Test: Mitsubishi ASX 2,0 4WD CVT - majster sveta faceliftov

05.01.2020 07:00

Japonská automobilka Mitsubishi rozhodne nepodlieha trendom. Kým iné automobilky za jednu dekádu vystriedajú aj tri generácie automobilov, Mitsubishi priebežne inovuje jednu generáciu. Je ťažké spočítať, koľko faceliftov má model ASX za sebou. (Po troche pátrania sme napočítali štyri facelifty.) A predsa sa stále predáva a zákazníci o neho javia záujem.

Po výraznom facelifte pôsobí Mitsubishi ASX ako...
Po výraznom facelifte pôsobí Mitsubishi ASX ako väčšie auto. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V kalendároch svietil rok 2010 a na svetlo sveta prišla aktuálna generácia modelu ASX. Dnes, o 10 rokov neskôr, aj po predaní miliónov kusov, je v predajniach stále tá istá generácia. Na fotkách z minulosti už automobil takmer nespoznávame. Model prešiel kompletným redizajnom. V oblasti vzhľadu Mitsubishi jasne dokazuje, že rozsiahly facelift stačí na to, aby nadčasový dizajn dokázal zaujať aj po rokoch.

Na domácom trhu je automobil známy pod označením RVR. V USA sa predáva ako Outlander Sport a v Európe má meno ASX. Za desať rokov produkcie k majiteľom putovalo 1,32 milióna kusov. Vozidlo stojí na platforme, ktorú zdieľalo napríklad s Peugeotom 4008 alebo Citroënom C4 Aircross.

Mitsubishi ASX patrí do kategórie kompaktných crossoverov. Posledný záznam z absolvovania testov EuroNCAP je z roku 2011. Automobil vtedy získal plný počet piatich hviezdičiek. Odvtedy však Mitsubishi inovovalo ponuku asistenčných systémov a bezpečnostnej výbavy.

Crossover má novú metalízu Red Diamond.
Crossover má novú metalízu Red Diamond. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Ďalšia nová tvár

Posledný facelift opäť zmenil výzor modelu ASX na nepoznanie. Znova sa je na čo pozerať. Automobil dostal dynamickú prednú masku, ktorú napríklad poznáme z najnovšej generácie modelu Mitsubishi L200. Vpredu sa udomácnili delené svetlá a chrómové lišty.

Okrem toho vozidlo dostalo aj nové zadné svetlá. Do ponuky pribudli nové farby. Testovaný automobil je vybavený metalízou Red Diamond. Pôvodná snáď zostala len silueta auta. Vozidlo po novom vyzerá robustnejšie, ako bývalo v minulosti. Myslíme si, že Mitsubishi v rámci možností dostalo z dizajnu ASX maximum.

Nielen predná maska, ale aj zadné svetlá sú nové.
Nielen predná maska, ale aj zadné svetlá sú nové. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vek auta je najviac vidieť v interiéri. Po nastúpení vieme, že toto sme už videli. Hlavnými novinkami vo vnútri sú technológie. Automobil dostal 8-palcovú dotykovú obrazovku. Doteraz mala obrazovka 7 palcov. Japonská automobilka už dávno zanevrela na vlastnú navigáciu. Potrebu navádzania nahrádza konektivitou so smartfónmi. Má to svoje výhody aj nevýhody.

Ak chcete teda v ASX spustiť navigáciu, môžete tak urobiť napríklad prostredníctvom aplikácie Android Auto. Spustenie samotnej navigácie je rýchle a bezproblémové. Rovnako tak vyhľadanie cieľovej destinácie. Ak vo svojom mobilnom telefóne využívate dáta, navigácia prispôsobuje cestu na základe aktuálnej premávky. V prípade, že sa situácia zmení, navrhne vám inú trasu. Nevýhodou je, že telefón musí byť vždy pripojený k autu káblom.

