Renault Clio je bestsellerom francúzskej značky. Od roku 1990, keď prišla na svet jeho prvá generácia, putovalo k zákazníkom viac ako 15 miliónov exemplárov. Zvlášť úspešná bola štvrtá generácia. Tá sa v Európe vyšvihla na najpredávanejší model v segmente a v roku 2017 dokonca na post druhého najpredávanejšieho európskeho auta bez rozdielu triedy. Za úspechom stál najmä dizajn od Laurensa van den Ackera. Preto neprekvapí, že pri vývoji piatej generácie sa Francúzi rozhodli neexperimentovať a po prvý raz v histórii Clia dali prednosť evolúcii. Jeho známe krivky sú však vyšľachtené na novú úroveň, z ktorej sála vyššia kvalita. A tá nie je len zdaním.
Nové od podlahy
Clio je totiž v skutočnosti úplne nové, a to doslova od podlahy. Ako prvý model Renaultu stojí na modulárnej platforme CMB-F, ktorú dostane aj Renault Captur a nový Nissan Juke. Tá sa podiel napríklad na za znížení hmotnosti o nemalých deväť percent. Prekvapí, že s príchodom novej generácie odolalo Clio trendu rastu vonkajších rozmerov. Na dĺžku má 4 048, na šírku 1 798 a na výšku 1 440 mm. To znamená, že je dokonca o 14 mm kratšie, o osem nižšie, ale na druhej strane o 66 mm širšie. Rázvor náprav s hodnotou 2 583 mm sa „scvrkol“ o päť milimetrov. Nie je to o veľa, no opäť dosť nezvyčajné. Báť sa však nemusíte. Piata generácia prekonáva tú predošlú po všetkých stránkach.
Zvlášť nová verzia R. S. Line, ktorá nahrádza pôvodné Clio GT. Na ostrý hothatch si ešte počkáme. R.S. Line dodáva Cliu vyslovene športový imidž. Predná maska má plástový výplet a to isté platí o otvoroch v prednom nárazníku. Siluetu zvýrazňuje chrómový lem okien, lesklá lišta podbehov, a najmä parádne 17-palcové disky kolies. Vzadu nechýba zväčšený strešný spojler ani saténový difúzor s funkčnou chrómovou koncovkou výfuku. Spolu s väčším rozchodom a kratšími prevismi pôsobí Clio R.S. Line naozaj dynamicky, no zas nie príliš agresívne. Najväčší pokrok však absolvovalo jednoznačne v interiéri. Zabudnite na „hračkársky“ vzhľad a lacné plasty.
Interiér na nepoznanie
Clio si v kvalite polepšilo hneď o niekoľko priečok. Nechce byť len hravým mestským hatchbackom, ale solídnym a univerzálnym autom. Prekvapí mäkkým obkladom palubnej dosky, kdekoráciami aj ergonómiou. Zvlášť verzia R. S. Line prináša fantastický masívny volant a vynikajúce anatomické sedadlá s výraznou bočnou oporou. Daňou za stabilitu v zákrutách je však ťažšie zapínanie bezpečnostných pásov. Ich zámok si totiž trochu prekáža s bočnicami. Na druhej strane oceňujeme veľký rozsah nastavenia volantu aj samotného sedadla a tiež nastaviteľnú lakťovú opierku, čo nebýva práve zvykom. Prekážal nám len mierne obmedzený výhľad cez hrubé predné stĺpiky a malý priezor zadného okna.
Napriek útulnosti sa na priestor sťažovať nebudete. Minulosťou je aj zúfalé multimediálne rozhranie R-Link. Nový Easy Link s 9,3-palcovou vertikálnou obrazovkou konečne reaguje rýchlo a intuitívne. Prekonáva aj systémy v drahších Renaultoch. Má krásnu grafiku a jeho navigácia podporuje dynamické plánovanie trasy. Klimatizácia dostala samostatný panel, čo ovládanie uľahčuje, keďže už netreba blúdiť v zložitom menu. Chýba len analógový ovládač hlasitosti, čo je škoda. Tento hendikep doháňa Clio ovládacou páčkou audia na stĺpiku riadenia. Profituje z nej však len vodič. Clio sa tiež zbavilo po dlhých rokoch spínača tempomatu na stredovom tuneli. Všetky prvky nájdete konečne priamo na ramene volantu.
Kufrom neočarí
Polepšil si aj prístrojový panel, zatiaľ síce Clio nedisponuje sľúbeným virtuálnym kokpitom s uhlopriečkou 10 palcov, ale aj 7-palcový displej ponúka neporovnateľne väčšie možnosti ako v predchádzajúcej generácii. A aj lepšiu grafiku. Vyberať môžete medzi centrálnym otáčkomerom a digitálnym zobrazením rýchlosti alebo virtuálnym analógovým rýchlomerom. Možnosti sú ešte oveľa širšie. Oceníte tiež množstvo odkladacích priestorov, USB porty či nabíjací box na smartfóny. Vzadu sú však pomery oveľa skromnejšie. Cítiť to už pri nastupovaní, kde vysoký prah sťažuje prístup k sedadlám. Kým nad hlavou je napriek zníženiu strechy stále akceptovateľná priestorová rezerva, na kolená veľa miesta neostáva. Pomáha však zasunutie chodidiel pod predné sedadlá.
V tomto smere jednoducho Clio nedokáže utajiť charakter mestského auta. A podobne je to v kufri. Ten má síce 391 litrov, čo nie je samozrejme zlé, ale Renault si pomohol metodikou „kvapalín“, podľa realistickejšej normy VDA je to len 340 litrov. A Clio vám nepomôže ani kreatívnou variabilitou. Na tej v Paríži akosi šetrili. Napríklad aj na samotnom otváraní veka piatych dverí. Po stlačení spínača sa veko mierne vyklopí a potom vám neostáva nič iné, ako dvere otvoriť za ich spodnú hranu, takže si zašpiníte prsty. Nič také ako rukoväť tu nie je. Nakladacia hrana je navyše vysoká a po sklopení operadiel vzniká v kufri veľký schod. Nie je ho čím prekryť, keďže dvojité dno ponúka Clio len za príplatok. Dobrou správou je, že pod podlahou je ešte miesto na dojazdovú rezervu. Podmienkou však je priplatiť si za ňu ďalších 100 eur.
Štvorvalec ako má byť
Clio je jedným z posledných malých áut, ktoré si ešte môžete dopriať so 4-valcovým motorom. Základom je síce litrový 3-valec, ale od úrovne vybavenia Intense ponúka preplňovaný agregát 1,3 TCe 130. Výkonom 96 kW a krútiacim momentom 240 Nm má síce ďaleko k pravým hothatchom, ale s ľahkým „Francúzom“ veľa práce nemá. Motor, ktorý vznikal v spolupráci s Mercedesom-Benz a používa ho napríklad aj nová trieda A a jej deriváty, má navyše príjemne sýty zvuk a suverénny prejav. Cliu vie rozprúdiť krv viac, ako by ste predpokladali. Lepší motor v ňom mať ani nemôžete. Ťahá krásne odspodu, napokon, maximum newtonmetrov máte k dispozícii už od 2 000 otáčok, a priam miluje vytáčanie do vyššieho spektra. Doslova vás zvádza k dynamickej jazde, a to bez toho, aby vás otravoval zvýšenou hlučnosťou. Izolácia je naozaj príkladná, no do kabíny dokáže predsa len prepustiť aj zopár podmanivých decibelov.
Clio R.S. Line zvládne stovku za deväť sekúnd a dosiahne maximálku 200 km/h. Predbiehacie manévre nie sú žiadnym utrpením. A veľmi mu svedčí 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Motor si s ňou dobre rozumie, a navyše môžete prehovoriť do deja krídelkami na volante, ktoré sa otáčajú spolu s ním. Zaujímavé je, že volič prevodovky manuálne radenie neumožňuje. Ak by ste predsa len dali radšej prednosť klasickému manuálu, máte smolu. Štvorvalec kombinuje Renault výlučne s automatom. Jedinou výhradou k jeho činnosti sú pomerne prudké reakcie pri rozbehu, kde by prevodovka potrebovala viac jemnosti. Začínajúcim šoférom to môže spôsobiť problémy pri parkovaní či manévroch v zúžených priestoroch.
Jazdí o triedu lepšie
Viac nás ale zaskočila relatívne vysoká spotreba paliva, a to sme absolútnu väčšinu kilometrov absolvovali v ekonomickom móde s ľahkou nohou na plyne. Clio skončilo po týždni s priemerom 6,9 litra benzínu na 100 km. V meste sa ale nerozpakuje potiahnuť si z nádrže aj osem litrov. Príliš veľké zázraky od nového motora, ktorý nahradil pôvodný agregát 1,2 TCe, v tomto smere nečakajte. Rozhodne nie udávaný priemer 5,2 až 5,5 litra. Vďaka charakteru a príjemnej dynamike to snáď ale Cliu odpustíte.Čím vás však Clio R.S. Line naozaj dostane, je jeho jazdný prejav.
Už dávno sme nemali v redakcii mainstreamové auto, ktoré by svojimi jazdnými vlastnosťami tak potešilo. So štvrtou generáciou to ani nemá zmysel porovnávať. Na ceste sa tvári naozaj dospelo. V zákrutách sa správa sebavedomo, doslova ide za volantom. Ostrejším prevodom riadenia, s približne s 2,5 otáčkami, ako aj príjemnou spätnou väzbou vás navádza skúšať jeho limity. To všetko robí pritom kultivovane. Aj na 17-palcových diskoch obutých pneumatikami s profilom 205/45 dokáže filtrovať nerovnosti a hluk takmer v prémiovom štýle a skvelým zladením pruženia a tlmenia poskytnúť komfortnú jazdu. Logo R.S. Line tu teda nie je len na parádu.
Nové Clio nás naozaj nadchlo. Vo verzii R.S. Line sa z neho stalo skutočne dospelé auto. Hravosť predošlej generácie vymenilo za solídnosť. Používa kvalitné materiály, má skvelú dynamiku a vymetať s ním serpentíny je radosť napriek tomu, že výkonom sa na ostré hothatchy nechytá. Práve to ale z neho robí univerzálne auto, ktoré z vás nevytrasie dušu na zlých cestách a poskytne dostatok komfortu v každodennom živote. Svoje kvality ale nedáva lacno. S atmosférickým 3-valcom 1,0 SCe a 5-stupňovým manuálom síce Clio štartuje na cene 9 850 eur, ale za R.S. Line so 4-valcom 1,3 TCe 130 a automatom si naň pripravte o 8 000 eur viac. Zato sa vie odmeniť slušnou výbavou. V sérii je navigácia väčší Easy Link, skvelé full-LED svetlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, dekorácie z „karbónu“ a hliníka. Za adaptívny tempomat si už musíte doplatiť v rámci rozšíreného balíka asistenčných systémov, podobne ako za výkonnejšie audio Bose s deviatimi reproduktormi.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 050 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 798 |
Výška (mm) | 1 440 |
Rázvor náprav (mm) | 2 583 |
Objem kufra (l) | 340 |
Objem nádrže (l) | 42 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 170 – 1 264 |
Technické údaje
Model | Clio R.S. Line TCe 130 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 333 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96/5 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 240/2 000 |
Prevodovka | 7– EDC (dvojspojková) |
0 – 100 km/h (s) | 9,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,2 – 5,5 |
Spotreba počas testu (l) | 6,9 |
Ceny
Cena základnej verzie | od 9 850 € |
---|---|
Cena R.S. Line TCe 130 | od 17 950 € |