Test: Škoda Octavia Combi 1,5 TSI - nová láska Slovákov

Škoda Octavia patrí k najobľúbenejším autám Slovákov. Aktuálne česká automobilka na trh uvádza štvrtú generáciu modelu, ktorý sa predáva vo verziách liftback a kombi. Testovaná Octavia má pod kapotou 1,5 litrový štvorvalec TSI, ktorý bude pravdepodobne jednou z najzaujímavejších volieb.

19.04.2020 06:00
debata (17)
Video

Novodobá Octavia prvej generácie prišla na trh v roku 1996. Išlo o automobil postavený na základoch štvrtej generácie VW Golf. Vďaka tomu vozidlo trpelo na nedostatok miesta pred zadnými sedadlami. Na druhej strane ponúklo veľký batožinový priestor spolu s veľkými piatymi dverami.

Škoda Octavia je verná svojej filozofii až do dnešného dňa. Batožinový priestor je výkladnou skriňou tohto auta. V priebehu rokov sa zväčšoval aj priestor pred zadnými sedadlami. Dnes už ani náhodou nemôžeme povedať, že je malý.

Škoda Octavia štvrtej generácie je úplnou... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Škoda Octavia štvrtej generácie je úplnou novinkou. Predstavená bola v novembri 2019.

Najnovšiu verziu svojho úspešného modelu, ktorý sa nachádza na špici predajných štatistík, česká automobilka predstavila v novembri minulého roku v Prahe. Automobil stojí na modulárnej platforme MQB, ktorú koncern VW používa naprieč všetkými svojimi značkami. Technologicky automobil vychádza z VW Golf 8. generácie.

V nárazových testoch EuroNCAP získala nová Škoda Octavia štvrtej generácie plný počet piatich hviezdičiek.

Škoda Octavia je dlhá 4 689 mm. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Škoda Octavia je dlhá 4 689 mm.

Vo vnútri veľké zmeny

Kým z vonkajšej strany je Škoda Octavia pomerne ľahko identifikovateľná, vo vnútri je to o inom. Automobilka svojmu novému modelu vštepila všetky moderné trendy. Na palube je digitálny prístrojový štít (priemer 10 palcov), dotyková obrazovka (taktiež priemer 10 palcov), počet tlačidiel sa znížil, naopak zvýšila sa vzdušnosť interiéru a jednoduchosť jeho línií. V základnej výbave sa nachádza dotykový displej s 8,25-palcovou uhlopriečkou. Digitálny prístrojový štít je bez príplatku od druhého stupňa výbavy – Ambition.

Ide teda o nasledovanie trendov, ktoré sú v súčasnom automobilom svete žiadané. Pozdĺžne umiestnená bezdrôtová nabíjačka mobilných telefónov vodiča doslova nabáda, aby do nej svoj mobil položil.

Dvojfarebný interiér novej Octavii pristane. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Dvojfarebný interiér novej Octavii pristane.

Jedným z najväčších dizajnových úletov je dvojramenný volant. Kým na fotkách pôsobí zvláštne, v realite sa na neho dá zvyknúť bez najmenších problémov. Jeho súčasťou je pomerne veľký počet tlačidiel. Ovládanie tempomatu aj naďalej ostáva pod volantom. Koncern VW ho jednoducho na volant presunúť nedovolí.

Časy, kedy mala Octavia problémy s miestom pred zadnými sedadlami, sú dávno preč. Novinka poskytuje dostatok miesta aj pre dospelú posádku. Cestujúci na zadných sedadlách môžu mať k dispozícii výduchy ventilácie, elektrickú zásuvku, USB vstupy, držiaky na poháre, stredovú lakťovú opierku a roletky.

Na dvojramenný volant sa dá zvyknúť úplne bez... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Na dvojramenný volant sa dá zvyknúť úplne bez problémov.

Do batožinového priestoru sa zmestí 640 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel až 1 091 litrov. Škoda batožinový priestor veľmi dobre rozvrhla. Vo vnútri sa nachádza dvojité dno, háčiky na zavesenie tašiek, príslušenstvo na rozdelenie plochy batožinového priestoru a napríklad aj vyberateľná lampička.

Sklopiť zadné sedadlá je možné aj priamo z batožinového priestoru. Po vykonaní tohoto úkonu vzniká rovná plocha. V strede druhého radu sedadiel je otvor pre lyže, prípadne iné dlhé predmety.

Batožinový priestor je opäť vynikajúci! Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Batožinový priestor je opäť vynikajúci!

Najlepšia benzínová voľba

Škoda montuje pod kapotu Octavie aj litrový trojvalec. To však nebol náš prípad. Vyskúšali sme štvorvalcový motor s objemom 1,5 litra s označením TSI. Preplňovaná pohonná jednotka dosahujúca výkon 150 koní disponuje technológiou vypínania dvoch valcov.

