Korene BMW radu 7 siahajú až do 1977, kedy prišla na trh prvá generácia najluxusnejšieho sedanu od bavorskej automobilky. Tento automobil s obľubou používajú politici. Vo vozidlách sedia ministri, prezidentka a aj premiér. Dnes je na trhu šiesta generácia. Rad 7 prekonal zmenu tisícročí a aj nástup modelov SUV, s ktorými však stále bojuje.
Posledná generácia je na trhu od roku 2015. V blízkej dobe je teda možné očakávať príchod jej nástupcu. Facelift vozidlo dostalo začiatkom roka 2019. Automobil je na trhu v dvoch verziách. Generačné označenie G11 patrí štandardnému sedanu. G12 označuje verziu s predĺženým rázvorom a teda s väčším miestom pre nohy v druhom rade sedadiel.
BMW produkuje svoju vlajkovú loď vo fabrike v Nemecku, v Thajsku a v Indonézii. V Thajsku dochádza len k výrobe verzie s predĺženým rázvorom. V USA sa rad 7 so štandardným rázvorom nepredáva. Dostupná je iba predĺžená verzia. Automobil bol predstavený v máji 2015 v nemeckom Mníchove. Hybridná verzia na trh dorazila v roku 2016.
Nárazové testy BMW radu 7 oficiálne neabsolvovalo. Technicky najpríbuznejší rad 5, ktorý s väčším súrodencom zdieľa platformu aj technológie, má v hodnotení EuroNCAP zisk plného počtu piatich hviezdičiek.
V hlavnej úlohe mriežka chladiča
BMW radu 7 je vo svojej podstate nenápadným sedanom. Prehliadnuť ho nie je vôbec žiadny problém. Navonok auto okázalo nedemonštruje svoje svaly, ani cenu. V rámci faceliftu BMW zmenilo niekoľko dizajnových detailov. Hlavným prvkom je však mriežka chladiča.
Tá narástla do absurdných rozmerov a stala sa ústredným motívom prednej časti auta. Ukázalo sa, že nejde o ojedinelý zjav v dizajne vozidiel BMW. Prednú masku s podobnými proporciami má napríklad aj najväčšie SUV v ponuke X7.
V predĺženej verzii je automobil dlhý 5 268 mm. Ide o poriadne dlhý sedan, ktorý z väčšiny parkovacích miest vytŕča. Predĺženú verziu je možné spoznať najmä podľa mimoriadne dlhých zadných dverí.
Vzadu sedí šéf, vpredu zamestnanec
Hlavné miesto v BMW radu 7 sa nachádza vzadu vpravo. To je miesto, na ktoré je sústredená celá luxusná pozornosť auta. V rámci dôležitosti je druhé v poradí ľavé zadné miesto. Obe sedadlá sú polohovateľné, vyhrievané, ventilované a masážne.
Pravé zadné sedadlo je dokonca možné dostať do akejsi ležadlovej polohy, keď sa sedadlo spolujazdca sklopí smerom dopredu a vysunie sa opierka na vyloženie nôh. Vodič v takom prípade na 70 percent stráca výhľad do pravého spätného zrkadla.
Pred zadnými sedadlami sa nachádzajú obrazovky, prostredníctvom ktorých je možné ovládať systémy vozidla. Obrazovky sú za príplatok. Okrem toho monitory zobrazia navigáciu alebo prehrajú film. Automobil má taktiež vo výbave prijímač televízneho vysielania.
Komu nestačí ovládanie prostredníctvom obrazoviek, v stredovej lakťovej opierke je dotykový telefón, vďaka ktorému je taktiež možné ovládať systémy auta. Okrem toho má posádka na zadných sedadlách k dispozícii rolety, ambientné podsvietenie dverí a strešného okna. Osvetlenie sa nachádza aj v B-stĺpikoch auta.
BMW však zabudlo podsvietiť priestor vo dverách, ktorý má posádka chytiť pre zatvorenie dverí. Potme sa na prvýkrát dosť ťažko hľadá. Na druhej strane, za príplatok môže byť pre cestujúcich na zadných sedadlách k dispozícii aj chladnička.
Pohodlie na prvom mieste
Šoférovať BMW radu 7 vám neprinesie najlepší šoférsky zážitok. Za volantom väčšinou nesedí tá hlavná postava v interiéri. Ide skôr o pracovné miesto. Riadenie je mimoriadne odfiltrované a volant vodičovi neprezrádza, čo sa deje pod prednými kolesami.
Rad 7 sa najlepšie cíti na diaľnici. S rázvorom dlhým 3 210 mm je stabilný aj vo vysokých rýchlostiach. Podvozok vozidla sa snaží čo najviac tlmiť nerovnosti. V meste a pri pomalých rýchlostiach to vedie k pomerne plavnej jazde.
Športový režim spevní postoj BMW radu 7 a vodič môže s ministrom na zadných sedadlách unikať pred nebezpečenstvom. Ani v takom prípade z riadenia nevyplynú žiadne špeciálne emócie.
Šofér má k dispozícii viacero asistenčných systémov. Na diaľnici sa k slovu dostane systém poloautonómnej jazdy. Za zmienku stoja aj adaptívne laserové svetlá, ktoré sú vynikajúce. Najmä ich adaptívna funkcia je rýchlejšia ako v prípade LED svetiel.
Hybrid sa osvedčí najmä v meste
Hybridný rad 7 má v hlavnej úlohe benzínový radový šesťvalec s výkonom 286 koní a s maximálnym krútiacim momentom 450 Nm. Elektromotor má výkon 113 koní a 265 Nm krútiaceho momentu. Systémový výkon tak dosahuje 394 koní a krútiaci moment 600 Nm.
Elektrická energia je uložená v batérii s kapacitou 12 kWh. V reálnej premávke energia vystačí maximálne na 35 kilometrov jazdy. Rýchlonabíjanie chýba. Z verejnej nabíjačky je vozidlo možné dobiť za približne 4 hodiny. Elektrický režim je využiteľný len v meste.
Pri jazde na dlhšie trasy je batéria vybitá veľmi rýchlo. Elektromotor následne v prípade potreby dodáva potrebný výkon pre spaľovací motor. Riadiaca jednotka si v batériách stále necháva určité množstvo využiteľnej energie.
Pri bežnom diaľničnom tempe s vybitou batériou šesťvalcový motor dosahuje spotrebu približne 9 litrov benzínu na 100 km. BMW však do vozidla montuje len 46 litrovú nádrž. Na dlhých cestách je potrebné tankovať približne každých 400 km. Po meste je možné jazdiť aj s nulovou spotrebou, s tým je však spojené časté a dlhé dobíjanie.
Zhodnotenie a záver
BMW radu 7 je luxusnou vlajkovou loďou, ako sa patrí. Mali by sme si zvykať na to, že tieto vozidlá budú čoraz častejšie čeliť hybridizácii. Malá nádrž a malá kapacita batérie je na zameranie tohto auta nevhodná. Hybridy sú vhodné skôr na kratšie cesty a do mesta.
Dobrou správou je, že BMW v rámci hybridu zvolilo šesťvalcový motor. Štvorvalec si najväčší sedan od BMW rozhodne nezaslúži. V rámci pohodlia a luxusnej výbavy patrí BMW radu 7 k najlepším ponukám na trhu.
Jeho základná cena je 94 550 eur za 265 koňový naftový šesťvalec. Vrcholná 12-valcová verzia M760Li má cenovku 172 900 eur. Základná cena testovaného hybridu je 114 950 eur. Konečná cena je 157 311 eur vrátane DPH.
Príplatkový katalóg tohto modelu má 28 strán. Na palubu si môžete priplatiť desiatky vecí. Ide napríklad o laserové svetlomety, chladiaci box, nočné videnie, systém pre diaľkové parkovanie vozidla, audiosystém Bowers & Wilkins alebo iné.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 268 |
Šírka (mm) | 1 902 |
Výška (mm) | 1 479 |
Rázvor (mm) | 3 210 |
Priemer disku (palce) | 20 |
Objem batožinového priestoru (l) | 420 |
Objem palivovej nádrže (l) | 46 |
Prevádzková hmotnosť EÚ (kg) | 2 160 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ spaľovacieho motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 998 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 210/286 pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 450 pri 1 500 – 3 500 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Výkon elektromotora (kW/k pri ot./min) | 83/113 pri 3 170 |
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm pri ot./min) | 265 pri 0 – 2 700 |
Systémový výkon (kW/k) | 290/394 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 600 |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,1 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 2,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | od 0 do 10 |
Kapacita batérii (kWh) | 12 |
Ceny (s DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena BMW radu 7 (G12) | 94 550 eur |
Základná cena verzie 745Le | 114 950 eur |
Cena testovaného auta | 151 311 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |