BMW v súčasnosti predáva štvrtú generáciu modelu X5. Tá je na trhu od roku 2018. Prvá generácia do predajní zavítala v roku 1999. Poslednú generáciu s interným označením G05 bavorská automobilka vyrába v americkom Spartanburgu, v Indonézii, v Indii a v Thajsku.
Hybridná verzia tejto generácie prišla do ponuky až v roku 2019. V rovnakom roku modelový rad obohatili najvýkonnejšie verzie X5 M a X5 M Competition. Nárazové testy EuroNCAP automobil absolvoval v roku 2018 so ziskom piatich hviezdičiek.
Model X5 mal hybridný model už aj v minulej generácii. Bavorská automobilka ho uviedla už v roku 2013.
Šesťvalec a elektromotor
Základnou pohonnou jednotkou hybridného BMW X5 je benzínový šesťvalec s objemom 3,0 litra. Agregát dosahuje výkon 286 koní spolu s krútiacim momentom 450 Nm. Ide teda o pohonnú jednotku, ktorú BMW montuje do mnohých iných modelov.
Sme veľmi radi, že na palube je šesťvalcový benzínový motor. To hybridnú X5 odlišuje od zvyšku plug-in hybridnej ponuky, ktorá sa vo veľkej miere spolieha len na štvorvalcové motory. Rovnako v minulosti aj X5 mala pod kapotou práve štvorvalec. Šesťvalec čerpá palivo zo 69 litrovej nádrže. Mnohé hybridy ponúkajú len 40 litrové nádrže.
K benzínovému šesťvalcu sa pridáva elektromotor s výkonom 113 koní a s maximálnym krútiacim momentom 265 Nm. Elektromotor je integrovaný v 8-stupňovej automatickej prevodovke. Celkový systémový výkon tak dosahuje 394 koní spolu s krútiacim momentom 600 Nm. Ide o rovnaký pohon a výkon, aký sme nedávno vyskúšali v BMW 745Le.
Tieto čísla dávajú veľkému SUV veľmi dobrú dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 235 km/h. Pohotovostná hmotnosť auta pritom prekračuje hodnotu 2,4 tony.
Automobil vďaka svojmu pohonu do interiéru neprepúšťa takmer žiadny hluk a vibrácie. Šesťvalec je mimoriadne kultivovaný, dobre odhlučnený a nemá takmer žiadne nežiaduce prejavy. V elektrickom režime zvládne X5 aj diaľničné presuny. Na elektrinu je rýchlosť obmedzená na 140 km/h.
Dobrá kapacita batérie bez možnosti rýchleho nabitia
BMW montuje do hybridnej X5 batérie s kapacitou 21,6 kWh. Na hybridné pomery je táto kapacita nadpriemerná. V súčasnosti majú mnohé plug-in hybridy akumulátory s kapacitou približne 12 kWh. Aj vlajková loď, BMW radu 7, má v hybridnej verzii práve len 12 kWh batériu. Minulá generácia hybridnej X5 mala iba 9 kWh batérie.
Vďaka tejto kapacite tak BMW X5 dokáže v reálnych podmienkach v elektrickom režime prejsť bez problémov až 70 km. To je taktiež nadpriemerný dojazd. Na elektrinu teda zvládnete aj viac ako len bežnú cestu do práce a domov. Má to však jeden háčik, ktorý úplne “zabíja” tento hybridný pohon. X5 chýba rýchlonabíjanie.
Dobiť tak veľkú batériu, akú má model X5 xDrive45e bez rýchlonabíjania, zaberie hodiny. Na rýchlonabíjacích verejných staniciach teda nemôžete v tomto prípade použiť konektory CSS a ChAdeMO. Nám automobil po zapojení AC konektora vypočítal, že nabíjať sa bude viac ako 7 hodín. Tak dlho však vo väčšine prípadov stáť pri verejných nabíjačkách nie je možné.
Ak automobil pripojíte káblom do štandardnej zásuvky, nabíjať sa bude zhruba 11 hodín. Chýbajúce rýchlonabíjanie tak výrazne limituje hybridný systém. X5 totiž nie je automobil, s ktorým sa jazdí výhradne po meste.
Batérie sú dostatočne veľké a elektromotor silný na to, aby sa do jazdy výraznejšie zapájali aj pri dlhších presunoch. To však nie je možné, pretože počas tankovania, prestávky na kávu alebo na obed tento hybrid takmer vôbec nedobijete. Kvôli tomu má teda pri dlhších trasách automobil aj vyššiu spotrebu, ako by mohol mať. Elektrické ústrojenstvo je vo väčšine prípadov vybité a len sa vezie.
Elektrický režim a plné využívanie hybridného systému sú tak odkázané na mestskú jazdu, prípadne krátke dochádzanie. Ak chce majiteľ využívať hybridné prednosti auta, musí ho dlho nabíjať. Elektromotor má však dostatok síl na to, aby zvládal bežné jazdné situácie.