Octavia vo verzii kombi zrýchľuje s týmto motorom na 100 km/h za 8,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 230 km/h. Pre drvivú väčšinu jazdných situácií ide o dostatočný výkon. Nejde však o žiadne športové náradie.

Myslíme si, že po 1,5 litrovom TSI siahnu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Myslíme si, že po 1,5 litrovom TSI siahnu záujemcovia o novú Octaviu najčastejšie.

Pohonná jednotka sa vyznačuje kultivovaným prejavom. Dvojvalcový režim je aktivovaný v prípade, že motor nie je pod vysokou záťažou. Teda napríklad pri jazde ustálenou rýchlosťou v meste. V takom prípade do interiéru začne prenikať nepatrné množstvo vibrácií.

Motor sa vyznačuje malou “turbodierou” a pomerne lineárnym nárastom výkonu. Sila prichádza postupne. V priebehu otáčok sa nikde nenachádza výrazný výkyv.

Digitálny prístrojový štít je dobrou voľbou. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Digitálny prístrojový štít je dobrou voľbou.

Testovaný motor považujeme za jeden z najlepších benzínových štvorvalcov, ktoré na trhu v súčasnosti sú. Prijateľný výkon je kombinovaný s rozumnou spotrebou. Škoda tvrdí, že takto vybavená Octavia má priemernú spotrebu v intervale od 5,3 do 6,7 litra benzínu na 100 km. Ide o bez problémov dosiahnuteľné číslo. Nám sa darilo jazdiť so spotrebou 6,3 l/100 km. Kým v meste sa spotreba pohybuje okolo 7 litrov, mimo mesta klesá na hranicu piatich.

Jazdné vlastnosti sú priemer

Škoda Octavia svojimi jazdnými vlastnosťami v ničom nevyniká. Vyznačuje sa klasickým naladením podvozka, na aké sme v rámci koncernu VW zvyknutí. Ide o dobrý kompromis medzi tuhosťou a pohodlím. Zlatý stred.

Na druhej strane, v novej Octavii sme zaznamenali vyšší hluk od podvozku a kolies, ako by sme chceli. Najmä spomaľovacie prahy a nerovnosti posielajú do interiéru neželané decibely. Rovnako k priemeru môžeme zaradiť riadenie.

Teší nás však, že Škoda už v základnej výbave montuje do novej Octavie LED denné svetlá. LED technológiu využívajú aj zadné svetlá. Rovnako v základnej výbave nájdete aj systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Full LED svetlá sú bez príplatku dostupné v najvyššej výbave Style.

Zhodnotenie a ceny

Škoda Octavia štvrtej generácie je výborným pokračovaním úspešnej série českej automobilky. Vozidlo takmer ničím nevytŕča z davu a ľuďom ponúka presne to, čo chcú. Reprezentatívne auto, veľký priestor, úsporné a výkonné motory.

Vo dverách nie je dáždnik, je tam metlička na... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Vo dverách nie je dáždnik, je tam metlička na sneh.

Možno jej chýba trochu odvážnejší dizajn. Jej aktuálny vzhľad je pomerne univerzálny a ľahko zaniká. Dizajnu chýba iskra. Základná cena novej Octavie je 17 790 eur. Verzia kombi stojí minimálne 18 760 eur. Najlacnejšia výbava Active bude dostupná až od júla tohto roka.

V súčasnosti v cenníkoch Škoda páruje benzínové motory len s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Verím, že do benzínovej ponuky príde aj automat. Ten má v súčasnosti len najsilnejší naftový štvorvalec TDI s objemom 2,0 litra. Rovnako ide aj o najdrahšiu voľbu. Bez príplatkov atakuje sumu 30-tisíc eur.

Ak máte o novú Octaviu záujem, môžete ju získať takmer okamžite. Stačí si auto objednať cez internet. Slovenský importér má už k dispozícii aj skladové kusy.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 689
Šírka (mm) 1 829
Výška (mm) 1 468
Rázvor (mm) 2 686
Objem batožinového priestoru (l) 640/1 091
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 360 – 1 550
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 498
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 110/150 pri 5 000 – 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 250 pri 1 500 – 3 500
Prevodovka manuálna 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,3
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,3 – 6,7
Spotreba (test) (l/100km) 6,3
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Škody Octavia 17 790 eur
Základná cena Škoda Octavia Combi 1,5 TSI 22 760 eur
Záruka a bezplatný servis 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km)
Škoda Octavia
Škoda Octavia
+67Škoda Octavia

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #test #kombi #Škoda #Škoda Octavia #1.5 TSI
Články podľa značiek