BMW radu 8 je na trhu vo svojej druhej generácii. Bavorská automobilka tento model produkuje od roku 2018. V ponuke sú okrem štvordverového kupé aj kabriolet a dvojdverové kupé. Verzia M8 prišla na trh v minulom roku. BMW rovnako v minulom roku oznámilo príchod verzie Gran Coupé.
Rad 8 je postavený na platforme CLAR, ktorá tvorí základ napríklad aj pre limuzínu radu 7. Automobil je na trhu s dvoma benzínovými aj jedným naftovým agregátom. Ani v jednom prípade však počet valcov pod kapotou neklesá pod šesť. BMW vyrába tento model vo svojej fabrike v Nemecku pri meste Dingolfing.
Motor pre fajnšmekrov
Pod kapotou verzie M850i pracuje 4,4-litrový osemvalec s valcami usporiadanými do tvaru V. Dosahuje maximálny výkon 530 koní. Krútiaci moment je 750 Nm. Z 0 na 100 km/h trvá zrýchlenie 3,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h.
Automobil pritom váži dve tony. Jeho výkon prenáša na obe nápravy prostredníctvom systému xDrive 8-stupňová automatická prevodovka značky ZF.
Pohonná jednotka patrí do kategórie majstrovských diel. Jej zvuk, výkon a ohlas sú niečo, čo v bežných motoroch nenájdete. Studený štart spúšťa hymnu tohto auta. M850i však nie je ukričané kupé. V komfortnom alebo ekologickom režime do interiéru preniká len minimum hluku a takmer žiadne vibrácie.
Zmena prichádza po aktivovaní športového režimu. Vtedy motor začne o sebe dávať vedieť vďaka výfukovému systému. Po aktivovaní režimu Sport+ a deaktivovaní stabilizačného systému dokáže 530 koní bez väčšieho problému odtrhnúť všetky štyri kolesá a poslať auto do veľkého driftu.
O spotrebe sa decentne mlčí. Vozidlo oficiálne priemerne spotrebúva 9,9 litra. V realite sa s vozidlom dá existovať pri priemernom odbere 12 litrov. V takom prípade však vodič nevyužíva potenciál pohonnej jednotky.
Aktívna zadná náprava a pohodlie
Pri pohľade na model M850i sa môže zdať, že jeho podvozok bude tvrdý ako betón. Nás vozidlo prekvapilo svojím pohodlným pružením. Jazda s ním nie je nepríjemná ani po nekvalitnom asfalte. Platí to však len pri komfortnom a ekologickom režime. Nechceme tým však povedať, že patrí k tomu najpohodlnejšiemu, čo trh ponúka.
V športovom režime tlmiče výrazne stvrdnú. Adaptívny podvozok je za príplatok 2 739 eur. Vďaka tomu môžete päť metrov dlhé a dve tony vážiace kupé hádzať do zákrut v prekvapujúco vysokých rýchlostiach. K stabilite okrem pohonu oboch náprav prispieva aj aktívna zadná náprava.
Zadné kolesá reagujú na natočenie predných kolies tým, že zmenia svoje natočenie o niekoľko stupňov. Voľným okom z vonkajšej strany je táto zmena nebadateľná. Mimo mesta daný systém prispieva k stabilnejšej jazde. Naopak, v meste je vďaka tomu auto obratnejšie. Z krajnej do krajnej polohy riadenia sú len dve otáčky. Vďaka systému natáčania zadnej nápravy je s autom možné manévrovať aj na parkoviskách.
Vozidlo je vybavené príplatkovými laserovými svetlometmi s cenou 1 923 eur, ktoré svietia vynikajúco. Svetlomety sú adaptívne a dokážu prispôsobovať svoj svetelný kužeľ. Rozhodne svietia lepšie ako LED svetlá a oplatí sa za ne priplatiť.
Pre toto auto sú však ideálne dlhé cesty. Navyše sa s ním dá existovať aj počas každodenného života. Pre okruhové a športové použitie sa výrazne viac hodí model M8.
