
Prvá generácia vydržala na trhu úctyhodných 21 rokov. Druhá a tretia generácia ostali v predaji po 14 rokov. V porovnaní so svojimi predchodcami je posledné pokračovanie v polovici svojho života. Najnovší tranzit prišiel na trh v roku 2013.
Polčas životného cyklu znamenal pre Transit facelift. Výrobca zmenil 4 600 komponentov. Upravil dizajn a technologickú výbavu vozidla. Automobil dostal napríklad adaptívny tempomat, prednú kameru so 180-stupňovým záberom a parkovací asistenčný systém.
Posilňovač riadenia už nie je hydraulický, ale elektrický. Vďaka tomu môže elektronika udržiavať Transit v jazdnom pruhu. Pracant schudol 80 kg. Výrobca dosiahol úsporu hmotnosti aj použitím hliníkovej kapoty a kompozitného materiálu na deliacu stenu medzi kabínu a nákladný priestor.

Náklad s dĺžkou 4 metre
Zákazníci si môžu vybrať jednu z troch dĺžok modelu Transit. Na výber sú taktiež dve rôzne výšky strechy. Do najdlhšej verzie s vyššou strechou sa zmesí 15,1 m3. V najdlhšej verzii je Transit dlhý až 6,7 metra.
Do batožinového priestoru sa zmestia predmety dlhé 4,073 metra. Šírka nákladnej plochy dosahuje takmer 1,8 metra. Na výšku sa dovnútra zmestia predmety vysoké dva metre. Podlaha nákladného priestoru je plastová. Vo vnútri sa nachádzajú kotviace prvky a LED osvetlenie.

Prístup do batožinového priestoru zabezpečuje trojica dverí. V zadnej časti sa nachádzajú dvojkrídlové dvere. Tie je možné otvoriť do uhla takmer 270 stupňov. Na pravej strane sú veľké posuvné dvere.
Interiér plný odkladacích priestorov
Ford Trasit má trojmiestny interiér, ktorý sa vyznačuje veľkým množstvom odkladacích priestorov. Tie sa nachádzajú nad posádkou, na vrchu palubnej dosky, priamo v nej a vo dverách. Celkovo ide o desiatky litrov. Najväčšia je priehradka pred spolujazdcom, do ktorej sa zmestí aj notebook.

Interiér odvezie trojčlennú posádku, ktorá má k dispozícii klimatizáciu, USB vstupy a aj 12 V zásuvku. Hlavným prvkom vnútra je 8-palcový dotykový displej so systémom Sync 3, ktorý poznáme z osobných vozidiel značky Ford. Systém ponúka pripojiteľnosť pomocou Apple Car Play a Android Auto.
Vodič krúti volantom, ktorý je taktiež zhodný s tým, ktorý výrobca montuje do osobných vozidiel. Ovládač na zmenu jazdného režimu je nenápadný, vodič ho prvýkrát musí hľadať. Rovnako nenápadne pôsobí napríklad aj tlačidlo na vypínanie štart-stop systému. Do interiéru sa nastupuje smerom nahor a posádka sedí pomerne vysoko. Pred posádkou sa nachádza krátka kapota.

Modernizovaný motor
Pod kapotou Fordu Transit pracuje 2,0 litrový naftový štvorvalec s označením TDCi EcoBlue, ktorý má výkony 105, 130 a 170 koní. Van s najvýkonnejším naftovým motorom dosahuje krútiaci moment 405 Nm a výkon posiela na zadné kolesá.
Kratšie verzie sa štandardne dodávajú s pohonom prednej nápravy. V ponuke je aj pohon oboch náprav, ktorý v bežných podmienkach posiela väčšinu výkonu práve dozadu.

Testovaný automobil je vybavený najsilnejšou verziou naftového motora. Agregát sa vyznačuje dostatočným výkonom, ktorý si s takmer 7-metrovým autom poradí bez väčších problémov. Pohonná jednotka je najpružnejšia najmä v stredných otáčkach. V otáčkach nad 3 500 jej výrazne dochádza dych.
Podľa oficiálnych údajov má automobil s týmto motorom spotrebovať 5,5 litra nafty na 100 km. Tento údaj v reálnom svete nie je dosiahnuteľný. Po meste automobil jazdí so spotrebou 10 litrov, mimo mesta odber klesá na 7,3 litra. Ide o údaje pri nezaťaženom aute. Spotreba sa môže meniť v závislosti od zaťaženia auta. Ide však o mimoriadne pozitívne výsledky vzhľadom na rozmery a hmotnosť vozidla.
Zmenu prevodových stupňov v testovanom aute zabezpečuje 6-stupňový manuál. Ide o prevodovku, ktorá je veľmi dobre odstupňovaná. Jej chod je mierne plastový, no zapadanie jednotlivých stupňov je bezproblémové. V ponuke je aj automat s 10 stupňami.
Vodičský preukaz kategórie B stačí
Prevádzková hmotnosť testovaného vozidla je 2 514 kg. Celková maximálna hmotnosť dosahuje 3 500 kg. Na šoférovanie aj najdlhšieho tranzitu stačí vodičský preukaz kategórie B. Okrem toho Transit dokáže ťahať príves s hmotnosťou 2,6 tony. Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy tak dosahuje 5 650 kg.

Jazda s najväčším Transitom je veľmi podobná jazde s osobnými autami. Vodič musí dbať len na dĺžku auta a jeho veľký zadný previs. Na to treba myslieť najmä pri parkovaní. Do bežného miesta sa Transit nezmestí. Jeho zadný previs navyše dokáže bez problémov zablokovať celý chodník.
Transit bez problémov zvláda aj dlhšie jazdy po diaľniciach. Vozidlo na šiestom prevodovom stupni nemá problém so zrýchľovaním ani pri diaľničných rýchlostiach. Problémy môže spôsobiť bočný vietor. Najmä ak ide o verziu s vyššou strechou. V takom prípade sa k slovu dostáva systém pre stabilizáciu jazdy pri silnom nárazovom vetre, ktorý využíva ESC.
Zhodnotenie a ceny
Ford Transit ponúka záujemcom o pracovné vozidlá široké spektrum výberu. Automobil je na trhu v rôznych dĺžkach a výškach karosérie. Každý si môže vybrať presne podľa svojich potrieb. Najkratšia verzia Transitu je dlhá 5,5 metra, najdlhšia meria až 6,7 metra. Základná cena nákladnej a najkratšej verzie je bez dane 19 600 eur (23 520 eur s DPH). Najdlhšia verzia má cenu 23 675 eur bez DPH (28 410 s daňou).

Ford navyše svojmu modelu dáva záruku, ktorá platí 5 rokov alebo 200-tisíc kilometrov. Záruka na prehrdzavenie karosérie platí 12 rokov. Ford na palube ponúka moderné technológie, úsporný naftový motor a vysokú úžitkovú hodnotu.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 6 704 |
Šírka (mm) | 2 474 |
Výška (mm) | 2 781 |
Rázvor (mm) | 3 750 |
Objem nákladného priestoru (m3) | 15,1 |
Výška nákladného priestoru (mm) | 2 025 |
Šírka nákladnej plochy (mm) | 1 784 |
Dĺžka nákladnej plochy (mm) | 4 217 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 393 – 2 747 |
Užitočné zaťaženie (kg) | 753 – 1 106 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 955 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 136/185 pri 3 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 415 pri 1 750 – 2 750 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | zadná |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 8,4 – 9,5 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Fordu Transit Van | 23 520 eur |
Základná cena testovaného auta | 28 410 eur |
Záruka | 5 rokov/200 000 km |