Mazda CX-30 je úplnou novinkou. Na trh prišla v roku 2019. Svoju premiéru model zažil na autosalóne v Ženeve. Japonská automobilka ho postavila na základe štvrtej generácie Mazdy 3. Automobil schádza z výrobných liniek v Japonsku, v Mexiku a v Thajsku.
Automobil absolvoval nárazové testy EuroNCAP taktiež v roku 2019. Výsledkom je zisk plného počtu piatich hviezdičiek. Testy vyhodnotili úroveň ochrany dospelej posádky na úrovni 99 percent.
Model CX-30 svojimi rozmermi zapadá do aktuálnej ponuky japonského výrobcu medzi modely CX-3 a CX-5. Automobilka však musela pristúpiť k novému menu svojho modelu. Označenie CX-4 je už totiž obsadené. Mazda pod ním predáva SUV, ktoré však v Európe dostupné nie je. Novinka CX-30 je rovnako veľká ako pripravovaný elektromobil MX-30.
Robustný dojem
Mazda CX-30 prináša zákazníkom presne to čo chcú. Automobil sa vyznačuje robustným dizajnom. Zvonku CX-30 pôsobí, že je rozhodne väčšia ako Mazda 3. Nie je to však pravda.
Crossover na dĺžku meria 4 395 mm. Mazda 3 je dlhá 4 460 mm. Na šírku oba modely merajú rovnako. V disciplíne “rázvor” taktiež vyhráva “trojka”. Jej rázvor má hodnotu 2 725 mm, pričom novinka stojí na rázvore dlhom 2 655 mm.
CX-30 svoj rozmerový hendikep navonok dobre maskuje. Z vonkajšej strany pôsobí robustne, no nie masívne. Je zrejmé, že ide o crossover. Dokazuje to zvýšený podvozok a plastové panely na karosérii.
V interiéri sa pocit veľkosti stráca. Mazda aj v tomto modeli stavila na jednoduchý a vzdušný interiér. Centrom vnútra je obrazovka, ktorá však nie je dotyková. Veľmi pozitívne hodnotíme jej ovládanie prostredníctvom ovládača.
Aj ovládanie ventilácie dostalo tradičné tlačidlá. Pred vodičom sa nachádza prístrojový štít, ktorý kombinuje digitálny ukazovateľ rýchlosti spolu s tradičnými “budíkmi”, ktoré vodičovi dávajú informácie o otáčkach motora, jeho teplote a zaplnení palivovej nádrže.
Negatívne hodnotíme miesto pred zadnými sedadlami. Za vodiča s výškou 186 cm si rovnako vysoký človek sadne len s veľkými kompromismi. Máme pocit, že v CX-30 je pred zadnými sedadlami menej miesta ako v Mazde 3. Na druhej strane, batožinový priestor je väčší. Do CX-30 sa v základe zmestí 430 litrov batožiny, čo je približne o 100 litrov viac ako do “trojky”.
Mild-hybrid s tradičným motorom
Pohon testovaného auta zabezpečuje dvojlitrový benzínový štvorvalec bez turba s výkonom 122 koní. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 213 Nm. Do pohonnej sústavy prispieva aj reverzibilný štartér-generátor, ktorý využíva malú batériu s kapacitou 0,16kWh.
Štartér-generátor zabezpečuje štartovanie benzínového motora pri činnosti štart-stop systému a rovnako pomáha aj pri akcelerácii. Do systému pridáva 8 koní a 45 Nm. Jeho prínos je pri zrýchľovaní pocitovo nebadateľný. Z 0 na 100 km/h CX-30 zrýchľuje 10,6 sekundy.
Benzínový štvorvalec dokáže v rámci šetrenia paliva pri nízkom zaťažení odpojiť dva valce. Tento jav je sprevádzaný miernym zvýšením vibrácií, no badateľným znížením aktuálnej spotreby paliva.
Agregát spaľujúci benzín má dostatok sily v nízkych otáčkach. Ťah sa zvyšuje postupne s pribúdajúcimi otáčkami. Doping od turba neprichádza. Turbo pod kapotou nie je. Krútiaci moment je dostupný od 4-tisíc otáčok. Kto chce teda maximálnu silu, musí dostať motor do otáčok. Bez práce s manuálnou prevodovkou to teda nejde.
Priemerná spotreba pohonnej jednotky sa pohybuje na úrovni 7 litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta pri defenzívnej jazde môže odber klesnúť aj pod hranicu 6 litrov. V meste sa spotreba ustáli na hodnote približne 8,2 l/100 km.
Veľmi dobré jazdné vlastnosti
Mazda CX-30 patrí ku crossoverom s najlepšími jazdnými vlastnosťami. Svojím podvozkom sa automobil vyrovná modelu 3. Zároveň je jazda s týmto autom rozhodne lepšia ako s menšou CX-3 a väčšou CX-5. Pre vodiča je to väčší zážitok.
Vodič má za volantom takmer ideálnu polohu. Ergonómia je na vysokej úrovni. Riadenie je komunikatívne a presné. Radiace dráhy 6-stupňovej manuálnej prevodovky sú príjemne krátke a jednotlivé stupne zapadajú s absolútnou istotou.
Odhlučnenie podvozka je na mimoriadne vysokej úrovni. Do interiéru preniká len minimum hluku aj pri jazde po nekvalitnej vozovke. Podvozok si navyše dokáže poradiť aj s nerovnosťami bez toho, aby to posádka cítila. Náklony karosérie sú minimálne. Zvýšený podvozok sa na kvalite prejazdu zákrut takmer vôbec neprejavil.
Záver
Mazda CX-30 vyzerá veľmi dobre a rovnako veľmi dobre jazdí. Nám sa však veľmi podobá na Mazdu 3. Jej prínos s dvojlitrovým benzínovým motorom je skutočne len v oblasti vyššieho podvozku. Navyše s obmedzeným priestorom pred zadnými sedadlami.
Základná cena Mazdy CX-30 je 22 940 eur. Je teda o 1 600 eur drahšia ako Mazda 3. V základnej výbave sa nachádzajú LED svetlá, head-up displej, 8,8-palcový displej, kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky, dažďový a svetelný senzor, adaptívny tempomat, 8 reproduktorov a iné.
Príplatkovú výbavu Mazda ponúka v balíkoch. Napríklad paket Plus obsahuje 18-palcové zliatinové disky, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievané sedadlá a volant, dvojzónovú klimatizáciu, zadnú kameru a elektrické otváranie batožinového priestoru.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 395 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 540 |
Rázvor (mm) | 2 655 |
Rozmery pneumatík | 215/55 R18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 430/1 406 |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 335 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 998 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 90/122 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 213 pri 4 000 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 186 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,1 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu CX-30 | 22 940 eur |
Základná cena testovaného auta | 24 540 eur |
Záruka | 3 roky/100 000 km |