Test: Lexus RC-F Track Edition - vulgárna 464 koňová raketa

O atmosférických osemvalcoch nemusíte čítať len v historických knihách. Zatiaľ. Na trhu sú stále autá, ktorých motor má objem 5 litrov a nepoužíva prepĺňanie. Lexus RC môžeme vo všeobecnosti považovať za mierumilovné kupé. To však len do chvíle, kým sa k jeho názvu nepridá písmeno “F” a prívlastok “Track Edition”.

07.06.2020 07:00
debata (8)
Verzia Track Edition schudla 80 kg. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Verzia Track Edition schudla 80 kg.

V tomto prípade dvojdverové kupé vyzerá, akoby ušlo z pretekárskeho okruhu. Na bežných cestách pôsobí vulgárne. Veľké karbónové prítlačné krídlo a karbónová kapota sa dajú prehliadnuť len veľmi ťažko. Kto ich prehliadne, ten započuje päťlitrový osemvalec. A kto otvorí dvere alebo nazrie do vnútra, odhalí doslova až výrazne červený interiér.

Lexus RC-F Track Edition je najnovšou verziou modelu RC od japonskej automobilky. Táto verzia bola predstavená začiatkom minulého roka na severoamerickom autosalóne. Lexus je známy tým, že sa nevyhýba používaniu hybridných pohonov a teda na jeho palube často nájdete motory dopované batériami.

Model RC je športovým modelom, ktorý je na trhu už od roku 2014. Kupé má vpredu uložený motor a pohon zadnej nápravy, prípadne oboch. Ani jeho hybridizácia neobišla. Vo verzii s označením 300h kombinuje benzínový štvorvalec s elektromotorom.

V štandarde automobil stojí na 19-palcových... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition V štandarde automobil stojí na 19-palcových diskoch a je vybavený keramickými brzdami.

Lexus vyrába tento model v domácej japonskej fabrike nachádzajúcej sa pri meste Tahara. Označenie “RC” je skratkou slov “Radical Coupe”. Najbližším súrodencom vo vnútri značky je pre toto kupé štvordverový sedan IS tretej generácie.

Karbón a krídla

Najnovšia verzia Track Edition vyzerá na prvý pohľad inak. Testovaný Lexus neostáva svojmu menu nič dlžný. Automobil vyzerá, akoby práve vyšiel z okruhu. Všetky dizajnové zmeny podliehajú funkčnosti. Nič nie je samoúčelné a všetko má svoj zmysel.

Dobrým príkladom je karbónová kapota a zadné prítlačné krídlo. Lexus znížil hmotnosť tejto špeciálnej edície o 80 kilogramov. Práve vysoká hmotnosť bola pre toto kupé slabou stránkou. Vďaka úpravám sa dostala na hodnotu 1 770 kg.

Krídlo zvyšuje stabilitu vozidla v zákrutách.... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Krídlo zvyšuje stabilitu vozidla v zákrutách. Keďže na zadnú nápravu prechádza 464 koní, jeho práca je potrebná.

Okoloidúci sa na toto pohybujúce sa auto s hlučným osemvalcom pohoršene pozerajú. Za volantom očakávajú “chuligána”, ktorý si nectí žiadne dopravné predpisy.

Na parkovisku z určitých uhlov pôsobí testovaný Lexus nenápadne. Najmä ak nevyniká jeho veľké krídlo a brzdové strmene, prípadne štvoritá koncovka výfukov. Svojím zjavom však nebudí dojem, že ide o veľké auto. Lexus RC aj napriek tomu na dĺžku meria 4 709 mm. Vozidlo je široké 1 884 mm. Na výšku však dostalo len 1 389 mm.

Dizajnom automobil nedokáže zapierať svoj pôvod. Kupé dostalo typicky japonské línie. Okrem doplnkov verzie Track Edition vzhľadu dominujú predné a zadné svetlá spolu s veľkou mriežkou chladiča.

Automobil na dĺžku meria 4 709 mm. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Automobil na dĺžku meria 4 709 mm.

Sýto červený interiér

Ak sa pohoršení okoloidúci pozrú do interiéru, nebudú veriť vlastným očiam. Interiér testovaného auta má sýto červenú farbu. Červenú nájdete na prístrojovej doske, na športových sedadlách a aj na podlahe. Lexus dokonca červenú farbu primiešal aj do karbónových doplnkov.

Okrem farby, na ktorú si treba zvyknúť, sa interiér vyznačuje aj vysokým počtom tlačidiel. Tie nájdete najmä na palubnej doske. Niektoré tlačidlá sú navyše pomerne malé a počas jazdy sa s nimi zle manipuluje.

Takto červený interiér by ste našli len málokde. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Takto červený interiér by ste našli len málokde.

Vodič má pred sebou digitálno-hardvérový prístrojový štít, ktorého grafika patrí k podpriemeru. Ústredným motívom je otáčkomer s číselnou informáciou o rýchlosti. Výrobca chcel pred vodiča sústrediť čo najväčšie množstvo informácií. Výsledkom je informačný pretlak a vodič si musí zvyknúť na to, čo všetko mu chce prístrojovka povedať.

Informačno-zábavný systém zobrazovaný na stredovom displeji s uhlopriečkou 10,3-palca sa ovláda prostredníctvom touchpadu. Ten sa nachádza v stredovom tuneli. Funkčnosť a ovládateľnosť celého systému môžeme zaradiť k priemeru. Opäť ide o niečo, na čo si majiteľ, resp. vodič, bude musieť zvyknúť.

Interiér Lexusu RC-F Track Edition nie je... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Interiér Lexusu RC-F Track Edition nie je nenápadný ani decentný. Uhladeného manažéra by ste v ňom hľadali márne.

Športové sedačky sú príjemné. Nepatria k tým najtvrdším, aké trh so športovými autami ponúka. Dá sa v nich vydržať aj dlhšiu dobu. Lexus RC vo všeobecnosti nemá byť len výkonným kupé. Má v sebe spájať aj luxus a pohodlie. Zadné sedadlá sú v aute len “do počtu”. Ich reálne využitie je takmer nulové.

Obrovské srdce

Pod kapotou testovaného auta pracuje 5-litrový osemvalec. Motor, ktorý sa nespolieha na turbo ani kompresor, dosahuje výkon 464 konských síl. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 535 Nm. Na prvý pohľad je zrejmé, že ide o úctyhodné hodnoty.

Maximálna rýchlosť Lexusu RC-F Track Edition je 270 km/h. Z 0 na 100 km/h sa 1 770 kg vážiace auto dostane za 4,3 sekundy. Výkon je z vpredu uloženého motora prenášaný na zadné kolesá prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky.

Päťlitrový benzínový osemvalec nepoužíva turbo... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Päťlitrový benzínový osemvalec nepoužíva turbo ani kompresor.

Práve prevodovka by v prípade Track Edition mala mať ostrejšie reakcie. Prijali by sme ak by aj v štandardnom režime pohotovejšie reagovala na potrebu podradenia. Navyše zaradenie nižších stupňov je to, čo sme často potrebovali. Keďže ide o atmosférický motor, výkon nie je dostupný okamžite. Prepĺňanie ho nedodá. Vodič sa k nemu musí prepracovať prostredníctvom otáčok.

Pri motore s výkonom prevyšujúcim 400 koní možno očakávate, že každé stlačenie plynu bude znamenať odistenie katapultu. V tomto prípade sa to nedeje. Automat má pri bežnej jazde často zaradené vysoké prevodové stupne, ktoré otáčky ženú takmer do voľnobežných čísel. Problém sa dá odstrániť aktivovaním jedného z dvojice športových režimov.

Prístrojový štít kombinuje displeje s... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Prístrojový štít kombinuje displeje s tradičnými ukazovateľmi.

Aby ste z motora dostali maximum, musíte otáčkomer dostať nad métu 4-tisíc. Vtedy sa motor naplno nadýchne a začne svojou silou bombardovať zadné pneumatiky. Neskúseným vodičom prejazd zákrutou pod plným plynom neodporúčame.

K tomu všetkému sa pridáva kvílivý soundtrack 5-litrového osemvalca. Už len naštartovanie upúta pozornosť okolia. Akceleráciu je počuť skutočne výrazne nielen v aute, ale aj okolo neho. Zo zadnej štvoritej koncovky výfukového potrubia vychádza doslova rachot.

Digitálne hodinky sme v interiéri hľadali... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Digitálne hodinky sme v interiéri hľadali márne. Čas ukazuje klasika.

Motor má k dispozícii dva športové, normálny a ekologický jazdný režim. Kým v športovom sa jeho správanie ešte viac zostrí, v “eko” režime máte pocit, akoby vám z auta niekto vybral štyri valce. Spotreba sa počas testu držala na úrovni 12 litrov benzínu na 100 km. V “eko” režime sme nejazdili. Na diaľnici a mimo mesta je možné spotrebu stlačiť pod hranicu 10 litrov. V meste stúpa nad 15.

Zadné pneumatiky majú plný dezén práce

Plná akcelerácia z nuly bez zásahu stabilizačného systému je v tomto prípade takmer nemožná. Ak vodič na semafore po naskočení zeleného svetla stlačí plyn k podlahe, po krátkej chvíli sa rozbliká kontrolka stabilizačného systému a elektronika začne krotiť kone pod kapotou. Pre plnú akceleráciu vodič musí využiť elektronický systém launch control.

Lexus RC-F Track Edition je možné používať ako auto na každý deň, no bez kompromisov to nejde. V tomto aute jazdné vlastnosti fungujú tým lepšie, čím rýchlejšie ide. Veď zadné krídlo dokáže vytvoriť potrebný prítlak 25 kilogramov len pri správnej rýchlosti.

Jazdiť po meste s týmto kupé je pomerne únavné. Tuhé riadenie, tuhý podvozok a ostrý nástup keramických bŕzd si vyberajú svoju daň. Na druhej strane prejazd spomaľovacieho prahu nepošle posádku na rehabilitáciu chrbta.

Testovaný automobil sa uživí rozhodne lepšie ako víkendová zábava. RC-F Track Edition nielen že vyzerá, akoby vyšiel z okruhu, on sa tam aj najlepšie cíti. Motor je vtedy v správnych otáčkach, na svoje si prídu keramické brzdové kotúče Brembo a na správnu vlnu sa naladí aj automatická prevodovka.

Červená farba si našla cestu aj do karbónových... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Červená farba si našla cestu aj do karbónových doplnkov v interiéri.

Zhodnotenie a záver

Lexus RC-F Track Edition rozhodne nie je autom pre každého. Ide o “polookruhové” náčinie, ktoré poháňa dnes už takmer raritný motor. Ako každodenné auto ho neodporúčame. Keď s ním z času na čas zavítate na okruh, rozhodne sa sťažovať nebude.

Rovnako nie každému sa musí páčiť interiér. Červená farba je v týchto cenových hladinách pomerne atypická. Lexus nepripravil sparťanskú výbavu. V základnej cene vozidla sú aj prvky z oblasti luxusnej výbavy. Testovaná verzia má cenovku od 109 900 eur.

Zo štvoritej koncovky výfukového potrubia... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Lexus RC-F Track Edition Zo štvoritej koncovky výfukového potrubia vychádza jedinečný zvuk.

Za túto cenu nájdete na palube napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, LED svetlá, Alcantaru, systém rozpoznávania dopravných značiek, adaptívny tempomat a dvojzónovú klimatizáciu. Bez príplatku je aj 10,3-palcový dotykový displej, navigačný systém alebo uhlíkovo-keramické brzdy Brembo.

Priplácať si takmer nie je za čo. Lexus ponúka navyše predĺženú záruku, predĺženú ochranu laku a metalický lak.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 709
Šírka (mm) 1 884
Výška (mm) 1 389
Rázvor (mm) 2 730
Objem batožinového priestoru (l) 366
Objem palivovej nádrže (l) 66
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 770
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 4 969
Počet valcov 8
Výkon (kW/k pri ot./min) 341/464 pri 4 800 – 5 600
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 530 pri 2 800 – 7 100
Prevodovka automatická 8-stupňová
Poháňaná náprava zadná
Max. rýchlosť (km/h) 270
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,3
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 11,8
Spotreba (test) (l/100km) 12,0
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Lexusu RC-F 94 900 eur
Základná cena Lexusu RC-F Track Edition 109 900 eur
Konečná cena testovaného auta 110 900 eur
Záruka 3 roky/100 000 km
Lexus RC-F Track Edition
Lexus RC-F Track Edition
+19Lexus RC-F Track Edition

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #test #osemvalec #kupé #Lexus #Lexus RC F
Články podľa značiek