za 3,8 sekundy.

Konektor nabíjania je veľmi šikovne umiestnený...
Konektor nabíjania je veľmi šikovne umiestnený pod krytom prednej masky. V dosahu kábla nabíjačky je tak dostupný či je od vás stojan napravo alebo naľavo. Autor: Ivan Majerský

Fascinujúce o to viac, že na povel reaguje Niro kedykoľvek s rýchlosťou svetla. A nebráni sa ani vysokým rýchlostiam. Maximálka je 167 km/h. Povolený diaľničný limit tak prekonáva s rezervou. Samozrejme, v takomto prípade treba rátať s kratším dojazdom. Z batérií začne prúdiť energia podozrivo rýchlo. Pritom sa všetko odohráva lineárne, bez vibrácií a v tichu. Až takom, že do rýchlosti 30 km/h musí e-Niro generovať umelý zvuk, na náš vkus až príliš futuristický, aby o ňom vedeli chodci. Elektrické Niro ponúka niekoľko jazdných režimov – od Eco+ až po Sport. Na tieto režimy je viazaná úroveň rekuperácie. Pri Eco a Eco+ možno vozidlo ovládať v podstate len plynovým pedálom. Ako náhle uberiete plyn, e-Niro začne spomaľovať. Hydraulické brzdy prídu k slovu naozaj len zriedka.

Prekvapivý dojazd

Rekuperácia pôsobí dosť otravne. Jednoducho máte pocit, že s autom neviete jazdiť plynule – stále zrýchľujete alebo brzdíte. Problém to ale nie je. V každom režime môžete totiž voliť jednu zo štyroch úrovní a to priamo krídelkami na volante, takými istými ako sa používajú pri manuálnom režime automatických prevodoviek. Naša voľba viedla nakoniec k režimu Eco a najnižšej úrovni rekuperácie. V takomto nastavení dokázalo e-Niro krásne využiť svoju zotrvačnú energiu. A tej má naozaj na rozdávanie. Veď v pohotovostnom stave ukáže na váhe až 1 791 kg ( z toho batérie vážia457 kg!), to je o 366 viac ako má Niro Hybrid. Rekuperácie sa ale nevzdávate. Len sa aktivuje až po dotyku brzdového pedálu. A funguje to perfektne. Umiestnenie nastavenia využitia brzdnej energie priamo na volant je totiž naozaj skvelým riešením. Meniť rekuperáciu tak môžete kedykoľvek, bez toho aby ste museli vstupovať do menu cez dotykový displej.

Spotreba elektrickej energie sa počas testu...
Spotreba elektrickej energie sa počas testu pohybovala okolo 17,8 kWh na 100 km. S batériami, ktoré majú 64 kWh to znamená pohodový dojazd okolo 350 km aj so zapnutou klimatizáciou. Autor: Ivan Majerský, Tomáš Andrejčák

Vysoká hmotnosť e-Nira je pochopiteľne istou nevýhodou, napríklad pre spotrebu elektrickej energie, no paradoxne, prináša aj bonus. Pre ťažké Niro musela Kia úplne prepracovať nastavenie podvozka. A urobila to perfektne. Vyššia hmotnosť mu dáva veľmi ladné správanie na nerovnostiach, či už je auto prázdne alebo s piatimi ľuďmi na palube. Rozdiel v hmotnosti medzi prázdnym a obsadeným e-Nirom nie je totiž tak veľký ako pri hybridnej verzii. A navyše zapracovala Kia na neporovnateľne lepšej izolácii kolies a aerodynamickom hluku. Na dlhších cestách tak v e-Nire vládne takmer relaxačná atmosféra. Iné to je v zákrutách. Elektrické Niro má síce nízke ťažisko, keďže batérie sú v podlahe, takže o veľkých náklonoch karosérie hovoriť nemožno, ale ochota prudko meniť smer nie je zďaleka taká samozrejmá ako pri ľahšej hybridnej verzii.

