Toyota prišla so svojím kompaktným crossoverom C-HR o čosi neskôr ako konkurencia. Ale to, čo nasledovalo, bola doslova smršť. Extravagantný model, ktorý pôsobil pri príchode na trh v roku 2016 takmer ako koncept z autosalónu, zaznamenal raketové registrácie. V roku 2017 putovalo k európskym zákazníkom približne 110 000 o rok neskôr 131 000 kusov a vlani stále slušných 120 000 kusov. C-HR si tak privlastnila 10-percentný podiel vo svojom segmente a prilákala až 80 % zákazníkov, ktorí Toyotu dovtedy nemali. C-HR nás nadchla už v predchádzajúcich testoch. Jej nevšedný dizajn totiž skrýval prekvapujúco solídnu techniku a nečakaný komfort. O to viac sme boli zvedaví na modernizovanú verziu. Zvlášť ak sme sa mohli posadiť za volant C-HR so silnou hybridnou sústavou 2,0 Hybrid Dynamic Force.
Stále „šik“
Dizajn sa príliš nemenil, napokon tvary C-HR sú rovnako atraktívne ako v čase príchodu na trh. Je pravdou, že odvážne krivky trochu polarizovalu, ale teraz by mohli byť prijateľnejšie aj pre konzervatívnejšiu časť publika. V detailoch je totiž C-HR o čosi jemnejšie. Vidieť to napríklad na prednom lakovanom spojleri, homogénnejšom tvare sacích otvorov prednej masky aj novej grafike svetiel. Tie smerové sa presťahovali priamo do modulov reflektorov a hmlové zasa našli nové miesto vo vertikálnych vložkách predného nárazníka. Nový je aj dizajn diskov kolies, v našom prípade 18-palcových s čiernym povrchom, keďže sa nám do rúk dostala „limitka“ Premiere Edition, kombinovaná s lávovým oranžovým lakom a čiernou strechou.
Uhladenejšia je aj grafika zadných svetiel prepojených čiernou lesklou odtrhovou hranou. Jednoducho C-HR vyzerá stále „šik“, takže na ulici si ju nemôžte nevšimnúť a už vôbec nie pomýliť s konkurenciou. Viac zmien však súvisí s interiérom. V línii Premiere Edition pôsobí naozaj veľmi hodnotne. V prednej časti kabíny nájdete prekvapujúco kvalitné materiály. Umelou kožou je dokonca obšitá aj vrchná časť palubnej dosky. Nechýba saténový chróm či obklady z klavírnej černe. Sedadlá vás prekvapia svojím komfortom aj rozsahom nastavenia. O volante to tak celkom neplatí, ale nájsť si vhodnú polohu nie je problém. Lakťovú opierku síce tvorí len kryt boxu medzi sedadlami, no svoju funkciu plní dobre. Sťažovať sa nebudete ani na priestor či výhľad vpred cez úzke stĺpiky.
Infotainment ako má byť
Prístrojový panel odolal móde virtuálnych kokpitov, ktorá zasiahla už aj Corollu. Našťastie, takže pred sebou máte parádne analógové prístroje s ručičkami. Vpravo rýchlomer a vľavo ekonomer. Škoda, že ľavý prístroj nie je možné prepnúť do funkcie otáčkomera. Hybrid takýto mód neponúka, hoci iné hybridné modely Toyoty to umožňujú aspoň v režime Sport. Ak by vám náhodou virtuálny kokpit chýbal, mnohé napraví nový infotainment. Tu si C-HR výrazne polepšila. Systém Toyota Touch 2 je vybavený 8-palcovou obrazovkou. Grafikou síce neohúri, ale rozlíšením a v rýchlosti reakcií ide o veľký krok vpred. Konečne si rozumie aj so smartfónmi, ktoré možno pripojiť cez Android Auto alebo Apple CarPlay, i keď len cez kábel.
