Test: Kia XCeed 1,6 T-GDi – nový druh sa vydaril

08.02.2020 07:00

Kia sa rozhodla reagovať na boom SUV trochu odlišným spôsobom. Na svet priviedla out-doorový Ceed. A dala si na ňom záležať. Toto nie je len oplastovaný hatchback, ale v podstate nové auto. K dokonalosti chýba XCeedu len pohon 4x4. Inak by malo Subaru XV veľký problém.

Kia vytvorila prakticky úplne nové auto. S...
Kia vytvorila prakticky úplne nové auto. S bežným Ceddom má XCeed spoločné len predné dvere a spätné zrkadlá. Je robustnejší aj väčší. Autor: Ľuboš Pilc

Kia nepoľavuje tempo a dáva zvučným európskym značkám jednu príučku za druhou. Od čias, keď sa zjavil prvý Ceed ako základ jej európskej ofenzívy, sa toho veľa zmenilo. Na kórejský pôvod, ktorý bol kedysi skôr príťažou, si dnes už nik nespomenie. Ceed tretej generácie je nesmierne solídne auto, ktoré sa môže postaviť akémukoľvek konkurentovi s kedysi nedosiahnuteľnými logami na prednej maske. A čo viac, rodina Ceedu sa poriadne rozrástla. Najnovšie o shooting brake Proceed a dokonca o out-doorovú verziu XCeed. Práve tú sme si vyskúšali. Do rúk sa nám dostal najvýkonnejší a logicky aj o čosi smädnejší a drahší XCeed 1,6 T-GDi Platinum.

Ceed sám pre seba

Už prvý pohľad na toto auto prezradí, že Kia si vybrala ťažšiu cestu. XCeed, to nie je len oplastovaná verzia štandardného hatchbacku. Nový crossover dostal prakticky úplne novú karosériu. Predstavte si, spoločné so Ceedom má len predné dvere a spätné zrkadlá. Načo toľko práce? Jednoducho preto, aby zaujal pozíciu medzi Ceedom a plnohodnotným SUV Sportage nielen na papieri a posádke priniesol výhody, po ktorých dnes zákazníci tak túžia. Xceed má síce so Ceedom identický rázvor náprav, ale je až o 85 mm dlhší, o 26 širší a najmä – o 43 mm vyšší. A čo je zvláštne, XCeed poráža výškou podvozka 184 mm aj Kiu Sportage. To všetko mu prepožičiava osobitý charakter a nové proporcie.

XCeed je až o 85 mm dlhší o 26 širší a o 43 mm...
XCeed je až o 85 mm dlhší o 26 širší a o 43 mm vyšší. Výškou podvozka 184 mm nešetrí. Je to dokonca viac ako ponúka Kia Sportage. Autor: Ľuboš Pilc

Dizajnéri využili príležitosť naplno. Toto je presne to auto, na ktorom vám vlastne nič neprekáža. Všetko sedí, ako má. Robustnosť danú nárazníkmi, plastovými krytmi blatníkov či prahov, kombinuje s prekvapujúco športovou siluetou kabíny. Zadný stĺpik, ozdobený chrómovou dekoráciou, má sklon takmer ako kupé. Chýbajú azda len prepojené zadné svetlá, tak ako na šarmantnom Proceede. Veľkosti auta svedčia 18-palcové disky kolies aj mohutná plastová vložka v zadnom nárazníku. Len prekvapí, že ani najvýkonnejší XCeed neodolal móde falošných výfukov. V skutočnosti je tu len jeden na pravej strane. Lenže vydarenému XCeedu, zvlášť v efektnej farbe Orange Fusion, to rýchlo odpustíte.

Vnútri priestranný a precízny

Najväčším prínosom XCeedu je však jeho priestor. Je drahší, ale naozaj ponúka viac. Vyššia situovaná strecha a sedadlá uľahčujú nastupovanie a vystupovanie. Platí to aj vzadu, kde na rozdiel od „útulného“ Ceedu vládnu veľkorysejšie pomery. Dosť miesta je na nohy aj nad hlavou. A navyše sa nešetrilo ani na výške operadiel a dĺžke sedadiel. Takže dlhá cesta nebude pre zadných pasažierov utrpením. Vpredu v podstate XCeed zmazáva rozdiel medzi prémiovou a mainstreamovou produkciou. Spracovanie a dizajn sú mimoriadne precízne, rovnako ako výber materiálov. Na kórejský korienok si tu ani len nespomeniete. Toto je Európan ako hrom. Mnohí konkurenti, zvlášť tí japonskí, majú čo doháňať.

Kabína vychádza zo Ceedu, odlišná je len...
Kabína vychádza zo Ceedu, odlišná je len kaplnka prístrojov a novučičký virtuálny kokpit. Kvalitou spracovania a požitých materiálov ale aj ergonómiou môže ísť XCeed príkladom mnohým konkurentom. Autor: ĽuboÅ¡ Pilc

Umelou kožou obšitá palubná doska, mäkké plasty, hliníkové lemy ventilácie či klavírne dekorácie, to všetko vytvára veľmi solídnu atmosféru. Nerušia ani často odkryté odkladacie priestory na stredovom tuneli. Tie v XCeede sú zakryté elegantnými roletkami. Ergonomické chyby sa hľadajú ťažko. Azda s výnimkou umiestnenia ovládačov palubného počítača a tempomatu na pravom ramene volantu, ktoré si budete často mýliť, a nemožnosťou výškového nastavenia lakťovej opierky. V pozdĺžnom smere to však ide. Inak je rozsah nastavenia sedadiel a volantu a ako aj ich tvar priam príkladný. Najväčšou novinkou je však digitálny kokpit s 12,3-palcovou obrazovkou. Mali sme z neho trochu strach, pretože Kia mala doteraz parádne analógové „budíky“, ktoré odolávali trendu virtuálnych prístrojov. Často neprehľadných a zložitých na ovládanie.

Digitalizácia na jednotku

Lenže Kia nesklamala. Pred digitálnou šou dala prednosť klasickému analógovému zobrazeniu, a to s parádne vysokým HD rozlíšením. Mapu navigácie si tu síce nezobrazíte, len piktogramy, ale o to prehľadnejšie je odčítanie podstatne dôležitejších údajov. Kia sa držala pri zemi a podľa nášho názoru urobila veľmi dobre. A zvládla aj samotnú grafiku. To isté platí o veľkej dotykovej obrazovke s uhlopriečkou 10,25 palca. Ani tu nešla do extrému a ponechala v hre dotykové tlačidlá pre vstup do hlavných vetiev menu. Zachovala tiež analógový ovládač hlasitosti a samostatný panel klimatizácie s displejmi teploty. XCeed vás teda nevyrušuje zložitým prehľadávaním funkcií. Môžete sa sústrediť na jazdu. Navyše je z neho slušný výhľad. Sedíte vyššie a predné stĺpiky nie sú extrémne široké.

Viac miesta je aj v kufri s dvojitou podlahou....
Viac miesta je aj v kufri s dvojitou podlahou. Priestor pre batožinu narástol o 31 litrov na konečných 426. Veko sa otvára elektricky. Autor: Ľuboš Pilc

Kufor vás privíta elektrickým ovládaním veka. Prvý pohľad doň bude sklamaním. Má vysokú nakladaciu hranu a je plytký. Lenže zdanie klame. Podlaha je dvojitá a pod ňou nájdete ďalšie užitočné litre. Spolu je ich až 426, čo je o 31 viac ako v Ceede. Sklopením operadiel, delený v „prémiovom“ pomere 40 : 20 : 40, narastie prepravná kapacita na výsledných 1 378 litrov. Praktickou stránkou je takmer vodorovný ložný priestor. Oceňujeme pevnú konštrukciu variabilnej podlahy aj pevné plató. Myslelo sa tiež na drobné predmety. Do dverí sa zmestia litrové fľaše, telefón nájde miesto v boxe s indukčnou nabíjačkou a medzi sedadlami je miesto na nápoje či ďalší veľký box.

Dynamický, ale „smädný“

XCeed si môžete dopriať so štyrmi motormi, odhliadnuc od novučičkej plug-in hybridnej verzie PHEV. Nám sa dostala do rúk rovno ten najvýkonenjší 1,6 T-GDi, ktorý asi nebude v hľadáčiku slovenských zákazníkov. Navyše so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT, ako jedinou možnosťou. Preplňovaný štvorvalec ponúka papierovo atraktívnych 150 kW, teda zhodne so športovými verziami Kie s plaketou GT. Je s ním XCeed tak trochu hothatch? Ani nie. Motor má síce sýty prejav, ale predsa len cítiť limity dané jeho objemom. Ak chcete svižnejšiu jazdu, chce to trochu šliapnuť na plyn a hlavne prepnúť do športového režimu. Inak sa správa pomerne letargicky. Maximum krútiaceho momentu je k dispozícii už od 1 500 otáčok za minútu, lenže druhý dych chytá motor, až keď sa ručička otáčkomeru dotkne číslice 3 500.

Preplňovaný 4-valec 1,6 T-GDi je síce silný,...
Preplňovaný 4-valec 1,6 T-GDi je síce silný, ale dynamiku hothatchu s ním od XCeedu nečakajte. Zato si rád potiahne z nádrže. Rátajte s priemerom 8,5 až deväť litrov. Autor: Ľuboš Pilc

Až potom vie preplňovaná jednašestka XCeed slušne rozhýbať. Výrobca udáva akceleráciu z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. Pomáhajú mu k tomu aj pekne nahusto naskladané prevody. Príliš dynamickú jazdu vám však neodporúčame. Benzínový XCeed totiž nie je práve šetrný k vašej peňaženke. Je ťažší a má horšiu aerodynamiku ako klasický hatchback. Takže dlhodobá spotreba na palubnom počítači za takmer 1 000 km sa vyšplhala na 9,1 litra. S ľahšou nohou na plyne sme s XCeedom jazdili za umiernenejších 8,2 litra benzínu na 100 km. Ísť nižšie sa dá len mimo mesta komótnym tempom. XCeedu by nepochybne viac svedčal diesel 1,6 CRDi (100 kW). Hra na hothatch mu jednoducho príliš nejde. Dynamikou celkom nepresvedčí a spotrebou skôr sklame. S dvojlitrom z Hyundaia i30 N by mu to bolo lepšie.

V zákrutách istejší ako SUV

Zvedaví sme boli na jazdné vlastnosti. Najmä preto, že Kia sľubovala úplne odlišné naladenie podvozku, a to smerom ku komfortu. Novinkou sú hydraulické dorazy, poddajnejšie tlmiče a mäkšie pružiny. Ceed navyše ťaží z nezávislého zavesenia zadných kolies, ktoré dnes zďaleka nie je samozrejmosťou. A ako to celé funguje? Na nejakú veľkú „plavnosť“ zabudnite. XCeed na nás pôsobil skôr tuhšie, ale je možné, že to spôsobovali 18-palcové disky a široké obutie s profilom 235/45. To však nie je nejaká výčitka, len rozpor s očakávaním. Na druhej strane sa vám však odmení suverénnym jazdným prejavom. Zákruty zvláda s ľahkosťou hatchbacku a bez nákonov. To napriek vyššiemu ťažisku.

Sedemstupňová dvojspojková prevodovka si s...
Sedemstupňová dvojspojková prevodovka si s motorom dobre rozumie. Ak by ste predsa len chceli manuál, zabudnite. V XCeede nie je s motorom 1,6 T-GDi v ponuke. Autor: Ľuboš Pilc

Podvozok je tiež tichý a s bravúrou si poradí so spomaľovacími retardérmi. Nezaostáva ani riadenie s ostrejším prevodom s 2,5 otáčkami volantu a slušnou spätnou väzbou. Jednoducho, v XCeede sa budete cítiť ako v normálnom aute, ktoré vás neobťažuje prejavmi vysokých a ťažkých SUV. Pritom si rozumie s prašnými cestami a mestskou džungľou plnou nástrah. Kia urobila správny krok. Vyvinula auto, ktoré nie je out-doorovým derivátom Ceedu len preto, že sú dnes crossovery v kurze. Toto je crossover so všetkými výhodami, ktoré z toho vyplývajú. XCeed je praktickejší, univerzálnejší aj priestrannejší. Samozrejme, nie je to zadarmo. V porovnateľných verziách je približne o 3 300 eur drahší ako hatchback a o 1 800 ak ho postavíme vedľa kombi SW.

Štartuje cenou 17 690 eur, ale to hovoríme o základe s 3-valcom 1,0 T-GDi Amber. Naša verzia pochádzala z presne opačného pólu cenníka. XCeed 1,6 T-GDi v najvyššej výbave Platinum začína na 26 390 eurách, mimochodom rovnako ako diesel 1,6 CRDi SCR (100 kW). Na palube tak už máte digitálny kokpit, 10,25-palcový infotainment, skvelú aparatúru JBL, dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané predné aj zadné sedadlá, elektricky ovládané veko, navigáciu aj bezkľúčový prístup a štartovanie, full-LED svetlá s prepínaním, autonómne brzdy aj udržiavanie v jazdnom prúde. Bohužiaľ, za adaptívny tempomat či monitorovanie slepého uhla si priplatíte v rámci balíčka Safety Pack. A sú tu ďalšie možnosti, takže výsledná cena testovaného exemplára sa vyšplhala až na 31 310 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 395
Šírka (mm) 1 826
Výška (mm) 1 495
Rázvor náprav (mm) 2 650
Objem kufra (l) 426 – 1 378
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 452

Technické údaje

Model Kia XCeed 1,6 T-GDI 7-DCT Platinum
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 591
Max. výkon (kW/ot.) 150/6 000
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 265/1 500 – 1 450
Prevodovka 7-DCT
0 – 100 km/h (s) 7,5
Maximálna rýchlosť km/h 220
Normovaná spotreba na 100 km (l) 6,8 – 71
Spotreba dlhodobá (l) 9,1
Spotreba počas testu (l) 8,2

Ceny

Cena základnej verzie 17 690 €
Cena základnej verzie Platinum 23 490 €
Základná cena testovaného modelu 26 390 €
Cena testovaného modelu s príplatkami 31310 €
Kia XCeed 1,6 T-GDi -
		test
		2020
Kia XCeed 1,6 T-GDi -
		test
		2020
+27Kia XCeed 1,6 T-GDi -
		test
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Kia Xceed #Kia Ceed #Kia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR