Peugeot predstavil crossover 2008 v roku 2013 a trafil ním klinec rovno po hlavičke. Praktické subkompaktné „SUV“, ktoré nahradilo v ponuke kombi 208, sa predávalo ako teplé rožky a s pribúdajúcim vekom dokonca stále lepšie. Jeho ročné registrácie sa predvlani vyšplhali v Európe takmer na 180 000 kusov a vlani, teda posledný rok kariéry, stále na slušných 165 000 kusov. Nebolo pochýb o tom, že ide o úspech, a tak po siedmich rokoch prichádza nástupca. Generačná zmena je naozaj radikálna. Novinka svojho predchodcu zatieňuje vo všetkých smeroch a možno pritiahne aj zákazníkov, ktorí predtým „poškuľovali“ po klasickom Peugeote 308 alebo dokonca 3008. Dvetisícosmička totiž poriadne narástla. Až tak, že je ťažké uveriť spoločným základom (platforma CMP) s mestským Peugeotom 208.
Totálny prerod
Na dĺžku má 4 300, na šírku 1 770 a na výšku 1 530 mm. Takže v porovnaní s prvou generáciou je nový Peugeot 2008 o 141 mm dlhší a o 31 širší. Rázvor náprav sa natiahol o 112 mm na konečných 2 605. To znamená, že novinka poráža v dĺžke dokonca aj hatchback 308, ktorý je jasným predstaviteľom nižšej strednej triedy a na rázvore náprav stráca len zanedbateľných 15 mm. Na tomto formáte sa dizajnérom podarilo stvoriť sebavedomé SUV so všetkým, čo k tomu patrí. Dvetisícosmička udivuje svojou robustnosťou. Doslova máte pocit, akoby ste sa pozerali na zmenšenú tritisícosmičku. Kolmá maska nadväzuje na vysoko situovanú kapotu. Na profile sa objavujú po prvý raz trojuholníkové „fazetové“ prelisy. Čierna strecha splýva s plochou okien a čiernych stĺpikov.
Vzadu sú svetlá prepojené čiernou lištou v štýle kupé 508. Nevšimnúť sa nedá ani mohutný zadný nárazník, ktorý výrazne prerastá profil auta. Vo verzii GT z neho vykúkajú až dva výfuky. A čuduj sa svete, nie sú falošné. Že ide o SUV, je jasné z veľkorysej svetlej výšky podvozka, ale tiež z plastového brnenia na prahoch či lemoch blatníkov. Celok dopĺňajú typické levie motívy, napríklad „tesáky“ denných svetiel a pazúrov v tých zadných. Za zmienku stoja aj parádne 18-palcové disky s plastovými vložkami, ktoré dotvárajú ich komplikovaný dizajn. Jednoducho, za dvetisícosmičkou, zvlášť tou GT s lesklými čiernymi akcentmi, sa na ulici určite otočíte. Na dizajne sa nešetrilo ani v interiéri. Jeho spracovanie je naozaj veľkolepé, až sa vám nechce veriť, že sedíte v aute s koreňmi nižšej triedy.
Priestor aj displeje
Do kabíny sa nastupuje cez vysoký prah, našťastie krytý dverami, takže si pri tom nezašpiníte oblečenie. Hneď si všimnete, že zväčšenie formátu sa podpísalo na priestorovom bonuse pre posádku. Dosť miesta máte nad hlavou aj na nohy, len v šírke cítiť, že Peugeot 2008, na rozdiel od tritisícosmičky, predsa len inklinuje ku kompaktným SUV. Najmä vzadu, kde radšej nerátajte s troma cestujúcimi. Opäť však platí, že s priestorovou rezervou, i keď nie veľkorysou, v oblasti nôh a hlavy budete spokojní. Chodidlá si navyše môžete zasunúť pod vysoko situované predné sedadlá. Zo šírky kabíny trošku uberá masívny stredový tunel a bohato modelované výplne dverí. Za volantom vás privíta špecifická ergonómia i-Cockpitu tretej generácie a vo verzii GT aj bohato profilované operadlá sedadiel. Niekomu však môžu výrazné bočnice trochu prekážať.
Podobne ako kombinácia malého splošteného volantu a vysoko situovaného prístrojového panela. Nastaviť si ideálnu polohu nie je síce problém, no nie vždy si zvolená konfigurácia rozumie s výhľadom na kokpit. Zďaleka to už ale nie je taká dilema ako v prvej generácii. Skôr zamrzí, že mohutné predné stĺpiky uberajú zo zorného uhla viac, ako by sa patrilo. Ľahko sa za ne skryje chodec či cyklista. Zato máte výhľad na mohutnú kapotu, čo umocňuje pocit nadvlády nad SUV, ale aj orientáciu napríklad pri parkovaní. Od úrovne vybavenia Allure je technologickou vychytávkou 10,25-palcový 3D displej, ktorý zobrazuje údaje vo dvoch vrstvách, vďaka akémusi „obrátenému“ head-up displeju a pridanej projekčnej ploche. Tie najdôležitejšie, ako rýchlosť, otáčky či výstrahy, sa premietajú bližšie k vodičovi.
Sú tu aj chybičky
K dispozícii máte až päť druhov zobrazení, ale ani v jednom prípade neponúka obrazovka klasické „analógové“ stupnice. Otáčkomer a rýchlomer tvoria len polkruhy a namiesto ručičiek sa pohybujú tiene. „Mágia“ displeja síce pôsobí priam futuristicky, lenže pri jazde by sme ocenili skôr pragmatizmus ako digitálnu šou. A Francúzi sa nezapreli ani v ďalšej „digitalizácii“. Pokračuje multimediálnym rozhraním s 10-palcovou voľne stojacou obrazovkou. Má opäť krásnu grafiku, ale integruje príliš veľa funkcií. Napríklad nastavenie teploty sa nezaobíde bez dotyku displeja. To napriek tomu, že sa pod ním nachádzajú až dva rady ovládačov. Jeden tvoria klávesy, napríklad pre aktiváciu výstražných svetiel, vyhrievania zadného okna alebo vnútornej cirkulácie vzduchu, a druhý kapacitné spínače pre vstup do hlavných vetiev menu.
Takýto zhluk nie je práve ideálny. Počas jazdy si vyžaduje zbytočne veľké sústredenie. Lepšie by bolo mať menu po bokoch displeja alebo aspoň mimo klávesov. Palec hore však dávame Peugeotu za zachovanie klasiky v podobe otočného ovládača hlasitosti audiosústavy aj za množstvo praktických odkladacích schránok. V stredovej konzole je veľký box s indukčnou nabíjačkou, jeho kryt môže navyše slúžiť ako držiak „mobilu“ a vo dverách zas nájdete miesto na fľaše. Ďalší priestor je pod pozdĺžne nastaviteľnou lakťovou opierkou. V našom prípade bol interiér zušľachtený čalúnením z Alcantary, čiernym stropom, koženým volantom aj obložením palubnej dosky pseudokarbónom.
Modernú atmosféru dopĺňalo ambientné osvetlenie v ôsmich farbách. Že sedíte v športovej verzii GT, vás informuje logo na volante. Pod zadným vekom na vás čaká 434 litrov priestoru na batožiny. To je až o 123 litrov viac ako v Peugeote 208. Do kufra je dobrý prístup, nakladacia hrana lícuje s dvojitým dnom. To tvorí masívna prestaviteľná podlaha. Dá sa znížiť alebo vyklopiť v uhle približne 45 stupňov, pričom ju drží aretácia v podobe západiek. Pod dnom je ešte miesto pre dojazdovú „rezervu“, čo pri SUV zvlášť oceňujeme. Ak sa však rozhodnete pre špičkovú audiosústavu Focal so subwooferom, vystačiť si musíte s lepiacou súpravou na opravu defektov. Po sklopení zadných operadiel (2 : 3) vzniká takmer vodorovná podlaha. Pochvalu si tiež zaslúži pevné plató.
Tri valce a osem stupňov
Pod kapotou verzie GT pracuje výlučne najvýkonnejší benzínový 3-valec 1,2 PureTech 155 v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Z objemu len 1,2 litra sa technikom podarilo vyžmýkať úctyhodných 114 kW a 240 Nm. Nemýľte si ho však celkom so slabšími verziami s výkonom 74 a 96 kW. Táto verzia má viacero technických odlišností. Napríklad úplne nový blok a kľukový hriadeľ, olejom chladené piesty a nové turbodúchadlo. Už slabšia verzia PureTech 130 patrí k najlepším 3-valcom, s akými sme sa stretli, a tá nová ide priamo na špicu. Agregát síce neutají typickú 3-valcovú pulziu, ale to je asi tak všetko, čo by vám mohlo prekážať. Je neuveriteľne pružný, k životu sa prebúdza už okolo 2 000 otáčok za minútu a s ľahkosťou letí až k červenému poľu.
Dynamika zodpovedá prívlastku GT. Najmä v športovom režime, keď 8-stupňový automat nedrží otáčky na uzde tak prísne. Stovku zvláda 2008 GT za 8,2 sekundy a akcelerovať odmietne až pri údaji 208 km/h. S plynom na podlahe má tento „nadupaný“ trojvalec vyslovene športový zvuk, ale pri konštantných otáčkach ho takmer vôbec nepočuť. S automatom si rozumie veľmi dobre. Osem stupňov je v tejto kategórii naozaj raritou. Práve vďaka nemu vie GT využiť výkonový potenciál na maximum a zároveň udržať spotrebu v rozumnom spektre. Pri stovke točí motor na najvyššom prevode len 1 800 otáčok za minútu a na diaľnici približne 2 300. Trochu nám prekážali len prudšie reakcie automatu pri rozbiehaní, ktoré zodpovedali skôr dvojspojkovým prevodovkám ako klasike s hydrodynamickým meničom.
Spotreba na uzde
Spotreba paliva je veľmi závislá od jazdného štýlu. Trojvalec vie byť pri agresívnejšom tempe dosť smädný, ale za jemné správanie sa zas dokáže odmeniť. My sme dosiahli priemer po 450 kilometroch jazdy, ktorá obsahovala mesto, okresky aj diaľnicu, priemer 6,4 litra. To je naozaj výborná hodnota. Ak si však chcete užiť viac radosti, prirátajte si ešte liter. V meste počítajte asi ôsmimi a na diaľnici so siedmimi. Jazdný prejav možno meniť nastavením jazdných režimov – Sport, Comfort, Normal a Eco. V ekonomickom režime sa dáva do práce voľnobežka umožňujúca využívať plachtenie. Mení sa aj reakcia na stlačenie plynu a účinok posilňovača riadenia. Prekvapí, že podvozok GT je naladený pomerne komfortne. Nie je totiž prehnane tuhý, ako by sa od GT očakávalo.
Dobrý pocit umocňuje veľmi dobrá izolácia hluku pneumatík. Takže jazda na dlhé vzdialenosti v ničom nezaostáva za klasickými hatchbackmi. Čo GT robí problém, sú výtlky. Kým krátke priečne nerovnosti dokáže odfiltrovať relatívne slušne, a to aj na 18-palcových diskoch, pri prepade kolies do výtlku sa od náprav ozve pomerne hrozivý zvuk. V zákrutách nie je 2008 GT veľkým atlétom. Vyplýva to z vyššieho ťažiska a jednoduchej zadnej nápravy s torznou priečkou. Počítať nemôže ani so štvorkolkou. Takže pri ostrej jazde sa často dostáva ku slovu trakčná kontrola. Grip predných kolies je jednoducho na hrane schopností motora. To však nie je výčitka, 2008 GT nie je hothatch, hoci sa snaží „uchmatnúť“ čosi z ich DNA.
Skôr ide o veľmi praktické rodinné SUV so slušnou dávkou komfortu, solídnou dynamikou a podvozkom, ktorému naozaj nerobí problémy jazda po nespevnených povrchoch. Pritom vás nezruinuje na čerpacej stanici a ani pri nákupe. Verzia 1,2 PureTech 155 GT stojí 25 690 eur. Máte v nej však už 8-stupňovú automatickú prevodovku, športové prvky karosérie a interiéru, 18-palcové disky, čalúnenie Alcantarou, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, navigačný systém, 3D Cockpit, automatickú klimatizáciu, elektrochromatické spätné zrkadlo, full-LED svetlá, a najmä kompletný balík asistenčných systémov Drive Assist, ktorý obsahuje adaptívny tempomat, automatické prepínanie svetiel, udržiavanie v jazdnom prúde, monitoring slepých uhlov zrkadiel či parkovaciu kameru. Investovať viac vlastne ani nemá zmysel.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 300 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 770 |
Výška (mm) | 1 530 |
Rázvor náprav (mm) | 2 605 |
Objem kufra (l) | 434 |
Objem nádrže (l) | 44 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 344 |
Technické údaje
Model | Peugeot 2008 GT 1,2 PureTech 155 EAT8 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 199 |
Max. výkon (kW/ot.) | 114/5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 240/1 750 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 208 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,0 (NEDC) |
Spotreba počas testu (l) | 6,4 |
Cena verzie GT | od 25 690 € |