Seat Alhambra je spolu so sesterským VW Sharan posledným mohykánom koncernu VW, ktorý prišiel na svet ešte v časoch, keď nemecká automobilka netušila o boome SUV, emisných škrtoch a už vôbec nie o afére Dieselgate. Druhá generácia je tu s nami od roku 2010 a na linkách vydržala s dvoma modernizáciami, tou poslednou vlani, dodnes. Je priam neuveriteľné, ako sa dokázala prispôsobiť. Možno ju budete považovať skôr za „veterán“ a dávno odpísaný model, lenže čuduj sa svete, stále si vie ročne nájsť od 20 000 do 30 000 zákazníkov. A to nehovoríme o sesterskom Sharane. Tým, čo nepodľahli „esúvečkám“ a vábeniu Tarracom, dokáže stále ponúknuť bezkonkurenčný priestor a nižšiu spotrebu paliva.
Vek príliš nevidieť
Nám sa dostala navyše do rúk verzia s výkonným dieslom 2,0 TDi (130 kW), so 7-stupňovým automatom, a najmä s pohonom oboch náprav 4Drive, takže niektorým módnym crossoverom, ktoré môžu o štvorkolke len snívať, ukazuje Alhambra ešte aj dnes dlhý nos. Komentovať dizajn auta, ktoré ťahá desiaty rok kariéry, asi nemá význam. Posledné retuše absolvovala Alhambra v podstate v roku 2016. Vlani došlo len ku kozmetickým korekciám. Napríklad prednej masky. Inak je však Alhambra natoľko nadčasová, že jej prakticky niet čo vyčítať. Svetlá však stále počítajú s bi-xenónovými výbojkami, čo je jasný dôkaz veku tohto auta. Ledky nájdeme len vo funkcii denných a zadných svetiel. To však nie je výčitka.
Aj xenóny vedia odviesť dobrú prácu, len nová funkcia automatického prepínania diaľkového režimu občas štrajkovala. Do auta je perfektný prístup cez veľké predné dvere a zadné elektricky ovládané posuvné dvere. Pri pohľade do interiéru si síce spomeniete na nedávnu minulosť, lenže Seat pred rokmi na Alhambre nešetril, čo sa dnes vracia v podobe záplavy mäkčených plastov a všeobecne veľmi solídnych materiálov. História je prítomná skôr v ergonómii. Niektoré ovládacie prvky ako panel klimatizácie, volič automatickej prevodovky či spínače ovládania zadných dverí a parkovacieho asistentu sú na dnešné časy dosť nízko. Lenže minulosť môže byť aj prospešná.
Stvorená pre rodinu
Kým moderné autá „uleteli“ na prílišnej integrácii funkcií v dotykovom rozhraní, Alhambra nie, a je to príjemné. Vynovený infotainment so 6,5-palcovou obrazovkou má po stranách ľahko dostupné tlačidlá pre vstup do vetiev menu aj analógový ovládač hlasitosti či zmeny mierky mapy navigácie. V Alhambre si dokonca prehráte CD nosič, čo je pomaly raritou. A to nehovoríme o perfektne prehľadnom prístrojovom paneli s klasickými „budíkmi“, ktorý dnes len tak ľahko nenájdete. Poteší aj klasická páčka tempomatu na stĺpiku riadenia. Dôslednosť, s akou Seat pred rokmi pristupoval k ergonómii, dokladuje tiež veľký rozsah nastavenia predných sedadiel, volantu a lakťovej opierky, ktorá sa dá posúvať výškovo aj pozdĺžne.
Sťažovať sa nebudete ani na výhľad, azda s výnimkou výhľadu šikmo vpred cez masívne rozdvojené stĺpiky. Lenže týmto neduhom trpí aj množstvo neporovnateľne mladších áut. Vzadu vládne kráľovstvo priestoru. Tri posuvné a sklopné sedadlá majú relatívne solídne rozmery a polohoivateľné operadlá. Navyše v našom prípade ukrývali dve integrované detské sedačky. Stačí vysunúť časť „sedákov“, nasadiť špeciálne opierky hláv s bočnicami a máte okamžite vyriešenú prepravu detí bez nutnosti kupovať a voziť masívne a ťažké sedačky. Nechýbajú ani „letecké“ stolíky. V treťom príplatkovom rade je to priestorovo o čosi skromnejšie. No zázraky nemožno čakať ani u konkurencie. Skôr treba pochváliť, že aj napriek vysokému veku Alhambra stále „stíha“.
Šikovný systém EasyFold znamená, že sedadlá možno jednoducho sklopiť do podlahy. Takže keď ich nepotrebujete, nemusíte ich demontovať tak ako v minulej generácii a pritom nezavadzajú. Kufor s objemom 658 litrov, prístupný cez elektricky ovládané veko si zachoval veľmi súmerné proporcie. Pri sklopení druhého radu vznikne dokonale rovná podlaha a až 2 297-litrový objem pre batožiny. Pri 7-miestnom usporiadaní na tom tiež Alhambra nie je zle. Vďaka hlbokej schránke za nízkou nakladacou hranou je k dispozícii stále slušných 300 litrov. Potešia štyri fixačné háčiky a držiaky na nápoje pod bočnými oknami. Čo sa týka odkladacích priestorov, je ich v kabíne dosť, vrátane podlahových pred druhým radom sedadiel. Prekvapia azda len malé schránky v predných dverách.
Silný diesel aj 4×4
Pod kapotou Alhambry pracoval nedávno aktualizovaný naftový 4-valec 2,0 TDI vo svojej výkonnejšej verzii. Jeho 130 kW a 380 Nm Alhambre veľmi svedčia. Nejde síce o adrenalínové parametre, ale s takouto nádielkou má toto MPV dostatočné rezervy pri plnom naložení či pri predbiehaní. Veď stovku zvládne za deväť sekúnd a maximálka sa vyšplhá až k údaju 208 km/h. Škrtenie emisií však znamená, že to najlepšie zo seba ukáže, až keď sa ručička prehupne cez 2 300 otáčok za minútu, hoci maximum krútiaceho momentu má byť dostupné už od 1 750. Štandardom je 7-stupňový automat, ktorý sa stará o solídnu ekonomiku prevádzky. Nemá však režim Eco, ktorý by aktivoval voľnobežku. Voliť môžte len režim Sport alebo manuálne radenie krídelkami na volante.
Spotreba je však slušná. My sme jazdili v chladnom počasí mimo mesta za 6,1 litra a v meste za necelých osem. Dlhodobý priemer palubného počítača ukazoval 8,2 litra, ale aj za kilometre z predchádzajúceho testu. Treba si však uvedomiť, že najvýkonnejší diesel je sériovo spriahnutý s pohonom oboch náprav 4Drive. Motor poteší veľmi slušnou zvukovou izoláciou. Vidieť, že v časoch vzniku Alhambry sa ešte nešetrilo na každom grame. A cítiť to aj na jazdných vlastnostiach. Alhambra je totiž nielen ťažká, na váhe mala naša verzia až 1 965 kg, ale tiež príkladne tuhá. Karoséria nevŕzga a tvorí solídny základ pre nápravy, ktoré držia zvolenú stopu lepšie, ako by ste čakali. Podvozok je veľmi príjemný. Nie prehnane tuhý ani zbytočne rozhojdaný. A skvele filtruje hluk. Akustický komfort je vôbec silnou stránkou Alhambry.
Výhodnejšia ako SUV?
Staršie časy cítiť len na dlhšom prevode riadenia a pomerne slabom účinku posilňovača, čo môže prekážať pri parkovaní. Lenže s tým vám pomôže parkovací asistent, ktorý zvláda priečne aj pozdĺžne manévre. A keď sme pri asistenčných systémoch, spomeňme, že Seat vlani do Alhambry doplnil autonómne brzdy, za čo ho pochválilo aj konzorcium Euro NCAP. Vďaka tomu získala napriek veku veľmi slušné 4-hviezdičkové hodnotenie bezpečnosti. A na koľko si Seat Alhambru cení? V súčasnosti je v ponuke akčná verzia Family, čo v podstate znamená zľavu na všetky úrovne vybavenia a motorizácií. V našom prípade išlo o čiastku až 3 400 eur, takže najdrahšia Alhambra 2,0 TDI Xcellence 4Drive DSG sa dostala na cenu 36 660 eur.
To nie zlé za priam dokonalé rodinné auto s bohatou výbavou. V sérii je nielen automat a štvorkolka ale aj dvojzónová klimatizácia, audio so 6,5-palcovým displejom, elektricky ovládaný pár bočných dverí, špecifické čalúnenie, kožený volant a radiaca páka, elektricky nastaviteľné operadlo, podlahové schránky pred zadnými sedadlami ale aj 17-aplcové disky či chrómové rámy okien. Trochu zamrzí, že aj v najvyššej úrovni treba priplácať za tretí rad sedadiel (795 €), bi-xenónové svetlá (1 073 €) za adaptívny tempomat (217 €), automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel (143 €) či elektrické ovládanie zadného veka. My sme mali navyše ďalšiu príplatkovú výbavu ako vyhrievané sedadlá, 3-zónovú klimatizáciu, integrované detské sedačky alebo sedadlá čalúnené Alcantarou. Finálna suma sa tak vyšplhala na 42 868 eur.
Na niektoré prvky však musíte zabudnúť. Jednoducho Alhambra ich nemá. Niekomu môže chýbať napríklad lepšia konektivita so smartfónmi cez Apple Craplay, Android, či aspoň viac USB vstupov alebo dnes už bežný systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu. Inak je ale Alhambra v prekvapivo dobrej kondícii. Ak ju uprednostníte pre módnymi SUV, určite neurobíte chybu. V teréne síce nedokáže konkurovať autám so zdvihnutým podvozkom, ale tento „virtuálny“ hendikep vám vynahradí úžasnou univerzálnosťou, obrovským vnútorným priestorom a nižšou spotrebou akú majú SUV. V prípade záujmu sa však treba poponáhľať. Predaj tohto „mohykánu“ skončí tento rok a nástupcu s najväčšou pravdepodobnosťou nedostane.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 854 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 904 |
Výška (mm) | 1 720 |
Rázvor náprav (mm) | 2 919 |
Objem kufra (l) | 300 – 2 297 (7-miestna verzia) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 965 |
Technické údaje
Model | Seat Alhambra 2,0 TDI 4Drive 7DSG Xcellence |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 968 |
Max. výkon (kW/ot.) | 130/3 500 – 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 380/1 175 – 2 500 |
Prevodovka | 7DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 208 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 6,9 – 7,9 |
Spotreba počas testu (l) | 6,1 – 8,2 |
Ceny
Základná cena modelu | od 26 640 |
---|---|
Základná cena testovanej verzie | od 36 660 € |
Cena testovaného modelu s príplatkami | 42 868 € |