Seat Tarraco 1,5 TSI Evo DSG – najslabší benzín a automat? Prečo nie

Veľké SUV nemusí stáť nutne 40 000 eur. Samozrejme, bez kompromisov to nejde. Ale Seat ukazuje, že zásadné byť nemusia. Na hranicu 30 000 eur sa jeho Tarraco zmestí s dostatočne výkonným motorom aj dvojspojkovým automatom. Jazdí svižne, ticho a ak si dáte pozor aj veľmi úsporne.

13.04.2020 07:00
debata (8)
Už základná verzia Tarraca v úrovni vybavenia... Foto: Ivan Majerský
Seat Tarraco 1,5 TSI DSG - test 2020 Už základná verzia Tarraca v úrovni vybavenia Style obsahuje napríklad LED svetlá, vrátane tých hmlových. Nami testovaný Exemplár obúval 18-palcové disky. V základe sú o palec menšie sedemnástky.

Seat Tarraco je na trhu už dva roky. Španielska automobilka postupne rozširovala modifikácie. Prednosť dostali štvorkolky a výkonnejšie diesely či dvojlitrový benzínový agregát. Základ v podobe 4-valca 1,5 TSI s predným náhonom bol síce k dispozícii, no výlučne s manuálnou prevodovkou. Až koncom vlaňajšieho roka dostal 7-stupňovú dvojspojku DSG. A presne túto verziu sme si vyskúšali. Navyše v základnej úrovni vybavenia. To je sympatické, pretože väčšinou sa nám do rúk dostávajú autá „nabúchané“ príplatkami až po strechu, takže nad výslednou cenou sa mnohým zatočí hlava.

Ani základ nie je chudobný

V redakcii sme už mali dieselové Tarraco 2,0 TDI Xcellence so štvorkolkou či benzínové 2,0 TSI, opäť s pohonom oboch náprav. Tarraco 1,5 TSI Evo DSG Style je naproti nim racionálnou voľbou, aj keď bez pohonu 4Drive. Lenže kedysi nemysliteľná predstava, že SUV nehrabe všetkými štyrmi, je dnes minulosťou. „Esúvečka“ totiž vzali vietor z plachiet pôvodným MPV a ich prácu robia v celku úspešne. Navyše s väčšou svetlou výškou a teda aj lepšou odolnosťou na nekvalitných povrchoch či mimo asfaltu. A také je aj Tarraco 1,5 TSI DSG. Automat, ktorý zvýši cenu o 1 960 eur vám ale prinesie podstatne viac užívateľského komfortu.

Zadné svetlá sú spojené reflexnou lištou a tie... Foto: Ivan Majerský
Seat Tarraco 1,5 TSI DSG - test 2020 Zadné svetlá sú spojené reflexnou lištou a tie smrové majú signálnu fukciu. Opäť bez príplatku.

Komentovať dizajn známeho modelu už asi nemá zmysel. Podstatné je, že ani základná verzia Style nemusí vyzerať lacno. V sérii má napríklad LED svetlá, hmlové svetlá a 17-palcové hliníkové disky kolies. Vzadu sú zas reflektory spojené elegantnou diódovou lištou, navyše s dynamickými smerovými ukazovateľmi. V našom prípade exteriér zušľachťovali väčšie 18-palcové disky, ale investovať do nich nutne nemusíte. Podobne je to v interiéri. Aj základné čalúnenie pôsobí veľmi príjemne. V sérii je digitálny kokpit, 8-palcový dotykový displej multimédii s bluetooth, kompatibilita so smartfónmi, štartovanie tlačidlom, tempomat a dokonca 3-zónová klimatizácia či elektrochromatické spätné zrkadlo .

Rodinné „MPV“ v drese SUV

Kabína nestratila nič zo svojej praktickosti. Ponúka extrémne veľa miesta, vpredu aj vzadu. Ergonómia nemá takmer chybu. Ako to pri koncernových autách býva zvykom, rozsah nastavenia volantu a sedadiel je príkladný. Nechýba lakťová opierka nastaviteľná výškovo aj pozdĺžne. To isté platí o výhľade či už cez okná alebo spätné zrkadlá. Oceňujeme samostatný panel klimatizácie, analógové ovládanie hlasitosti a tiež grafiku oboch displejov. Infotiament „ožíva“ už pri priblížení ruky. Príjemným detailom je precíznejšia stupnica teploty motora a najmä stavu paliva v nádrži, ak to porovnáme s modelmi Škody. Nájdete tu aj množstvo odkladacích priestorov. Tie na nápoje sú dokonca kryté elegantnou roletkou.

Dizajn interiéru je strohý ale veľmi funkčný.... Foto: Ivan Majerský
Seat Tarraco 1,5 TSI DSG - test 2020 Dizajn interiéru je strohý ale veľmi funkčný. Už základná verzia obsahuje digitálny prístrojový panel, 8-aplcovú obrazovku, štartovanie tlačidlom, tempomat a dokonca 3-zónovú automatickú klimatizáciu

Tarraco vás tiež ohúri obrovským kufrom. Elektrické ovládanie veka je síce výsadou vyšších úrovní vybavenia, ale ak nie ste rozmaznaní, vadiť vám to nebude. Pod ním je totiž úžasných 760 litrov pre batožiny. Po jednoduchom sklopení zadných operadiel delených v pomere 2 : 3 a to priamo tiahlami z batožinového priestoru, vzrastie až na 1 920 litrov. Aj vďaka hlbokým schránkam po stranách kufra. Pritom máte k dispozícii takmer vodorovnú podlahu a pod ňou ešte miesto na dojazdovú rezervu. V tomto smere spĺňa Tarraco ideálnu predstavu univerzálneho rodinného auta. Ak si priplatíte za gumenú rohož, zvládne aj výlet do prírody.