Spolupráca aj s vybitou batériou
Vo všeobecnosti spaľovací a elektrický motor spolupracujú. Čím viac je nabitá batéria, tým viac sa do akcie zapája elektrická sila. Ak sa akumulátor vybije, elektromotor je aj napriek tomu schopný krátkodobo dodávať spaľovaciemu motoru dodatočný výkon.
Spaľovací motor dokáže batériu dobíjať, no v takom prípade mu výrazne stúpa spotreba. Počas jazdy je možné do batérií uložiť energiu z brzdenia. Ani počas klesania z horského priechodu Čertovica sa nám nepodarilo batériu dobiť na viac ako 4 kilometre dojazdu.
BMW X5 45e dokáže jazdiť aj s nulovou spotrebou. Ak ho vodič udržuje nabité. V prípade, že sa vozidlo vybije, šesťvalec si na diaľnici vypýta na trase 100 km zhruba 9,4 litra benzínu. V meste spotreba klesá na 9 litrov, mimo neho dokáže podliezť aj hranicu 8 litrov.
Vynikajúce jazdné vlastnosti
Napriek tomu, že BMW X5 v sebe ukrýva veľký motor a veľké batérie, na jej jazdných vlastnostiach sa to prejavuje len minimálne. Pohotovostná hmotnosť automobilu síce prekračuje hodnotu 2,4 tony, no podvozok a riadenie to veľmi dobre maskujú.
Ak by nám nikto nepovedal, že ide o hybrid, spoza volantu (nepozerajúc sa na digitálny prístrojový štít) by sme to vedeli odhadnúť len ťažko. Adaptívne tlmiče držia veľké SUV v zákrutách aj vo vysokých rýchlostiach. Riadenie je presné a príjemne tuhé.
Vodič dokonca nemusí ani voliť jazdné režimy. X5 mu dáva možnosť aktivovať adaptívny jazdný režim, ktorý sa automaticky prispôsobuje jazdnému štýlu vodiča. Vodič taktiež môže meniť výšku vozidla vďaka vzduchovému podvozku. Vzduchové pruženie je v prípade hybridnej verzie bez príplatku. Jazdné vlastnosti tohto auta patria v kategórii hybridných SUV k tým najlepším.
Batérie takmer neuberajú miesto z interiéru
Plug-in hybridné BMW X5 má štandardný interiér. Batérie s veľkou kapacitou z interiéru takmer neuberajú. Dovnútra sa pohodlne zmestí päť cestujúcich. Tí nájdu dostatok priestoru vo všetkých smeroch.
Pred vodičom sa nachádza typická palubná doska. Na palube je už nový informačno-zábavný systém, spolu s novým rozmiestnením ovládačov na stredovom tuneli. Starý systém považujeme za prehľadnejší a ovládače ergonomicky lepšie.
Do batožinového priestoru sa pristupuje cez dvojité dvere. Vo väčšine prípadov postačí otvoriť tie horné. Spodná časť dverí umožňuje pohodlnejšie dovnútra naložiť ťažšie alebo rozmernejšie veci. Do batožinového priestoru sa zmestí minimálne 500 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 720 litrov. Nehybridná verzia modelu X5 odvezie 645, resp. 1 860 litrov nákladu.
Zhodnotenie a záver
BMW X5 xDrive45e je veľmi dobrým hybridom. Môže za to dostatočne výkonný spaľovací motor so šiestimi valcami a dostatočnou nádržou, spolu s veľkými batériami a silným elektromotorom. Automobil tak bez problémov zvláda jazdy po meste aj po diaľnici.
Jeho veľkou slabinou je nabíjanie. Chýbajúce rýchlonabíjanie núti X5 stáť pri elektrických zásuvkách príliš dlho. Základná cena BMW X5 je 66 300 eur s daňou. Hybrid je drahší o 11 300 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 922 |
Šírka (mm) | 2 004 |
Výška (mm) | 1 745 |
Rázvor (mm) | 2 975 |
Priemer disku (palce) | 21 |
Objem batožinového priestoru (l) | 500/1 720 |
Objem palivovej nádrže (l) | 69 |
Prevádzková hmotnosť EÚ (kg) | 2 435 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ spaľovacieho motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 998 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 210/286 pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 450 pri 1 500 – 3 500 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Výkon elektromotora (kW/k pri ot./min) | 83/113 pri 3 170 |
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm pri ot./min) | 265 pri 0 – 2 700 |
Systémový výkon (kW/k) | 290/394 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 600 |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,6 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 1,2 |
Spotreba (test) (l/100km) | od 0 do 10 |
Kapacita batérii (kWh) | 21,6 |
Ceny (s DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena BMW X5 | 66 300 eur |
Základná cena verzie xDrive45e | 77 600 eur |
Cena testovaného auta | 107 701 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |