Mini Clubman nie je už žiadnou novinkou. V súčasnej generácii, ktorá sa zbavila „mini“ rozmerov a nepraktického páru protismerných zadných dverí, jazdí už od roku 2016. Vlani však Clubman absolvoval retuše a tak sa nám toto originálne kombi dostalo opäť do rúk. Navyše vo veľmi atraktívnej verzii Cooper S All4, čo v preklade znamená preplňovaný benzínový dvojliter pod kapotou a k tomu pohon oboch náprav. Silnejšia je už len „smädná“ verzia JCW. Ale za tou vám až tak smutno nebude. Aj so 141 kilowattmi si za volantom tohto auta užijete dostatok emócií. A báť sa nemusíte ani klaustrofóbie. Mini Clubman sa totiž dotiahlo rozmermi na klasických predstaviteľov nižšej strednej triedy, akými sú Audi A3 , „áčko“ zo Stuttgartu či jeho nový bavorský súrodenec v podobe tretej generácie BMW radu 1.
Vytŕča z davu
Nešetrilo sa na dĺžke 4 253 mm ani na rázvore 2 670 mm. Je síce pravdou, že Mini k rozmerom plnohodnotných kompaktov potrebuje verziu kombi, ale to nie je podstatné. Vlastne tu máme aj tak hatchbcak, lenže celkom iný. V záplave prémiových konkurentov je jeho odlišná DNA obrovskou výhodou. Clubman rešpektuje históriu a je to na ňom vidieť. Nielen na roztomilých elipsoidných svetlách s chrómovým lemom, bacuľatých proporciách, krátkych previsoch či plochej „plávajúcej“ streche, ale aj na čarovných krídlových dverách pre vstup do kufra. Čo na tom, že nie sú príliš praktické. Po vlaňajšom facelifte dostal tiež jednodielnu masku, adaptívne LED reflektory či zadné svetlá s grafikou Unijon Jack.
V našom prípade sa Cooper S pýšil aj novým odtieňom laku Indian Summer Red Metallic v kombinácii s čiernou strechou, čiernymi zrkadlami a rovnako príplatkovými 19-palcovými čiernymi diskami. Jednoducho, na ceste bol neprehliadnuteľný. A celkom odlišný je Clubman aj za volantom. Tentoraz už ale bez ústupkov v priestore a ergonómii. Veľké Mini je jednoducho dospelým autom so všetkým čo k tomu patrí. Aj tu dokázal skĺbiť históriu s modernou. Kruhový rýchlomer sa nachádza spolu s polkruhovým otáčkomerom, tak ako sa patrí, pred vodičom. Multimediálne rozhranie „iDrive“ s bavorskými koreňmi a na dnešné pomery s relatívne malým displejom našlo miesto v kruhovom objekte v centre palubovky, ako paralela na niekdajší rýchlomer. Má ale špičkovú grafiku a je dotykové.
Menu je podobné starším modelom BMW, čo je len a len dobré, keďže si naň majitelia bavorských áut rýchlo zvyknú. Ergonómia je v podstate bez chýb. Športové sedadlá, navyše vyhrievané, potešia stabilitou bez veľkých kompromisov v komforte. Nechýba nastaviteľná lakťová opierka. Volant z paketu JCW vám padne do ruky ako uliaty. Volič prevodovky je pomerne nízko, ale keďže ide o automat, vadiť vám to nebude. Výčitka smeruje len k nízko situovanému kruhovému ovládaču infotainmentu a tak trochu od ruky umiestneným páčkovým ovládačom na stredovej konzole, kde nájdete napríklad štartovaciu „klávesu“, prepínač jazdných režimov či spínač centrálneho zamykania dverí.
Priestorom prekvapí
Na priestor sa sťažovať nebudete. Clubman síce vyvoláva skôr pocit akejsi útulnosti, v skutočnosti je ale vpredu dosť miesta na nohy a dokonca aj nad hlavou. Prekvapí tiež množstvom odkladacích priestorov, napríklad ä vo dverách na 1,5 litrové fľaše. Daňou za dizajn je len katastrofálne zlý výhľad na semafory, najmä ak ste hneď prvý pred križovatkou. A tiež dozadu, kde zo zorného uhla uberá konštrukcia krídlových dverí a ich malé okienka. Vzadu to priestorovo nie je zlé. Napriek tomu, že sedíte vyššie, stále je nad hlavou pár rezervných centimetrov, čo platí aj o priestore na nohy. Škoda, že sedadlá sú krátke a vôbec nepodopierajú stehná. S viac ako dvoma pasažiermi nerátajte, pomery sú priúzke.
Na to ale rýchlo zabudnete, keďže Clubman vás doslova opantá svojou prémiovou atmosférou. Tá sála z precízneho výberu a kombinácie materiálov aj nesmierne prepracovaného dizajnu. Vrátane ambientného osvetlenia a svetelnej šou, ktorú predvádzajú ledky na kruhovej stredovej konzole. Menia farbu a senzitívne reagujú napríklad na váš štýl jazdy či pri zosilnení intenzity zvuku audiosústavy. A čo kufor? Asi by ste to netypovali, ale má 360 litrov, len o 21 menej ako napríklad nový Golf, hoci prístup k nemu je radikálne odlišný. Po zatiahnutí pravej kľučky sa za pomoci plynovej vzpery otvorí pravé krídlo. Až potom je na rade to ľavé. Len treba dávať pozor, pretože toto štýlové riešenie inšpirované minulosťou, si vyžaduje viac voľného miesta za vozidlom.
