Model 508 je vlajkovou loďou automobilky Peugeot. Na trhu je od roku 2010, keď nahradil model 407. V súčasnosti Peugeot predáva druhú generáciu tohto modelu, ktorú do predajní uviedol v roku 2018. Dizajnovo ide o veľký skok smerom dopredu. Peugeot 508 v roku 2019 získal titul slovenského auta roka.
Francúzska automobilka vyrába tento model v domácej továrni pri meste Mulhouse a v čínskom Wu-chane. Pre čínsky trh je určený model 508L, teda verzia s predĺženým rázvorom.
Automobil stojí na platforme EMP2, ktorú má spoločnú napríklad s Citroënom C5 Aircross alebo s Oplom Grandland X. Nárazové testy EuroNCAP automobil absolvoval v roku 2018 so ziskom piatich hviezdičiek.
Najodvážnejší v triede
Peugeot 508 považujeme za automobil, ktorý má v strednej triede najodvážnejší dizajn. Spomedzi konkurencie má ako jediný bezrámové dvere, ktoré sú výsadou najmä športových automobilov, kupé verzií alebo kabrioletov. Automobil vyzerá veľmi dobre aj bez dizajnových zlepšení, ktoré ponúkajú verzie GT a GT Line.
Po konzervatívnej minulej generácii pôsobilo predstavenie nového dizajnu ako malý zázrak. Automobil má štíhlu siluetu a pripomína kupé. Aj keď ním nie je. Ide o liftback. Teda podobne ako v prípade Škody Octavia sa dvere batožinového priestoru otvárajú spolu so zadným oknom.
Dizajnéri sa zamerali aj na svetlá. Azda najzaujímavejšie je predné denné svietenie, ktoré zasahuje hlboko do nárazníka. Zadné svetlá vzhľadovo splývajú s karosériou auta. Naplno vyniknú v noci.
Veľkou medzigeneračnou zmenou prešiel aj interiér. Nové vnútro pôsobí vzdušným dojmom. Prístrojová doska je orientovaná na vodiča. Vo verzii GT má vnútro dramatický charakter vďaka čiernym doplnkom, drevenému stropu a viditeľnému prešívaniu.
Pred šoférom sa nachádza digitálny prístrojový štít i-Cocpit s uhlopriečkou 12,3 palca, ktorý sa nachádza nad volantom. Ciachovanie otáčkomera je aj v tomto digitálnom vydaní opačné ako v prípade drvivej väčšiny modelov iných značiek.
Samotným centrom interiéru je 10-palcová dotyková obrazovka, prostredníctvom ktorej sa ovládajú základné systémy auta. Dané riešenie nepovažujeme za najlepšie, pretože pri jazde je mimoriadne ťažké triafať požadované miesta na displeji.
Aj nový Peugeot 508 má volant s netypicky malým priemerom. Vodič, ktorý je zvyknutý na volanty z iných značiek, sa bude prvé kilometre na "šoférskom” sedadle tohto auta cítiť zvláštne, možno neisto. Zvyknúť si však nie je problém. Je to otázka niekoľkých desiatok kilometrov.
Vo verzii GT má posádka vezúca sa vpredu k dispozícii veľké a pohodlné sedadlá s masážnou funkciou. Pred zadnými sedadlami je priemerná porcia priestoru. Dospelé postavy vo väčšine prípadov nebudú mať problém ani s priestorom nad hlavou.
Prístup do batožinového priestoru je veľmi dobrý. Vďaka tomu, že piate dvere sú mimoriadne veľké, dovnútra bez problémov naložíte aj väčšie predmety. Do kufra dokážete naložiť 487 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 536 litrov. V porovnaní so Škodou Octavia ide o menší priestor. Do českého modelu je možné v základe naložiť až 600 litrov.
Inak zameraný podvozok
Peugeot 508 má športový dizajn. Prispievajú k nemu spomínané bezrámové dvere a štíhla línia. Ak však očakávate, že bude mať aj športové jazdné vlastnosti, vaše očakávania ostanú nenaplnené. Predsa len ide o rodinné auto strednej triedy. Výraznú zmenu neprináša ani verzia GT s naftovým motorom.
To znamená, že Peugeot 508 nie je stavaný pre to, aby vo vodičovi nechával z jazdy špeciálny zážitok. Jeho hlavnou devízou je komfort pruženia. Automobil ponúka posádke pohodlné miesto na trávenie dlhých ciest. Verzia GT má aj adaptívny podvozok, ktorý v športovom režime pruženie pritvrdí, no je zrejmé, že v tejto polohe sa 508 necíti najlepšie.
Presnosť riadenia patrí k priemeru. Vodičovi dáva len malú spätnú väzbu. 508 má tendenciu byť nedotáčavá aj vďaka naftovému motoru uloženému v prednej časti.
Bohužiaľ, Peugeotu 508 chýba pohon oboch náprav. V ponuke je len verzia s pohonom predných kolies. Nemení to ani fakt, že na trh prišla pluginhybridná verzia. Pohon oboch náprav má len hybridný model 3008. V porovnaní s konkurenciou ide o nevýhodu, keďže väčšina modelov strednej triedy pohon oboch náprav ponúka.
Peugeot za príplatok 1 300 eur ponúka aj systém nočného videnia, ktorý má vodiča pri jazde v noci upozorniť na možné nebezpečenstvo ukryté v tme v podobe zvierat a chodcov. V tomto prípade musíme skonštatovať, že systém nefunguje tak, akoby mal a priplácať si za neho nemá zmysel. Počas testu sme v noci stretli niekoľko líšok. Ani jednu z nich systém neoznačil.
Čiastočne sa mu to darilo v prípade chodcov, no ani v tomto prípade nebola úspešnosť 100-percentná.
Úsporný naftový motor
Pod kapotou testovaného auta je dvojlitrový naftový štvorvalec s označením BlueHDI, ktorý dosahuje výkon 177 koní. Spolu s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm a 8-stupňovou automatickou prevodovkou sa takto vybavená 508 dokáže rozbehnúť na 100 km/h za 8,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 235 km/h.
Pohonná jednotka nepatrí k tomu najsilnejšiemu na trhu. Jej hlavnou prednosťou je nízka spotreba. Bežne je s autom možné jazdiť s priemerným odberom na hranici 5,8 litra nafty na 100 km.
Peugeot 508 využíva veľmi dobrý automat, ktorý francúzska automobilka montuje do väčšiny svojich modelov. Automat radí úplne bezproblémovo a hladko. Vďaka ôsmim prevodovým stupňom má motor pri jazde po diaľnici približne 2-tisíc otáčok.
Naftový motor má dobrú kultúru prejavu. Posádka pri jazde počuje, že pod kapotou pracuje naftový motor, no ide o tlmený zvuk. Vibrácie do interiéru neprenikajú takmer žiadne.
Zhodnotenie a záver
Peugeot 508 je mimoriadne charizmatickým autom strednej triedy. Napriek jeho dizajnu športové jazdné vlastnosti od neho čakať nemožno. Peugeot v základnej výbave Active ponúka napríklad tempomat, kožou potiahnutý volant, 17-palcové zliatinové disky, dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové štartovanie, digitálny prístrojový štít i-Cocpit s uhlopriečkou 12,3 palca, Bluetooth a 8-palcový dotykový displej.
Verzia GT, ktorou je vybavený testovaný Peugeot, obsahuje navyše 18-palcové zliatinové disky, volant potiahnuté perforovanou kožou s hliníkovými doplnkami a drevený dekor interiéru.
Základná cena tohto modelu je 26 990 eur. Ide o verziu s 1,5-litrovým naftovým motorom a so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Najlacnejší benzínový motor, ktorým je 1,6-litrový preplňovaný štvorvalec PureTech, stojí 30 390 eur.
Verzia GT je však najdrahšia. Štartovacia cena testovaného auta s naftovým motorom je 41 590 eur. Na palube je okrem vyššie spomenutých prvkov výbavy aj adaptívny podvozok a prémiový audiosystém.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 750 |
Šírka (mm) | 1 859 |
Výška (mm) | 1 403 |
Rázvor (mm) | 2 793 |
Objem batožinového priestoru (l) | 487/1 536 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 535 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 997 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 130/177 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 2 000 |
Prevodovka | automatická 8-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,3 |
Spotreba (kombinovaná – WLTP) (l/100km) | 5,6 – 6,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,8 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena Peugeotu 508 | 26990 eur |
Základná cena Peugeotu 508 GT 2,0 BlueHDI | 41 590 eur |
Záruka a bezplatný servis | 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov |