Americká automobilka Ford prehodnocuje modelovú stratégiu a chce sa sústrediť na výrobu vozidiel z kategórie SUV a crossoverov. Lenže nová generácia Fordu Focus dokazuje, že ani segment C nie je bez šance uspieť na európskych trhoch. Platí to hlavne v prípade verzií, ktoré sa na športovo-úžitkové autá podobajú.
Ak karosériu hatchback označíme za základnú, tak z nej odvodené kombi zvyšuje prepravné schopnosti vozidla. Keď verzii kombi zdvihneme svetlú výšku z 134 na 163 milimetrov a pridáme jej dva jazdné režimy na nespevnené povrchy, dostaneme v podstate crossover s jazdnými vlastnosťami nižšej strednej triedy.
Drsný na prvý pohľad
Verzia Active ozvláštňuje Focus kombi výraznou plastovou ochranou podvozka. To je veľmi praktické, lebo lakované hrany by sa pri jazde po poľných či lesných cestách veľmi rýchlo poškodili. Predný aj zadný nárazník a prahy dverí zdobia strieborné plastové lišty. Dynamický vzhľad umocňujú okrem prelisov na karosérii aj príplatkové osemnásťpalcové disky kolies a dvojitá koncovka výfukového potrubia.
Čiernu farbu nájdeme okrem plastovej ochrany podvozka aj na maske chladiča, na pozadí predných svetlometov, na krytoch spätných zrkadiel, na rámoch bočných okien a na streche. Vďaka príplatkovej farbe Orange Glow je auto na parkovisku neprehliadnuteľné.
Vo vnútri tradičný Focus
Interiér verzie Active sa od štandardných verzií neodlišuje. Vylepšiť sa dá v rámci príplatkovej výbavy. My sme testovali vozidlo vybavené športovými sedadlami čalúnenými kombináciou kože a látky. Tie sa k povahe auta hodia. Sú pohodlné a bočnice poskytujú dostatočnú oporu v zákrutách.
Prístrojová doska sa skladá z analógových ukazovateľov a displeja palubného počítača. Informačno-zábavný systém SYNC 3 sa ovláda hlasom alebo cez osempalcovú dotykovú obrazovku. Volič prevodovky je otočný a zaberá minimum miesta. Vedľa neho sa nachádzajú držiaky nápojov, elektronická ručná brzda a tlačidlá pre zmenu jazdných režimov, spustenie parkovacieho asistenta, či nastavenia head-up displeja.
Vzadu sa pasažieri môžu tešiť sa dostatok miesta vo všetkých smeroch. Platí to aj pre človeka sediaceho v strede, a to vďaka nízkemu stredovému tunelu. Batožinový priestor má objem 541 litrov, a to vtedy, ak je pod dvojitým dnom rezervné dojazdové koleso a subwoofer. Bez nich môže byť v kufri až 608 litrov priestoru. Po sklopení operadiel zadných sedadiel sa prepravná kapacita zväčší na 1 620 litrov.
Jazdí príkladne
Pod kapotou testovaného modelu pracoval 1,5-litrový zážihový trojvalec EcoBoost s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 240 Nm. Jeho výkon prenášala na prednú nápravu osemstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Aj keď má verzia Active zvýšený podvozok, pohon oboch náprav k dispozícii nie je. Vodič si môže pomôcť len dvomi jazdnými režimami navyše na rozdiel od štandardnej verzie. Ekologický, normálny a športový dopĺňa režim na klzké povrchy a na nespevnené vozovky. Posledný menovaný automaticky vypne kontrolu trakcie.
Ford Focus Active je síce potentnejší v teréne ako bežný Focus, no jeho doménou ostávajú naďalej asfaltové cesty. Vďačí za to najmä vynikajúco nastavenému podvozku, ktorý je tuho naladený a zároveň dostatočne komfortný. Dynamický prejazd zákrut autu nerobí problém, pričom pri prejazde nerovností do kabíny nepreniká prílišný hluk. My sme jazdili na príplatkových osemnásťpalcových diskoch s dostatočne vysokým profilom. Základné sedemnásťpalcové kolesá môžu byť ešte komfortnejšie.
K dobrému pocitu z jazdy prispieva aj presné riadenie. Automatická prevodovka v prípade potreby neotáľa s podradením aj o dva stupne. Pri akcelerácii podrží motor pri päť až šesťtisíc otáčkach za minútu dovtedy, kým vodič zloží nohu z plynového pedála. To je jediná chvíľa, keď sa motor prezradí, že má len tri valce. Pri nízkych otáčkach je zvuk trojvalca nebadateľný.
Spotrebou patrí Ford Focus Active k priemeru. Na okresných cestách sa dá jazdiť na úrovni šiestich litrov benzínu na sto kilometrov. V mestskej premávke spotreba narastie na 7,5 l/100 km. Na diaľnici agregát pracuje pri 2 100 ot./min a spotreba dosahuje úroveň 7,3 l/100 km. Kombinovaná spotreba má hodnotu 6,7 l/100 km.
Záver
Základná cena Fordu Focus kombi je 18 590 eur. V tom prípade je pod kapotou jednolitrový trojvalec a šesťstupňová manuálna prevodovka. Najlacnejšou konfiguráciou výbavy Active je silnejšia verzia jednolitrového trojvalca s manuálnou prevodovkou za 24 190 eur. Verzia s 1,5-litrovým trojvalcom a automatickou prevodovkou stojí 28 090 eur.
Výbava Active obsahuje sedemnásťpalcové disky kolies, tempomat, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, plastovú ochranu podvozka, predné LED hmlové svetlá, osempalcovú dotykovú obrazovku infotainmentu a dvojitú koncovku výfuku. Príplatková výbava je široká a okrem spomínaných osemnásťpalcových diskov kolies za 845 eur možno vozidlo vylepšiť aj systémom SYNC 3 s navigáciou za 615 eur, tmavými sklami zadných okien za 155 eur, bezdrôtovým nabíjaním telefónu za 185 eur, head-up displejom za 555 eur alebo prednými aj zadnými LED svetlami za 1 155 eur.
V rámci príplatkových balíkov je na výber adaptívny tempomat spolu s automatickým prepínaním diaľkových svetiel a dažďovým senzorom za 715 eur, automatický parkovací asistent s parkovacou kamerou za 1 255 eur alebo športové sedadlá s vyhrievaním a s elektrickým nastavovaním sedadla vodiča za 1 225 eur. Výrobca poskytuje záruku na päť rokov alebo do prejdenia 120 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 668 |
Šírka (mm) | 1 825 |
Výška (mm) | 1 469 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 163 |
Objem batožinového priestoru (l) | 541/1 620 |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 445 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 980 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 497 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 240 pri 1 600 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 202 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,9 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 5,9–6,0 |
Emisie CO2 (g/km) | 134–136 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 18 590 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 28 090 EUR |
Cena testovaného vozidla | 37 165 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 120 000 km |