Niro má nezávisle zavesené kolesá aj na zadnej...
Niro má nezávisle zavesené kolesá aj na zadnej náprave. Pri svojej hmotnosti to vie zužitkovať. Autor: Ivan Majerský, Tomáš Andrejčák

Za volantom by ste navyše mali myslieť na pneumatiky. Pri častých a prudkých akceleráciách si netrúfame odhadnúť ich životnosť. Aj na volante cítiť, že tie predné majú s prenosom výkonu na asfalt čo robiť. Dva elektromotory – jeden vpredu a jeden vzadu by boli lepším ale aj drahším riešením. Inak na nás e-Niro urobilo dobrý dojem. Toto už nie je elektromobil plný kompromisov. Dokáže sa rýchlo nabíjať, má veľmi slušný dojazd, je výkonný, dynamický, skvelo vybavený, komfortný a rovnako praktický ako akýkoľvek klasický crossover so spaľovacím motorom. Ak máte dom či garáž, nemusí byť pre vás nabíjanie veľkým problémom i keď cesty na dlhšie vzdialenosti si stále vyžadajú isté plánovanie. Počet rýchlonabíjacích staníc totiž od západu na východ Slovenska prudko klesá. A navyše, rýchle nabíjanie batériám neprospieva.

Čas asi ešte nedozrel

Otázne sú aj cesty do zahraničia, kde musíte presne vedieť, ktoré siete navzájom kooperujú. Nabiť a potom zaplatiť, tak ako na čerpacích staniciach, sa jednoducho nedá. Potrebujete kartu. No a potom je tu cena. Tá môže naozaj odradiť. Elektrické Niro vo výbave Platinum stojí 42 580 eur. To je dych vyrážajúca suma. V tejto cenovej hladine si totiž môžete dopriať prakticky akékoľvek neprémiové auto strednej triedy vrátane veľkých SUV s úsporným dieselom, automatickou prevodovkou a pohonom 4×4. A ak by ste si vybrali podobne veľký crossover s predným náhonom, i keď nie tak vysokým výkonom, ušetríte aspoň 15 000. Pomôcť by mohla dotácia 8 000 eur plánovaná od decembra. Tá by znížila rozdiel v cene e-Nira a Nira Hybrid v rovnakých výbavách Platinum na 6 390 eur. Čas z nich by sa mohla vrátiť na nižších prevádzkových nákladoch za palivo a servis. Stále však ostáva nezodpovedané, čo s elektromobilom po skončení životnosti batérií. Akú cenu bude mať napríklad po ôsmich či desiatich rokoch. Štandardná záruka je na sedem rokov alebo 150 000 km. Takže odpoveď na otázku, či dozrel čas na kúpu elektromobilu, je naozaj zložitá.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 375
Šírka (mm) 1 805
Výška (mm) 1 560
Rázvor náprav (mm) 2 700
Objem kufra (l) 401 – 1 405
Hmotnosť batérií (kg) 457

Technické údaje

Model Kia e-Niro (64 kWh) Platinum
Motor synchrónny s permanentnými magnetmi  
Max. výkon (kW) 150
Max. krút. moment (Nm) 395
Prevodovka jednostupňová
Kapacita batérií (kWh) 64
0 – 100 km/h (s) 7,8
Maximálna rýchlosť km/h 167
Spotreba na 100 km (kWh) 15,9
Spotreba počas testu (l) 17,8
Dojazd (km) 455
Dojazd počas testu (km) cca 350

Čas nabíjania

Výkon nabíjačky Čas
Nabíjačka 100 kW (80 %) 54 min
Nabíjačka 50 kW (80 %) 75 min.
Domáce nabíjanie 6,6 kW (100 %) 9 h 35 min.

Cena

Verzia e-Niro (64 kWh) Platinum
Cena 42 580 €
Cena s dotáciou (8 000 €) 34 580 €
Kia
		e-Niro - test
		2019
Kia e-Niro
		- test
		2019
+29Kia e-Niro - test
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Kia Niro #Kia e-Niro #Kia #elektromobily
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR