Test: Mercedes V 300d - lepší ako šéfove ‘Esko‘?

Pohodlie a luxus. To sú veci, ktoré mnohí ľudia hľadajú v automobiloch značky Mercedes. Nemecká automobilka má pritom nejeden model, ktorý dokáže splniť tieto očakávania. Trieda V je však podceňovaná a prehliadaná. V správnej výbave pritom dokáže prekonať aj najluxusnejší model, triedu S.

15.03.2020 07:00
debata (4)
Mercedes triedy V navonok vyzerá ako nenápadné... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes V 300 d Mercedes triedy V navonok vyzerá ako nenápadné MPV.

Mercedes triedy V je MPV. A táto kategória áut je takmer mŕtva. Zabila ju túžba zákazníkov po autách kategórie SUV. Najväčšou slabinou “Véčka” je, že mu chýba sexepíl a prestíž. S “prezidentskými” sedadlami má pohodlia na rozdávanie. Rovnako je to s priestorom.

Aktuálne je na trhu štvrtá generácia, ktorá má krátko po facelifte. Do výroby sa posledné “Véčko” dostalo v roku 2014. Ide o globálny model, ktorý Mercedes vyrába vo svojich fabrikách v Španielsku, Mexiku, Argentíne, Číne a v Indii.

Testovaný automobil je strednej dĺžky. Dostupné... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes V 300 d Testovaný automobil je strednej dĺžky. Dostupné sú verzie kompaktná, dlhá a extra dlhá.

Mercedes triedy V je na trhu v troch dĺžkových verziách. Výbava je tradične bohatá. Ďalšou jeho slabinou je však pohon. Pod krátku kapotu sa zmestia len štvorvalcové motory.

Superpriestor s pohodlím

Mercedes ponúka triedu V v troch rôznych dĺžkach. Najkratšia na dĺžku meria 4,9 metra. Dlhá verzia má 5,14 metra a najdlhšia dosahuje 5,37 metra. Vo všetkých troch prípadoch sa do vnútra zmestí maximálne 8 cestujúcich. Rozdiel je len v samotnom priestore pre cestujúcich v druhom a treťom rade spolu s objemom batožinového priestoru.

Jedny z najluxusnejších sedadiel na trhu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes V 300 d Jedny z najluxusnejších sedadiel na trhu obklopené obrovským priestorom.

Testovaný automobil má 7 miest na sedenie. Dôvodom pre tento počet je druhý rad sedadiel, kde sa nachádza dvojica špeciálnych príplatkových doslova kresiel. Ide o príplatkové luxusné sedadlá a sú skvelé. Každé z nich stojí 3 978 eur s DPH.

Ide nielen o rozmerné, ale aj o pohodlné sedadlá. Samozrejmosťou je vyhrievanie, ventilácia a masážna funkcia. Sedadlá sú polohovateľné a môžete ich sklopiť takmer do ležadlovej polohy. Spod sedáku sa vysunie aj opierka pre nohy. Na hlavovú opierku je možné pripnúť vankúšik. Ťažko si predstaviť pohodlnejšie auto, v ktorom je možné v spánku na druhom rade sedadiel absolvovať dlhé cesty.

Do "Véčka" bez problémov... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Mercedes V 300 d Do "Véčka" bez problémov nastúpia aj menej pohybliví ľudia.

Ovládanie funkcií sedadla prebieha štandardnými ovládačmi. Posádka nemá k dispozícii ani tablet, ani dotykovú obrazovku. Pôsobí to trochu zastaralo a znižuje to prestíž auta. Navyše ovládanie klimatizácie sa nachádza v strope, čo je zo sedadla poriadne ďaleko. Je to daň za pohodlné nastupovanie cez veľké elektricky posuvné dvere.

Tretí rad sedadiel už nie je tak pohodlný. Ide o štandardné sedadlá, na ktoré sa zmestia traja pasažieri. Vodič aj spolujazdec sedia pomerne vysoko. Pred nimi sa nachádza krátka kapota a motor. Testovaný automobil je síce vybavený minulou generáciou informačno-zábavného systému, no Mercedes už aj v triede V ponúka nový systém MBUX.

Testovaný automobil má síce minulú generáciu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes V 300 d Testovaný automobil má síce minulú generáciu informačno-zábavného systému, aktuálne je v predaji už najnovšia verzia.

V lakťovej opierke medzi prednými sedadlami je malý chladiaci box. Posádka z druhého radu sedadiel má navyše k dispozícii držiaky pre nápoje s chladiacou alebo výhrevnou funkciou.

Jeden motor v ponuke

Aktuálne v cenníkoch triedy V figuruje len jeden motor. Ide o naftový preplňovaný štvorvalec. Jeho výkon sa pohybuje od 163 do 239 koní. Testovaná verzia s najvyšším výkonom má maximálny krútiaci moment 500 Nm. Čoskoro do ponuky pribudne napríklad aj elektrická verzia. Ponuka motorov však predstavuje negatívum tohto modelu.

V ponuke je v súčasnosti len jeden naftový... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes V 300 d V ponuke je v súčasnosti len jeden naftový štvorvalec s troma rôznymi výkonmi.

Šesťvalec pod kapotou jednoducho nenájdete. Nie je pre neho miesto. Najvýkonnejšia verzia štvorvalca zrýchľuje na 100 km/h za 8,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 214 km/h. Agregát si poradí aj s naloženým autom. Nevýhodou je jeho kultúra chodu, ktorá za šesťvalcami zaostáva. Posádke, ktorá spí v druhom rade sedadiel, to však prekážať nebude. Vysporiadať sa s tým musí vodič.

Výkon v testovanom vozidle prechádza na obe nápravy prostredníctvom 9-stupňovej automatickej prevodovky. Mercedes v tomto prípade označuje prenos výkonu na všetky kolesá ako “stály pohon všetkých kolies”. Nejde teda len o pripojiteľný pohon prednej alebo zadnej nápravy, ktorý sa do akcie pridáva iba v prípade potreby.

Digitálny prístrojový štít v ponuke nie je. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes V 300 d Digitálny prístrojový štít v ponuke nie je.

Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 9 litrov nafty. Netreba zabúdať na fakt, že ide o automobil s obmedzenou aerodynamikou, ktorý váži takmer 2,2 tony.

Jazda ako s veľkým kombi

Vodič sa za volantom triedy V cíti ako v poriadne veľkom kombi. Toto auto v žiadnom prípade nepripomína dodávku alebo van. Najväčším rozdielom v porovnaní s “bežným” autom je dĺžka kapoty. Tú má trieda V veľmi krátku, čo uľahčuje manévrovanie najmä na parkoviskách.

Na druhej strane, v porovnaní s triedou S, “Véčku” chýba vzduchový podvozok. Nie je ani v príplatkovej výbave. V ponuke je adaptívny podvozok, ktorý svoju prácu odvádza štandardne. Tlmenie nerovností je na vysokej úrovni, no je iné ako v prípade vzduchového podvozku.

S Mercedesom triedy V je možná aj dynamická jazda, no vodič musí myslieť na vyššie položené ťažisko vozidla. Na palube je dynamický jazdný režim, ktorý zostruje reakcie pohonnej jednotky a prevodovky. Adaptívny podvozok je v tomto režime tvrdší.

Automobil sa však rozhodne najlepšie cíti na dlhých cestách. Diaľnice sú pre neho ideálne. Dlhý rázvor zabezpečuje stabilitu aj pri vyšších rýchlostiach. V meste uľahčuje manévrovanie okrem krátkej prednej kapoty aj vysoký uhol natočenia predných kolies.

Zhodnotenie a ceny

Mercedes triedy V je rozhodne podceňovaným luxusným automobilom. MPV sa vyznačuje obrovským vnútorným priestorom, komfortným nastupovaním, luxusnými sedadlami a pohodlím.

Proti nemu hrá jeho sexepíl, absencia vzduchového podvozku a ponuka len jedného štvorvalcového motora. Posádka vezúca sa v druhom rade sedadiel si však môže aj napriek tomu užívať jeden z najväčších luxusov na trhu.

Vzduchový podvozok v ponuke nie je. Zákazník si... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes V 300 d Vzduchový podvozok v ponuke nie je. Zákazník si môže zvoliť adaptívny podvozok.

V porovnaní s triedou S je “Véčko” lacnejšie. Jeho základná cena je 45 432 eur s DPH. Testovaný automobil s najvýkonnejším motorom v strednej dĺžke stojí minimálne 58 707 eur. Spolu s príplatkovou výbavou je konečná cena testovaného vozidla 101 835 eur s DPH. Ide o rozhodne nižšiu cenu, akú by mala podobne vybavená trieda S, no zároveň je “Véčko” jedným z najdrahších MPV na trhu. Ale aj najluxusnejších.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 5 140
Šírka (mm) 1 928
Výška (mm) 1 880
Rázvor (mm) 3 200
Rozmery pneumatík 245/45 R19
Objem batožinového priestoru (l) 1 030/4 630
Objem palivovej nádrže (l) 70
Prevádzková hmotnosť (kg) 2 145
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 950
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 176/239 pri 4 200
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 500 pri 1 600 – 2 400
Prevodovka automatická 9-stupňová
Poháňaná náprava obe
Max. rýchlosť (km/h) 214
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,5
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 6,5 – 6,8
Spotreba (test) (l/100km) 8,9
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Mercedesu triedy V 45 432 eur
Cena testovaného vozidla 101 835 eur
Záruka a bezplatný servis 6 rokov/160 000 km
Mercedes V 300 d
Mercedes V 300 d
+24Mercedes V 300 d

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #test #MPV #trieda V #Mercedes V #Mercedes Benz
Články podľa značiek