Novodobá Octavia prvej generácie prišla na trh v roku 1996. Išlo o automobil postavený na základoch štvrtej generácie VW Golf. Vďaka tomu vozidlo trpelo na nedostatok miesta pred zadnými sedadlami. Na druhej strane ponúklo veľký batožinový priestor spolu s veľkými piatymi dverami.
Škoda Octavia je verná svojej filozofii až do dnešného dňa. Batožinový priestor je výkladnou skriňou tohto auta. V priebehu rokov sa zväčšoval aj priestor pred zadnými sedadlami. Dnes už ani náhodou nemôžeme povedať, že je malý.
Najnovšiu verziu svojho úspešného modelu, ktorý sa nachádza na špici predajných štatistík, česká automobilka predstavila v novembri minulého roku v Prahe. Automobil stojí na modulárnej platforme MQB, ktorú koncern VW používa naprieč všetkými svojimi značkami. Technologicky automobil vychádza z VW Golf 8. generácie.
V nárazových testoch EuroNCAP získala nová Škoda Octavia štvrtej generácie plný počet piatich hviezdičiek.
Vo vnútri veľké zmeny
Kým z vonkajšej strany je Škoda Octavia pomerne ľahko identifikovateľná, vo vnútri je to o inom. Automobilka svojmu novému modelu vštepila všetky moderné trendy. Na palube je digitálny prístrojový štít (priemer 10 palcov), dotyková obrazovka (taktiež priemer 10 palcov), počet tlačidiel sa znížil, naopak zvýšila sa vzdušnosť interiéru a jednoduchosť jeho línií. V základnej výbave sa nachádza dotykový displej s 8,25-palcovou uhlopriečkou. Digitálny prístrojový štít je bez príplatku od druhého stupňa výbavy – Ambition.
Ide teda o nasledovanie trendov, ktoré sú v súčasnom automobilom svete žiadané. Pozdĺžne umiestnená bezdrôtová nabíjačka mobilných telefónov vodiča doslova nabáda, aby do nej svoj mobil položil.
Jedným z najväčších dizajnových úletov je dvojramenný volant. Kým na fotkách pôsobí zvláštne, v realite sa na neho dá zvyknúť bez najmenších problémov. Jeho súčasťou je pomerne veľký počet tlačidiel. Ovládanie tempomatu aj naďalej ostáva pod volantom. Koncern VW ho jednoducho na volant presunúť nedovolí.
Časy, kedy mala Octavia problémy s miestom pred zadnými sedadlami, sú dávno preč. Novinka poskytuje dostatok miesta aj pre dospelú posádku. Cestujúci na zadných sedadlách môžu mať k dispozícii výduchy ventilácie, elektrickú zásuvku, USB vstupy, držiaky na poháre, stredovú lakťovú opierku a roletky.
Do batožinového priestoru sa zmestí 640 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel až 1 091 litrov. Škoda batožinový priestor veľmi dobre rozvrhla. Vo vnútri sa nachádza dvojité dno, háčiky na zavesenie tašiek, príslušenstvo na rozdelenie plochy batožinového priestoru a napríklad aj vyberateľná lampička.
Sklopiť zadné sedadlá je možné aj priamo z batožinového priestoru. Po vykonaní tohoto úkonu vzniká rovná plocha. V strede druhého radu sedadiel je otvor pre lyže, prípadne iné dlhé predmety.
Najlepšia benzínová voľba
Škoda montuje pod kapotu Octavie aj litrový trojvalec. To však nebol náš prípad. Vyskúšali sme štvorvalcový motor s objemom 1,5 litra s označením TSI. Preplňovaná pohonná jednotka dosahujúca výkon 150 koní disponuje technológiou vypínania dvoch valcov.
Octavia vo verzii kombi zrýchľuje s týmto motorom na 100 km/h za 8,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 230 km/h. Pre drvivú väčšinu jazdných situácií ide o dostatočný výkon. Nejde však o žiadne športové náradie.
Pohonná jednotka sa vyznačuje kultivovaným prejavom. Dvojvalcový režim je aktivovaný v prípade, že motor nie je pod vysokou záťažou. Teda napríklad pri jazde ustálenou rýchlosťou v meste. V takom prípade do interiéru začne prenikať nepatrné množstvo vibrácií.
Motor sa vyznačuje malou “turbodierou” a pomerne lineárnym nárastom výkonu. Sila prichádza postupne. V priebehu otáčok sa nikde nenachádza výrazný výkyv.
Testovaný motor považujeme za jeden z najlepších benzínových štvorvalcov, ktoré na trhu v súčasnosti sú. Prijateľný výkon je kombinovaný s rozumnou spotrebou. Škoda tvrdí, že takto vybavená Octavia má priemernú spotrebu v intervale od 5,3 do 6,7 litra benzínu na 100 km. Ide o bez problémov dosiahnuteľné číslo. Nám sa darilo jazdiť so spotrebou 6,3 l/100 km. Kým v meste sa spotreba pohybuje okolo 7 litrov, mimo mesta klesá na hranicu piatich.
Jazdné vlastnosti sú priemer
Škoda Octavia svojimi jazdnými vlastnosťami v ničom nevyniká. Vyznačuje sa klasickým naladením podvozka, na aké sme v rámci koncernu VW zvyknutí. Ide o dobrý kompromis medzi tuhosťou a pohodlím. Zlatý stred.
Na druhej strane, v novej Octavii sme zaznamenali vyšší hluk od podvozku a kolies, ako by sme chceli. Najmä spomaľovacie prahy a nerovnosti posielajú do interiéru neželané decibely. Rovnako k priemeru môžeme zaradiť riadenie.
Teší nás však, že Škoda už v základnej výbave montuje do novej Octavie LED denné svetlá. LED technológiu využívajú aj zadné svetlá. Rovnako v základnej výbave nájdete aj systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Full LED svetlá sú bez príplatku dostupné v najvyššej výbave Style.Zhodnotenie a ceny
Škoda Octavia štvrtej generácie je výborným pokračovaním úspešnej série českej automobilky. Vozidlo takmer ničím nevytŕča z davu a ľuďom ponúka presne to, čo chcú. Reprezentatívne auto, veľký priestor, úsporné a výkonné motory.
Možno jej chýba trochu odvážnejší dizajn. Jej aktuálny vzhľad je pomerne univerzálny a ľahko zaniká. Dizajnu chýba iskra. Základná cena novej Octavie je 17 790 eur. Verzia kombi stojí minimálne 18 760 eur. Najlacnejšia výbava Active bude dostupná až od júla tohto roka.
V súčasnosti v cenníkoch Škoda páruje benzínové motory len s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Verím, že do benzínovej ponuky príde aj automat. Ten má v súčasnosti len najsilnejší naftový štvorvalec TDI s objemom 2,0 litra. Rovnako ide aj o najdrahšiu voľbu. Bez príplatkov atakuje sumu 30-tisíc eur.
Ak máte o novú Octaviu záujem, môžete ju získať takmer okamžite. Stačí si auto objednať cez internet. Slovenský importér má už k dispozícii aj skladové kusy.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 689 |
Šírka (mm) | 1 829 |
Výška (mm) | 1 468 |
Rázvor (mm) | 2 686 |
Objem batožinového priestoru (l) | 640/1 091 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 360 – 1 550 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 498 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 500 – 3 500 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,3 – 6,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,3 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena Škody Octavia | 17 790 eur |
Základná cena Škoda Octavia Combi 1,5 TSI | 22 760 eur |
Záruka a bezplatný servis | 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km) |