Elektrický Mercedes je rozmerovo príbuzný modelu GLC. Na dĺžku meria 4 761 mm. Široký je 1 884 mm. Automobil zažil svoju svetovú premiéru v roku 2018 vo švédskom Štokholme. Do roku 2022 má rodina elektrických Mercedesov označovaná ako EQ obsahovať 10 modelov.
Mercedes EQC je v sériovej výrobe od roku 2019. Z výrobných liniek schádza v nemeckom meste Brémy a v thajskom Thonburi. Automobil prešiel nárazovými testami EuroNCAP v roku 2019, kedy získal plný počet piatich hviezdičiek.
Dvojica motorov a batérie s veľkou kapacitou
Pohon modelu EQC zabezpečuje dvojica elektromotorov. Jeden roztáča kolesá prednej nápravy, druhý zadnej. Výkon je viac ako dostačujúci. Elektromotory produkujú 408 koní spolu so 760 Nm krútiaceho momentu.
Zrýchlenie elektrického Mercedesu je úplne podmanivé. Z 0 na 100 km/h vozidlo zrýchli za 5,1 sekundy. Maximálny krútiaci moment je dostupný vždy a okamžite. Stlačenie pedálu akcelerátora celé auto doslova katapultuje vpred pri akejkoľvek rýchlosti. Neskúseným vodičom neodporúčame náhle a prudko stlačiť pedál až k podlahe. Automobil pritom váži takmer 2,5 tony.
Za vysokou pohotovostnou hmotnosťou sa ukrývajú batérie. V podvozku sú nainštalované akumulátory s kapacitou 80 kWh. Tie majú postačovať na teoretický dojazd 417 km (WLTP) v ideálnych podmienkach. My sme auto skúšali mimo ideálnych podmienok. Teploty sa počas testu pohybovali okolo piatich stupňov a automobil bol obutý na zimných pneumatikách. V našom prípade sa dojazd pri rozumnej jazde pohyboval okolo 300 km.
Pre predĺženie dojazdu má Mercedes špeciálny jazdný režim „Max range“. Jeho úlohou je nielen obmedzovať akceleráciu vozidla, ale aj prispôsobovať rýchlosť podľa aktuálne platného rýchlostného limitu. Pedál akcelerátora približne v polovici svojej dráhy začne klásť v tomto režime odpor. Po jeho pretlačení sa na kolesá dostane maximálny výkon bez ohľadu na zvolený režim.
Priemerná spotreba energie sa tak počas testu pohybovala na úrovni 28 kWh/100 km. Podľa oficiálnych čísiel sa odber má pohybovať od 25 do 22,4 kWh na 100 km. Dojazd teda aj napriek vysokej kapacite batérií v zimnom období ničím neprekvapil. V meste však elektromobil na jedno nabitie prejde úplne dostatočný počet kilometrov. Majiteľ si navyše prostredníctvom mobilnej aplikácie môže nechať automobil vykúriť alebo vychladiť ešte predtým, ako nastúpi.
Pre rýchle nabíjanie vyhľadajte ultranabíjačku
Vysoká kapacita batérií so sebou prináša aj vyššie nároky na nabíjačku. Vo všeobecnosti rýchlonabíjačky na Slovensku poskytujú výkon od 40 do 50 kW. Pre akumulátor s kapacitou 80 kWh to už nestačí. Nabitie na rýchlonabíjačke trvá aj 1,5 hodiny.
Mercedes umožňuje dobíjať 384 buniek akumulátora s výkonom až 110 kWh. Takýto výkon však na Slovensku poskytujú len dve nabíjacie stanice. Jedna je v Bratislave, druhá na odpočívadle Budča na rýchlostnej ceste R1 neďaleko Zvolena.
Ultranabíjačka dobije akumulátor z 10 na 80 percent za 40 minút. Nabíjanie prostredníctvom domáceho Wallboxu (7 kW) z 10 na 100 percent trvá 11 hodín. Nabíjanie z bežnej zásuvky (2 kW) je núdzová možnosť. Z 10 na 100 percent to zaberie 40 hodín.
Najtichší elektromobil
Jednou z výhod elektromobilov je ich tichá prevádzka. Neplatí to však vždy. Najmä na diaľnici sa do interiéru v niektorých modeloch dostáva vyššie množstvo hluku. Dôvodom je minimum tlmiacich materiálov s cieľom udržať na uzde cenu a hmotnosť auta.
Mercedes na tlmiacich materiáloch nešetril. Na diaľnici nie je v interiéri o nič viac hluku ako vo veľkostne príbuznom modeli GLC. Pri mestských rýchlostiach do interiéru nepreniká ani hluk od kolies, ani aerodynamický hluk. Na palube je teda takmer úplné ticho.
Automobil síce v sebe ukrýva 600 kg batérií, na jazde to však nepoznať. Podvozok aj riadenie túto hmotnosť veľmi dobre filtrujú. Vďaka tomu je EQC pohodlné, ako sa na Mercedes patrí.
Vďaka pohonu oboch náprav je EQC mimoriadne stabilné aj v zákrutách. Okrem toho dvojica elektrických motorov prenáša vysoký krútiaci moment efektívne. Žiadne koleso sa bezmocne nepretáča, do prudkej akcelerácie nevstupuje ani elektronika.
Plný luxus
Dizajn prvého elektrického Mercedesu je v porovnaní so zvyškom ponuky pomerne netradičný. Automobil nemá ostré hrany. Všetko je akési oblé, uhladené. Aerodynamika bola pravdepodobne hlavným prvkom pri tvorbe vzhľadu tohto auta.
Jedným z jeho hlavných dizajnových prvkov sú však svetlá. Tie sa tiahnu po celej šírke vozidla. Nielen vzadu, ako to poznáme napríklad z Kie Proceed. Svetelný pás zaberá celú šírku vozidla aj vpredu.
Naopak, v interiéri sa zdá byť všetko „po starom“. Paluba Mercedesu EQC teda vyzerá ako vnútro Mercedesu so spaľovacím motorom. EQC môžeme rozhodne označiť za najluxusnejší elektromobil na trhu. Dvojica veľkých obrazoviek, drevo, koža a leštený hliník. Toto všetko sa vo vnútri nachádza. Sme veľmi radi, že výrobca nepristúpil k šetreniu hmotnosti a ceny použitím nekvalitných materiálov.
V interiéri sme našli aj plnú technologickú výbavu, ktorú majú aj modely so spaľovacími motormi. Posádka môže využívať hlasové ovládanie a rozšírenú realitu MBUX pre navigáciu. Rovnako sú dostupné aj všetky bezpečnostné prvky. Pod sedadlom vodiča je v testovanom modeli dokonca aj hasiaci prístroj.
V rámci priestoru je EQC pomerne praktické. Do batožinového priestoru sa zmestí 500 litrov nákladu. Po sklopení sedadiel sa do vnútra bez problémov dostanú aj väčšie predmety podobne ako do bežného SUV. Batérie z batožinového priestoru neuberajú.
Zhodnotenie a ceny
Mercedes EQC je iný elektromobil ako ostatné. Je luxusnejší. Výrobca v jeho interiéri použil kvalitnejšie materiály. V rámci odhlučnenia patrí tento elektromobil k špičke. Rovnako aj kapacita batérií patrí k tým najväčším na trhu. Dojazdom však EQC dieru do sveta elektrických áut neurobí.
Na to, aby s ním vodič na jedno nabitie prešiel 400 km, musia byť splnené viaceré podmienky od počasia až po primeranú rýchlosť. Diaľničným tempom to rozhodne nezvládne. Dojazdom patrí EQC k nadpriemeru.
Ak ste získali dotáciu na kúpu elektrického auta, základnú cenu EQC si neznížite. Začína sa totiž vyššie ako je hranica 50-tisíc eur, teda dotáciu na jeho nákup nie je možné použiť. V základe automobil stojí 64-tisíc eur bez dane. Konečná cena testovaného auta je 92 742 eur s DPH.
Za príplatok je napríklad head-up displej alebo rozšírená realita navigácie MBUX. Príplatok 8 120 eur je za „Edition 1886“, v ktorej sa nachádza prémiový audiosystém, elektricky nastaviteľné predné sedadlá a dizajnové doplnky. Domáca nabíjacia stanica Wallbox stojí 940,80 eura.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 761 |
Šírka (mm) | 1 884 |
Výška (mm) | 1 624 |
Rázvor (mm) | 2 873 |
Objem batožinového priestoru (l) | 500 |
Kapacita batérií (kWh) | 80 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 495 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | elektrický |
Výkon (kW/k) | 300/408 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 760 od 0 ot. |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,1 |
Dojazd (WLTP) (km) | 417 |
Dojazd (test) (km) | 300 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena | 76 800 Eur |
Cena testovaného auta | 92 742 Eur |
Záruka | 6 rokov/160 000 km |
Garantovaná kapacita akumulátora po dobu platnosti certifikátu do 162Ah | 8 rokov/160 000 km |