Ford Tourneo je na trhu od roku 2012. Automobilka tento model ponúka v rôznych verziách. Názvoslovie môže byť mätúce. Buď na palube môže byť náklad, alebo cestujúci. Tourneo Custom má vo svojich útrobách sedadlá. Naopak Transit Custom vozí náklad. Na niektorých trhoch sa pod označením Transit Custom predáva aj osobná verzia.
Americká automobilka vyrába tento model v Turecku, v Číne a vo Vietname. V roku 2016 prešiel motorovou obmenou. 2,2 litrový naftový štvorvalec nahradil menší dvojliter. Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2012 s plným počtom piatich hviezdičiek.
Zamerané na mild-hybridnú technológiu
Pohon tejto dodávky je pokročilejší, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Hlavné slovo v oblasti pohonu má dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 185 konských síl a maximálnym krútiacim momentom 415 Nm. Do sústavy je však zapojený aj tzv. štartér-generátor (elektromotor) a malá 0,48 kWh batéria.
Elektromotor sa na výkone podieľa výkonom 15 konských síl a krútiacim momentom 55 Nm. Automobil nedokáže ísť v elektrickom režime. Rovnako ho nie je možné ani dobíjať. Elektronika sama rozhoduje o tom, kedy elektrickú silu použije a kedy nie. Vodič nie je informovaný ani o stave nabitia batérií.
Hlavnou úlohou elektromotora je štartovanie naftového motora v režime štart-stop a podpora štvorvalca pri akcelerácii. Mild-hybridný 48 voltový systém rovnako umožňuje omnoho skôr vypnúť spaľovací motor počas dojazdu do križovatky. Pri akcelerácii však spoza volantu elektrický doping cítiť nie je. Šofér má pocit, že riadi bežné naftové vozidlo. Po dlhšej ceste sa však spod sedadla spolujazdca začne ozývať zvuk unikajúceho vzduchu. Ide o chladenie batérie, ktorá sa neustálym nabíjaním a vybíjaním zahrieva.
Tourneo Custom je na trhu s jedným motorom v dvoch výkonnostných verziách. Slabšia verzia má 130 koní. Rovnako si môžete zvoliť či chcete mild-hybrid alebo nie. Odporúčame silnejšiu verziu naftového dvojlitra. So 185 konskými silami má Tourneo Custom dostatok výkonu aj pre plne obsadený interiér.
Hlavným prínosom mild-hybridnej technológie má byť zníženie emisií. Spolu s nimi by mala klesať aj spotreba. Po meste sa s týmto autom dá jazdiť so spotrebou 8,3 litra nafty na 100 km. Podobná spotreba je aj na diaľnici. Mimo mesta odber klesá na 7 litrov. Ide o údaje pri nezaťaženom aute. Ak teda bude interiér plne obsadený, spotreba bude vyššia. Nejde o nijak zázračné hodnoty, no pre auto týchto rozmerov sú to dobré čísla.
Skoro ako v osobnom aute
Jazda s Fordom Tourneo Custom veľmi pripomína jazdu s bežným sedanom alebo hatchbackom. Môže za to aj fakt, že vodič má k dispozícii presne tie isté prvky a technológie, aké nájdete napríklad vo Focuse.
Rozdiel je v tom, že posádka vrátane vodiča sedí vyššie. Automobil má navyše typicky krátku kapotu. Testovaná verzia bola v interiéri vybavená 8 koženými sedadlami. Túto možnosť neodporúčame. Koža aj pri najmenších pohyboch karosérie vŕzga. Najmä pri jazde potme bez zapnutého rádia sme mali pocit, že sme sa ocitli v hororovom filme.
Na diaľnici príde vhod adaptívny tempomat. Práve diaľnica je miestom, kde sa do interiéru dostáva najviac aerodynamického hluku. Ide o daň za rozmery a tvar karosérie. Dlhý rázvor prispieva k stabilite jazdy a Tourneo Custom pomerne dobre odoláva aj bočnému vetru.
V meste sa hodí vysoký uhol natočenia predných kolies. Stopový priemer otáčania je 11,5 metra. Vďaka nemu je možné s týmto takmer 5 metrov dlhým vozidlom jednoducho parkovať. Pomáha tomu aj krátka predná kapota a lepší rozhľad vodiča. Na palube je taktiež vo všetkých výbavách bez príplatku aj parkovací asistent so snímačmi vpredu aj vzadu.
Vysoká úžitková hodnota
Interiér Fordu Tourneo Custom je obrovský a má vysokú úžitkovú hodnotu. Cestujúci na predných sedadlách majú k dispozícii veľký počet odkladacích priestorov. Žiaden rad sedadiel sa nedá označiť za núdzový. Všetky sedadlá sú plnohodnotné a zmestia sa do nich dospelí ľudia.
Sedadlá v druhom a v treťom rade sa dajú sklopiť, prípadne úplne vybrať z interiéru. Prijali by sme však jednoduchší postup pri ich sklápaní. Okrem sklopenia ich je možné aj vyklopiť smerom dopredu. Vyberanie odporúčame fyzicky zdatnejším ľuďom, pretože samotné sedadlá sú ťažké. Sedadlá v druhom a treťom rade sedadiel je taktiež možné otočiť oproti sebe.
Do batožinového priestoru sa zmestí 1 200 litrov. Po vyklopení zadných sedadiel narastá na 2 100 litrov. Komu to nestačí, na trhu je aj dlhšia verzia s označením L2, ktorá dosahuje dĺžku 5 340 milimetrov. V takom prípade sa dovnútra zmestí až 2 800 litrov nákladu.
Zhodnotenie a záver
Ford Tourneo Custom je pre ľudí, ktorí chcú pohodlne voziť vysoký počet pasažierov alebo potrebujú ultimátny priestor. Navyše sa nechcú vzdať komfortu a moderných technológií. Už v základnej výbave Trend nájdete LED denné svietenie, tempomat, klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, 10 reproduktorov a iné.
Vo vyšších verziách sa nachádzajú aj dažďový a svetelný senzor, 8-palcový dotykový displej, palubný systém Sync 3, navigačný systém alebo parkovacia kamera. V ponuke nám však chýbajú full LED predné svetlomety. Ford stále ponúka xenónové svetlá, ktoré dnes už rozhodne nepatria k vyhľadávanej technológii.
Základná cena tohto auta je s daňou 36 204 eur. Najlacnejší mild-hybrid začína na sume 40 524 eur s DPH. O 12 eur je lacnejšia základná nehybridná verzia so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 973 |
Šírka (mm) | 2 032 |
Výška (mm) | 1 959 |
Rázvor (mm) | 2 933 |
Objem batožinového priestoru (l) | 1 200 – 2 100 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 389 – 2 572 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 955 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k) | 136/185 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 415 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,4 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena Fordu Tourneo Custom | 30 170 eur |
Základná cena testovaného auta | 39 400 eur |
Záruka | 5 rokov/200 000 km |