Test: BMW 330d xDrive Touring – nezameniteľný pôvab klasiky

16.05.2020 07:00

Žezlo na automobilovom trhu preberajú nekompromisne SUV. Lenže ani s jedným z nich si nezajazdíte tak ako s prémiovým kombi strednej triedy. Zvlášť ak má pod kapotou radový 6-valec a pohon oboch náprav. Nový trojkový rad je skvelým príkladom. Sadnúť si za jeho volant je dnes pomaly sviatkom.

Nové trojkové kombi dostalo spojené ľadvinky. V...
Nové trojkové kombi dostalo spojené ľadvinky. V našom prípade jeho športové DNA zvýrazňoval exteriérový M paket s agresívnejšími nárazníkmi. Príplatkové laserové svetlá vykonávali perfektnú prácu. Majú dosah až 530 metrov. Autor: Ľuboš Pilc

Vkus zákazníkov sa mení. Trh tvoria najmä kompakty a SUV. Tradičné triedy vymierajú. A je to škoda. Dostať sa za volant klasiky v podobe BMW 330d xDrive Touring je preto dnes pomaly vzácnosťou. Aj tu záujemcovia často uprednostnia X-trojku, ktorá je možno univerzálnejšia, ale rozhodne vám neposkytne takú radosť z jazdy ako prémiové kombi. Zvlášť ak máte pod kapotou radový šesťvalec tankujúci naftu – ďalší vymierajúci druh. O to viac sme sa za volant testovacieho „bavoráka“ tešili. A bol tu ešte jeden dôvod. Kým pri niektorých nových BMW, najmä kompaktoch s priečne uloženými motormi, sa musíte často pýtať, či sa vám vlastne páčia, nová trojka vám hneď padne do oka. Je to proste klasika s proporciami, aké má mať pravé prémiové kombi.

Vydarená evolúcia

Dlhá kapota, krátky predný previs, elegantná silueta strechy a široký postoj, to všetko si môže nový Touring dovoliť nielen vďaka overenej koncepcii s pozdĺžne uloženým motorom, ale aj rozmerom, ktoré medzigeneračné narástli vo všetkých smeroch. Je o 76 mm dlhší, o 16 širší a o 11 vyšší. Rázvor náprav sa natiahol až o 41 mm na veľkorysých 2 851. Takže tu máme čosi ako „malú“ päťku. Napokon, obe vozidlá využívajú platformu CLAR. To je pre trojku len a len dobré, pretože môže ťažiť z technológií vyšších modelových radov. Zachováva si aj elementárne prednosti, ktoré dnes mnohí výrobcovia opomínajú. Ako nízke ťažisko alebo optimálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. To všetko jasne hovorí v prospech tradičného kombi pred SUV.

Medzigeneračne sa „trojka“ zväčšila. Na dĺžku...
Medzigeneračne sa „trojka“ zväčšila. Na dĺžku pribudlo 76 a na rázvore náprav 41 mm. Autor: Ľuboš Pilc

Odklon od tradície tu však predsa len je. Aj trojka dostala spojené ľadvinky, ktoré nemusia každému „sadnúť“. Našťastie sa ich dizajn drží v porovnaní s extrémnymi maskami vynovenej sedmičky či SUV X7 pri zemi. Márne by ste tu tiež hľadali tradičný oblúk „Hofmeister kink“. Tretie bočné okno sa dvíha už od zadných dverí, ale pravdupovediac Touringu to neublížilo. Vyzerá naozaj dynamicky, zvlášť v kombinácii s M Paketom, ktorý okorenil dizajn agresívnejšími nárazníkmi, čiernymi akcentmi, žiarivo modrými strmeňmi „emkových“ bŕzd či dvojicou funkčných chrómových koncoviek výfukov. Len 17-palcové disky so zimnými gumami sa v takejto „tuningovej náloži“ trochu strácajú. Lenže pre komfort je to výhoda.

Viac miesta v kabíne

Zväčšenie formátu prinieslo Touringu radu 3 jednoznačne viac miesta pre posádku. Čakať však veľkorysosť SUV nemožno. Trojka je stále viac „útulná“ ako rozšafná. Ale práve preto ju môžte aj milovať. Ak chcete priestorové rekordy, poobzerajte sa niekde inde. V každom prípade sa s kokpitom zžijete v prvej sekunde. Nízky posed, mohutný veniec „emkového“ volantu či vynikajúce športové sedadlá s nastaviteľnou kolennou podpoerou vo vás rýchlo prebudia utajené okruhové ambície. Základná mníchovská ergonómia je jednoducho perfektná. Vrátane skvelého výhľadu cez úzke predné stĺpiky. Dokonca aj lakťová opierka, ktorú nie je možné nastavovať, má ideálnu polohu. A to trojka prekvapí ešte praktickými odkladacími priestormi, napríklad vo dverách či v stredovej konzole.

Interiér má skvelú ergonómiu, ponúka viac...
Interiér má skvelú ergonómiu, ponúka viac miesta, no zvyknúť si musíte na nóvum v podobe digitálneho Live Cockpitu, ktorý celkom neladí s tradíciou značky. Autor: Ľuboš Pilc

Aj vzadu si nová generácia polepšila, i keď s troma pasažiermi radšej nerátajte. Dvaja tu však nájdu dostatok pohodlia, zvlášť ak sa v Mníchove nešetrilo na rozmeroch sedadiel ani operadiel, čo je dnes pomaly vzácnosťou. Zadní pasažieri majú k dispozícii USB porty, nastavenie klimatizácie, lakťovú opierku a opäť prekvapivo veľké schránky vo dverách. Od športovo orientovanej značky by ste to asi nečakali. No trojka sa nevyhla ani chybám. Tie súvisia najmä s jej infotainmentom. Búrlivá digitalizácia a „ťah“ na dizajn prinášajú totiž obete. Nový virtuálny prístrojový panel Live Cockpit má byť pýchou radu 3, lenže menej býva niekedy viac.

Grafický chaos

BMW stavilo na grafiku, ktorá má vyvolať asociáciu s dizajnom predných ľadviniek. Otáčkomer a rýchlomer tak tvoria zakrivené stupnice na okrajoch prístrojového panela s protismernými ručičkami. S prepnutím režimov sa mení len farebná schéma, nie usporiadanie údajov. Analógové zobrazenie klasických stupníc chýba. Stred displeja môže patriť rôznym informáciám, napríklad navigácii či údajom palubného počítača. Vychytávkou je zobrazenie vozidiel pred vami pri zapnutom tempomate, ktoré rozlišuje osobné a nákladné vozidlá. Prehľadnosť bežných informácií však sťažuje príliš výrazná grafika pozadia. Dizajn tu ide jednoznačne proti funkcii. Niektoré údaje sa prekrývajú a ich pozícia je tak trochu chaotická.

Nová generácia infotainmentu na nás príliš...
Nová generácia infotainmentu na nás príliš nezapôsobila. Grafika je dosť neprehľadná a chýba analógové zobrazenie rýchlomera a otáčkomera. Autor: Ľuboš Pilc

Ako radi by sme pred sebou videli ručičky, aspoň virtuálne. No nič také vám BMW v trojke nedopraje. Lepším zdrojom informácií je tak head-up displej, ktorý si na rozdiel od kokpitu zaslúži pochvalu – za veľkosť aj rozlíšenie. No je za príplatok. Rozpačitý dojem sme mali aj zo systému iDrive, teda systému, ktorým BMW na prelome tisícročí urobilo doslova revolúciu v komunikácii medzi autom a vodičom a nad konkurenciou získalo obrovský náskok. Najnovšia generácia, ktorá umožňuje ovládanie otočným „controllerom“, dotykom, hlasom aj gestami, nám ale i tak prišla málo intuitívna. Možno na to treba podstatne viac času. Ťažko však ospravedlniť málo profilované tlačidlá v oblasti voliča prevodovky. Ak sa ich rozhodnete použiť počas jazdy, musíte sklopiť zrak.

Zadné sedadlá majú plnohodnotné rozmery. Vďaka...
Zadné sedadlá majú plnohodnotné rozmery. Vďaka väčšiemu rázvoru na nich absolvujete bez ujmy aj dlhé trasy. Autor: Ľuboš Pilc

Zmizol dokonca kolískový ovládač jazdných režimov, nahradili ho opäť ploché tlačidlá mimo zorného poľa. To isté platí o odstránení tradičných otočných ovládačov teploty klimatizácie. Tie nové sú malé a vyžadujú väčšie sústredenie. O ovládacom paneli svetiel nehovoriac. Klasický hardvér opäť zmizol. BMW však môže argumentovať automatickým režimom reflektorov, takže strácať čas s ich prepínaním vlastne nemá zmysel. Ale aj tak je to škoda. K ergonomickým novinkám musíme pripočítať málo intuitívnu polohu tlačidla funkcie "P“ na elektronickom voliči prevodovky, ktorá je mimo prirodzeného dosahu prstov či palca, alebo zvláštnu polohu tlačidla vyhrievania venca na spodnom ramene volantu.

Praktickejšie než sa zdá

V kufri nečakajte zázraky v štýle Superbu. Hoci nový Touring podrástol, všetky plusové centimetre venovalo BMW posádke. A tak pod zadným vekom pribudlo medzigeneračne len päť litrov. Spolu je ich 500. Lenže objem nie je všetko. Mníchovskí konštruktéri predviedli invenciu, ktorú od športového kombi nečakáte. Výklopné sú nielen piate dvere, ale tradične aj samotné okno, čo príde vhod na stiesnených parkovacích miestach. Roletku netreba nutne zrolovať do kazety, stačí ju vysnuť nahor v drážkach stĺpikov. Prekvapí aj súmernosť, dvojité, i keď plytké dno, ako aj možnosť automatického sklápania operadiel elektrickými poistkami priamo z kufra.

Kufor síce svojimi 500 litrami neohúri, no je...
Kufor síce svojimi 500 litrami neohúri, no je veľmi praktický. Vychytávkou sú vysúvateľné protišmykové lišty. Aktivujú sa až po naštartovaní. Autor: Ľuboš Pilc

Potom ponúkne Touring až 1 510 litrov a úplne vodorovnú a dokonale čalúnenú podlahu. No najväčšou vychytávkou sú protišmykové lišty, ktoré sa vysunú až po naštartovaní, aby eliminovali voľný pohyb nákladu. Samozrejme, veko je ovládané elektricky aj pomocou nožného senzora. Rezervné koleso tu nehľadajte. Mníchov už roky preferuje pneumatiky run-flat, ktoré vám aj po strate tlaku umožnia dostatočný dojazd do pneuservisu.

Zamatová dynamika

Po stlačení tlačidla štart zaleje kabínu sýty, ale dobre tlmený zvuk vzácneho radového 6-valca. Evokuje časy, keď ešte veľkoobjemové motory, zvlášť tie naftové, neboli na bruselskej čiernej listine. Z troch litrov objemu dáva toto dieselové srdce s pomocou dvoch turbodúchadiel zamatových 195 kW a 580 Nm krútiaceho momentu. Správa sa rovnako kultivovane a bez vibrácií pri nízkych aj pri vysokých otáčkach. Tie má zväčša „na uzde“ 8-stupňový automat ZF s jemnučkým radením. Spolu s ním a so štvorkolkou xDrive nemá Touring najmenšie problémy preniesť svoju silu na asfalt. Výsledkom je presvedčivé zrýchlenie na stovku za 5,4 sekundy. To je disciplína, v ktorej dá 330d z Mníchova zabrať aj pravoverným športovým kupé.

Radový naftový 6-valec má razantnú silu, no aj...
Radový naftový 6-valec má razantnú silu, no aj veľmi kultivovaný prejav. Vďaka výkonu 195 kW s ním trojkové kombi šprintuje na stovku za atraktívnych 5,4 sekundy. Autor: Ľuboš Pilc

Na druhej strane, prítlak do operadla nesprevádzajú nijak extra veľké porcie adrenalínu. Môže za to vyvážená charakteristika bez zjavných špičiek a ticho na palube. Jednoducho, BMW 3 Touring si stále potrpí na svoju prémiovú povahu. Za svoje služby pritom nepožaduje veľké dávky paliva. S mníchovským naftovým kombi sme najazdili približne 700 kilometrov v zmiešanej premávke s priemerom 7,1 litra paliva na 100 km. Na okreskách je to asi o liter menej a na diaľnici približne 7,5. Napokon pri diaľničnom tempe odčítate z otáčkomera len 1 700 otáčok za minútu. Len v meste nedokáže luxusný 6-valec utajiť svoj smäd nad hranicou ôsmich litrov. Stále však ide o údaje, ktorým môžu len ťažko konkurovať podobne výkonné benzínové motory, nehovoriac o tých vo vybitých plug-in hybridoch.

Kvalitné základy cítiť

Za volantom so dosýta užijete nielen výkon, ale aj sebavedomé jazdné vlastnosti. Pohon xDrive prenáša viac výkonu dozadu, aby si Touring zachoval charakter „zadokolky“. To umožňuje radostné vjazdy zo zákrut skôr s pretáčavou tendenciou. Toto auto ide vďaka dokonalému rozloženiu hmotnosti, nízkemu ťažisku, dvojitým lichobežníkovým závesom a zadnou viacprvkovu nápravou vždy tam, kde natočíte volant. A je mu vcelku jedno, akú máte práve rýchlosť. Trakčná a stabilizačná kontrola nemá veľa práce, trojkový „bavorák“ sa vie aj v náročných situáciách oprieť o svoje poctivé základy. V našom prípade bol ešte k tomu „nabitý“ príplatkovými M technológiami – športovým podvozkom zníženým o 10 mm, športovým M diferenciálom, adaptívnymi tlmičmi, ale aj výkonnejšou brzdovou M sústavou so štvorpiestikovými strmeňmi.

Napriek dynamike vie byť 6-valcové naftové...
Napriek dynamike vie byť 6-valcové naftové kombi veľmi úsporné. My sme dosiahli priemer v zmiešanej premávke 7,1 litra. Autor: Ľuboš Pilc

To však neznamená, že mníchovské kombi nevie byť komfortné. Systém jazdných režimov dokáže v móde Comfort dopriať posádke mäkšie naladenie a po prepnutí do módu Sport pritvrdiť. Vždy však v akceptovateľnej miere. Prekvapil nás len hluk pneumatík prenikajúci do kabíny. Pripisujeme ho však zimnému obutiu. „Vynikal“ o to viac, o čo lepšie je izolovaný aerodynamický šum či zvuk motora. Samozrejme, takéto služby aj niečo stoja. BMW 3 Touring síce štartuje na cene 37 550 eur, ale ak si doprajete luxusný naftový 6-valec so štvorkolkou xDrive, razom ste na 52 550 eurách. Stále však bez príplatkov, ktorých je priam nekonečné množstvo.

Takže náš testovaný exemplár s plejádou emkových doplnkov a technológií, úžasnými laserovými svetlami s dosahom 530 metrov, so špičkovým audiom Harman/Kardon, koženými sedadlami a rozšíreným balíkom asistentov sa nakoniec vyšplhal na 79 627 eur. Podstatné však je, že aj bez tejto príplatkovej „nálože“ si 330d Touring zachováva to podstatné – presvedčivý jazdný prejav, ktorý vám jednoducho mainstreamové značky neponúknu. Po príchode novej generácie kompaktov vrátane MPV radu 2, ale aj celej plejády SUV, nad ktorými mnohí ohŕňajú nos, je 330d xDrive dôkazom, že BMW vie ešte stále postaviť perfektné šoférske auto ladiace s tými najlepšími mníchovskými tradíciami.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 709
Šírka (mm) 1 827
Výška (mm) 1 440
Rázvor náprav (mm) 2 851
Objem kufra (l) 500 – 1 510
Objem nádrže (l) 59

Technické údaje

Model BMW 330d xDrive Touring
Počet valcov/ventilov 6/24
Zdvihový objem motora (ccm) 2 993
Max. výkon (kW/ot.) 195/4 000
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 580/1 725
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 5,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Normovaná spotreba na 100 km (l) 5,6
Spotreba počas testu (l) 7,1

Ceny

Cena modelu 37 550 €
Cena verzie 52 550 €
Cena testovaného modelu 79 627 €
BMW 330d
		xDrive Touring - test
		2020
BMW 330d
		xDrive Touring - test
		2020
+46BMW 330d xDrive Touring
		- test
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #BMW 3 #BMW
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek