Značka Mercedes-Benz už desaťročia diktuje smer, akým sa autá vyvíjajú. Okrem dizajnových a technických noviniek vo vyšších triedach sa občas dočkáme aj pokroku v tých nižších. Trieda A v sebe zahŕňa autá nižšej strednej triedy, ktoré sú dostupné širšiemu okruhu zákazníkov. Okrem sedanu a hatchbacku má stuttgartská automobilka v ponuke aj štvordverové kupé CLA. A práve to jej dáva náskok pred ostatnými.
Najkrajší široko-ďaleko
Mercedes-Benz CLA v sebe ukrýva viacero áut. Dá sa neho pozerať ako na zástupcu sedanov, keďže kufor je oddelený od kabíny. Zároveň má však veľmi mierne sa zvažujúcu siluetu, čo evokuje fastback alebo kupé. Dva páry dverí jasne hovoria, že praktickosť neustupuje štýlu.
Spredu pôsobí auto veľmi sebavedomo. Predná kapota sa zvažuje, čim pripomína žraločie telo. To nie je len dizajnový zámer, ale jeden z dôvodov výbornej aerodynamiky. Prednú masku tvorí veľké logo v strede chrómovej lamely. Okolie vypĺňajú chrómové bodky. Spodnú časť predného nárazníka ohraničujú výrazné otvory pre prísun vzduchu k brzdám. LED svetlá dodávajú autu prísny výraz.
Zboku a zozadu sa už vzhľad triedy CLA uberá skôr cestou čistých línií ako agresívnych športových tvarov. Dokazuje to aj falošná dvojica koncoviek výfukového potrubia. Bočné okná sú zahnuté takmer do dokonalého poloblúka. Čerešničkou na torte je žiarivá žltá farba laku, vďaka ktorej je auto neprehliadnuteľné.
Vnútro očarí najmä v noci
Mercedes-Benz v súčasnosti presadzuje teóriu, že interiéry modelov nižšie v hierarchii sa technikou už neodlišujú od tých v limuzínach. Pred vodičom je teda dvojica združených displejov. Jeden plní funkciu prístrojového panelu a druhý slúži infotainmentu. Celá prístrojová doska je navyše podsvietená farebnými LED svetlami. V noci sa posádka cíti, ako keby sa viezla vo vozidle z budúcnosti.
Okrem farieb sú veľmi kvalitné aj materiály. Čierny leštený plast tvorí stredovú konzolu. Turbínové prieduchy ventilácie, tlačidlá, okolie tlačidiel na volante a panely vo dverách sú z hliníka a vrch palubnej dosky je z brúsenej kože. Športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami kombinujú kožu a brúsenú kožu.
Digitálny prístrojový panel je vo veľkej miere konfigurovateľný a grafikou patrí medzi najlepšie na trhu. Volič automatickej prevodovky sa nachádza pod volantom a má tvar ako páčka na ovládanie stieračov. Toto riešenie je pre Mercedesy typické.
Vzadu sa pasažieri musia uskromniť, pokiaľ ide o priestor nad hlavou. Na kolená je miesta akurát, no vysoký stredový tunel v podstate znemožňuje využitie tretieho zadného sedadla. Do kufra je obmedzený prístup, keďže sa otvára iba jeho malá časť, no zmestí sa doň 460 litrov nákladu.
Rekordér v spotrebe
Pod kapotou testovaného vozidla pracoval vznetový štvorvalec s objemom 1,5 litra. Vo verzii 180d má výkon 85 kW (116 k) a krútiaci moment 260 Nm. Výkon prenášala na predné kolesá sedemstupňová automatická dvojspojková prevodovka. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 10,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 205 km/h. Tento motor vznikol v spolupráci s alianciou Renault-Nissan, preto ho nájdeme aj v autách týchto značiek a dokonca aj v Daciach.
To však neznamená, že by nespĺňal vysoké nároky prémiového zákazníka. Aj z malého výkonu dokáže vďaka krútiacemu momentu svižne vyraziť z križovatky. Športový režim upraví správanie prevodovky tak, že otáčky klesajú pomalšie a vyššie prevodové stupne zostávajú zaradené dlhšie. Výkon aj krútiaci moment sú tak k dispozícii skôr.
Hlavným prínosom spomínanej pohonnej jednotky je jednoznačne spotreba paliva. Vďaka prevodovke, aerodynamike a ekologickému režimu jazdy je možné jazdiť s priemernou spotrebou pod päť litrov nafty na sto kilometrov. Auto je smädnejšie len v meste, kde sme jazdili za 5,5 l/100 km. Mimo mesta sme dokázali o desatinu podliezť hranicu štyroch litrov. Počas jazdy po diaľnici rýchlosťou 130 km/h motor pracuje pri 2 100 ot./min a spotreba nafty je 4,8 l/100 km. Rovnakú hodnotu má aj priemerná kombinovaná spotreba paliva.
Z hľadiska kvality jazdy nás trochu sklamalo odhlučnenie. Obzvlášť išlo o hluk od kolies pri prejazde priečnych nerovností. Aerodynamický hluk bol akceptovateľný. Podvozok je z hľadiska tvrdosti naladený optimálne. Schopnosť filtrovať nerovnosti viac závisí od veľkosti kolies. My sme jazdili na osemnásťpalcových a cítili sme, že sedemnásťpalcové by pohodliu určite prospeli. Riadenie je presné a mení sa spolu s jazdnými režimami. Automatická prevodovka radila predvídavo, no pri rozbiehaní vozidlo často uviedla do pohybu trhnutím. Ide o neduh dvojspojkových prevodoviek a výrobcovi sa ho nepodarilo minimalizovať.
Záver
Mercedes-Benz CLA 180d je najslabšou verziou tejto triedy a jej základná cena so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou je 34 290 eur. Nie je však najlacnejšou. Tou je benzínová verzia 180, ktorá stojí 31 620 eur. Súčasťou základnej výbavy sú napríklad šestnásťpalcové disky kolies, cúvacia kamera alebo halogénové svetlá.
Automobil možno vylepšiť balíkmi výbav alebo aj jednotlivými prvkami. Za športové sedadlá sa pripláca 282 eur, za LED svetlá Multibeam 504 eur, za vyhrievanie sedadiel vodiča a spolujazdca 348 eur, za ich ventiláciu 720 eur, za elektrické nastavenie sedadla vodiča s pamäťovou funkciou 414 eur, za adaptívny tempomat 720 eur, za asistenta sledovania mŕtveho uhla 540 eur, za balík združených displejov 540 eur alebo za navigáciu 660 eur.
Balík všetkých asistenčných systémov stojí 1 812 eur a parkovací balík s 360-stupňovou kamerou 492 eur. Za automatickú prevodovku sa pripláca 2 112 eur. Výrobca poskytuje záruku na šesť rokov alebo do prejdenia 160 000 kilometrov.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 688 |
Šírka (mm) | 1 830 |
Výška (mm) | 1 439 |
Rázvor (mm) | 2 729 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 461 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k) | 85/116 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 260 pri 1 750–2 500 |
Prevodovka | 7-stupňová automatická dvojspojková |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,9 |
Spotreba podľa NEDC (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 4,9/3,9/4,3 |
Emisie CO2 podľa NEDC (g/km) | 112 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP (l/100km) | 4,4–5,1 |
Emisie CO2 podľa WLTP (g/km) | 116–133 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 31 620 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 34 290 EUR |
Cena testovaného vozidla | 46 740 EUR |
Záruka | 6 rokov alebo 160 000 km |