Test: Mazda CX-30 Skyactiv-G122 - klame telom, no jazdí vynikajúco

Mazda pridáva do ponuky nové SUV. Chce tak vyplniť ďalšie miesto na trhu s vozidlami typu SUV a crossovermi. Nový model CX-30 oslovuje tých, ktorí majú záujem o bežný hatchback, no chcú niečo viac. Chcú crossover. Podobnosť s Mazdou 3 nie je čisto náhodná.

15.12.2019 07:00
debata (3)
Pozrite si reláciu Showroom! Ako sa s novou Mazdou CX-30 jazdí?
Video

Mazda CX-30 je úplnou novinkou. Na trh prišla v roku 2019. Svoju premiéru model zažil na autosalóne v Ženeve. Japonská automobilka ho postavila na základe štvrtej generácie Mazdy 3. Automobil schádza z výrobných liniek v Japonsku, v Mexiku a v Thajsku.

Automobil absolvoval nárazové testy EuroNCAP taktiež v roku 2019. Výsledkom je zisk plného počtu piatich hviezdičiek. Testy vyhodnotili úroveň ochrany dospelej posádky na úrovni 99 percent.

Podobnosť Mazda 3 a CX-30 nie je náhodná.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Podobnosť Mazda 3 a CX-30 nie je náhodná. Zdieľajú rovnaký základ.

Model CX-30 svojimi rozmermi zapadá do aktuálnej ponuky japonského výrobcu medzi modely CX-3 a CX-5. Automobilka však musela pristúpiť k novému menu svojho modelu. Označenie CX-4 je už totiž obsadené. Mazda pod ním predáva SUV, ktoré však v Európe dostupné nie je. Novinka CX-30 je rovnako veľká ako pripravovaný elektromobil MX-30.

Robustný dojem

Mazda CX-30 prináša zákazníkom presne to čo chcú. Automobil sa vyznačuje robustným dizajnom. Zvonku CX-30 pôsobí, že je rozhodne väčšia ako Mazda 3. Nie je to však pravda.

Crossover na dĺžku meria 4 395 mm. Mazda 3 je dlhá 4 460 mm. Na šírku oba modely merajú rovnako. V disciplíne “rázvor” taktiež vyhráva “trojka”. Jej rázvor má hodnotu 2 725 mm, pričom novinka stojí na rázvore dlhom 2 655 mm.

Z vonkajšej strany pôsobí auto robustne. Klame... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Z vonkajšej strany pôsobí auto robustne. Klame telom.

CX-30 svoj rozmerový hendikep navonok dobre maskuje. Z vonkajšej strany pôsobí robustne, no nie masívne. Je zrejmé, že ide o crossover. Dokazuje to zvýšený podvozok a plastové panely na karosérii.

V interiéri sa pocit veľkosti stráca. Mazda aj v tomto modeli stavila na jednoduchý a vzdušný interiér. Centrom vnútra je obrazovka, ktorá však nie je dotyková. Veľmi pozitívne hodnotíme jej ovládanie prostredníctvom ovládača.

Interiér pôsobí mimoriadne vzdušným dojmom. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Interiér pôsobí mimoriadne vzdušným dojmom.

Aj ovládanie ventilácie dostalo tradičné tlačidlá. Pred vodičom sa nachádza prístrojový štít, ktorý kombinuje digitálny ukazovateľ rýchlosti spolu s tradičnými “budíkmi”, ktoré vodičovi dávajú informácie o otáčkach motora, jeho teplote a zaplnení palivovej nádrže.

Negatívne hodnotíme miesto pred zadnými sedadlami. Za vodiča s výškou 186 cm si rovnako vysoký človek sadne len s veľkými kompromismi. Máme pocit, že v CX-30 je pred zadnými sedadlami menej miesta ako v Mazde 3. Na druhej strane, batožinový priestor je väčší. Do CX-30 sa v základe zmestí 430 litrov batožiny, čo je približne o 100 litrov viac ako do “trojky”.

Batožinový priestor je o 100 litrov väčší ako v... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Batožinový priestor je o 100 litrov väčší ako v Mazde 3.

Mild-hybrid s tradičným motorom

Pohon testovaného auta zabezpečuje dvojlitrový benzínový štvorvalec bez turba s výkonom 122 koní. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 213 Nm. Do pohonnej sústavy prispieva aj reverzibilný štartér-generátor, ktorý využíva malú batériu s kapacitou 0,16kWh.

Štartér-generátor zabezpečuje štartovanie benzínového motora pri činnosti štart-stop systému a rovnako pomáha aj pri akcelerácii. Do systému pridáva 8 koní a 45 Nm. Jeho prínos je pri zrýchľovaní pocitovo nebadateľný. Z 0 na 100 km/h CX-30 zrýchľuje 10,6 sekundy.

Dvojlitrový benzínový motor nemá turbo. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Dvojlitrový benzínový motor nemá turbo.

Benzínový štvorvalec dokáže v rámci šetrenia paliva pri nízkom zaťažení odpojiť dva valce. Tento jav je sprevádzaný miernym zvýšením vibrácií, no badateľným znížením aktuálnej spotreby paliva.

Agregát spaľujúci benzín má dostatok sily v nízkych otáčkach. Ťah sa zvyšuje postupne s pribúdajúcimi otáčkami. Doping od turba neprichádza. Turbo pod kapotou nie je. Krútiaci moment je dostupný od 4-tisíc otáčok. Kto chce teda maximálnu silu, musí dostať motor do otáčok. Bez práce s manuálnou prevodovkou to teda nejde.

Prístrojový panel nie je len displej. Má aj... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Prístrojový panel nie je len displej. Má aj tradičné ukazovatele.

Priemerná spotreba pohonnej jednotky sa pohybuje na úrovni 7 litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta pri defenzívnej jazde môže odber klesnúť aj pod hranicu 6 litrov. V meste sa spotreba ustáli na hodnote približne 8,2 l/100 km.

Veľmi dobré jazdné vlastnosti

Mazda CX-30 patrí ku crossoverom s najlepšími jazdnými vlastnosťami. Svojím podvozkom sa automobil vyrovná modelu 3. Zároveň je jazda s týmto autom rozhodne lepšia ako s menšou CX-3 a väčšou CX-5. Pre vodiča je to väčší zážitok.

Pred zadnými sedadlami je málo miesta. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Pred zadnými sedadlami je málo miesta.

Vodič má za volantom takmer ideálnu polohu. Ergonómia je na vysokej úrovni. Riadenie je komunikatívne a presné. Radiace dráhy 6-stupňovej manuálnej prevodovky sú príjemne krátke a jednotlivé stupne zapadajú s absolútnou istotou.

Odhlučnenie podvozka je na mimoriadne vysokej úrovni. Do interiéru preniká len minimum hluku aj pri jazde po nekvalitnej vozovke. Podvozok si navyše dokáže poradiť aj s nerovnosťami bez toho, aby to posádka cítila. Náklony karosérie sú minimálne. Zvýšený podvozok sa na kvalite prejazdu zákrut takmer vôbec neprejavil.

Záver

Mazda CX-30 vyzerá veľmi dobre a rovnako veľmi dobre jazdí. Nám sa však veľmi podobá na Mazdu 3. Jej prínos s dvojlitrovým benzínovým motorom je skutočne len v oblasti vyššieho podvozku. Navyše s obmedzeným priestorom pred zadnými sedadlami.

Manuálna prevodovka dvojlitrovému štvorvalcu sedí. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Manuálna prevodovka dvojlitrovému štvorvalcu sedí.

Základná cena Mazdy CX-30 je 22 940 eur. Je teda o 1 600 eur drahšia ako Mazda 3. V základnej výbave sa nachádzajú LED svetlá, head-up displej, 8,8-palcový displej, kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky, dažďový a svetelný senzor, adaptívny tempomat, 8 reproduktorov a iné.

Príplatkovú výbavu Mazda ponúka v balíkoch. Napríklad paket Plus obsahuje 18-palcové zliatinové disky, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievané sedadlá a volant, dvojzónovú klimatizáciu, zadnú kameru a elektrické otváranie batožinového priestoru.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 395
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 540
Rázvor (mm) 2 655
Rozmery pneumatík 215/55 R18
Objem batožinového priestoru (l) 430/1 406
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 335
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 90/122 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 213 pri 4 000
Prevodovka manuálna 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 186
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,6
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,1
Spotreba (test) (l/100km) 7
Ceny a záruka  
Základná cena modelu CX-30 22 940 eur
Základná cena testovaného auta 24 540 eur
Záruka 3 roky/100 000 km
Mazda CX-30
Mazda CX-30
+19Mazda CX-30

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #crossover #Mazda #Skyactiv-G #Mazda CX-30
Články podľa značiek