Dramatická placka
Štvordverové kupé je vo všeobecnosti postavené na dramatických líniách. BMW k tomu prispôsobilo aj zvyšok dizajnu. Automobil je nízky, široký a dlhý. Vozidlo na dĺžku meria 5 082 mm. Šírka dosahuje 1 932 mm a vysoké je len 1 407 mm. Výška síce nie je extrémne nízka, no v kontexte s ostatnými rozmermi auto vyzerá poriadne nízko.
Rázvor kolies má 3 023 mm. V rámci bočnej siluety hrá hlavnú úlohu klesajúca línia strechy. Priestor pre posádku je umiestnený v strede. Konkurenčný štvordverový Mercedes GT má vďaka dizajnovo prepojenej strednej a zadnej časti opticky dlhšiu kapotu.
V interiéri testovaného auta BMW použilo červené kožené čalúnenie, ktoré sa mieša s čiernou kožou. Dovnútra sa zmestia len štyri osoby. Piaty pasažier musí na cestu využiť iný automobil. S priestorom na zadných sedadlách však nie je najmenší problém. Do batožinového priestoru sa zmestí 440 litrov. Otvor pre nakladanie je dostatočne veľký na to, aby sa dovnútra zmestili cestovné tašky a golfové palice.
Nový softvér a interiér
BMW vo svojich modeloch postupne zavádza nový interiér a informačno-zábavný systém. Nový je napríklad ovládač radiacej páky, ktorý je čiastočne transparentný, pripomína kryštál a ukrýva v sebe číslo 8. Táto novinka sa nám páči.
Kryštálový motív sa nachádza napríklad aj na štartovacom tlačidle, ktoré je príliš malé. Navyše sa stráca v záplave iných tlačidiel. Tie pôsobia lacným dojmom. Nejde o samostatne stojace "gombíky”. Ide o väčší kus plastu, ktorý združuje viacero tlačidiel. Ak jedno z nich stlačíte, mierne sa pohnú aj iné tlačidlá. Nevyzerá to dobre a pôsobí to lacno.
Informačno-zábavný systém je nový, no pomerne neprehľadný. S minulou generáciou sme boli spokojní viac. Jeho reakcia prostredníctvom ovládača v stredovom tuneli je veľmi dobrá. Rovnako bezproblémová je zobrazovacia kvalita displeja.
Zhodnotenie a ceny
BMW M850i Gran Coupé je posledná civilná verzia radu 8. Výkonnejšia M8 je výrazne drahšia a výkonnejšia. M850i dokáže na cestách prešprintovať väčšinu bežných vozidiel, no zo svojej posádky sa nepokúsi vytriasť dušu aj na najmenšej nerovnosti.
Osemvalcový motor sa postupne stáva raritou a rozhodne nie je pre každého. V rámci súčasného vývoja emisných noriem je navyše len otázkou času, kedy tento motor z ponuky úplne vypadne. Jazda s ním je však zážitkom.
Základná cena BMW radu 8 Gran Coupé je 93 800 eur. V takom prípade je pod kapotou šesťvalec. Verzia M850i má štartovaciu cenu 121 650 eur. Konečná cena testovaného auta je 150 749 eur s DPH. Najdrahším použitým doplnkovým prvkom výbavy je prémiový audiosystém Bowers & Wilkins za 5 840 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 082 |
Šírka (mm) | 1 932 |
Výška (mm) | 1 407 |
Rázvor (mm) | 3 023 |
Rozmery pneumatík (vpredu-vzadu) | 245/35 R20–275/30 R20 |
Objem batožinového priestoru (l) | 440 |
Objem palivovej nádrže (l) | 68 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 995 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 4 395 |
Počet valcov | 8 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 390/530 pri 5 500–6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 750 pri 1 800–4 600 |
Prevodovka | automatická 8-stupňová |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,9 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 9,9 |
Spotreba (test) (l/100km) | 11,9 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena BMW 8 Gran Coupé | 93 800 eur |
Základná cena testovaného auta | 121 650 eur |
Konečná cena testovaného auta | 150 794 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |