Dacia Duster je stále hitom slovenského trhu. Vlani sa vypracoval na piatu priečku najpredávanejších áut, keď sa preň rozhodlo rekordných 2 762 zákazníkov. Je vôbec najpredávanejším SUV u nás. A to sa musel vlani vyrovnať s veľkou motorovou rošádou. Pod jeho kapotou postupne končili staré motory 1,5 dCi, 1,2 TCe a nakoniec aj najpopulárnejší 1,6 SCe. Dôvod? Nová emisná norma Euro 6d Temp a prechod na novú metodiku merania spotreby WLTP. To sa nezaobišlo bez zdražovania. Ako ale vidieť, Dusteru to na rozdiel od mnohých konkurentov neublížilo. Vyhol sa strmhlavému pádu. Nové motorizácie v podobe agregátov 1,5 Blue dCi a 1,3 TCe, spolu s úpravou cenníka, zákazníci jednoducho prijali.
Menej výkonu takmer necítiť
Lenže vyradenie motora 1,6 SCe bolo pre priaznivcov lacného rumunského SUV predsa len najväčšou ranou. Atmosférický 4-valec akosi sedel jednoduchému charakteru tohto auta, zabezpečoval mu nízku cenu a navyše ho bolo možné spriahnuť s pohonom oboch náprav. S tým je ale koniec. Na prelome rokov dorazil pod kapotu základnej verzie Dusteru nový preplňovaný 3-valec 1,0 TCe, označovaný aj ako TCe 100. Predstava litrového motorčeka v robustnom SUV naozaj nebudí veľkú dôveru a navyše aj, pohľad do „papierov“ ukazuje, že sa to nebolo bez strát. Novinka má výkon 74 kW, namiesto pôvodných 84. A ak si myslíte, že turbo zásadne „zaúradovalo“ aspoň v oblasti krútiaceho momentu, tak aj tu budete sklamaní.
Duster 1,0 TCe ponúka maximum 160 Nm, čo je len o štyri viac ako pri staršom motore. Lenže čísla nie sú všetko. O to viac sme boli na schopnosti nového trojvalca zvedaví. Jeho misia nás vcelku prekvapila. Zásadné obavy naozaj nie sú namieste. Najmä ak si spomenieme na slabosti pôvodnej motorizácie. Štvorvalec veru nijako nevynikal. Bol pomerne hlučný, ponúkal len priemernú dynamiku, nerád sa vytáčal a v spojení so štvorkolkou si vedel poriadne potiahnuť z nádrže. To nový preplňovaný 3-valec sa aspoň občas tvári, že má aké-také výkonové rezervy. Tajomstvo sa skrýva v úplne odlišnom priebehu momentovej krivky. Jednoducho ožíva už nad 2 500 otáčkami za minútu a razancia mu nechýba do takých 5 000, keď vrcholí aj jeho výkon.
Spotreba na uzde
Samozrejme, na nejakú pôsobivú dynamiku zabudnite, ale na druhej strane cítiť, že pružnosť turbomotora Dusteru prospela. Nie je už taký nemohúci, napríklad pri predbiehacích manévroch. Na stovku síce akceleruje za 12,5 sekundy, čo je paradoxne zhoršenie o šesť desatín sekundy, lenže lepšie si poradí so zrýchľovaním v stredných a vyšších rýchlostiach. To rozhodne oceníte. No chce to trochu viac práce s radiacou pákou prevodovky, najmä ak máte k dispozícii len päť stupňov a ešte „zvláštne naskladaných“. Jednotka je opäť krátka a ďalšie stupne zasa dosť ďaleko od seba, aby dokázal Duster zraziť spotrebu pri vyšších rýchlostiach. Napríklad na diaľnici.
Samozrejme, diaľničné tempo litrový Duster zvládne, ale pravdupovediac, viac mu svedčia rýchlosti do 120 km/h. Už len kvôli aerodynamickému hluku. Cíti sa akosi pokojnejšie. Pri predbiehacích manévroch sa netreba báť podradiť. Až vtedy ukáže malý 3-valček svoje prednosti. Nie je to pritom žiadne trápenie, pretože motor, i keď ho počuť, vrátane jeho typickej „pulzie“, je predsa len tichší v porovnaní so svojím predchodcom. A ako je to so spotrebou? Tak tá je nepochybne priaznivejšia, ak Duster porovnáme s jeho atmosférickým predchodcom. Oficiálne čísla hovoria o priemere 5,5 litra benzínu na 100 km, lenže na túto rozprávku zabudnite. Už len preto, že Dacia nenašla odvahu udávať priemer podľa novej, prísnejšej normy WLTP a stále nás „kŕmi“ metodikou NEDC. Je to síce stále legálne, no nie príliš korektné.
Údaj podľa WLTP, ktorý hovorí o priemere 6,2 až 6,8 litra, je realite bližší. My sme jazdili, a to v režime ECO, ktorý mierne „otupí“ plynový pedál, v priemere za 7,5 litra. Najmä ale v meste. Na diaľnici rátajte aj s mierne väčším odberom paliva. Ak sa ale budete držať rady o tempe 120 km/h, alebo nižšom, Duster sa vám odmení nejakými siedmimi litrami na 100 km. A na „okreskách“ vie s ľahšou nohou na plyne podliezť aj šesťlitrovú hranicu. Výhodou motora je aj jeho kultivovanejší prejav a relatívna jednoduchosť. Na rozdiel od konkurenčných maloobjemových preplňovaných motorov si ako zázrakom zachoval viacbodové nepriame vstrekovanie paliva, a tým sa zbavil aj nutnosti časticového filtra. Pre majiteľov to znamená menej prípadných rizík a najnovšie aj možnosť dopriať si verziu spaľujúcu lacnejší propán-bután, čo je v dnešných časoch skutočne raritou.
Cena bez výhrad
Inak sa 3-valcový Duster nijako nelíši od svojich súrodencov s výkonnejšími agregátmi 1,3 TCe a 1,5 Blue dCi. Dokonca má malú výhodu. Ľahší motor znamená menšie zaťaženie prednej nápravy, takže v zákrutách je trojvalcová verzia predsa len o čosi neutrálnejšia. Samozrejme, mäkký charakter pruženia sa tým nemení. Duster predvádza stále náklony, na ktoré treba myslieť, najmä ak vám preposilované riadenie nedáva takmer žiadne informácie o kontakte pneumatík s asfaltom. Ale je tu predsa ESP. Napokon, Duster 1,0 TCe je o pohodovej a komótnej jazde. Jeho maximálka nesiaha ani na 170 km/h. Ak chcete viac, musíte sa poobzerať po čomsi silnejšom.
Sympatické na základnej motorizácii však je, že Dacia ju ponúka so všetkými úrovňami výbav. Od Acces až po našu Prestige. Pritom sa Dacii podarilo napriek drahšej technológii motora zachovať štartovaciu cenu od 9 990 eur, a to je na SUV priam neuveriteľné. Náš exemplár pochádzal z celkom opačnej strany cenníka, ale stále nedáva konkurentom šancu. Za verziu 1.0 TCe Prestige 4×2 zaplatíte totiž 14 390 eur. A to máte lakované nárazníky so saténovými vložkami, saténové spätné zrkadlá, chrómovú koncovku výfuku či parádne 17-palcové hliníkové disky kolies. A v kabíne zasa nájdete lakťovú opierku, klimatizáciu, cúvaciu kameru, navigáciu alebo elektrické ovládanie všetkých okien. To naozaj nie je zlé.
Za zmienku stoja aj ceny príplatkov. Za metalický lak Navy zaplatíte 150 eur, za automatickú klimatizáciu 300, za bezkľúčový prístup a štartovanie len 200 eur a povedzme za kamerový systém zobrazenia okolia vozidla len 250 eur. Cena našej verzie sa tak vyšplhala na 16 019 eur. To čo sa zmeniť nedá, sú tri hviezdičky z testov euro NCAP. Dané to ale nie je neschopnosťou chrániť posádku ale absenciu asistenčných systémov. Tie by totiž cenu Dusteru vyhnali do výšav, ktoré by mu nesvedčali.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 341 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 693 |
Rázvor náprav (mm) | 2 674 |
Objem kufra (l) | 445 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 266 |
Technické údaje
Model | Dacia Duster 1,0 TCe 4×2 Prestige |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 999 |
Max. výkon (kW/ot.) | 74/5 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 160/2 750 |
Prevodovka | 5M |
0 – 100 km/h (s) | 12,5 |
Maximálna rýchlosť km/h | 168 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 – 6,8 |
Spotreba počas testu (l) | 7,2 – 7,5 |
Ceny
Cena základnej verzie | 9 990 € | |
---|---|---|
Cena základnej verzie Prestige | 1 490 € | |
Cena testovaného modelu | 16 019 € |