Test: Seat Ibiza 1,0 TSI DSG Style – výkonu na rozdávanie, ale len z trojvalca

Malé autá musia zápasiť s narastajúcou obľubou mestských crossoverov. Vzhľadom ich neprekonajú, ale jazdnými vlastnosťami a lákavou cenou môžu zamiešať karty.

04.01.2020 07:00
IMG 20190805 181311 Foto:
Napriek koncernovému príbuzenstvu k Škode Fabia a Volkswagenu Polo si Seat Ibiza zachováva určitú osobitosť. Ibiza
debata (13)

Seat je značka, ktorá sa snaží ponúknuť európskemu trhu všetko, čo motoristi starého kontinentu obľubujú. Seat Leon sa pýši titulom najpredávanejšieho modelu španielskej značky. Hneď za ním nasleduje Ibiza, ktorá reflektuje potrebu praktického vozidla do preplnených veľkomiest. Komu už tradičné triedy nestačia, zvolí si Aronu, Atecu, či Tarraco.

Práve Ibiza je cenovo najdostupnejším modelom u nás. Napriek koncernovému príbuzenstvu k Škode Fabia a Volkswagenu Polo si zachováva určitú osobitosť. Z tejto trojice je najvyváženejšia, lebo spája tradičnú praktickosť Škody a vyspelé jazdné vlastnosti Volkswagenu.

Zvonku ostré línie

Malé autá len zriedka opúšťajú osvedčený dizajnový jazyk. Súvisí to aj s presunom záujmu ku crossoverom, ktoré plnia úlohu módnych priekopníkov. Seat Ibiza je toho dôkazom. Karoséria je plná prelisov rovnako ako na ostatných modeloch značky. Predná kapota vďaka nim pôsobí agresívnejšie. V našom prípade vozidlo nemalo denné LED svietenie, a preto autu chýba jeho typická grafika.

Zatmavené B-stĺpiky pomáhajú vytvoriť dojem... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190805 181405 Zatmavené B-stĺpiky pomáhajú vytvoriť dojem celistvého bočného okna.

Zboku prelisy karosérie dodávajú autu dynamiku. Zatmavené B-stĺpiky pomáhajú vytvoriť dojem celistvého bočného okna. Pätnásťpalcové disky kolies sú dostatočne elegantné. Neudrú do očí tak ako šestnásť alebo sedemnásťpalcové, no ich prednosťou sú pneumatiky s vyšším profilom, čo prispieva k lepšiemu komfortu na ceste. Vzadu upútajú len svetlá zapustené do veka kufra, ktorého otváranie je ukryté v logu.

Vo vnútri plastové kráľovstvo

V rámci redakčného testu sme dostali automobil vo výbave Style v akcii LIMITED. Ide o druhú najnižšiu výbavu z celkovo šiestich. To sa prejavilo v interiéri prevažujúcou čiernou farbou s jemnými striebornými detailmi. Okrem koženého volantu, koženej radiacej páky a hlavice ručnej brzdy je všetko plastové. Mäkký plast sa nachádza len na lakťových opierkach na dverách. Palubná doska aj stredová konzola sú z tvrdého plastu. Lakťová opierka medzi prednými sedadlami je čalúnená látkou.

Okrem koženého volantu, koženej radiacej páky a... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190805 182010 Okrem koženého volantu, koženej radiacej páky a hlavice ručnej brzdy je všetko plastové.

Prístrojový panel tvorí klasický rýchlomer a otáčkomer a medzi nimi je umiestnený monochromatický displej palubného počítača. Najfarebnejšou časťou interiéru je dotyková obrazovka informačno-zábavného systému s uhlopriečkou 6,5 palca. Do hlavných položiek menu sa okrem dotykov obrazovky dá dostať aj tlačidlami po bokoch.

Cestujúci vzadu nemôžu očakávať preveľké pohodlie. V danom segmente však ide o štandardný priestor. Miesto chýba skôr v oblasti kolien, nad hlavou ho budú mať aj vyššie postavy celkom dosť. Sedenie v strede je veľmi nepohodlné pre vysoký stredový tunel. Vo výbave Style sa zadné okná ovládajú kľukou. Elektrické ovládanie je za príplatok.

Batožinový priestor nemá dvojité dno, no zmestí... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190805 182125 Batožinový priestor nemá dvojité dno, no zmestí sa doň 355 litrov nákladu. Okrem toho sa pod ním nachádza aj rezervné koleso.

Batožinový priestor nemá dvojité dno, no zmestí sa doň 355 litrov nákladu. Okrem toho sa pod ním nachádza aj rezervné koleso. Po sklopení operadiel zadných sedadiel nevzniká rovná plocha a prepravná kapacita sa zvýši na 823 litrov. Zarazilo nás, že zatvorenie piatych dverí je dosť náročné, lebo vzpery kladú priveľký odpor.

Trojvalec ako vyšitý

Pod kapotou testovaného automobilu pracoval jednolitrový preplňovaný trojvalec s výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 200 Nm. Na prednú nápravu posielala výkon sedemstupňová automatická dvojspojková prevodovka DSG. Maximálna rýchlosť auta je 193 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,5 sekundy.

Dá sa povedať, že motor má až prebytok výkonu. Pri prudšom zošliapnutí plynového pedálu nie je problém prešmyknúť predné kolesá. Krútiaci moment nastupuje až po dosiahnutí hranice 2 000 otáčok za minútu. Dovtedy sa nedeje nič. Turbodieru pomáha potláčať automatická prevodovka, ktorá rýchlo podradí aj o dva stupne, aby sa motor dostal do správnych otáčok.

Prístrojový panel tvorí klasický rýchlomer a... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190805 181821 Prístrojový panel tvorí klasický rýchlomer a otáčkomer a medzi nimi je umiestnený monochromatický displej palubného počítača.

Vo vhodných otáčkach má Ibiza veľmi dobré pružné zrýchlenie, čo zlepšuje možnosti pri predbiehaní. Treba pochváliť riadenie, ktoré je priame a presné. Podvozok je nastavený dostatočne mäkko a darí sa mu filtrovať malé nerovnosti vozovky, no po prejazde veľkých priečnych nerovností zadná náprava odskakuje. Odhlučnenie je len priemerné, takže nárazy na hrbole aj nevábny zvukový prejav trojvalca zreteľne počuť dovnútra. Posádka nebude nadšená ani z vibrácií, ktorých je agregát zdrojom.

Cestujúci vzadu nemôžu očakávať preveľké pohodlie. Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20190805 181947 Cestujúci vzadu nemôžu očakávať preveľké pohodlie.

Spotrebou pohonná jednotka neohúri. Mimo obce sa síce dá jazdiť za 4,5 l/100 km, no v mestskej premávke sme jazdili za 6,7 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h motor pracoval pri 2 800 ot./min a spotreba dosiahla hodnotu 6,6 l/100 km. Kombinovaná spotreba sa po týždni ustálila na 5,8 l/100 km.

Záver

Seat Ibiza je tradičné vozidlo segmentu B. Hodí sa do mesta a vzhľadom bude vyhovovať skôr konzervatívnym zákazníkom. Na výber je v dostatočne veľkom počte výbav, čo dáva priestor na jej skrášlenie aj na úsporu financií za „zbytočné“ dizajnové prvky. Jej základná cena v rámci akcie LIMITED je 11 630 eur. V tom prípade je pod kapotou atmosférický jednolitrový trojvalec s výkonom 59 kW (80 k) a manuálna päťstupňová prevodovka.

Trojvalec 1,0 TSI s automatom vo výbave Style stojí 14 880 eur. Súčasťou výbavy sú manuálna klimatizácia, 6,5-palcový dotykový displej, zadné parkovacie senzory, predné hmlové svetlomety, 15-palcové zliatinové disky kolies a tempomat.

V rámci ponuky príplatkových prvkov možno auto vylepšiť vyhrievanými sedadlami, dýzami ostrekovačov a spätnými zrkadlami za 327 eur, stredovou lakťovou opierkou a odkladacím priestorom pod sedadlom vodiča za 112 eur, elektricky ovládanými zadnými oknami za 141 eur alebo možnosťou voliť jazdné režimy za 112 eur. Za nemetalický lak karosérie sa pripláca 187 eur. Výrobca poskytuje záruku šesť rokov alebo do prejdenia 150 000 kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 059
Šírka (mm) 1 780
Výška (mm) 1 444
Rázvor (mm) 2 564
Objem batožinového priestoru (l) 355/823
Objem palivovej nádrže (l) 40
Rozmer pneumatík 185/65 R15
Pohotovostná hmotnosť (s vodičom) (kg) 1 172
Celková hmotnosť (kg) 1 590–1 680

Technické údaje

Typ motora radový trojvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 999
Počet valcov/ventilov 3/12
Výkon (kW/k pri ot./min) 85/115 pri 5 000–5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 2 000–3 500
Prevodovka 7-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5
Spotreba podľa NEDC (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 5,9/4,3/4,9
Emisie CO2 podľa NEDC (g/km) 111
Kombinovaná spotreba podľa WLTP (l/100km) 5,7–6,7
Emisie CO2 podľa WLTP (g/km) 128–151

Cena a záruka

Základná cena modelu 11 630 EUR
Základná cena testovanej verzie 14 880 EUR
Cena testovaného vozidla 15 506 EUR
Záruka 6 rokov alebo 150 000 km
Seat Ibiza
Seat Ibiza
+26Seat Ibiza

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #hatchback #Seat #1.0 TSI #DSG #Seat Ibiza
Články podľa značiek