
Na rad 2 od bavorskej automobilky sa mnohí pozerajú cez prsty. V tomto modelovom rade sa nachádza MPV označené ako Active (Gran) Tourer, štvordverové kupé s názvom Gran Coupé, dvojdverové kupé a kabriolet. Práve posledná menovaná dvojica ostala verná koncepcii BMW. Motor uložený vpredu a pohon zadnej nápravy.
Veľké kupé je najnovším derivátom nemeckej automobilky a má prilákať do košiara radu 2 nových zákazníkov. Tých, ktorým ide v prvom rade o línie a typ karosérie a až potom o vyvážené jazdné vlastnosti. BMW týmto modelom navyše začína druhú generáciu radu 2.

Automobil bol predstavený v októbri minulého roku. Výstavná premiéra sa konala na autosalóne v Los Angeles. Do predaja ho BMW zaradilo v marci 2020. Ide teda o čerstvú novinku.
BMW 220d Gran Coupé stojí na platforme UKL, ktorú má spoločnú napríklad s viacerými modelmi Mini, BMW radu 1, X1, X2 alebo so spomínanými MPV modelmi radu 2. Bavorská automobilka produkuje testovaný model vo svojej továrni pri nemeckom Lipsku.

Prekvapujúco úsporný naftový dvojliter
BMW radu 2 Gran Coupé má v ponuke dvojicu naftových motorov. Základ tvorí trojvalec s výkonom 116 koní. Testovaným agregátom je dvojlitrový štvorvalec. Pohonná jednotka dosahuje výkon 190 koní a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Automobil je s týmto motorom dostupný len s pohonom prednej nápravy a 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
V danej konfigurácii zrýchľuje testované BMW na 100 km/h za 7,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 235 km/h. Záujemcovia o pohon oboch náprav musia siahnuť po dvojlitrovej benzínovej verzii tohto modelu.

Pohonná jednotka sa vyznačuje mimoriadne úspornou prevádzkou. Jej nízky apetít nerozhodí ani rýchly diaľničný presun. Výrobca tvrdí, že kombinovaná spotreba je 4,9 litra nafty na 100 km. Nie je ďaleko od pravdy. Malé kupé skutočne dokáže jazdiť s odberom nižším ako 5 litrov.
V meste a na diaľnici spotreba stúpa do oblasti 5,5 litra. Mimo mesta pri defenzívnej jazde atakuje štvorlitrovú hranicu. Deficitom výkonu pritom pohonná jednotka netrpí.

Jej prejav je naftový. Na trhu sú aj tichšie dieselové motory, no s vibráciami si BMW poradilo veľmi dobre. Krútiaci moment je dostupný od 1 750 otáčok a trvá až mierne nad hranicu 2 500 otáčok. Motor si s 1,5 tony vážiacim BMW poradí bez problémov a zrýchľovanie nie je problémom takmer za žiadnych okolností.
V rámci BMW podpriemerné jazdné vlastnosti
Naftový motor uložený pod prednou kapotou, ktorý poháňa prednú nápravu, si vyberá svoju daň na jazdných vlastnostiach. Kým v bežných podmienkach Gran Coupé svoju koncepciu neodhaľuje, pravda sa začína ukazovať v limitných situáciách.

Automobil má dobre odhlučnený podvozok, ktorý spoľahlivo filtruje nerovnosti. K pohodliu jazdy prispieva aj fakt, že zadná náprava má viacprvkové zavesenie. Pri ostrejšej jazde však vodič cíti, že rozloženie hmotnosti vozidla nie je ideálne. Väčšina váhy je vpredu.
Vďaka tomu je BMW na limite nedotáčavé. Ak to vodič preženie s rýchlosťou v záruke, automobil má tendenciu nasledovať ťažký predok a odmietne zatočiť. Jazdné vlastnosti auta rozhodne nepatria k tomu najlepšiemu, čo BMW ponúka. Situáciu nezachráni ani presné riadenie, prípadne adaptívny podvozok, ktorý je za príplatok 517 eur.

Pôžitok z jazdy tento model neponúkne. Kupé ponúka skôr dostatok pohodlia na dlhé diaľničné presuny. V takom prípade sa dokáže odmeniť aj priaznivou spotrebou a vysokým dojazdom.
Kupé dizajn
Testované BMW v prvom rade zaujme svojou siluetou kupé. K tomuto štýlu patria aj bezrámové dvere. Napriek tomu BMW 220d Gran Coupé pôsobí mierne neproporčne. V prednej časti sa nachádza pomerne veľká mriežka chladiča a tiež veľké svetlá. Na druhej strane zadné svetlá sú mimoriadne úzke a dizajnovo sú opticky spojené. Musíme sa priznať, že chvíľu sme si na nový dizajn museli zvykať.

Interiér je ideálnym miestom pre posádku na predných sedadlách. Dovnútra sa síce zmestí päť pasažierov, no vzadu nie je možné čakať priestorové rekordy. Automobil je predsa len dlhý 4 526 mm.
Dozadu sa zmestia aj dospelé osoby. V porovnaní s dvojdverovým kupé minulej generácie narástol priestor pre nohy o 33 mm, nad hlavou majú cestujúci na zadných sedadlá priestor väčší o 1,4 cm.
Batožinový priestor pojme 430 litrov. Pristupuje do sa doň cez pomerne malé dvere, takže môže nastať problém s naložením rozmernejších predmetov. Zadné sedadlá sa dajú sklopiť samostatne. Po obetovaní stredného miesta v druhom rade sedadiel sa do vnútra teda zmestia aj dlhšie predmety ako napríklad lyže.
Zhodnotenie a záver
BMW radu 2 Gran Coupé nie je autom, ktoré ohuruje jazdnými vlastnosťami. Nemecká automobilka stavila na dizajn. K podvozku sa naftový agregát hodí. Ani podvozok, ani motor nie sú dušou pretekári.

Naftový motor by si mali zvoliť najmä ľudia, ktorí chcú dosiahnuť nízke prevádzkové náklady a plánujú s autom jazdiť na dlhšie trasy. Ide o svižný motor, ktorý je rozhodne lepší ako základný benzínový a naftový trojvalec. Výkonnostne za benzínovým dvojlitrom, ktorý je v ponuke, zaostáva.
Základná cena tohto modelu je 29 650 eur. Najlacnejší naftový trojvalcový motor stojí 33 850 eur. Testovaný štvorvalec má štartovaciu cenu 37 850 eur. Konečná suma testovaného auta spolu s príplatkami je 52 600 eur s daňou.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 536 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 420 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem batožinového priestoru (l) | 430 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 505 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 995 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 140/190 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 2 500 |
Prevodovka | automatická 8-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 |
Spotreba (kombinovaná)(l/100km) | 4,9 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,0 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena BMW radu 2 Gran Coupé | 29 650 eur |
Základná cena BMW 220d Gran Coupé | 37 850 eur |
Konečná cena testovaného auta | 52 600 eur |