Práca s rozhraním je intuitívna, keďže Toyota nezanevrela na klasický hardvér. V okolí displeja je až osem tlačidiel a dva otočné ovládače. Plocha obrazovky je navyše rozdelená na tri sekcie, takže máte rýchly prístup k tomu, čo práve potrebujete. Ďalšou dobru správou je prítomnosť samostatného panelu klimatizácie a samostatná páčka tempomatu na stĺpiku riadenia. Takže pri jeho využití si nebudete mýliť tlačidlá na ramenách multifunkčného volantu. Takto to má vyzerať, ak sa má vodič venovať radeniu a neriešiť digitálne rébusy módnej palubnej elektroniky. C-HR poteší aj odkladacími priestormi v stredovom tuneli či vo dverách.
Vzadu vládne tma
Na čo si však budete zvykať ťažko, je katastrofálny výhľad šikmo vzad. Malé okienka dverí a mohutné stredové stĺpiky sú daňou za dizajn. Pri cúvaní vám síce pomáhajú veľké spätné zrkadlá a cúvacia kamera, ale to nerieši problém na križovatkách, keď si potrebujete overiť situáciu po bokoch. Špecifický dizajn vlastne ovplyvnil celú atmosféru v zadnej časti kabíny. Hoci majú sedadlá veľmi slušné rozmery a C-HR vie prekvapiť dokonca aj miestom na nohy a nad hlavou, ale klaustrofóbii sa nevyhnete. Cez miniatúrne okná preniká málo svetla a menšie deti cez ne vôbec nevidia. Jednoducho, ich oči sú nižšie ako spodná hrana skla. Zato kufrom C-HR poteší, i keď výkonnejší hybrid 2,0 Dynamic Force má predsa len jedno špecifikum.
Pod prednou kapotou je toľko technológie, že tu už neostalo miesto na klasický akumulátor. Musel sa presťahovať pod dno kufra. Z objemu tak ubudlo 19 litrov. Na druhej strane je k batérii skvelý prístup, čo dnes nebýva zvykom. Vybrať akumulátor je väčšinou veda, ktorá sa nezaobíde bez návštevy drahého servisu. Stále je však pod zadným vekom solídnych 358 litrov. Nakladacia hrana je vysoko, no kvitujeme, že lícuje s podlahou. Dať nižšie sa nedá, pretože pod dvojitým dnom je hlboká a členitá plastová schránka a tiež spomínaná batéria. Takéto rozdelenie trochu znižuje využiteľnosť priestoru, no zas stabilizuje menšie predmety. A verte, že sa ich tam zmestí dosť. Body dostáva kufor aj za rovnú ložnú plochu po sklopení operadiel.
Nálož technológií
Najväčšou novinkou modernizovaného crossoveru je jeho výkonnejšia hybridná sústava 2,0 Hybrid Dynamic Force. Kým tá slabšia, so 4-valcom s objemom 1,8 litra, dáva len 90 kW, teraz máte s novým dvojlitrom k dispozícii oveľa atraktívnejších 135 kW! A za volantom to naozaj cítiť. Ale pekne po poriadku. Nový 4-valec 2,0 Dyamic Force nie je len derivátom menšieho agregátu. Toto je úplná technologická novinka. Dvojliter pracuje v Atkinsonovom cykle s rekordnou tepelnou účinnosťou 41 %. Je to dokonca o percento viac, ako dosahuje motor v Priuse štvrtej generácie. Stojí za tým pokročilý systém riadenia spaľovania, ktoré prebieha vysokou rýchlosťou, a tiež extrémne vysoký kompresný pomer 14:1.
O dodávku paliva sa stará priame aj nepriame vstrekovanie D-4S, známe napríklad z Lexusov. A potom je tu vyspelé časovanie ventilov VVT-iE na sacej aj výfukovej strane. Takže tu máme poriadnu technologickú nálož. Motoru s výkonom 112 kW a krútiacim momentom 190 Nm asistuje 80 kW elektromotor s krútiacim momentom 202 Nm. Celé to prepája planétová prevodovka. Výkon putuje k predným klesám, štvorkolka je naďalej výsadou nehybridnej verzie 1,2 Turbo 4×4. Prínos výkonu pre dynamiku je jasný. Kým doteraz sa C-HR cítilo najlepšie v meste, teraz môže pokojne uháňať v ľavom diaľničnom prúde a nesklame ani pri predbiehaní. Krútiaceho momentu je vždy dostatok vďaka okamžitej pomoci elektromotora.
Sila bez bankrotu
Je síce pravda, že C-HR sa nezbavilo „mixér efektu", keď pri prudkej akcelerácii vyletia otáčky benzínového motora do výšok a auto ich takpovediac dobieha kontinuálnou zmenou prevodu, ale zvuk je teraz omnoho príjemnejší. Cítiť, že agregát má rezervu, takže sa toľko nenamáha a nestráca dych. Navyše je motor dobre odhlučnený a takmer nepozná vibrácie. Stovku zvláda dvojlitrový hybrid za 8,2 sekundy. Pri šprintoch z miesta na križovatkách ste doslova králi. Maximálka je však obmedzená na 180 km/h. Prekáža vám to? Nám nie, i tak ide o údaj vysoko nad diaľničným limitom. Trochu však mrzí, že dvojlitrový hybrid nemá systém jazdných režimov. Počítať môžete len s manuálnym alebo so športovým módom prevodovky, aj to bez krídelok na volante.
Fascinujúce je, že za vyšší výkon neplatíte. Teda aspoň nie na čerpacej stanici. V meste pracuje C-HR približne 80 % času v elektrickom móde. Jazdili sme s ním za 4,6 až 4,8 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici si vypýta okolo 6,3, maximálne sedem litrov. Náš celkový priemer sa po týždni ustálil na 5,2 litra, pričom sme absolvovali približne 300 km v diaľničnom režime. To je skvelý výsledok, konkurujúci aj tým najúspornejším, ale podstatne slabším naftovým motorom. Takže nádrž so skromnejším objemom 43 litrov je postačujúca. Nezmenšila ju ani NiMH batéria umiestnená pod zadnými sedadlami, ktorú tvorí 180 článkov.
Viac komfortu ako čakáte
C-HR vás nesklame ani jazdným prejavom. Práve naopak, je veľmi kultivované. Toyota totiž na rozdiel od konkurentov na podvozku nešetrila a C-HR postavenom na platforme TNGA nadelila nezávislé zavesenie všetkých kolies. Vpredu na vzperách McPherson a vzadu na dvojitých lichobežníkových ramenách. V náročnejších situáciách sa správa veľmi solídne i keď nedotáčavosť skryť celkom nevie. Hybridná technológia pod prednou kapotou prináša predsa len kilá navyše. V porovnaní s verziou 1,2 Turbo pribudlo na váhe 110 kg a veľká časť z nich pripadá práve na predné kolesá. Riadenie neposkytuje extra spätnú väzbu, ale je veľmi komfortné, čo oceníte pri bežnom použití oveľa viac.
Samozrejme, elektrická štvorkolka by sa podpísala pod cenu, ktorá je už teraz relatívne vysoká. Kým za základný hybrid dáte 23 590 eur, za výkonnejší, ktorý je dostupný len vo vyššej výbave Executive, minimálne 27 590 eur. A keď sa rozhodnete pre Premiere Edition, pripravte si 31 990 eur. Na druhej strane už niet za čo priplácať. Výbava je naozaj štedrá. V cene je dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, aparatúra JBL, kožené čalúnenie, infotainment s 8-palcovým monitorom a navigáciou, ale aj kompletný balík asistenčných systémov Toyota Sense vrátane adaptívneho tempomatu, monitoringu jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel či LED svetiel s automatickým prepínaním diaľkového režimu. A to nehovoríme o extra kolesách a laku.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 383 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 555 |
Rázvor náprav (mm) | 2 640 |
Objem kufra (l) | 358 |
Obje nádrže | 43 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 485 – 1 525 |
Technické údaje
Model | Toyta C-HR 2,0 Hybrid Premiere Edition |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 987 |
Výkon spaľovacieho motora(kW/ot.) | 112/6 000 |
Výkon elektromotora (kW) | 80 |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 190/5 200 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 202 |
Systémový výkon (kW) | 135 |
Prevodovka | planétová |
0 – 100 km/h (s) | 8,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 5,3 – 5,7 |
Spotreba počas testu (l) | 5,2 (WLTP) |
Ceny
Základná cena 2,0 Dynamic Force | 27 590 € |
---|---|
Cena testovanej verzie | 31 990 € |