Test: Peugeot 2008 1,5 BlueHDI - diesel ešte neumiera

24.05.2020 07:00

Naftový a elektrický pohon ponúkajú v rámci jedného modelu viaceré automobilky. Peugeot nie je výnimkou. Nová generácia crossoveru 2008 dostala aj elektrický pohon. Naftový motor sa však do dôchodku nechystá. Navyše na priazeň zákazníkov útočí tým, čo mu ide najlepšie. Nízkou spotrebou.

Peugeot 2008 druhej generácie bol predstavený v...
Peugeot 2008 druhej generácie bol predstavený v roku 2019. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Peugeot 2008 je na trhu od roku 2013. Po svojom príchode nahradil kombi verziu malého modelu 207. Nastupujúca generácia s číselným označením 208 kombi nedostala. Namiesto nej je v ponuke kompaktný crossover.

Predstavenia druhej generácie sa model 2008 dočkal v minulom roku. Uvedenie na trh prebehlo začiatkom roku 2020. Automobilka vozidlo postavila na platforme CMP, ktorú koncern PSA používa naprieč viacerými modelmi. Peugeot túto platformu použil po druhýkrát. Ako prvý ju dostal model 208. Francúzi crossover 2008 vyrábajú v domácej továrni neďaleko mesta Mulhouse a v španielskom Vigu.

Peugeot 2008 na prvý pohľad zaujme dennými...
Peugeot 2008 na prvý pohľad zaujme dennými svetlami. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Nárazové testy EuroNCAP automobil absolvoval v roku 2019, pričom získal štyri hviezdičky z piatich. Zisk plného počtu hviezdičiek si na svoje konto model 2008 pripísal až s rozšírenou bezpečnostnou výbavou.

Ostrý dizajn

Peugeot 2008 na seba prevzal aktuálny dizajnový jazyk značky. Jeho dominantou sú výrazné predné svetlá spolu s denným LED svietením, ktoré zasahuje hlboko do nárazníka.

Automobil sa však vyznačuje pomerne ostrými dizajnovými líniami. Na karosérii nenájdete takmer žiadne oblé tvary. K dynamike prispieva aj stúpajúca spodná línia zadných okien a čierna metalíza testovaného auta.

Peugeot 2008 je dlhý 4 300 mm.
Peugeot 2008 je dlhý 4 300 mm. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vozidlo je navyše vo verzii GT Line, čo znamená, že má niekoľko dizajnových zlepšení. Ide napríklad o špeciálnu prednú masku, čierne kryty spätných zrkadiel alebo chrómovú koncovku výfukov.

Keďže 2008 v minulosti nahradila kombi verziu modelu 208, malo by v nej byť viac miesta ako v malom hatchbacku, ktorý sa vyrába v Trnave. Z vonkajšej strany pôsobí testované auto rozhodne robustnejšie.

Peugeot 2008 pôsobí v porovnaní s modelom 208...
Peugeot 2008 pôsobí v porovnaní s modelom 208 výrazne robustnejšie. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vnútri je rozdiely možné nájsť najmä za prednými sedadlami. Posádka na predných sedadlách má k dispozícii takmer totožnú palubnú dosku, akú má model 208. Výnimkou je azda len väčší priestor nad hlavou. Dostupný je takisto digitálny prístrojový štít s 3D efektom a spracovanie interiéru je tiež na veľmi vysokej úrovni.

Crossover má v porovnaní s hatchbackom rázvor väčší o 65 mm. To sa prejavuje na väčšej porcii priestoru pred zadnými sedadlami. Z väčších rozmerov ťaží aj batožinový priestor, do ktorého sa v základe zmestí 405 litrov nákladu. 208 pritom odvezie 311 litrov.

Vo verzii GT Line atmosféru vnútri dotvára ambientné osvetlenie. Vodič má okrem toho k dispozícii volant potiahnutý perforovanou kožou a hliníkové pedále.

Do batožinového priestoru sa zmestí 405 litrov.
Do batožinového priestoru sa zmestí 405 litrov. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Najúspornejší v ponuke

Peugeot 2008 vybavený naftovým štvorvalcom BlueHDI s objemom 1,5 litra je najúspornejšou voľbou v ponuke tohto modelu. Agregát je dostupný v dvoch výkonoch. Slabší má 100 koní a 6-stupňovú manuálnu prevodovku a silnejší dosahuje 130 koní, no je spojený výhradne s 8-stupňovým automatom.

Testovaný automobil je vybavený silnejším agregátom, ktorý dosahuje krútiaci moment 300 Nm. Z 0 na 100 km/h takto vybavená 2008 zrýchľuje za 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 195 km/h.

1,5 litrový naftový štvorvalec má výkon 130 koní.
1,5 litrový naftový štvorvalec má výkon 130 koní. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Peugeot uvádza, že priemerná spotreba takto vybaveného auta je 3,8 litra nafty na 100 km. Ide však o spotrebu prepočítanú na starú normu NEDC. V realite je odber vyšší. Peugeot 2008 dokáže bez problémov jazdiť s priemernou spotrebou 5,2 l/100 km. Ani v meste odber výrazne neprekračuje hranicu 6 litrov.

