Na nový Peugeot 208 sme sa tešili. Nielen preto, že sa vyrába v Trnave. Už prvé snímky totiž prezradili, že v triede subkompaktov tu budeme mať skutočného krásavca. Doslova, lásku na prvý pohľad. Do rúk sa nám navyše dostala ako prvá hneď tá najatraktívnejšia verzia – GT Line. Hoci so stredným výkonom 3-valca 1,2 PureTech, ktorý má umiernených 100 koní. Podstatné však je, že nové trnavské levíča je vskutku nové. Ako prvý model PSA využíva platformu CMP, ktorá prináša dvestoosmičke o 30 kg nižšiu hmotnosť a kultivovanejší jazdný prejav. Napriek tomu, že rázvor náprav ostal na takmer identických 2 540 mm, celkový formát mierne narástol. Novinka je o 82 mm dlhšia, o šesť širšia, ale o 30 mm nižšia.
Kabát inšpirovaný históriou
To dalo Peugeotu 208 sebavedomejšie proporcie. A tie využili dizajnéri naozaj naplno. Inšpirácia pochádzala nielen z vlajkovej lode 508, čo je evidentné na predných svetlách s dennými diódami v tvare klov, ale aj na tých zadných „pazúrových“ prepojených čiernou lištou. Tvar zadného stĺpika zas evokuje legendárny Peugeot 205, jedno z najúspešnejších áut v histórii Peugeotu. Zvlášť efektná je dvestoosmička vo verzii GT Line. V sérii má diódové svetlá, nádherné 17-palcové disky a lesklou čiernou farbou lakovanú masku, spätné zrkadlá, lemy blatníkov, zväčšený strešný spojler či zadnú vložku nárazníka. V sérii sú tiež zatmavené zadné okná. Nechýba chrómová koncovka výfuku. A za príplatok dostanete aj čiernu strechu.
V interiéri nečakajte oveľa viac miesta. To však nie je zásadná výčitka. Peugeot má v ponuke aj väčšiu dvetisícosmičku, takže „dvestoosma“ pravdepodobne nechcela prerásť charakter typického mestského hatchbacku. Kvalita a dizajn však išli výrazne nahor. Po vzore 508 či 3008 vládne v kabíne doslova futuristická atmosféra. Dokonca 208 pridáva úplne nové prvky. Digitálny i-Cockpit druhej generácie v iných Peugeotoch zatiaľ nenájdete. Pred vodičom je totiž 10,25-palcový displej s 3D zobrazením o ktoré sa stará predsunutá projekčná plocha. Jednoducho, informácie sa zobrazujú vo dvoch úrovniach, tie najdôležitejšie, ako napríklad rýchlosť, bližšie k vodičovi.
Panel umožňuje päť druhov zobrazení vrátane stupníc ukazovateľov rýchlosti a otáčok. Tvoria ich však len polkruhy, takže odčítanie nie je až také komfortné. Tu prílišný futurizmus dvestoosmičke nepomohol. Mágia displeja síce vyzerá pôsobivo, lenže pri jazde by sme oceli skôr pragmatizmus ako digitálnu šou. Podobne to je s presadzovaným konceptom malého volantu. Peugeot síce zapracoval na tom, aby sa jeho veniec neprekrýval s údajmi prístrojov, napríklad skosením aj jeho vrchnej časti, stále to však nejde celkom bez kompromisov. Buď si nastavíte sedadlo a volant do ideálnej polohy, ale potom vám nik nezaručí priamy výhľad na kokpit, alebo dáte prednosť údajom, ale za cenu zmeny polohy. Pri väčších modeloch 3008, 508 či 5008 to nie je také vypuklé, ale v subkompakte áno.
Priestorom neočarí, displejmi áno
Digitalizácia pokračuje aj multimediálnym rozhraním s 10-palcovou obrazovkou. Má opäť krásnu grafiku, ale integruje príliš veľa funkcií. Ocenili by sme preto samostatný panel klimatizácie, tak ako v Cliu. Mechanické ovládače tu síce sú, ale nie pre priame nastavenie teploty či intenzity ventilátora. Skombinované sú navyše s kapacitnými spínačmi pre vstup do hlavných vetiev menu. Dva rady ovládačov tesne za pôsobia trochu mätúco. Niet však pochýb o tom, že dizajn kabíny vás doslova okúzli. Oceňujeme tiež kvalitné mäkké plasty. Tie tvrdé našli miesto len na dverách. Atmosféru v prípade GT Line zušľachťujú dekorácie imitujúce karbón, módny klavírny lak, pedále z hliníka či ambientné podsvietenie. No sú tu aj chybičky krásy. Výhľad nie je celkom ideálny. Ukrajujú z neho robustné predné stĺpiky. Vysoká stredová konzola navyše uberá miesto na pravé koleno vodiča a lakťová opierka sa dá nastaviť len pozdĺžne. Predné sedadlá s kratšími sedákmi nepresahujú rámec triedy.
Tie v GT Line si však obľúbite, keďže majú výraznejšiu bočnú oporu a špecifické polokožené čalúnenie. Nezabudlo sa ani na odkladacie priestory. Vychytávkou je najmä výklopný držiak na smartfón a indukčná nabíjačka. Vzadu nie je miesta na rozdávanie, ale to by asi ani nik nečakal. Dvom dospelým stredného vzrastu či deťom to ale vadiť nebude. Zachovanie rázvoru náprav jednoducho dvestoosmičku nepustilo ďalej. S nohami pomôže možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Krátke dvere tiež nepotešia. Ani v kufri na vás nečakajú zázraky. Výsledných 311 litrov znamená, že kufor sa medzigeneračne nezväčšil, ale ani nezmenšil. Peugeot 208 tak patrí v tomto smere stále skôr k slabším v triede. Je však aspoň súmerný. Pod podlahou ešte ostalo miesto na dojazdovú rezervu. Po sklopení operadiel delených v pomere 2 : 3 vzniká malý schod bez možnosti prekrytia dvojitou podlahou.
Tri valce a osem stupňov
Pod kapotou testovanej verzie sa ukrýval 3-valec 1,2 PureTech 100, teda stredná výkonová verzia. So 4-valcami sa dvestoosmička nadobro rozlúčila. Teda ak nehovoríme o diesli 1,5 Blue HDi. Výkon 74 kW a krútiaci moment 205 Nm mestskému hatchbacku stačí, ale športovému vzhľadu GT Line by nepochybne svedčal výkonnejší variant, ktorý dáva 96 kW a 230 Nm. Francúzsky benzínový 3-valec patrí stále na špičku, už len tým, že jeho objem nezdecimovali na jediný liter, tak ako koncern VW či Ford. Má príjemný záťah odspodu a nebráni sa ani vyšším otáčkam. Trojvalcovú koncepciu síce celkom neutají, ale vyvážený a odhlučnený je nadmieru dobre. Kultivovanosť podporuje 8-stupňová automatická prevodovka, čosi nevídané v triede subkompaktov. Tou rúbe Peugeot naozaj vysoko.
Nehovoríme pritom o dvojspojkovej „skrini“, ale o skutočnom automate s hydrodynamickým meničom. Pracuje zamatovo, zabezpečuje jemný rozjazd, no dvestoosmičku oberá o trochu dynamiky. Zrýchlenie na stovku sa odohráva za 10,8 sekundy, o sekundu dlhšie v porovnaní so 6-stupňovým manuálom. Nie je to zlý výsledok, ale na nejakú veľkú radosť z jazdy zabudnite. A tiež na deklarovanú spotrebu 5,9 litra na 100 km. Prevodovka dokáže síce krotiť otáčky agregátu na minimum, teda pokiaľ to 3-valec dovolí, najmä na diaľnici, lenže náš priemer sa i tak pohyboval na úrovni ôsmich litrov paliva. A to sme jazdili skôr defenzívne a ešte pred prvými tohtoročnými mrazmi. Išlo však o exemplár s pár sto najazdenými kilometrami, takže veríme, že konzumácia benzínu sa môže časom umúdriť.
Kultivovanejší, ale nie zábavný
Ak si chcete dvestoosmičku s automatom užiť, pomôžu pádla na volante, futuristický volič prevodovky neumožňuje manuálne radenie. Alebo môžete zvoliť športový mód. Podvozok ostal síce verný jednoduchej koncepcii s torznou priečkou, no zbavil rázov od zadnej nápravy. Je naladený a izolovaný rozhodne lepšie ako v minulosti. Ťaží tiež nižšieho ťažiska a väčšieho rozchodu. Verzia GT Line pritom nedisponuje odlišným nastavením ako povedzme 208 Allure. Športový imidž tak nejde na úkor komfortu. Mierne si z neho ukroja len 17-palcové disky obuté širšími a nižšími plášťami s profilom 205/45 R17. Identické odpruženie však zároveň znamená, že od GT Line nemôžte očakávať väčšiu asertivitu v zákrutách. Toto je proste „civil“ okorenený jemnou dávkou športovej DNA. K radosti z jazdy neprispeje ani „umelý“ pocit z riadenia. Elektrický posilňovač na viac jednoducho nemá.
A čo si Peugeot za krásnu dvestoosmičku pýta? Verzia GT Line PureTech 100 s automatom stojí sebavedomých 19 190 eur. Len samotná prevodovka pridáva nemalých 2 200 eur, takže manuál bude asi lepšou voľbou. A to aj z pohľadu dynamiky aj spotreby. Na druhej strane dostávate s GT Line veľmi bohatú výbavu. Samozrejmosťou je automatická klimatizácia, full-LED svetlá, virtuálny kokpit s 3D grafikou, tempomat, cúvacia kamera, predné parkovacie senzory, elektrochromatické spätné zrkadlo a balík športových doplnkov v exteriéri aj interiéri, takže investovať viac nemá príliš zmysel. Náš testovaný exemplár bol ešte bohatší napríklad o bezkľúčové odomykanie a štartovanie, indukčnú nabíjačku, takže jeho cena sa vyšplhala na 20 740 eur. To je už ale na 3-valcového mestského „prcka“ naozaj dosť.
Nový Peugeot 208 nás nesklamal ale ani zvlášť neokúzlil. Teda okrem dizajnu. Tu odviedli Francúzi fantastickú prácu. Stavia tiež na modernom interiéri, no príliš futuristické prvky, sú občas aj na škodu veci. Zákazníci by asi viac ocenili bohatšiu ponuku priestoru v kabíne a tiež v kufri. A možno aj o čosi zábavnejší podvozok. Vyššiu spotrebu pripisujeme na konto automatu, ktorý si u nás dopraje asi len málo kto. A tiež malému počtu najazdených kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 055 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 745 |
Výška (mm) | 1 430 |
Rázvor náprav (mm) | 2 540 |
Objem kufra (l) | 311 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 224 |
Technické údaje
Model | 1,2 PureTech 100 GT Line EAT8 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 199 |
Max. výkon (kW/ot.) | 74/5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 205/1 750 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 10,8 |
Maximálna rýchlosť km/h | 188 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,9 |
Spotreba počas testu (l) | 8,0 |
Ceny
Cena základnej verzie GT Line | 16 990 € |
---|---|
Cena testovaného modelu | 20 740 € |