Interiér pôsobí starým dojmom. Zachrániť to...
Interiér pôsobí starým dojmom. Zachrániť to chce nová 8-palcová dotyková obrazovka. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Zvyšok informačno-zábavného systému je jednoduchý a prehľadný. Odozva na dotyk bezproblémová. Systém je však dostupný len v českom jazyku. Slovenčina chýba. Po česky sa ním dá aj porozprávať. Pozorovacie uhly displeja nie sú dokonalé. Ak naň dopadá cez okno spolujazdca, teda z uhla, ostré slnko, vodič nevidí na displeji nič. Obstarožne pôsobí aj “červotoč” automatickej prevodovky, ale tým si Mitsubishi hlavu netrápi. Používa ho naprieč všetkými modelmi.

Ovládanie automatickej klimatizácie je mechanické, no to nás pri používaní auta vôbec nevyrušovalo. Skôr naopak. Pred vodičom je starý známy prístrojový panel, pod volantom sa nachádzajú pádla na radenie rýchlostí.

V batožinovom priestore zavadzia ukotvenie...
V batožinovom priestore zavadzia ukotvenie zadných sedadiel. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Ergonomicky nám nesedeli ovládače vyhrievania sedadiel, ktoré sa po vypnutí motora nedeaktivovali. Sedadlo ste si tak mohli na začiatku jazdy vyhrievať aj napriek svojej nevôli.

Samotné sedadlá sú v aute pohodlné. Predné majú dostatočné bočné vedenie. Vzadu je to s bočným vedením už horšie. V druhom rade sedadiel je vzhľadom na rozmery auta primeraná porcia miesta. Do batožinového priestoru sa zmestí maximálne 488 litrov, no do jeho dna zasahuje ukotvenie zadných sedadiel. Po ich sklopení rovná plocha nevzniká.

Pred zadnými sedadlami je dostatok miesta pre...
Pred zadnými sedadlami je dostatok miesta pre dospelé osoby. Priestorovým rekordérom ASX nie je. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, ň

Nový motor stále bez turba

Mitsubishi v rámci faceliftu dodalo modelu ASX novú pohonnú jednotku. 1,6 litrový benzínový štvorvalec odchádza do histórie. V cenníkoch sa nachádza len dvojlitrový benzínový štvorvalec MIVEC s výkonom 150 koní.

Maximálny krútiaci moment pohonnej jednotky je 195 Nm. Testovaný automobil má motor spojený s pohonom oboch náprav prostredníctvom automatickej CVT prevodovky. Pôvodne bezstupňová prevodovka má vytvorených 8 stupňov.

Dvojlitrový štvorvalec na plnenie emisných...
Dvojlitrový štvorvalec na plnenie emisných noriem nepotrebuje ani filter pevných častíc. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Z 0 na 100 km/h vozidlo zrýchli za 12,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 190 km/h. Z daných údajov je zrejmé, že ASX nie je športové náradie. Vozidlo osloví najmä pokojne jazdiacich vodičov, ktorí si viac ako na výkon potrpia na spoľahlivosť.

Štvorvalec je vybavený systémom variabilného časovania ventilov, ku ktorému sa pridáva ešte plynule premenlivý zdvih sacích ventilov. Agregát využíva nepriame vstrekovanie paliva. Výrobca tvrdí, že ani na krátkych tratiach nehrozí karbonizácia motora. Dvojlitrová pohonná jednotka navyše plní najprísnejšie emisné normy bez filtra pevných častíc. Motor je v porovnaní so staršou “jednašestkou” živší, ale aj smädnejší.

Mitsubishi: Nový motor 2.0 Smart MIVEC so sacími ventilmi namiesto klapky si vystačí iba s jedným vačkovým hriadeľom poháňaným reťazou, ktorý však ovláda 16 ventilov. Na vačkovom hriadeli je nasadený obvyklý lopatkový variátor VVT, ktorý ho natáča voči kľukovému hriadeľu. Ventily sú ovládané cez vahadla, avšak tie sacie navyše cez zložitý mechanizmus zahŕňajúci ovládané vahadlo a ďalej klasické vahadlo nasadené na hnacom hriadeli.

Navyše je tu ale ešte pomocné vahadlo. Natáčaním riadiaceho hriadeľa za pomoci elektromotora so závitovkovým prevodom dochádza k zmene polohy pomocného vahadla a tým sa mení zdvih sacích ventilov od 1,5 do 10 mm. Ten je preto plynulo premenlivý, čo nahrádza funkciu škrtiacej klapky. Aj napriek nepriamemu vstrekovaniu motor vďaka systému Smart MIVEC rýchlo reaguje na pridanie plynu.

Spoza volantu sa motor správa ako klasický benzínový štvorvalec. Výkon narastá postupne s pribúdajúcimi otáčkami. V nízkych otáčkach je kultivovaný a tichý. Priemerná spotreba paliva sa pohybuje na úrovni 8,4 litra benzínu na 100 km. Je to pomerne vysoký odber, no netreba zabudnúť na to, že testované auto je vybavené pohonom oboch náprav a automatickou prevodovkou.

Pohon oboch náprav má niekoľko režimov. Automatický režim dokáže v prípade potreby poslať na zadné kolesá až 50 percent výkonu. Vodič si však môže zvoliť aj režim, pri ktorom výkon prechádza len na predné kolesá.

S manuálnou prevodovkou a s pohonom prednej nápravy by kombinovaná spotreba bola približne o liter nižšia. Práve prevodovka sa snaží kombinovať výhody bezstupňovej CVT prevodovky a plnohodnotného automatu. Pri nízkom zaťažení motora prevodovka drží otáčky čo najnižšie.

Pri potrebe vyššieho výkonu nenechá motor bežať na najvyšších otáčkach, ako to CVT prevodovky robia, ale pristúpi na režim prevodových stupňov. Vodič sa o nič nemusí starať, deje sa to automaticky. Môže zvoliť aj manuálny režim a stále využívať prevodové stupne. Ich zmena je skutočne veľmi rýchla. V rýchlosti rozhodne prevodovka môže konkurovať dvojspojkovým automatom. Celkovo prevodovke dávame 7 bodov z 10.

Zhodnotenie a záver

Mitsubishi ASX ignoruje čas a spoločenské konvencie a žije si svoj život. Mieri však na špeciálnu klientelu. S týmto autom bude spokojný vodič, ktorý očakáva spoľahlivosť, odolnosť a jednoduchosť. S pohonom oboch náprav je automobil vďaka svetlej výške 190 mm použiteľný aj v teréne. Automat zase odbremení vodiča od radenia. Kto čaká hi-tech auto, musí sa poobzerať inde.

LED svetlá sú v štandardnej výbave.
LED svetlá sú v štandardnej výbave. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Po facelifte ASX opäť vyzerá k svetu. Na palube sa zvýšila konektivita a zväčšil sa displej. Bohužiaľ, ponuka motorov je veľmi chudobná. S iným motorom ako s testovaným benzínovým dvojlitrom ASX nekúpite.

ASX si svojich zákazníkov získava aj cenou. V základe stojí len 16 190 eur. S pohonom oboch náprav má cenovku minimálne 20 490 eur. Testovaná verzia v najvyššej výbave Intense stojí 23 690 eur. Priplatiť sa dá len za metalízu/perleťový lak a za sadu na zväčšenie batožinového priestoru.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 365
Šírka (mm) 1 810
Výška (mm) 1 640
Rázvor (mm) 2 670
Rozmery pneumatík 225/55 R18
Objem batožinového priestoru (l) 406 (488 so sadou na zväčšenie)
Objem palivovej nádrže (l) 60
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 470
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 110/150 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 195 pri 4 200
Prevodovka automatická CVT s 8 stupňami
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,5
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 7,9–8,2
Spotreba (test) (l/100km) 8,4
Ceny a záruka  
Základná cena modelu ASX 16 190 eur
Základná cena testovaného auta vo výbave Intense 23 690 eur
Záruka 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km)
Mitsubishi
		ASX
Mitsubishi
		ASX
+21Mitsubishi
		ASX

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #MIVEC #Mitsubishi ASX #Mitsubishi #CVT #crossover
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek