Ford Mondeo patril začiatkom storočia k pilierom predajov automobilky na starom kontinente. Postupne sa však zákazníci začali preorientovávať na SUV a o sedan či o kombi strednej triedy už zďaleka nie je taký záujem ako kedysi. Napriek tomu sa vo Forde snažia držať krok s dobou. Okrem modernizácie interiéru a exteriéru sa posunuli vpred aj v oblasti pohonných jednotiek. Ford Mondeo s karosériou kombi je totiž v ponuke aj ako hybrid.
Zvonku reprezentatívny
Po vizuálnej stránke sa dá Mondeu kombi vyčítať len máločo. Predná maska chladiča, predný nárazník a predné svetlá dizajnovo spája kombinácia čiernej farby a chrómových doplnkov. Zboku sa v rovnakom duchu dopĺňajú zatmavené B a C- stĺpiky a lemy okien spolu so strešnými lyžinami. Zadnú časť zdobí čierna linka v nárazníku a zadné svetlá sú pre zmenu spojené chrómovou lištou.

Celkovo je vzhľad Mondea elegantný a vďaka príplatkovej červenej farbe lepšie vyznejú prelisy na prednej kapote, čo autu pridáva nádych dynamiky. Na hybridný pohon upozorňujú okolie len nápisy na predných dverách. Ekologickú povahu vozidla potvrdzuje aj skrytá koncovka výfukového potrubia.
Interiér bez experimentov
Vyšší vek súčasnej generácie Fordu Mondeo badať hlavne v interiéri. Kým nová generácia Focusu už má voľne stojacu obrazovku informačno-zábavného systému, Mondeo sa naďalej spolieha na dotykový displej vnorený do palubnej dosky. Obrazovka má uhlopriečku osem palcov, ale široký plastový okraj ju opticky zmenšuje. Oproti displeju vo Focuse má aj o niečo horšiu grafiku.

Ďalším prvkom pripomínajúcim začiatok druhej dekády storočia je mechanika CD prehrávača pod infotainmentom. Pod ním sa nachádza veľký ovládač hlasitosti a vypínač audia. Po bokoch sú umiestnené tlačidlá regulujúce fungovanie klimatizácie a kúrenia. Stredová konzola postupne prechádza k radiacej páke, držiakom nápojov a lakťovej opierke. Tá má plytký aj hlboký úložný priestor, no prekážalo nám, že sa nedá pozdĺžne nastaviť. Pod panelom ovládania ventilácie sa nachádza dostatočne veľká odkladacia plocha.
Prístrojový panel tvorí analógový rýchlomer a dva LCD displeje palubného počítača s uhlopriečkou 4,2-palca. Oba sa ovládajú tlačidlami na volante. Palubný počítač zobrazuje okrem bežných údajov aj informácie k fungovaniu hybridného systému. Ďalšími tlačidlami na volante možno ovládať adaptívny tempomat a audiosystém.

Na zadných sedadlách sa pasažieri môžu tešiť na priestorový luxus vo všetkých smeroch. Pohodlie zvyšuje aj možnosť dvojstupňového vyhrievania sedadiel. Prepravná kapacita je v porovnaní s nehybridnými verziami o niečo nižšia, keďže časť kufra zaberajú akumulátory. Stále sa však doň vojde 403 litrov nákladu. Nevýhodou je, že batérie neumožňujú ani umiestnenie rezervného dojazdového kolesa pod dvojité dno. Po sklopení druhého radu sedadiel nevzniká úplne rovná plocha a prepravná kapacita narastie na 1 508 litrov.
Podvozok rozmaznáva
Hybridný pohon Fordu Mondeo pozostáva z dvojlitrového zážihového agregátu a elektromotora. Výkon sústavy je 138 kW (187 k) a krútiaci moment benzínového motora je 173 Nm. Technické parametre elektromotora výrobca neuvádza. Z 0 na 100 km/h zrýchli hybrid za 9,2 sekundy a maximálne sa rozbehne na 187 km/h. Prenos výkonu na prednú nápravu má na starosti bezstupňová prevodovka eCVT.

Hybridný variant má na výber dva jazdné režimy, a to normálny a ekologický. Podvozok nemožno v prípade hybridu vybaviť adaptívnymi tlmičmi, no to vôbec nevadí. Mondeo má totiž príkladne nastavené pruženie, ktoré vynikajúco filtruje nerovnosti. Zároveň sa auto nebráni ani dynamickému prejazdu zákrutami. Komfortu jazdy neublížili ani príplatkové sedemnásťpalcové disky kolies. Súčasťou štandardnej výbavy sú šestnásťpalcové, no v ponuke sú až devätnásťpalcové.
Dobrý dojem z jazdy zintenzívňuje aj skvelé odhlučnenie. Menej spokojní sme boli s riadením, ktoré by mohlo byť presnejšie. Počas testovania sme dosiahli kombinovanú spotrebu paliva 5,9 l/100 km. Na diaľnici pracuje prevažne spaľovací motor a vtedy sa odber benzínu z nádrže vyšplhá na sedem litrov na sto kilometrov. V mestskej premávke naopak klesne pod päť litrov na sto kilometrov. Po okresných cestách nie je problém stlačiť spotrebu benzínu na 4,5 l/100 km.
Záver
Základná cena Fordu Mondeo kombi je 29 490 eur. V tom prípade je pod kapotou dvojlitrový vznetový štvorvalec a šesťstupňová manuálna prevodovka. Hybrid je v ponuke len ako kombi a vo výbave Trend je jeho základná cena 32 990 eur. Vo výbave Titanium je cena hybridu 36 290 eur totožná s cenou naftovej verzie s výkonom 110 kW (150 k) a osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Už v štandardnej výbave má Mondeo Hybrid elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, automatické prepínanie diaľkových svetiel, elektricky vyhrievané čelné sklo, informačno-zábavný systém s osempalcovou dotykovou obrazovkou, elektricky vyhrievané predné sedadlá, tónované sklá okien, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém udržovania v jazdnom pruhu a systém monitorovania bdelosti vodiča.
V rámci príplatkovej výbavy možno auto vylepšiť jednotlivými prvkami aj balíkmi. Aktívny parkovací asistent spolu s prednými a zadnými senzormi a zadnou kamerou stojí 1 795 eur, adaptívne LED predné svetlá s funkciou prisvecovania do zákrut sú za 1 925 eur, športové elektricky nastaviteľné predné sedadlá s látkovo-koženým čalúnením a vyhrievanie zadných sedadiel stojí 2 450 eur. Sedemnásťpalcové disky kolies sú za príplatok 615 eur a tlakové ostrekovače svetlometov stoja 215 eur. Výrobca poskytuje záruku na päť rokov alebo do prejdenia 120 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 867 |
Šírka (mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 501 |
Rázvor (mm) | 2 850 |
Svetlá výška (mm) | 128 |
Objem batožinového priestoru (l) | 403/1 508 |
Objem palivovej nádrže (l) | 49 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 716 |
Celková hmotnosť (kg) | 2 260 |
Technické údaje
Typ spaľovacieho motora | zážihový radový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 999 |
Počet valcov | 4 |
Výkon hybridnej súpravy (kW/k pri ot./min) | 138/187 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm pri ot./min) | 173 pri 4 000 |
Prevodovka | bezstupňová eCVT |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,2 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) (podľa WLTP) | 5,6 – 6,3 |
Emisie CO2 (g/km) (podľa WLTP) | 127 – 144 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 29 490 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 36 290 EUR |
Cena testovaného vozidla | 44 165 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 120 000 km |