Seat Arona je pomerne známy mestský crossover, ktorý vychádza z Ibizy. Automobil prišiel na trh v roku 2017. V roku 2018 bolo globálne vyrobených takmer 111-tisíc kusov tohto modelu. Plynová verzia je na trhu od februára 2019. Arona spaľuje CNG len s jedným motorom, ktorým je testovaný litrový trojvalec. Označenie Arona je menom španielskeho mesta na ostrove Tenerife. Arona stojí na modulárnej platforme A0, ktorú zdieľa so svojimi koncernovými súrodencami. Jej najbližšími príbuznými sú Škoda Kamiq a VW T-Cross.
Nárazové testy EuroNCAP Seat Arona absolvoval v roku 2017. Testovaním crosssover prešiel bez zaváhania so ziskom piatich hviezdičiek.
Tri valce s nízkou spotrebou a dve nádrže
Pohon testovaného auta zabezpečuje 1,0 litrový trojvalec s označením TGI. Pohonná jednotka dosahuje výkon 90 koní. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 160 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje plynová Arona 13,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 172 km/h.
Z týchto údajov je zrejmé, že automobil sa hodí do mesta, prípadne pre pokojne jazdiacich vodičov. Jazdné výkony patria k podpriemerným. V meste je automobil dostatočne živý, no mimo mesta mu pri vyšších rýchlostiach výrazne dochádza dych. Na druhej strane, Arona sa vodičovi dokáže odmeniť priaznivou spotrebou.
Po naštartovaní trojvalcový motor vydáva rovnaký zvuk ako jeho benzínová verzia. Vodiča informuje o spaľovaní CNG zelená kontrolka na prístrojovej doske. O tom, či motor spaľuje benzín alebo CNG, rozhoduje elektronika. V drvivej väčšine prípadov je to CNG.
V meste sa nám darilo s testovaným autom dosahovať spotrebu približne 4,8 kg CNG na 100 km. Jeden kilogram CNG v decembri 2019 stál 1,198 eura. Mimo mesta spotreba dokáže klesnúť aj na úroveň 3,7 kg/100 km. Ide však o údaje, ktoré sme dosiahli pri defenzívnej jazde. Najvyššia spotreba je na diaľnici, kde odber dokáže stúpnuť na približne 6 kg CNG. Seat Arona s litrovým trojvalcom však vo všeobecnosti nepovažujeme za auto, s ktorým je vhodné často hltať vysokou rýchlosťou diaľničné kilometre.
Plniacich staníc je málo
Namiesto informácie o teplote motora má vodič k dispozícii informácie o stave naplnenia CNG nádrže, do ktorej sa zmestí 13,8 kg stlačeného zemného plynu. Benzínová nádrž má kapacitu 9 litrov. Kombinovaný dojazd tak môže prekonať 500 km. No malá benzínová nádrž prináša problém.
Na Slovensku je málo plniacich staníc CNG. V Bratislave sú dve. V Košiciach jedna. V Prešovskom samosprávnom kraji ani jedna. Vďaka tomu je testovaná Arona odsúdená na pomerne podrobné plánovanie ciest. Benzínová nádrž slúži ako núdzové riešenie. V našich podmienkach by mala mať aspoň o 5 litrov viac.
Na druhej strane, pri spaľovaní CNG vzniká menej emisií. Seat tvrdí, že Arona 1,0 TGI vyprodukuje až o 25 percent menej emisií CO2 ako rovnaký model s motorom 1,0 TSI. Pre bežného motoristu znamená používanie plynového pohonu najmä nižšie prevádzkové náklady. Na rozdiel od elektrických vozidiel, natankovanie nádrže na stlačený zemný plyn netrvá dlhšie ako bežné tankovanie benzínu alebo nafty.
Atraktívny dizajn
Seat Arona má atraktívny dizajn. S polepenou karosériou navyše priťahuje pohľady mnohých okoloidúcich. So žiadnym Seatom sa nám nestalo, aby sa nám za týždeň prihovorili štyria ľudia, ktorí sa pýtali na auto.
Testovaný automobil je o výbave FR, čomu je prispôsobený aj jeho vzhľad. Dvojfarebná karoséria je v tejto kategórii áut v móde. Rovnako ako plastové doplnky. Červená farba je bonus.
Vďaka výbave FR má testovaná Arona aj 17-palcové zliatinové disky, chrómové strešné lišty spolu s lištami bočných okien. Dizajn v ničom nenapovedá, že pohon zabezpečuje trojvalec spaľujúci CNG.
Rovnako ani v interiéri posádka nespozná, že v nádrži nie je tradičné palivo. Výnimkou je prístrojový štít, kde je informácia o stave dvoch nádrží. Plynová Arona má v rámci modelového radu aj najvyššiu pohotovostnú hmotnosť. Váži 1 233 kg.
Komu sa oplatí?
Ak uvažujete o kúpe vozidla spaľujúceho CNG, najprv si overte, kde najbližšie pri vašom bydlisku je plniaca stanica. Ak nie je ďaleko desiatky kilometrov, Arona TGI môže byť tým pravým pre vás. Rozhodne ide o zaujímavú alternatívu k benzínovým a naftovým autám, ktorá produkuje menej emisií a šetrí náklady na palivo.
Ak ročne najazdíte napríklad 20-tisíc kilometrov, v porovnaní s benzínovou verziou Arony, na palive za rok ušetríte približne 400 eur. Najlacnejšia plynová Arona má výbavu Style a stojí 18 300 eur. V rovnakej výbave s podobným výkonom stojí benzínová Arona 15 520 eur. Aby sa vám vrátili vyššie náklady na kúpu, musíte na Arone 1,0 TGI jazdiť takmer 7 rokov. Alebo najazdiť ročne viac kilometrov. Napriek tomu, že ide o ekologickejší automobil s alternatívnym palivom, štát na jeho kúpu dotáciu neponúka.
Problémom môže byť nízka ponuka motorov s plynovým pohonom. Trojvalec s výkonom 90 koní je jediným v ponuke Arony, ktorý spaľuje CNG. Rovnako sa záujemcovia nemusia trápiť s výberom prevodovky. V ponuke s touto verziou je len 6-stupňový manuál.
Myslíme si, že ak by bol zo strany zákazníkov o TGI verzie vyšší záujem, výrobca by rozšíril ich ponuku. Na to, aby verejnosť o tento pohon prejavila vyšší záujem, musí byť vybudovaných viac plniacich staníc. Začarovaný kruh… Je však otázne, kedy sa ho podarí prerušiť.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 138 |
Šírka (mm) | 1 780 |
Výška (mm) | 1 543 |
Rázvor (mm) | 2 566 |
Objem batožinového priestoru (l) | 400 |
Objem palivovej nádrže (CNG/benzín) | 13,8 kg/9 l |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 233 |
Rozmery pneumatík | 205/55 R17 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 999 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 66/90 pri 4 500 – 5 800 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 160 pri 1 900 – 3 500 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 172 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,2 |
Spotreba (kombinovaná) (kg/100km) | 3,7 – 4,2 |
Spotreba (test) (kg/100km) | 4,5 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Arona | 13 780 Eur |
Základná cena verzie 1,0 TGI | 18 300 Eur |
Cena testovaného auta | od 19 750 Eur |
Záruka | 6 rokov/150 000 km |