Test: Seat Ibiza FR Black Limited 1,0 TSI – temperament s trojvalcom

Zmenšovanie objemu motorov nie je žiadna novinka a novej Ibize sa tento trend nevyhol. Diaľničné auto to nie je a v šprintoch vyhrávať tiež nebudete. Primárne je najmenší Seat určený do mesta a tam sa rozhodne ani s trojvalcom nestratí. Ale za akú cenu?

06.06.2020 06:00
seat ibiza Foto:
Agresívny dizajn Ibizy umocňujú príplatkové full LED svetlomety s charakteristickým podpisom.
debata (7)

Ibiza je aktuálne ponúkaná v prípade benzínových verzií iba s trojvalcovým motorom, dopovaným turbodúchadlom. V ponuke nájdete stále naftový motor s objemom 1,6 litra. Z ponuky zmizol 1,5-litrový štvorvalec TSI, ktorý autu dával krídla. Najmenší Seat stále môže jazdiť aj na CNG. Aktuálna Ibiza je v ponuke Seatu od roku 2018. Auto stojí na platforme MQB A0.

Na Ibize je množstvo hrán a prelisov. Dizajn... Foto: Matúš Kalina
seat ibiza Na Ibize je množstvo hrán a prelisov. Dizajn prebraný z väčších súrodencov značky vyzerá naozaj dobre.

Španielsku krv nezaprie. A ani nechce

Piata generácia Ibizy španielsku krv nezaprie. Dizajnovo malý Seat vychádza z väčších súrodencov ako je Leon, alebo Ateca. S Leonom je obzvlášť ľahké si Ibizu pomýliť. Toto zdedenie vzhľadu Ibize prospelo a dizajn auta je celkovo vydarený, nájdete na ňom množstvo prelisov, línií a hrán. Agresívny dojem auta ešte umocňujú full LED svetlomety s charakteristickým podpisom. Spomedzi konkurentov ide určite o krajšie auto. Testovaný model bol vo výbave FR Black Limited, čo dodáva autu nádych športovosti. Napriek jeho názvu však nejde o limitovanú edíciu.

Auto má agresívnejšie nárazníky z verzie FR a koncovky výfuku integrované do zadného nárazníka. Teda nie tak celkom. Koncovky sú slepé a samotný výfuk nájdete ukrytý pod nárazníkom. Balík Black Limited prináša zmeny hlavne v exteriéri auta. Okrem čierneho spoileru, čiernych zrkadiel alebo bočných prahov stojí Ibiza na čiernych 18-palcových diskoch, s pneumatikami Continental ContiSportContact v rozmere 215×40.

Podpis predných svetiel je prenesený aj dozadu.... Foto: Matúš Kalina
seat ibiza Podpis predných svetiel je prenesený aj dozadu. A zadok svieti aj cez deň.

Ako v športiaku

Po usadnutí do športových sedadiel s prekvapivo dobrým bočným vedením poteší pohľad na palubnú dosku, ktorá je potiahnutá imitáciou kože s kontrastným prešívaním. Za volantom máte z Ibizy dojem, ako by šlo o ostrejšie auto, než akým je. Za to môže najmä veľmi dobrý posed za volantom. Volant a radiaca páka sú potiahnuté kožou. Na palube testovaného auta bol 6,5-palcový dotykový displej, okolo ktorého ostali hardvérové tlačidlá. Za príplatok môžete dostať 8-palcový. Výbava FR prináša aj náladové osvetlenie interiéru, ktoré však ocení iba posádka na predných sedadlách. Svietiť môže bielou, alebo agresívnou červenou farbou.

Agresívny dizajn Ibizy umocňujú príplatkové...
Podpis predných svetiel je prenesený aj dozadu....
+29Na Ibize je množstvo hrán a prelisov. Dizajn...

V interiéri je nadpriemerná porcia priestoru. Určite viac, ako by ste čakali pri pohľade na auto zvonku. Ja so svojimi 183 centimetrami som si bez problémov sadol za seba, miesta na nohy je viac než dosť. Vyšší jedinci by na zadných sedadlách mohli mať problém skôr so zvažujúcou sa strechou. Aj to od výšky aspoň 190 centimetrov. Čo na zadných sedadlách nepoteší, sú kľučky. Kým vpredu máte aj na dotyk príjemné chrómované kľučky aj s na dotyk príjemnou výplňou dverí, vzadu pri vystupovaní chytíte kus drsného lacného plastu. To sa nedalo urobiť inak? No asi nedalo. Odkladacích priestorov je v aute dosť, do predných dverí nie je problém vložiť fľašu. Nie pollitrovú, ale aj litrovú.