Krídlové dvere jednoducho presahujú obrys auta podstatne viac ako bežné výklopné veko. Kufor je príkladne čalúnený a obsahuje dvojitú podlahu, takže po sklopení delených zadných operadiel, ktoré vám ale BMW poskytne len za príplatok, vznikne takmer vodorovná ložná plocha. Celkový objem aj s pomerne rozmerným priestorom pod podlahou vzrastie potom na 1 250 litrov, čo je dokonca o 33 viac ako v spomínanom Golfe a tiež o 50 viac ako v novom BMW radu 1. To je naozaj prekvapivé. Navyše krídlové dvere obsahujú malé odkladacie schránky. Potešia tiež sieťky po stranách kufra. Ako v každom kombi, namiesto pevného plató kryje kufor mäkká roletka.
Dvojliter ťahá zamatovo
Clubman Cooper S All4 poháňa preplňovaný 4-valec 2,0 twinPower Turbo s výkonom 141 kW a krútiacim momentom 280 Nm. To znie naozaj dobre. A aj akcelerácia na stovku za 7,1 sekundy. Ale výkony v štýle čistokrvného hothatchu od neho celkom nečakajte. Sily má samozrejme dosť, nikdy nesklame, ale možno aj vplyvom emisných predpisov mu tak trochu chýba „výbušnosť“. Jednoducho, nemá špičky, ktoré by vás občas zatlačili do operadla. Ak potom túžite, musíte presedlať na Clubman JCW, ktorý ponúka až 225 kW a stovku zvládne tesne pod päť sekúnd. Odmenou je však neuveriteľne harmonický a kultivovaný chod. Motor ťahá odspodu až po červené pásmo bez slabých miest. A tejto priam zamatovej charakteristike sekunduje rovnako „jemná“ 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic.
Celé to sprevádza veľmi pôsobivý zvuk motora takmer s charakterom 6-valca. O hluku hovoriť nemožno. Ak ho aj započuť, je to veľmi príjemné. Spotrebou síce benzínový Clubman neomráči, ale prevodovka, najmä v režime Eco, sa snaží robiť čo sa dá. Pri rýchlosti 100 km/h točí rovných 1 800 otáčok a pri diaľničnom tempe približne 2 300. Výsledkom je priemer okolo ôsmich litrov. Takto nejako sa pohybuje spotreba v meste ale aj na diaľnici. Je to síce o dva litre viac ako udáva výrobca podľa normy WLTP, ale svoje zohráva fakt, že Clubman vás tak trošku zvádza k o čosi dynamickejšiemu jazdnému štýlu. Zvlášť ak štvorkolka All4 nemá najmenšie problémy s prenosom výkonu na akomkoľvek povrchu.
Clubman Cooper S navyše skvelo jazdí. Prekvapí neutrálnosťou v zákrutách, hoci nie je až taký zábavný ako klasické Mini s rázvorom kratším o 100 mm a celkovou dĺžkou zredukovanou až o 300 mm. Toto nie je „motokára“ ale plnohodnotný kompakt, ktorý si to môže jazdným prejavom rozdať s najlepšou konkurenciou. A možno je presvedčivejší ako nové BMW 1, ktoré po strate klasickej koncepcie zahodilo svoj výnimočný charakter. Prémiový duch je jasne prítomný aj zo skvelého zladenia pruženia a tlmenia. Clubman Cooper S sa vie so svojim nezávislým zavesením všetkých kolies urputne držať trajektórie bez toho, aby z vás vytriasol dušu. A to aj na 19-palcových diskoch.
Drahý ale presvedčivý
Pri vyšších rýchlostiach predvádza Clubman poddajné pruženie. Samozrejme, aj vďaka adaptívnym tlmičom. Celé to korunuje komunikatívne riadenie a výborná zvuková izolácia podvozku. Takže do interiéru preniká najviac aerodynamický hluk. To je ďalšia daň za dizajn, ktorý nie je práve stvorený na hladké obtekanie prúdnic vzduchu. Podieľajú sa na ňom aj veľké spätné zrkadlá. A koľko si Mini pýta za tento kompaktný a štýlový kombík? Rátať musíte s prémiovým príplatkom. Úplný základ Clubman One s 1,5 litrovým 3-valcom síce štartuje na 21 750 eurách, ale na náš Clubman Cooper S All4 s automatom potrebujete minimálne 31 300 eur. No potom je tu 27 stranový cenník príplatkov, z ktorých sa vám zakrúti hlava.
Takže finálna cena testovaného exempláru sa vyšplhala na „mastných“ 47 600 eur. Tak napríklad navigácia Connected stála 1 217 eur, adaptívne svetlá 407 eur, 1 222 eur zaplatíte za elektricky nastaviteľné predné sedadlá, 815 eur za skvelú aparatúru Harman/Kardon, za head-up displej necháte 611 eur a za parkovacie senzory 815 eur. Pokračovať by sme mohli ďalej. Za krásu a výnimočnosť sa jednoducho platí. Pri Clubmane doslovne.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 253 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 441 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Objem kufra (l) | 360 – 1 250 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 435 |
Technické údaje
Model | Mini Clubman Cooper S All4 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 141/5 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 280/1 250 – 4 600 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 7,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 228 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 6,2 |
Spotreba počas testu (l) | 8,0 |
Ceny
Základná cena modelu | 21 700 € |
---|---|
Základná cena testovanej verzie | 31 300 € |
Cena testovaného exempláru | 47 600 € |