Mercedes triedy V je MPV. A táto kategória áut je takmer mŕtva. Zabila ju túžba zákazníkov po autách kategórie SUV. Najväčšou slabinou “Véčka” je, že mu chýba sexepíl a prestíž. S “prezidentskými” sedadlami má pohodlia na rozdávanie. Rovnako je to s priestorom.
Aktuálne je na trhu štvrtá generácia, ktorá má krátko po facelifte. Do výroby sa posledné “Véčko” dostalo v roku 2014. Ide o globálny model, ktorý Mercedes vyrába vo svojich fabrikách v Španielsku, Mexiku, Argentíne, Číne a v Indii.
Mercedes triedy V je na trhu v troch dĺžkových verziách. Výbava je tradične bohatá. Ďalšou jeho slabinou je však pohon. Pod krátku kapotu sa zmestia len štvorvalcové motory.
Superpriestor s pohodlím
Mercedes ponúka triedu V v troch rôznych dĺžkach. Najkratšia na dĺžku meria 4,9 metra. Dlhá verzia má 5,14 metra a najdlhšia dosahuje 5,37 metra. Vo všetkých troch prípadoch sa do vnútra zmestí maximálne 8 cestujúcich. Rozdiel je len v samotnom priestore pre cestujúcich v druhom a treťom rade spolu s objemom batožinového priestoru.
Testovaný automobil má 7 miest na sedenie. Dôvodom pre tento počet je druhý rad sedadiel, kde sa nachádza dvojica špeciálnych príplatkových doslova kresiel. Ide o príplatkové luxusné sedadlá a sú skvelé. Každé z nich stojí 3 978 eur s DPH.
Ide nielen o rozmerné, ale aj o pohodlné sedadlá. Samozrejmosťou je vyhrievanie, ventilácia a masážna funkcia. Sedadlá sú polohovateľné a môžete ich sklopiť takmer do ležadlovej polohy. Spod sedáku sa vysunie aj opierka pre nohy. Na hlavovú opierku je možné pripnúť vankúšik. Ťažko si predstaviť pohodlnejšie auto, v ktorom je možné v spánku na druhom rade sedadiel absolvovať dlhé cesty.
Ovládanie funkcií sedadla prebieha štandardnými ovládačmi. Posádka nemá k dispozícii ani tablet, ani dotykovú obrazovku. Pôsobí to trochu zastaralo a znižuje to prestíž auta. Navyše ovládanie klimatizácie sa nachádza v strope, čo je zo sedadla poriadne ďaleko. Je to daň za pohodlné nastupovanie cez veľké elektricky posuvné dvere.
Tretí rad sedadiel už nie je tak pohodlný. Ide o štandardné sedadlá, na ktoré sa zmestia traja pasažieri. Vodič aj spolujazdec sedia pomerne vysoko. Pred nimi sa nachádza krátka kapota a motor. Testovaný automobil je síce vybavený minulou generáciou informačno-zábavného systému, no Mercedes už aj v triede V ponúka nový systém MBUX.
V lakťovej opierke medzi prednými sedadlami je malý chladiaci box. Posádka z druhého radu sedadiel má navyše k dispozícii držiaky pre nápoje s chladiacou alebo výhrevnou funkciou.
Jeden motor v ponuke
Aktuálne v cenníkoch triedy V figuruje len jeden motor. Ide o naftový preplňovaný štvorvalec. Jeho výkon sa pohybuje od 163 do 239 koní. Testovaná verzia s najvyšším výkonom má maximálny krútiaci moment 500 Nm. Čoskoro do ponuky pribudne napríklad aj elektrická verzia. Ponuka motorov však predstavuje negatívum tohto modelu.
Šesťvalec pod kapotou jednoducho nenájdete. Nie je pre neho miesto. Najvýkonnejšia verzia štvorvalca zrýchľuje na 100 km/h za 8,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 214 km/h. Agregát si poradí aj s naloženým autom. Nevýhodou je jeho kultúra chodu, ktorá za šesťvalcami zaostáva. Posádke, ktorá spí v druhom rade sedadiel, to však prekážať nebude. Vysporiadať sa s tým musí vodič.
Výkon v testovanom vozidle prechádza na obe nápravy prostredníctvom 9-stupňovej automatickej prevodovky. Mercedes v tomto prípade označuje prenos výkonu na všetky kolesá ako “stály pohon všetkých kolies”. Nejde teda len o pripojiteľný pohon prednej alebo zadnej nápravy, ktorý sa do akcie pridáva iba v prípade potreby.
Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 9 litrov nafty. Netreba zabúdať na fakt, že ide o automobil s obmedzenou aerodynamikou, ktorý váži takmer 2,2 tony.
Jazda ako s veľkým kombi
Vodič sa za volantom triedy V cíti ako v poriadne veľkom kombi. Toto auto v žiadnom prípade nepripomína dodávku alebo van. Najväčším rozdielom v porovnaní s “bežným” autom je dĺžka kapoty. Tú má trieda V veľmi krátku, čo uľahčuje manévrovanie najmä na parkoviskách.
Na druhej strane, v porovnaní s triedou S, “Véčku” chýba vzduchový podvozok. Nie je ani v príplatkovej výbave. V ponuke je adaptívny podvozok, ktorý svoju prácu odvádza štandardne. Tlmenie nerovností je na vysokej úrovni, no je iné ako v prípade vzduchového podvozku.
S Mercedesom triedy V je možná aj dynamická jazda, no vodič musí myslieť na vyššie položené ťažisko vozidla. Na palube je dynamický jazdný režim, ktorý zostruje reakcie pohonnej jednotky a prevodovky. Adaptívny podvozok je v tomto režime tvrdší.
Automobil sa však rozhodne najlepšie cíti na dlhých cestách. Diaľnice sú pre neho ideálne. Dlhý rázvor zabezpečuje stabilitu aj pri vyšších rýchlostiach. V meste uľahčuje manévrovanie okrem krátkej prednej kapoty aj vysoký uhol natočenia predných kolies.
Zhodnotenie a ceny
Mercedes triedy V je rozhodne podceňovaným luxusným automobilom. MPV sa vyznačuje obrovským vnútorným priestorom, komfortným nastupovaním, luxusnými sedadlami a pohodlím.
Proti nemu hrá jeho sexepíl, absencia vzduchového podvozku a ponuka len jedného štvorvalcového motora. Posádka vezúca sa v druhom rade sedadiel si však môže aj napriek tomu užívať jeden z najväčších luxusov na trhu.
V porovnaní s triedou S je “Véčko” lacnejšie. Jeho základná cena je 45 432 eur s DPH. Testovaný automobil s najvýkonnejším motorom v strednej dĺžke stojí minimálne 58 707 eur. Spolu s príplatkovou výbavou je konečná cena testovaného vozidla 101 835 eur s DPH. Ide o rozhodne nižšiu cenu, akú by mala podobne vybavená trieda S, no zároveň je “Véčko” jedným z najdrahších MPV na trhu. Ale aj najluxusnejších.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 140 |
Šírka (mm) | 1 928 |
Výška (mm) | 1 880 |
Rázvor (mm) | 3 200 |
Rozmery pneumatík | 245/45 R19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 1 030/4 630 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 145 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 950 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 176/239 pri 4 200 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 500 pri 1 600 – 2 400 |
Prevodovka | automatická 9-stupňová |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 214 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 6,5 – 6,8 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,9 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena Mercedesu triedy V | 45 432 eur |
Cena testovaného vozidla | 101 835 eur |
Záruka a bezplatný servis | 6 rokov/160 000 km |