Test: Mazda 3 Skyactiv-X - motorová revolúcia! Nežná či krvavá?

Honba za nízkymi emisiami zúri na všetkých frontoch. Moderné motory využívajú filtre, emisie neutralizujú roztokom močoviny, vypínajú valce. Stále to nestačí. Mazde sa podarilo to, čo nikto iný zatiaľ nedokázal. Vyvinula a do sériovej výroby dostala unikátny motor, ktorý pracuje takmer ako naftový motor, no spaľuje benzín. Aké to má mať výhody? Predsa nízke emisie. Spolu s nimi má byť nízka aj spotreba. Funguje to v praxi?

26.01.2020 07:00
debata (15)
Pozrite si, ako jazdí revolučný motor Skyactiv-X!
Video

Mazda 3 patrí k najcharizma­tickejším hatchbackom nižšej strednej triedy na trhu. Predchádzajúca generácia priniesla nový dizajnový jazyk, ktorý automobilka nazýva Kodo a získal veľký úspech. Aktuálna generácia pokračuje v šľapajách svojho predchodcu. Novinka prišla na trh v roku 2019.

Nová generácia však okrem lákavého dizajnu má ešte jednu prednosť. Je ňou unikátny motor označený ako Skyactiv-X. Veľmi zjednodušene sa tento agregát označuje ako “naftový motor na benzín”. V minulosti sa o podobnú pohonnú jednotku pokúšali viaceré automobilky, medzi ktorými je aj Mercedes. Nikto iný okrem Mazdy ho však nedotiahol do sériovej výroby.

Mazda 3 má emotívny dizajn rovnako ako jej... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactiv-X Mazda 3 má emotívny dizajn rovnako ako jej predchodkyňa.

Unikátne technologické riešenie

Motor Skyactiv-X využíva vznetové zapaľovanie. Chudobná zmes vzduchu a benzínu (pomer 40:1 v prospech vzduchu)sa vo valci zapáli tým, že ju piest stlačí. Takto fungujú naftové motory. V tomto prípade motor spaľuje benzín.

Výsledkom toho má byť o 20 až 30 percent vyššia účinnosť motora. To znamená, že agregát vyprodukuje menej emisií a dosiahne nižšiu spotrebu. Lenže systém je komplikovanejší ako v bežných naftových motoroch.

Motor predstavuje unikátne technologické riešenie. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactiv-X Motor predstavuje unikátne technologické riešenie.

Mazda každému valcu predsa len pridala sviečku. Táto sviečka v každom valci zapaľuje malú dávku paliva ako v bežnom benzínovom motore. Benzín zapálený klasickým spôsobom prispieva k prudkému nárastu tlaku vo valci, čo vedie k zapáleniu chudobnej zmesy. Do systému vstupuje aj kompresor, ktorého úlohou je zvyšovať tlak vzduchu vo valcoch. Mazda použitú technológiu označuje ako SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). V realite teda pohonná jednotka kombinuje spaľovanie benzínových a naftových motorov. Do valcov sa pritom vstrekuje len benzín.

Dvojlitrový motor a 180 koní

Benzínový motor Skyactiv-X dosahuje výkon 180 koní pri 6-tisíc otáčkach a maximálny krútiaci moment 224 Nm pri 3-tisíc otáčkach. Pre porovnanie klasický benzínový motor Skyactiv-G s totožným objemom má maximálne 150 koní a 213 Nm.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 8,5 sekundy. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactiv-X Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 8,5 sekundy.

Medzi hlavné prednosti pohonnej jednotky patrí jej kultivovanosť. Motor je tichý a takmer bez vibrácií. Jeho štartovanie, najmä zo štart-stop systému, je obdivuhodne rýchle. Naftový zvuk v tomto motore nehľadajte.

Vodič má pri bežnej jazde pocit, že pod kapotou je klasický benzínový agregát. O tom, či je aktivované spaľovanie technológiou SPCCI, informuje len palubný systém na hlavnom displeji v sekcii informácií o vozidle. Ak teda vodič nemá zobrazenú práve túto sekciu informačno-zábavného systému, nemá šancu zistiť, aký druh spaľovania pod kapotou prebieha.

O stave spaľovania informuje centrálny displej. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda 3 Skyactiv-X O stave spaľovania informuje centrálny displej.

Máme pocit, že v nižších otáčkach je Skyactiv-X lenivejší ako Skyactiv-G. Motoru chvíľu trvá, kým sa “pozbiera”. Nástup a nárast výkonu je postupný a vypočítateľný. Výrazné zvýšenie ťahu sme zaznamenávali pred hranicou 5-tisíc otáčok. Pri predbiehaní je často nutné vyhnať motor práve do tejto oblasti.

Pohon oboch náprav a spotreba

Mazda 3 má pohon oboch náprav len s revolučným testovaným motorom. Klasický benzínový motor roztáča len predné kolesá. Testovaný automobil je vybavený pohonom oboch náprav a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Interiér Mazdy 3 s novým motorom sa od... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactiv-X Interiér Mazdy 3 s novým motorom sa od benzínovej alebo naftovej verzie v ničom neodlišuje.

Radiace dráhy prevodovky sú primerane dlhé a presné. Jednotlivé stupne zapadajú bezproblémovo. Mazda dlhodobo vie pripraviť dobrú manuálnu prevodovku. Jednotlivé stupne sú však podľa nás pomerne husto naskladané za sebou. Najvyšší prevodový stupeň (šiesty) môžete zaradiť už pri mestských rýchlostiach. Palubný počítač vás k tomu doslova vyzýva.

Dôsledkom toho sú príliš vysoké otáčky pri diaľničných rýchlostiach. Motor s týmto objemom a výkonom, podľa nás, na diaľnici nepotrebuje udržiavať 2 800 – 2 900 otáčok za minútu.

Výrobca v oficiálnom cenníku sľubuje kombinovanú spotrebu na úrovni 4,7 až 4,8 litra benzínu na 100 km. V meste má odber dosiahnuť 5,4 až 5,5 litra. Čísla sú prepočítané na starú normu NEDC a sú nedosiahnuteľné. Nám sa s Mazdou 3 darilo po meste jazdiť v intervale od 6 do 7,5 litra pri defenzívnej jazde.

Mimo mesta spotreba klesá pod hranicu 6 litrov. Z hornej strany atakuje päťlitrovú métu. Na diaľnici si však pripravte minimálne 7,5 litra benzínu na 100 km. Výsledkom je priemerná spotreba približne 6,9 l/100 km.

Na automobil s pohonom oboch náprav, ktorý má výkon 180 koní, to nie je zlý výsledok. Na druhej strane, revolučný motor so sebou prinášal vysoké očakávania. A tie v oblasti spotreby nenaplnil. Očakávania zvyšovali aj normované hodnoty spotreby, ktoré automobilka navyše prepočítava na starú normu. Štandardný benzínový motor Skyactiv-G dokáže jazdiť s porovnateľným odberom. Jeho nevýhodou je, že nie je spojený s pohonom oboch náprav.

Zhodnotenie a ceny

Mazda 3 s motorom Skyactiv-X je rozhodne revolučným autom. Nikdy predtým v sériovej výrobe nebol motor s rovnakým technologickým riešením. Pohonná jednotka navyše ponúka slušnú dávku výkonu. Výrobca ju spája aj s pohonom oboch náprav, s manuálnou aj s automatickou prevodovkou.

Od pohonnej jednotky však verejnosť očakávala, že prinesie nízku spotrebu. To sa nestalo. Agregát priniesol odber benzínu, ktorý nie je extrémne nízky. Naftový agregát, ktorý aktuálne v ponuke Mazdy 3 nefiguruje, dosahuje nižší odber. Benzínové pohonné jednotky “žerú” len o málo viac.

Základná cena Mazdy 3 Skyactiv-X je 24 540 eur. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactiv-X Základná cena Mazdy 3 Skyactiv-X je 24 540 eur.

Základná cena Mazdy 3 Skyactiv-X je 24 540 eur. Výrobca s príchodom novej generácie hatchbacku zrušil základné a teda aj lacnejšie výbavy. Počiatočná ponuka tak obsahuje adaptívne LED predné svetlomety, head-up displej, dažďový a svetelný senzor, Bluetooth, adaptívny tempomat a ďalšie.

Základná cena benzínovej verzie je o 3 200 eur nižšia, no v takom prípade je pod kapotou len 120 koní. 150 koňová verzia benzínového motora stojí minimálne 25 240 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 460
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 435
Rázvor (mm) 2 725
Rozmery pneumatík 215/45 R18
Objem batožinového priestoru (l) 330/1 019
Objem palivovej nádrže (l) 48
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 467
Technické údaje  
Typ motora vznetový/zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 132/180 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 224 pri 3 000
Prevodovka automatická 6-stupňová
Poháňaná náprava obe
Max. rýchlosť (km/h) 214
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,5
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 4,8
Spotreba (test) (l/100km) 6,8
Ceny a záruka  
Základná cena modelu 3 21 340 eur
Základná cena testovaného auta 24 540 eur
Záruka 3 roky/100 000 km
Mazda 3 Skyactiv-X
Mazda 3 Skyactiv-X
+28Mazda 3 Skyactiv-X

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #test #hatchback #Mazda #video #Mazda 3 #showroom #SkyActiv-X
Články podľa značiek