Označenie Kia Pro_Cee'd v minulosti patrilo trojdverovému hatchbacku. Tieto autá však nikto nechce a ide o mŕtvy segment trhu. S najnovšou generáciou Kie Ceed označenie Proceed zdedilo kombi. Špeciálna verzia kombi v štýle shooting brake.
Tretia generácia Kie Ceed je na trhu od roku 2018. Kórejská automobilka odstránila z názvu apostrof a svoj ťažiskový model výrazne prekopala. Na trh dorazili štyri karosárske verzie (hatchback, kombi – Sportswagon, Proceed, XCeed). Všetky výrobca produkuje vo svojej továrni neďaleko Žiliny.
Automobil zdieľa základ so sesterským modelom Hyundaiom i30. Verzia Proceed sa vyrába od konca roku 2018. Nárazové testy EuroNCAP automobil absolvoval v roku 2019. Hatchback, vybavený bezpečnostnými systémami zahrnutými pod “Safety Pack”, získal plný počet piatich hviezdičiek.
Najkrajší na trhu
Kia Proceed sa od svojich modelových súrodencov líši najmä zadnou časťou a líniou strechy. Predná časť auta je takmer zhodná s hatchbackom, crossoverom aj s kombi. Proceed je dlhý 4 605 mm, na šírku meria 1 800 mm a vysoký je len 1 422 mm. Rázvor kolies je 2 650 mm. Proceed je tak odsúdený na dlhé previsy. Vpredu ide o 885 mm dlhý previs. Ten zadný je dlhý až 1 070 mm.
Hlavným dizajnovým prvkom automobilu sú jeho zadné svetlá. Tie sa tiahnu naprieč celou šírkou vozidla. Proceed je v ponuke len ako GT a GT Line. Exteriér je teda vyšperkovaný rôznymi doplnkami. Automobil stojí na diskoch s priemerom 17 palcov.
Proceed sa taktiež vyznačuje výrazne klesajúcou líniou zadného okna a hornej línie bočných okien. Zadné okno je uložené pod ostrým uhlom. Posledný c-stĺpik má opačný sklon ako prvé dva.
Krátky rázvor a dlhá karoséria majú na svedomí málo miesta pred zadnými sedadlami. Dve dospelé osoby s výškou 186 cm si za seba sadnú bez akéhokoľvek miesta nazvyš. Takmer žiadne miesto navyše neostane ani nad hlavou pasažiera na zadnom sedadle.
Na druhej strane, batožinový priestor je vďaka tomu pomerne veľký. Zmestí sa doň 594 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel až 1 545 litrov. Zadné sedadlá sú delené v pomere 2/3 . V strede nám však chýbal otvor pre lyže. Sesterské modely ho majú.
V prednej časti je Proceed zhodný s klasickým kombi, crossoverom alebo hatchbackom. Centrom interiéru je 10,25 palcový dotykový displej, ktorý okrem iného zobrazuje aj navigáciu. Pred vodičom sa nachádzajú klasické ukazovatele. Digitálny prístrojový štít je za príplatok 800 eur len pre verziu GT. GT Line sa musí zaobísť bez digitálneho prístrojového štítu.
Posádku poteší bezdrôtová nabíjačka mobilných zariadení, ktorá sa nachádza pod panelom ventilácie. Kia ju ponúka bez príplatku. Rovnako bez príplatku je aj vyhrievanie volantu a predných sedadiel.
Naftový motor vyniká nízkou spotrebou
Pod kapotou modelu Proceed GT Line môže byť buď benzínový štvorvalec 1,4 T-GDi, alebo naftová pohonná jednotka 1,6 CDRi. Testovaný automobil poháňa práve naftový štvorvalec s výkonom 136 koní.
Maximálny krútiaci moment pohonnej jednotky spojenej so 7-stupňovou automatickou prevodovkou je 320 Nm. Verzia so 6-stupňovým manuálom má 280 Nm. Naftový Proceed s automatom zrýchli na 100 km/h za 10,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h.
