Test: Peugeot 208 1,2 PureTech 130 - lev triafa do čierneho

Mestské autá väčšinou nemajú vysoký výkon a maximálnu rýchlosť. V meste je často rozhodujúca obratnosť a dizajn. Peugeot si chce z mestských ulíc vziať väčší podiel, ako tomu bolo doteraz. Nová generácia modelu 208, ktorá je vyrábaná na Slovensku, potvrdzuje vysoké ambície. Konkurencia má dôvod na obavy. Pozrite si prečo.

26.04.2020 07:00
debata (11)
Video

Peugeot 208 je malý mestský model, ktorý francúzska automobilka vyrába v Trnave. V súčasnosti je na trhu druhá generácia. Tá prišla do predaja v minulom roku a priniesla so sebou zásadný dizajnový prelom. Prvá generácia v predaji vydržala od roku 2012 do roku 2019.

Automobil stojí na platforme, ktorú zdieľa napríklad s Oplom Corsa alebo s modelom DS3 Crossback. Vozidlo prichádza na trh aj v elektrickej verzii. My sme vyskúšali verziu s trojvalcovým benzínovým agregátom. Koncern PSA malej 208 nechal aj naftový motor, čo je v segmente B už vzácnosťou.

208 absolvovala nárazové testy EuroNCAP v minulom roku. V týchto nárazoch získala štyri hviezdičky z piatich. Automobil sa okrem trnavskej fabriky vyrába aj vo francúzskom meste Poissy.

Peugeot 208 je dlhý 4 055 mm. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 208 Peugeot 208 je dlhý 4 055 mm.

S dizajnom leva

Nový dizajnový jazyk sa Peugeotu vydaril. Stojí za ním dizajnér Yann Beurel a postupne ho preberajú všetky modely. Malá 208 nie je výnimkou. Podstatné je, že nový vzhľad mestskému autu sedí.

Oblé línie minulej generácie sú preč, nahradili ich ostrý vzhľad a ostré hrany. Medzi najvýraznejšie prvky patria svetlá, najmä denné LED svietenie, ktoré zasahuje aj do nárazníka.

Full LED svetlá sú bez príplatku dostupné až vo... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 208 Full LED svetlá sú bez príplatku dostupné až vo výbave GT-Line.

Interiér vo verzii Allure pôsobí veľmi hodnotne, miestami až prémiovo. Vypracovanie aj použité materiály sú veľmi dobré. Bez príplatku sa pred vodičom nachádza 3D digitálny prístrojový štít. Šarm interiéru zvyšuje aj ovládač automatickej prevodovky, ktorá je s najsilnejším benzínovým motorom dodávaná bez príplatku.

Všetky podstatné najdôležitejšie prvky informačno-zábavného systému sa ovládajú prostredníctvom dotykovej obrazovky. Nejde o najlepšie riešenie. Najmä ak idete po nekvalitnej ceste. V takom prípade snaha o zmenu nastavení vodiča pri šoférovaní výrazne rozptyľuje. Bohužiaľ, ovládanie tempomatu ostáva pod volantom. Pred prvou jazdou si odporúčame ovládač tempomatu poriadne pozrieť. Počas jazdy naň šofér vôbec nevidí.

Interiér už nie je tak dizajnovo jednoduchý,... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 208 Interiér už nie je tak dizajnovo jednoduchý, ako tomu bolo v predošlej generácii.

Vodič má v rukách malý dvojramenný volant. Digitálny prístrojový štít sa nachádza nad jeho vencom. Na malý volant si treba chvíľu zvykať. Po zvyknutí si sme s ním nemali žiadny problém. K malému obratnému autu sa navyše hodí.

Pred zadnými sedadlami je priestor, ktorý ocenia najmä nižší dospelí alebo deti. Dospelá posádka pri dlhších cestách rozhodne nebude spokojná. No ide o údel mestských áut. Vzadu sú k dispozícii dva USB vstupy.

O rovnej ploche po sklopení zadných sedadiel... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 208 O rovnej ploche po sklopení zadných sedadiel hovoriť nemožno.

Batožinový priestor pojme 265 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel rovná plocha nevzniká. V podlahe ostáva výrazný schod.

130 koní a 8-stupňový automat

Peugeot 208 má k dispozícii len jeden benzínový motor. Je ním overený 1,2 litrový trojvalec PureTech. Ten je naladený na niekoľko výkonov. My sme vyskúšali najsilnejšiu verziu s výkonom 130 koní a s krútiacim momentom 230 Nm.

Milovníci manuálnych prevodoviek budú musieť siahnuť po slabšej verzii, pretože vrchol ponuky je spojený výhradne s automatickou prevodovkou, ktorá má 8 stupňov. 208 s touto technikou zrýchľuje na 100 km/h za 8,7 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 208 km/h.

1,2 litrový benzínový trojvalec má výkon 130 koní. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 208 1,2 litrový benzínový trojvalec má výkon 130 koní.

Motor sa nevyznačuje žiadnymi nadmernými vibráciami. Koncern PSA už počas uplynulých rokov vyladil túto pohonnú jednotku na veľmi dobrú úroveň. Jej reakcie na plynový pedál sú taktiež veľmi dobré. 208 so 130 konskými silami zrýchľuje až prekvapivo dobre. Dovolíme si tvrdiť, že ani slabšia, 100 koňová verzia tohto motora, hanbu neurobí. Dokonca je pre dané auto dostatočná. Najsilnejší agregát je čerešničkou na torte.

Rovnako veľmi spokojní sme aj s 8-stupňovým automatom. Ide o prevodovku, ktorú Peugeot montuje do všetkých svojich modelov. Rovnaký počet stupňov nájdete dokonca aj vo vlajkovej lodi 508. Automat radí veľmi dobre, rýchlo, bez nežiadúcich prejavov. Navyše prevodovka nemá tendenciu motor podtáčať. Vodič nemá ani potrebu prepínať do manuálneho radenia.

Na palube testovaného auta je 8-stupňová... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 208 Na palube testovaného auta je 8-stupňová automatická prevodovka.

Trojvalec si drží aj dobrú úroveň spotreby. Podľa WLTP je kombinovaná spotreba 5,7 litra benzínu na 100 km. Podľa oficiálnych čísel je dokonca o 0,2 litra nižšia ako v prípade 100 koňovej verzie motora spojenej s rovnakým automatom.

Nám sa s autom darilo jazdiť s priemerným odberom na úrovni 5,9 l/100 km. V tomto prípade sme nejazdili “na spotrebu”. Mimo mesta je priestor stlačiť odber až pod päť litrov. V meste je potrebné počítať so spotrebou okolo 6,9 l/100 km, približne rovnako 208 “žerie” aj na diaľnici.

Digitálny prístojový štít má 3D efekt. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Peugeot 208 Digitálny prístojový štít má 3D efekt.

Dospelé jazdné vlastnosti

Peugeot 208 jazdí prekvapivo dobre. Neposkakuje ani na nerovnostiach. Podvozok si dokáže poradiť s bežnými nástrahami mestských ciest. Automobil pôsobí veľmi ľahkým a obratným dojmom.

Takto vybavená 208 váži v priemere 1 272 kg. Priemer otáčania je 10,4 metra. Posilňovač riadenia má vysoký účinok, vďaka tomu sa s autom veľmi dobre manévruje na parkovisku. Zadné parkovacie senzory sú vo výbave Allure bez príplatku. Kamera je sériovo dostupná až vo výbave GT-Line.

Interiér je na danú triedu veľmi dobre odhlučnený. O motore posádka takmer ani nevie. Aerodynamický hluk znižuje napríklad vrstvené čelné sklo.

Zhodnotenie a záver

Peugeot urobil s modelom 208 veľký krok smerom dopredu. Automobil je krajší a jazdí lepšie. Zákazník si navyše môže vybrať z troch druhov pohonov. Do tohto auta sa však najviac hodí benzínový trojvalec.

Peugeot 208 je dostupný v 8 farbách exteriéru. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 208 Peugeot 208 je dostupný v 8 farbách exteriéru.

Základná cena 208 je 10 990 eur. Ide o verziu len so 75-koňovým trojvalcom. Najsilnejší benzínový motor s automatom je dostupný až vo výbave Allure a stojí minimálne 18 590 eur. Najlacnejšia naftová verzia má cenovku 13 990 eur. Najdrahším ostáva elektromobil. Model e-208 stojí od 28 990 eur.

Peugeot 208 už v základnej výbave dokáže rozpoznávať dopravné značky, vodiča varuje pred únavou a pred neželaným opustením jazdného pruhu. V základnej výbave Like je na palube napríklad aj Bluetooth, 5-palcový dotykový displej, manuálna klimatizácia a diaľkové centrálne zamykanie.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 055
Šírka (mm) 1 745
Výška (mm) 1 430
Rázvor (mm) 2 540
Objem batožinového priestoru (l) 265
Objem palivovej nádrže (l) 44
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 272
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 199
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 96/130 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 230 pri 1 750
Prevodovka automatická 8-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,7
Spotreba (kombinovaná – WLTP) (l/100km) 5,7
Spotreba (test) (l/100km) 5,9
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Peugeotu 208 10 990 eur
Základná cena Peugeotu 208 1,2 PureTech 130 Allure 18 590 eur
Záruka a bezplatný servis 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov
Peugeot 208
Peugeot 208
+25Peugeot 208

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #test #mestské auto #Peugeot #PSA #Peugeot 208 #showroom
Články podľa značiek