Test jazdeného Tiguanu vznikol v spolupráci so spoločnosťou AAA AUTO. VW Tiguan existuje v dvoch generáciách. Prvá z nich sa vyrábala v rokoch 2007 až 2017. Ide o verziu, ktorej dizajn je teda približne 13 rokov starý.
Druhá generácia bola predstavená na autosalóne vo Frankfurte v roku 2015. Jej výroba prebieha od roku 2016 až do súčasnosti. Vozidlo stojí na modulárnej platforme MQB, o ktorú sa delí s veľkým počtom koncernových modelov.

VW tento model vyrába v Nemecku, Mexiku, Indii, Malajzii, Alžírsku a v Indonézii. Ide o globálne najúspešnejší model značky. To predznamenáva širokú ponuku na trhu s jazdenými autami. Nárazové testy EuroNCAP automobil absolvoval v roku 2016 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek.
Motorová ponuka je široká, nafty sa báť netreba
Na trhu s jazdenými autami je Tiguan so širokou ponukou motorov. Benzínové agregáty reprezentujú štvorvalce 1,4 TSI, 1,5 TSI a 2,0 TSI. 1,4-litrový štvorvalec bol vo výrobe do augusta 2018, keď ho nahradil nový motor 1,5 TSI.

Staršia pohonná jednotka sa najmä vo svojich začiatkoch preslávila problémami s rozvodovou reťazou. Tiguan verziu s reťazou nepoužíval, pod kapotou mal rozvodový remeň.
Agregát 1,4 TSI sa vyznačuje priaznivou spotrebou, ktorá má hodnotu približne 6,5 litra na 100 km. Jeho výkon sa pohybuje od 125 do 150 koní. Preplňovaná pohonná jednotka disponuje aj systémom vypínania dvoch valcov pri jej nízkom zaťažení. Tiguan druhej generácie s týmto motorom v súčasnosti predstavuje najdostupnejšiu voľbu.
S jazdným prejavom nového motora 1,5 TSI sme však vo všeobecnosti spokojnejší. Táto pohonná jednotka sa v Tiguane objavuje až od septembra 2018. To znamená, že v bazároch je takto vybavené SUV drahšie.
1,5-litrové TSI disponuje výkonmi 130 alebo 150 koní. Motor je taktiež vybavený technológiou vypínania dvoch valcov. Tiguan s týmto motorom je v bazároch ponúkaný stále ako zánovné auto a jeho cena presahuje hranicu 22-tisíc eur.

Dvojlitrový štvorvalec TSI mal do augusta 2018 výkony 180 a 220 koní. Od tohto dátumu v oboch prípadoch zosilnel o 10 konských síl. Motor sa vyznačuje najmä vyššou spotrebou benzínu.
V rámci naftových motorov má Tiguan len jednu voľbu. Je ňou dvojlitrové TDI naladené na viacero výkonov. V každom prípade však táto pohonná jednotka spĺňa emisnú normu Euro 6. Obavy z možného zákazu vjazdu do vybraných miest preto nie sú na mieste.
Naftový Tiguan druhej generácie je od začiatku vybavený systémom selektívnej katalytickej redukcie. To znamená, že vodič musí okrem benzínu tankovať aj roztok močoviny, ktorý sa vstrekuje do výfukového potrubia, kde znižuje emisie.

Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu siete autocentier AAA AUTO, o VW Tiguan: „Druhá generácia Tiguanu pred štyrmi rokmi naviazala na úspešného predchodcu a priniesla pokrok v oblasti designu, priestoru a hlavne technológií. Okrem toho už mohla mať aj sedem sedadiel, a to vo verzii Allspace, ktorá je mimochodom v bazároch aj napriek vyššej cene veľmi žiadaným zánovným ojazdeným autom. Zatiaľ, čo v európskom meradle je Tiguan bestsellerom, v našich končinách mu na ceste k ovládnutiu segmentu kompaktných SUV stála nie len Škoda Kodiaq, Karoq, ale tiež Hyundai Tucson. Oproti ním sa Tiguan pasuje do role prémiovejšieho modelu. Tomu zodpovedá fakt, že viac ako polovica ojazdených áut má automatickú prevodovku a pohon všetkých štyroch kolies. Na takú špecifikáciu s rozumným nájazdom budete potrebovať aspoň 25-tisíc eur.“
Výkon motora sa pohybuje od 115 do 240 koní v prípade biturbo verzie. Práve naftové Tiguany majú na trhu s jazdenými autami najvyšší počet najazdených kilometrov. Tiguan však v porovnaní napríklad s modelom Passat nie je využívaný na hltanie veľkých porcií kilometrov. Pri vyššom počte najazdených kilometrov sa v prípade 2,0 TDI môžu objavovať problémy so vstrekovačmi, s turbom alebo s filtrom pevných častíc. Problémy sa vyskytnú zvyčajne vtedy, ak predchádzajúci majiteľ využíval automobil najmä v meste a na krátkych trasách.
Problematický automat a softvér
V bazároch nájdete Tiguan druhej generácie s manuálnou aj automatickou prevodovkou. Manuál má 6 stupňov, automat 6 alebo 7. Dvojspojkový automat DSG so 6-stupňami využíval len 1,4-litrový motor TSI. Zvyšok motorovej ponuky využíval a stále využíva 7-stupňový automat.

Ak si chcete kúpiť jazdený Tiguan s automatickou prevodovkou, mali by ste sa mať na pozore. Automat sa najmä v prvých rokoch výroby vyznačoval trhaným rozjazdom. VW to často riešil jeho výmenou v rámci záruky. Manuálna prevodovka funguje bez častejších problémov. Tiguan s manuálom je v bazároch zároveň lacnejší.
Tiguan zvykne mať problémy so softvérom informačno-zábavného systému. Majitelia hlásia problémy s prechodom z denného na nočný režim. K zmene v niektorých prípadoch vôbec nedôjde. V niektorých prípadoch štrajkuje navigácia. Tieto nedostatky sa dajú v servisoch vyriešiť nahraním nového softvéru do riadiacej jednotky.

Zhodnotenie a ceny
VW Tiguan je úplne normálne a príjemné SUV, ktoré nesprevádzajú závažné poruchy a nedostatky. Dizajn je stále atraktívny a keďže je druhá generácia stále v predaji, pred susedmi sa môžete tváriť, že ste si kúpili nové auto.
Na palube môžete nájsť mnohé moderné prvky výbavy ako napríklad adaptívny tempomat, Bluetooth alebo systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Problémom je fakt, že vo väčšine prípadov ide o príplatkovú výbavu a mnohé kusy ňou vybavené nie sú.

Keďže ide o globálne najobľúbenejší model automobilky VW, ponuka jazdených Tiguanov je široká. Vysokú výbavu majú najmä kusy dovezené z Nemecka. Tiguan je však špecialista na udržanie hodnoty. Jeho cena klesá len pomaly, konkurenčné modely sú v bazároch lacnejšie. Napríklad Hyundai Tucson je približne o 2-tisíc eur lacnejší.
Najlacnejšie kusy v súčasnosti stoja približne 16-tisíc eur. V ponuke aktuálne nie je problém nájsť aj verzie s počtom najazdených kilometrov nižším ako 100-tisíc so zaznamenanou históriou auta. Nový Tiguan v základnej výbave stojí necelých 23-tisíc.
Motor | Výroba | Výkon (kw/k) | Krútiaci moment (Nm) | Emisná norma |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 06/2016–08/2018 | 92/125 | 200 | Euro 6 |
1,4 TSI | 06/2016–08/2018 | 110/150 | 250 | Euro 6 |
1,5 TSI | od 01/2019 | 96/130 | 220 | Euro 6d-TEMP |
1,5 TSI | od 10/2018 | 110/150 | 250 | Euro 6d-TEMP |
2,0 TSI | 01/2016–08/2018 | 132/180 | 320 | Euro 6 |
2,0 TSI | 10/2016–08/2018 | 162/220 | 350 | Euro 6 |
2,0 TSI | od 01/2019 | 140/190 | 320 | Euro 6d-TEMP-EVAP |
2,0 TSI | od 12/2018 | 169/230 | 350 | Euro 6d-TEMP-EVAP |
2,0 TDI | 06/2016–08/2018 | 85/115 | 320 | Euro 6 |
2,0 TDI | 01/2016–08/2018 | 110/150 | 340 | Euro 6 |
2,0 TDI | 01/2016–08/2018 | 140/190 | 400 | Euro 6 |
2,0 BiTDI | 10/2016–08/2018 | 176/240 | 500 | Euro 6 |
2,0 TDI | od 01/2019 | 85/115 | 320 | Euro 6d-TEMP |
2,0 TDI | od 10/2018 | 110/150 | 340 | Euro 6d-TEMP |
2,0 TDI | od 12/2018 | 140/190 | 400 | Euro 6d-TEMP |
2,0 BiTDI | od 01/2019 | 176/240 | 500 | Euro 6d-TEMP |