Test: Citroën C4 Cactus PureTech 110 - bez kompromisov to nejde

09.02.2020 07:00

Máloktoré auto nesie názov po rastline. Crossover od Citroënu áno a rovno od poriadne pichľavej. Citroën C4 Cactus je francúzsky model, ktorý sa preslávil svojím excentrickým výzorom. Po facelifte sa však umiernil, no už sa mu pomaly blíži kaktusový dôchodok.

Pozrite si v čom „kaktus“ vyniká a v čom naopak nemá šancu.

Citroën C4 Cactus prišiel na trh v roku 2014. Vo svojom názve síce nesie názov C4, no s týmto modelom, ktorý francúzi prestali vyrábať v roku 2018, nemá nič spoločné. Automobil stojí na platforme PSA PF1, ktorá tvorí základ pre menší Citroën C3.

Crossover bol predstavený na autosalóne v Ženeve v roku 2014. Citroën ho vyrába vo svojej továrni Villaverde v Španielsku. V roku 2018 vozidlo dostalo výrazný facelift. Okrem dizajnového umiernenia získal automobil aj technologický update.

Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2014. Výsledkom bol zisk štyroch hviezdičiek z piatich možných.

Citroën C4 Cactus používa v stretávacích a...
Citroën C4 Cactus používa v stretávacích a diaľkových svetlách halogénové žiarovky. Konkurencia je v tejto oblasti ďalej. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vyladený trojvalec

Pod kapotou Citroënu C4 Cactus môže byť podľa cenníka jeden benzínový a jeden naftový motor. Naftový štvorvalec má verzie s výkonmi 100 a 120 koní. Benzínový trojvalcový agregát s objemom 1,2 litra dodáva 110 alebo 130 koní.

Testovaný “kaktus” hnala vpred 110 koňová verzia benzínového trojvalca. Ide o pohonnú jednotku, ktorú koncern PSA využíva už niekoľko rokov. Stretli sme sa s ním vo viacerých modeloch francúzskeho koncernu.

Spolu so sprísňujúcimi emisnými normami je výrobca nútený agregát vyvíjať. Výraznými zmenami prešiel napríklad pri prechode na normu emisných testov WLTP. V súčasnosti môžeme povedať, že radový trojvalec je prekvapivo dobre vyladený.

Testovaný trojvalec ide prekvapivo dobre.
Testovaný trojvalec ide prekvapivo dobre. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vôbec nie sme fanúšikmi trojvalcových motorov, ktoré sa pri vyššom zaťažení prejavujú najmä vysokou spotrebou. V tomto prípade to však neplatí. Testovaný trojvalec dokáže pri bežnom používaní jazdiť s priemernou spotrebou 5,7 l/100 km. A to sme sa vôbec nekrotili. Pri jemnejšej jazde dokáže ísť s odberom dolu ešte o 0,4 litra.

Sme zvyknutí na to, že trojvalcový benzínový motor si na diaľnici bez váhania vypýta 8 l na 100 km. Testovaný motor sa uspokojil s odberom 6,9 litra. Nie je to extra málo, no v rámci trojvalcových motorov je to skvelý výsledok. Po meste sme sa s Cactusom pohybovali so spotrebou 6,5 litra, mimo mesta odber klesá na úroveň 5 litrov.

Otáčkomer nie je dostupný v žiadne verzii....
Otáčkomer nie je dostupný v žiadne verzii. Nedostanete ho ani za príplatok. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Okrem toho je Citroën s týmto motorom poriadne živý. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,2 sekundy. Krútiaci moment 205 Nm dokáže s 1 207 kg vážiacim autom pohnúť úplne bez problémov. Výkonnejšia verzia so 130 konskými silami je pre C4 Cactus zbytočná.

Manuálna prevodovka bez otáčkomera

Na palube testovaného crossoveru je 6-stupňová manuálna prevodovka. S ňou však tak dobrú skúsenosť nemáme. Zapadanie jednotlivých prevodových stupňov je pomerne nepresvedčivé. Radiace dráhy dlhé. Celý jej chod je “gumový”.

Prevodovke sekunduje spojka, ktorej záber je neistý a treba si na jej fungovanie zvykať. Čerešničkou na torte je chýbajúci otáčkomer. Jediným vodítkom pre radenie je okrem zvuku ukazovateľ zmeny prevodového stupňa.

Manuálna prevodovka nás neohúrila.
Manuálna prevodovka nás neohúrila. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Jednotlivé stupne sú však nezvyklo dlhé, čo prispieva k nízkej spotrebe pri vyšších rýchlostiach. Automobil vás vyzve na zaradenie 6. stupňa až pri rýchlosti 90 km/h a vyššej. V súčasnosti sú na trhu vozidlá, ktoré sa neštítia jazdiť na najvyššom prevodovom stupni aj pri rýchlosti 60 km/h.

“Zdolávač” retardérov

Citroën prezentuje model C4 Cactus ako pohodlný crossover. Výrobca mu po facelifte doprial tlmiče s hydraulickými dorazmi. Samotné pruženie teda má byť mäkšie a v prípade, že sa tlmič dostane do krajnej polohy, nenarazí na tvrdý doraz.

V praxi to znamená, že C4 Cactus sa vyznačuje plavnou jazdou. Dobre sa s ňou zdolávajú jednotlivé nerovnosti, ako napríklad spomaľovacie prahy. Mäkšie tlmenie odfiltruje. Pri viacerých nerovnostiach nasledujúcich za sebou sa automobil rozhojdá.

Rozhodne ide o inak naladený podvozok, akým sa prezentuje väčšina výrobcov automobilov. Plavná jazda je pre istý typ vodičov vyhovujúca. Problémom je však nedostatočné odhlučenie podvozku. Pri prejazde nerovností sa do interiéru dostávajú nepríjemné zvukové vlny.

Vysoké rýchlosti v zákrutách znamenajú vyšší náklon karosérie vozidla. Najmä na mokrom asfalte sa pri dynamickej jazde k slovu často dostáva stabilizačný systém. Pred faceliftom bol “kaktus” označovaný ako crossover. Po facelifte sa z neho mal stať hatchback. V oboch prípadoch sú jeho schopnosti v teréne značne obmedzené. Vozidlo nemá pohon oboch náprav. Jeho hlavným domovom sú asfaltové cesty v meste, prípadne medzimestské trasy.

Starnúci interiér

V čase svojho príchodu pôsobil interiér modelu C4 Cactus mimoriadne avatngardným dojmom. Po niekoľkých rokoch môžeme zhodnotiť, že nejde o nadčasový dizajn. Interiér vozidla starne a výrobca neodstránil niektoré ergonomické prešľapy.

Interiér sa od roku 2014 takmer nezmenil.
Interiér sa od roku 2014 takmer nezmenil. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vodič ani zvyšok posádky si nemá kam odložiť väčší mobilný telefón. Priehradka pod výduchmi ventilácie je jednoducho malá a väčšie smartfóny z nej vytŕčajú. Lakťová opierka svoju funkciu neplní. Je príliš krátka.

Citroën použil v interiéri mnoho tvrdých a sivých plastov. Tvrdé plasty nájdeme najmä v spodnej časti interiéru a na dverách. Nevyzerá to dobre. Rovnako C4 Cactus nemá ani ambientné podsvietenie. V noci je teda na palube takmer úplná tma.

Sedadlá sú najpohodlnejšie v triede.
Sedadlá sú najpohodlnejšie v triede. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Za ergonomický nedostatok považujeme aj ovládanie všetkých systémov auta prostredníctvom dotykovej obrazovky. Pri jazde je mimoriadne nepríjemné prstom triafať jednotlivé ikony na displeji. Citroën však veľmi dobre umiestnil tlačidlá na rozmrazovanie a odhmlievanie okien. Tie sa nachádzajú priamo pod displejom. Vodič ich tak môže v prípade potreby rýchlo stlačiť a odstrániť skondenzovanú vodu na čelnom skle. Vyzdvihnúť musíme sedadlá tohto modelu. Bezpochyby ide o najpohodlnejšie sedadlá v danej triede. Po facelifte sa ich komfort dokonca ešte zvýšil.

Cestujúci na zadných sedadlách nemajú k dispozícii ani výduchy ventilácie, ani štandardne otvárateľné okná. Zadné okná sa len vyklápajú. Vzhľadom k tomu, že automobil stojí na základoch menšieho modelu C3, na zadných sedadlách je miesta dostatok. Problém nastáva pri nakladaní väčších a ťažších predmetov do batožinového priestoru. Nakladacia hrana batožinového priestoru je vysoko a zadné sedadlá sa do roviny nesklopia. S rezervným kolesom sa do batožinového priestoru zmestí 348 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 170 litrov.

Záver a zhodnotenie

Citroën C4 Cactus je unikátny automobil. Ak hľadáte výkonné vozidlo zamerané na jazdné vlastnosti a dynamiku, nad “kaktusom” sa pravdepodobne pousmejete. V prípade, že vás zaujíma skôr komfort, neštandardný prístup a odpustíte niekoľko nepraktických detailov, C4 Cactus môže byť tým pravým pre vás.

Do batožinového priestoru zmestí 348 litrov, po...
Do batožinového priestoru zmestí 348 litrov, po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 170 litrov. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Základná cena vozidla je 13 490 eur. Za ňu dostanete testovaný motor, ktorého výkon aj spotreba sú veľmi dobré a 6-stupňovú manuálnu prevodovku. V základnej výbave Feel nájdete napríklad tempomat, asistent rozjazdu do kopca, denné LED svetlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, 7-palcový dotykový displej, hmlovky, manuálnu klimatizáciu a zadné parkovacie senzory.

Citroën v súčasnosti okrem štandardných výbav ponúka aj verziu s označením “Best Of”, ktorá je v porovnaní so základnou výbavou drahšia o 1 000 eur. Na palube však nájdete rezervné koleso, parkovaciu kameru, automatickú klimatizáciu spolu s dažďovým a svetelným senzorom.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 170
Šírka (mm) 1 714
Výška (mm) 1 530
Rázvor (mm) 2 595
Rozmery pneumatík 205/55 R16
Objem batožinového priestoru (l) 348/1 170
Objem palivovej nádrže (l) 50
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 207
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 199
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 81/110 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 205 pri 1 750
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 197
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2
Spotreba (kombinovaná – WLTP) (l/100km) 5,7 – 6,1
Spotreba (test) (l/100km) 5,7
Ceny a záruka  
Základná cena modelu C4 Cactus 13 490 eur
Základná cena testovaného auta 14 490 eur
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu km
Citroën C4
		Cactus
Citroën C4
		Cactus
+23Citroën C4
		Cactus

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#video #test #showroom #PureTech 110 #Citroën C4 Cactus #Citroen
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR