Test: Ford Tourneo Custom – aj toto je hybrid! Naftový a 8-miestny

Hybridizácia nie je len doménou hatchbackov a sedanov. Elektrina preniká aj do úžitkových áut a dodávok. Ford sa vydal cestou postupnej elektrifikácie. Tourneo Custom nie je možné dobíjať, nedokáže ísť na elektrinu, no aj napriek tomu má na palube batériu a elektrický pohon. Ide o mild-hybrid. Pozrite si, čo to znamená.

05.04.2020 07:00
debata (3)
Video

Ford Tourneo je na trhu od roku 2012. Automobilka tento model ponúka v rôznych verziách. Názvoslovie môže byť mätúce. Buď na palube môže byť náklad, alebo cestujúci. Tourneo Custom má vo svojich útrobách sedadlá. Naopak Transit Custom vozí náklad. Na niektorých trhoch sa pod označením Transit Custom predáva aj osobná verzia.

Americká automobilka vyrába tento model v Turecku, v Číne a vo Vietname. V roku 2016 prešiel motorovou obmenou. 2,2 litrový naftový štvorvalec nahradil menší dvojliter. Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2012 s plným počtom piatich hviezdičiek.

Ford Tourneo Custom je v predaji v dvoch... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Custom Ford Tourneo Custom je v predaji v dvoch rôznych dĺžkach.

Zamerané na mild-hybridnú technológiu

Pohon tejto dodávky je pokročilejší, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Hlavné slovo v oblasti pohonu má dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 185 konských síl a maximálnym krútiacim momentom 415 Nm. Do sústavy je však zapojený aj tzv. štartér-generátor (elektromotor) a malá 0,48 kWh batéria.

Elektromotor sa na výkone podieľa výkonom 15 konských síl a krútiacim momentom 55 Nm. Automobil nedokáže ísť v elektrickom režime. Rovnako ho nie je možné ani dobíjať. Elektronika sama rozhoduje o tom, kedy elektrickú silu použije a kedy nie. Vodič nie je informovaný ani o stave nabitia batérií.

Spaľovací motor je uložený vpredu a poháňa... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Custom Spaľovací motor je uložený vpredu a poháňa prednú nápravu.

Hlavnou úlohou elektromotora je štartovanie naftového motora v režime štart-stop a podpora štvorvalca pri akcelerácii. Mild-hybridný 48 voltový systém rovnako umožňuje omnoho skôr vypnúť spaľovací motor počas dojazdu do križovatky. Pri akcelerácii však spoza volantu elektrický doping cítiť nie je. Šofér má pocit, že riadi bežné naftové vozidlo. Po dlhšej ceste sa však spod sedadla spolujazdca začne ozývať zvuk unikajúceho vzduchu. Ide o chladenie batérie, ktorá sa neustálym nabíjaním a vybíjaním zahrieva.

Tourneo Custom je na trhu s jedným motorom v dvoch výkonnostných verziách. Slabšia verzia má 130 koní. Rovnako si môžete zvoliť či chcete mild-hybrid alebo nie. Odporúčame silnejšiu verziu naftového dvojlitra. So 185 konskými silami má Tourneo Custom dostatok výkonu aj pre plne obsadený interiér.

Prístrojový štít má klasické ukazovatele. Vodič... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Custom Prístrojový štít má klasické ukazovatele. Vodič na ňom nenájde informácie o stave nabitia batérie.

Hlavným prínosom mild-hybridnej technológie má byť zníženie emisií. Spolu s nimi by mala klesať aj spotreba. Po meste sa s týmto autom dá jazdiť so spotrebou 8,3 litra nafty na 100 km. Podobná spotreba je aj na diaľnici. Mimo mesta odber klesá na 7 litrov. Ide o údaje pri nezaťaženom aute. Ak teda bude interiér plne obsadený, spotreba bude vyššia. Nejde o nijak zázračné hodnoty, no pre auto týchto rozmerov sú to dobré čísla.

Skoro ako v osobnom aute

Jazda s Fordom Tourneo Custom veľmi pripomína jazdu s bežným sedanom alebo hatchbackom. Môže za to aj fakt, že vodič má k dispozícii presne tie isté prvky a technológie, aké nájdete napríklad vo Focuse.

Posádka sedí vyššie ako v bežnom aute. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Custom Posádka sedí vyššie ako v bežnom aute.