V kufri je minimálne 760 litrov. Zadné sedadlá... Foto: Ivan Majerský
Seat Tarraco 1,5 TSI DSG - test 2020 V kufri je minimálne 760 litrov. Zadné sedadlá sa sklápajú priamo z batožinového priestoru. Pod podlahou je ešte miesto na praktické dojazdové koleso.

Najslabší benzín nie je slabý

Preplňovaný benzínový 4-valec 1,5 TSI s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm je síce základom ponuky, ale báť sa ho nemusíte. Zamilujete si ho neuveriteľne kultivovaným chodom a tichou prevádzkou. Na voľnobeh ho prakticky nepočuť. Je skvelo vyvážený, takže sa cíti rovnako dobre pri nízkych aj vysokých otáčkach. Spojenie s novým 7-stupňovým automatom DSG mu svedčí a poskytuje podstatne príjemnejšiu jazdu. Len rozbehy z miesta nie sú tak jemné ako pri tradičných automatoch s hydrodynamickým meničom. Sily má dosť. Na stovku zrýchľuje benzínové Tarraco za 9,5 sekundy. Napokon, v tejto verzii váži aj s vodičom len okolo 1 600 kg.

Švorvalec 1,5 TSI má mimoriadne kultivovaný... Foto: Ivan Majerský
Seat Tarraco 1,5 TSI DSG - test 2020 Švorvalec 1,5 TSI má mimoriadne kultivovaný chod. Zvláda nízke aj vysoké otáčky. Po celý čas je vzorovo tichý. Tarraco s ním akceleruje na stovku pod 10 sekúnd.

Limity cítiť iba pri plnom obsadení a vyšších rýchlostiach. Ale tiež nejde o nič dramatické. Stačí stlačiť plyn, vyhnať otáčky do vyšších sfér a zrýchlenie počas predbiehania je na svete. Ak by vám práca prevodovky nevyhovovala, po ruke sú pádla na volante, takže sa môžete na manéver pripraviť vopred. Zamatový a harmonický prejav motora nie je kompenzovaný vysokou spotrebou. V porovnaní s manuálom točí tento 4-valec na siedmom prevodovom stupni menej otáčok. Pri stovke je to presne 2 000 za minútu, takže diaľničné presuny vás nezruinujú. Palubný počítač vykúzlil dlhodobý priemer 7,1 litra benzínu na 100 km, na chlp presne ako udáva výrobca. A to veru často nestáva. V meste však rátajte s ôsmimi. Mimo neho padne spotreba aj na 6,5 litra.

Príplatky na uzde

Sympatické je, že aj bez voliča jazdných módov, využíva prevodovka v určitých režimoch „plachtenie“. Jazda je veľmi príjemná. Podvozok je dobre odizolovaný a pruženie nastavené skôr komfortne. Na príplatkové adaptívne tlmiče DCC si ani nespomeniete. Menšie 17-palcové disky by pohodlie ešte zvýšili. Ľahký predok v porovnaní s dieselovými verziami znamená, že Tarraco je v tejto verzii v zákrutách prekvapivo stabilné. Pomáha aj presné a ľahké riadenie s len 2,5 otáčkami volantu. To všetko nemusí pritom stáť veľa. Tarraco 1,5 TSI Evo štartuje so spomínanou bohatou výbavou na 28 520 eurách. S automatom je to tesne nad tridsať tisíc, presne 30 480 eur. V našom prípade sa cena vyšplhala na 33 711 eur.

Bolo to dôsledkom niekoľkých príplatkov, zväčša takých, v ktorých vidíme zmysel. Na palube sa nachádzala navigácia, aktívny parkovací asistent a najmä bezpečnostný balík Safe Driving s adaptívnym tempomatom, udržiavaním v jazdnom prúde, asistentom pre jazdu v zápchach, monitorovaním slepých uhlov zrkadiel či automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Na tieto prvky by sme rozhodne pristúpili. Trošku nás ale vystrašili falošné výstrahy sprevádzané prudkými zásahmi bŕzd, keď malo auto mylne pocit, že nedržíme volant. Ale s týmto javom sa stretnete vo viacerých koncernových modeloch. Nový systém monitorovania rúk pomocou senzorov na volante to v budúcnosti hádam zmení.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 735
Šírka (mm) 1 839
Výška (mm) 1 674
Rázvor náprav (mm) 2 790
Objem kufra (l) 760 – 1 920
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 546

Technické údaje

Model Seat Tarraco 1,5 TSI Evo DSG
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Zdvihový objem motora (ccm) 1 498
Max. výkon (kW/ot.) 110/5 000 – 6 000
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 250/1 500 – 3 500
Prevodovka 7-DSG
0 – 100 km/h (s) 9,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 198
Normovaná spotreba na 100 km (l) 7,1 – 8,0
Spotreba počas testu (l) 7,1

Ceny

Základná cena modelu 28 500 €
Základná cena testovanej verzie 30 480 €
Cena testovaného exempláru 33 771 €
Seat Tarraco 1,5 TSI DSG - test 2020
Seat Tarraco 1,5 TSI DSG - test 2020
+18Seat Tarraco 1,5 TSI DSG - test 2020

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Seat #Seat Tarraco
Články podľa značiek