Hlavná devíza motora, ktorý využíva systém selektívnej katalytickej redukcie, je v jeho spotrebe. Spotreba v meste málokedy prekročí hranicu 6 litrov nafty na 100 km. Mimo mesta klesá odber pod hranicu 5 litrov. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h podľa GPS motor “žerie” približne 5,4 litra nafty. V priemere sme počas testu dosiahli priemernú spotrebu 5,2 l/100 km. Auto sme pri tom nešetrili.
Pohonná jednotka je tichá, do interiéru vibrácie neprenikajú. Spolu s automatickou prevodovkou sú dobre zladené. Výhrady k radeniu rýchlostných stupňov nemáme. Výkon motora je, podľa nás, dostatočný. V bežných jazdných podmienkach si pohonná jednotka s autom poradí bez väčších problémov. Pri stlačení plynu prevodovka zbytočne neradí nižšie stupne. Namiesto toho nechá krútiaci moment, aby sa prejavil. Plný ťah nastáva od hranice 2-tisíc otáčok.
GT Line je bez špeciálnych jazdných vlastností
Jazdné vlastnosti Kie Proceed patria k priemeru. GT Line špeciálny zážitok za volantom neponúka. Ak chcete športové jazdné vlastnosti, musíte siahnuť po verzii GT, ktorá má len 1,6 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 204 koní.
Za volantom vodič cíti, že Proceed s naftovým motorom je pomerne ťažký. Testovaná verzia váži bez 4 kg 1,5 tony. Riadenie je však presné a príjemne tuhé. Vodič má navyše v rukách športový volant s perforovanou kožou, ktorého veniec nie je príliš hrubý. Skôr patrí k tým tenším.
Jazdné vlastnosti označujeme za priemer. Na limite je automobil nedotáčavý. Pohon všetkých kolies v žiadnej verzii modelového radu Ceed dostupný nie je. S dynamickou jazdou si podvozok poradí bez väčších problémov, no špeciálny zážitok to pre vodiča nie je. Rovnako problémy nemá ani s bežnými nerovnosťami ciest.
Proceed s naftovým motorom je vhodný skôr na štýlové prekonávanie veľkého počtu kilometrov ako na ostré jazdenie po okresných cestách. Pri parkovaní nás však prekvapilo, že Proceed nemá parkovacie senzory v prednej časti. Tie sa nenachádzajú ani medzi príplatkovou výbavou. Vodičovi pomáha len zadná parkovacia kamera a zadné senzory.
Záver
Dizajn Kie Proceed sa nám mimoriadne páči. Naftový motor je úsporný a jeho výkon dostatočný. Jeho prítomnosť nás vzhľadom na dizajn auta nevyrušovala. Svoje zápory dokázal vykompenzovať nízkou spotrebou a kultivovanosťou. V porovnaní s benzínovým motorom je však drahší o 1 800 eur.
Jazdné vlastnosti patria k priemeru. Pre nadpriemer musia záujemcovia siahnuť po plnokrvnej verzii GT. Proceed nemá základné výbavy ako Amber, Silver, Gold a Platinum. Preto jeho cena začína na sume 21 290 eur. Naftový motor má minimálnu cenovku 23 090 eur.
V tejto cene nájdete napríklad LED svetlá, svetelný senzor, parkovaciu kameru, svetelný a dažďový senzor, vyhrievaný volant spolu s prednými sedadlami a 8-palcový dotykový displej.
Za príplatok je metalíza. V balíkoch doplnkovej výbavy sa nachádza navigácia s väčším displejom, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, adaptívny tempomat, niektoré bezpečnostné systémy, asistenčný systém pre jazdu v pruhoch a iné.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 605 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 422 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 496 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 598 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 100/136 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 320 pri 2 000 – 2 250 |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,1 |
Spotreba (kombinovaná – WLTP) (l/100km) | 5,1 – 5,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,2 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena Kie Proceed | 21 290 eur s DPH |
Základná cena testovanej verzie | 24 890 eur s DPH |
Záruka | 7 rokov/150 000 km (prvé 3 roky bez obmedzenia počtu km) |