Rozdiel je v tom, že posádka vrátane vodiča sedí vyššie. Automobil má navyše typicky krátku kapotu. Testovaná verzia bola v interiéri vybavená 8 koženými sedadlami. Túto možnosť neodporúčame. Koža aj pri najmenších pohyboch karosérie vŕzga. Najmä pri jazde potme bez zapnutého rádia sme mali pocit, že sme sa ocitli v hororovom filme.

Na diaľnici príde vhod adaptívny tempomat. Práve diaľnica je miestom, kde sa do interiéru dostáva najviac aerodynamického hluku. Ide o daň za rozmery a tvar karosérie. Dlhý rázvor prispieva k stabilite jazdy a Tourneo Custom pomerne dobre odoláva aj bočnému vetru.

Všetky miesta sú plnohodnotné. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Custom Všetky miesta sú plnohodnotné.

V meste sa hodí vysoký uhol natočenia predných kolies. Stopový priemer otáčania je 11,5 metra. Vďaka nemu je možné s týmto takmer 5 metrov dlhým vozidlom jednoducho parkovať. Pomáha tomu aj krátka predná kapota a lepší rozhľad vodiča. Na palube je taktiež vo všetkých výbavách bez príplatku aj parkovací asistent so snímačmi vpredu aj vzadu.

Vysoká úžitková hodnota

Interiér Fordu Tourneo Custom je obrovský a má vysokú úžitkovú hodnotu. Cestujúci na predných sedadlách majú k dispozícii veľký počet odkladacích priestorov. Žiaden rad sedadiel sa nedá označiť za núdzový. Všetky sedadlá sú plnohodnotné a zmestia sa do nich dospelí ľudia.

Testovaný automobil je dlhý 4 973 mm. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Custom Testovaný automobil je dlhý 4 973 mm.

Sedadlá v druhom a v treťom rade sa dajú sklopiť, prípadne úplne vybrať z interiéru. Prijali by sme však jednoduchší postup pri ich sklápaní. Okrem sklopenia ich je možné aj vyklopiť smerom dopredu. Vyberanie odporúčame fyzicky zdatnejším ľuďom, pretože samotné sedadlá sú ťažké. Sedadlá v druhom a treťom rade sedadiel je taktiež možné otočiť oproti sebe.

Do batožinového priestoru sa zmestí 1 200 litrov. Po vyklopení zadných sedadiel narastá na 2 100 litrov. Komu to nestačí, na trhu je aj dlhšia verzia s označením L2, ktorá dosahuje dĺžku 5 340 milimetrov. V takom prípade sa dovnútra zmestí až 2 800 litrov nákladu.

Zhodnotenie a záver

Ford Tourneo Custom je pre ľudí, ktorí chcú pohodlne voziť vysoký počet pasažierov alebo potrebujú ultimátny priestor. Navyše sa nechcú vzdať komfortu a moderných technológií. Už v základnej výbave Trend nájdete LED denné svietenie, tempomat, klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, 10 reproduktorov a iné.

Denné LED svietenie je štandardom. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Custom Denné LED svietenie je štandardom.

Vo vyšších verziách sa nachádzajú aj dažďový a svetelný senzor, 8-palcový dotykový displej, palubný systém Sync 3, navigačný systém alebo parkovacia kamera. V ponuke nám však chýbajú full LED predné svetlomety. Ford stále ponúka xenónové svetlá, ktoré dnes už rozhodne nepatria k vyhľadávanej technológii.

Základná cena tohto auta je s daňou 36 204 eur. Najlacnejší mild-hybrid začína na sume 40 524 eur s DPH. O 12 eur je lacnejšia základná nehybridná verzia so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 973
Šírka (mm) 2 032
Výška (mm) 1 959
Rázvor (mm) 2 933
Objem batožinového priestoru (l) 1 200 – 2 100
Objem palivovej nádrže (l) 70
Prevádzková hmotnosť (kg) 2 389 – 2 572
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 955
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 136/185
Max. krútiaci moment (Nm) 415
Prevodovka manuálna 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,6
Spotreba (test) (l/100km) 7,4
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Fordu Tourneo Custom 30 170 eur
Základná cena testovaného auta 39 400 eur
Záruka 5 rokov/200 000 km
Ford Tourneo Custom
Ford Tourneo Custom
+25Ford Tourneo Custom

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Ford #naftový motor #showroom #mild-hybrid #Ford Tourneo Custom
Články podľa značiek