Batožinový priestor pojme až 355 litrov, čo je viac ako dosť. Ten je hlboký a oproti nakladacej hrane je poriadne nízko. Hocičo ťažšie by ste prevážali v kufri, musíte to najprv zdvihnúť nad úroveň nakladacej hrany. Delené zadné sedadlá sa dajú sklopiť, avšak nesklopia sa do roviny a vytvorí sa vám ďalší odskok v podobe sklopených operadiel. Na druhej strane si Ibizu nikto nekúpi na sťahovanie. Pod priestranným kufrom je ešte uložená neplnohodnotná rezerva.

Kufor s objemom 355 litrov je poriadne hlboký. Foto: Matúš Kalina
seat ibiza Kufor s objemom 355 litrov je poriadne hlboký.

Mestské auto, mestský motor

V testovanom vozidle sme mali trojvalec 1,0 TSI, disponujúci 70 kw, alebo 95 koňmi a s krútiacim momentom 175 Nm dostupných od 2000 ot./min, ktorý tvoril tandem s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Je možnosť mať tento motor naladený aj na 115 koní so 6-stupňovou prevodovkou, prípadne 115 koní a 7-stupňovú prevodovku DSG.

Pri pohľade na parametre motora je každému jasné, že Ibiza nebude žiaden trhač asfaltu. Na posúvanie sa od semafora k semaforu v rámci mesta, pre ktoré je Ibiza určená, postačí aj trojvalec. Auto sa v mestských rýchlostiach veľmi príjemne zbiera a zaostávať nebude. Turbo dáva motoru, čo potrebuje. Nakoniec, 95 koní nie je málo na auto, ktorého pohotovostná hmotnosť je 1 129 kíl.

Na predných sedadlách sa nenájde žiaden kus... Foto: Matúš Kalina
seat ibiza Na predných sedadlách sa nenájde žiaden kus vyslovene lacného plastu a aj keď je posed v aute pomerne nízky, výhľad je dostatočný.

Maximálna rýchlosť auta je 182 kilometrov za hodinu. Motor je dobre utlmený a na palube o ňom v podstate ani neviete. Nedáva o sebe vedieť vibráciami a v nízkych otáčkach neobťažuje ani zvukom. Pri vyšších otáčkach však nepoteší typický zvuk trojvalcového motora. V praxi Ibiza dobre obstojí v mestskej džungli, ktorá je jej hlavným teritóriom. Zmena príde, až keď naložíte auto a príde strmšie tiahle stúpanie. Vtedy Ibize začne veľmi skoro dochádzať dych.

Ibiza s trojvalcom nie je športovým hot-hatchom. Auto nie je stavané pre pretekárov a aj keď v testovanej verzii vyzerá športovo, svojou dynamikou neohúri. Čo však Ibiza stráca na výkone, to dobieha na spotrebe. Mimo mesta dokáže Seat jazdiť aj za menej ako 4,5 litra. Keď vybehnete na diaľnicu, spotreba sa priblíži k hodnote 6,5 litra. Priemerná spotreba malého Seatu sa počas testu ustálila na hodnote 5,5 litra na 100 km. Pri diaľničných 130 km/h točí auto necelých 3000 otáčok. Auto vám na displejoch dáva vedieť o „eko“ tipoch. Inými slovami, auto vás učí jazdiť ekonomicky a podľa toho, ako „eko“ jazdíte, vám udeľuje body. Odporúčame sa týmito tipmi veľmi neriadiť, lebo auto má chuť ničiť samo seba. Piaty rýchlostný stupeň si pýta zaradiť už pri 57 km/h. Vtedy motor točí iba okolo 1100 otáčok a citeľne sa trápi. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som nevedel, akú rýchlosť zaradiť, lebo prvé 3 stupne sú krátke, ale štvrtý a piaty sú naozaj dlhé.

Podvozok je rýchlejší ako motor

Čo prekvapí, je hravosť auta. Za tú Ibiza vďačí najmä nízkej hmotnosti, tuhému podvozku a zvolenému obutiu. Auto v zákrutách poslúcha a ide presne tam, kam zatočíte. Riadenie má rozumný odpor, je ostré a aj minimálna korekcia na volante znamená okamžitú zmenu smeru. Na to, aby ste však dosiahli akú-takú dynamiku, musíte auto držať vo vyšších otáčkach. Auto sa správa neutrálne, v rýchlostiach, v akých sa budete pohybovať, sa nedotáčavosť skôr nedostaví. Za to môže Ibiza vďačiť predĺženému rázvoru na úkor kratších previsov. Akou rýchlosťou vie Ibiza rezať zákruty, dokáže až prekvapiť. Načo však v mestskom aute? Možno dokážete rýchlejšie prejsť kruhovým objazdom, lebo na horský priesmyk alebo pretekársky okruh nemá veľmi zmysel auto s týmto motorom brať.

Možnosť prepínania jazdných režimov má skôr kozmetický charakter. Jediné, čo sa v závislosti od zvoleného režimu mení, je reakcia na plynový pedál. Osobne nevidím dôvod jazdiť v inom režime, ako je Sport. Odozva na plynový pedál je v ňom najrýchlejšia.

Čierne 18-palcové disky Ibize sedia ako uliate.... Foto: Matúš Kalina
seat ibiza Čierne 18-palcové disky Ibize sedia ako uliate. Dokážu podržať v zákrutách, ale pri diaľničných tempách dávajú o sebe poriadne nahlas vedieť.

Ibiza nie je športovým náradím. Domovom tohto auta je mesto. Diaľničné tempá trojvalcu nesedia a zrýchlenie v rýchlostiach nad 100 km/h prichádza už dosť lenivo. 18-palcové disky vyzerajú na aute dobre a určite aj dosť pomáhajú držať auto v zákrutách, ale vo vyšších rýchlostiach dávajú o sebe dosť vedieť. Kolesá navyše vzadu vystavujú na obdiv bubnové brzdy, čo sa už dnes často nevidí. Je pravda, že 80% brzdného výkonu je na predku, ale na našich cestách môže byť pri prudkom brzdení pred nájazdom do zákruty cítiť mierne nestabilné správanie.

Ako auto do mesta fajn, ale za akú cenu?

Je trochu škoda, že Ibiza je v ponuke iba s trojvalcami, ale na presúvanie po meste to bude stačiť. Podľa našich informácií by sa mal do Ibizy vrátiť aj štvorvalec, avšak iba s automatom. Testovaná Ibiza FR Black Limited vyzerá naozaj dobre, ale čo tá cena? Ibiza štartuje na cenovke 11 480 eur. Za testovaný model by ste však zaplatili 16 676 eur, čo už je dosť.

Výbava bude pre mnohých dostatočná, ale v danej cene by som si predstavoval niečo viac. Vo výbave nechýba tempomat, cúvacie senzory, dvojzónová automatická klimatizácia, príplatkové full LED svetlá, ktoré svietia naozaj dobre, alebo spomínané prepínanie jazdných režimov. Auto disponuje menším displejom a nemá navigáciu. Podporuje však Android Auto a Apple CarPlay. Za príplatok môžete mať väčší, 8-palcový displej s navigáciou. Za bezmála 17-tisíc by som v aute čakal aj také detaily, ako napríklad bezkľúčové štartovanie alebo vyhrievané sedadlá. Materiály, ktoré sú v aute použité, nepôsobia lacno, ale madlo na spolujazdcových dverách už dosť vŕzgalo. Môže ísť o výrobnú chybu, ale na novom aute s nájazdom 7000 km by sa to diať nemalo.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 059
Šírka (mm) 1 780
Výška (mm) 1 444
Rázvor (mm) 2 564
Objem batožinového priestoru (l) 355
Objem palivovej nádrže (l) 40
Rozmer pneumatík 215/40 R18
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 129
Celková hmotnosť (kg) 1 590–1 680

Technické údaje

Typ motora zážihový radový trojvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 999
Počet valcov/ventilov 3/12
Výkon (kW/k pri ot./min) 70/95 pri 5 000–5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 175 pri 1 500–3 000
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,9
Spotreba paliva (mesto/mimo/kom­binovaná) (l/100km) 5,8/4,3/4,9

Cena

Základná cena modelu 11 480 EUR
Základná cena testovanej verzie 14 960 EUR
Cena testovaného vozidla 16 676 EUR

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Seat Ibiza
Články podľa značiek