Napriek tomu, že ide o najsilnejší naftový agregát v ponuke, nejde o žiadneho športovca. Agregátu sa hodí skôr rozvážny štýl jazdy zameraný na spotrebu. Športová jazda v tomto prípade nemá zmysel. Maximálny krútiaci moment je dostupný už od 1 750 otáčok. Dostávať sa s otáčkomerom pravidelne nad hranicu 3 500 otáčok nemá význam.

8-stupňový automat francúzskej značky opäť robí svoju prácu veľmi dobre. Automatická prevodovka si dobre rozumie tak s benzínovými, ako aj s naftovými pohonnými jednotkami. Silnejší naftový motor s automatom je však v porovnaní so slabšou verziou vybavenou manuálnou prevodovkou drahší o 3-tisíc eur.

Vodič síce má možnosť radiť aj ovládačmi pod...
Vodič síce má možnosť radiť aj ovládačmi pod volantom, automat však pracuje tak dobre, že tieto ovládače ostanú vo väčšine prípadov nevyužité. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

GT Line z 2008 športovca neurobí

Testovaný crossover sa vyznačuje obratnosťou. Dobré manévrovacie schopnosti na parkoviskách ho predurčujú na jednoduché parkovanie a život v meste. Riadenie nepatrí k najpresnejším ani najkomunikatív­nejším. Účinok posilňovača riadenia je však vysoký a priemer volantu malý.

Na parkovisku máte často pocit, že volant môžete roztočiť ako pirát na lodi. Zadný parkovací senzor je súčasťou základnej výbavy Active. Vo verzii Allure je bez príplatku zadná parkovacia kamera. Predné senzory sú bezpríplatkovou súčasťou verzie GT Line.

Centrom interiéru je dotykový displej, ktorý...
Centrom interiéru je dotykový displej, ktorý združuje ovládanie základných systémov auta. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Na ceste sa 2008 správa sebaisto. Podvozok je komfortný, no pevný. Jazdné vlastnosti sú „dospelé“ a vodiča neprekvapia žiadne „detské“ nedostatky. V porovnaní s nižším hatchbackom však vodič cíti vyššie položené ťažisko. V bežných podmienkach tento fakt jazdu nijako neovplyvňuje ani neotravuje.

Športový režim je v tomto prípade na palube skôr na okrasu, ako na reálne využitie. V aute je však bez príplatku. Jeho aktivácia spôsobí stuhnutie riadenia a iné správanie automatu. V drvivej väčšine prípadov 2008 bude jazdiť v komfortnom režime.

Peugeot 2008 nie je diaľničný dostavník a dokazuje to pri jazde vyššou rýchlosťou. V takom prípade do interiéru preniká zvýšený aerodynamický hluk, ktorý spôsobujú spätné zrkadlá. Kolesá sa zase postarajú o zvýšený hluk, ktorý do kabíny prichádza zdola. Štandardom pre verziu GT Line sú 17-palcové disky. Hluk od kolies sa dá znížiť použitím diskov s menším priemerom.

Zhodnotenie a záver

Peugeot 2008 prvej generácie patril k bestsellerom francúzskej automobilky. Predpokladáme, že teraz to nebude inak. Auto sa vyznačuje zaujímavým dizajnom exteriéru aj interiéru. Výrobca vnútri použil kvalitné materiály a veľmi dobré vypracovanie. V ponuke je navyše široká paleta motorov, čoskoro do predaja príde aj elektrická verzia. Vyberie si takmer každý.

Silnejšia verzia naftového motora je spojená...
Silnejšia verzia naftového motora je spojená len s automatickou prevodovkou. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Základná cena auta je 15 490 eur. Najlacnejšia verzia GT Line s trojvalcovým benzínovým motorom stojí 20 190 eur. Slabší naftový motor je drahší len o 200 eur. Na vrchole ponuky s označením GT sa nachádza známy benzínový trojvalec PureTech, ktorý je v tomto prípade vyladený na 155 koní.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 300
Šírka (mm) 1 815
Výška (mm) 1 550
Rázvor (mm) 2 605
Objem batožinového priestoru (l) 405
Objem palivovej nádrže (l) 41
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 404
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 499
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 96/130 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 300 pri 1 750
Prevodovka automatická 8-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,3
Spotreba (kombinovaná – NEDC) (l/100km) 3,8
Spotreba (test) (l/100km) 5,2
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Peugeotu 2008 13 490 eur
Základná cena Peugeotu 2008 GT Line 1,5 BlueHDI 20 390 eur
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov
Peugeot 2008 GT
		Line
Peugeot 2008 GT
		Line
+25Peugeot 2008 GT
		Line

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #Peugeot 2008 #Peugeot #naftový motor #crossover #1.5 BlueHDI
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek