Test: Škoda Superb Combi iV - vlajková loď na baterky

“Vývoj nezastavíš,” povedala si Škoda a namontovala do útrob svojej vlajkovej lode batérie. Cieľom novej verzie je snaha o znižovanie emisií. Plug-in hybridný Superb má pod kapotou okrem batérií aj elektromotor a spaľovací benzínový štvorvalec TSI s objemom 1,4 litra.

14.06.2020 07:00
7
Z vonkajšej strany takmer nič neprezrádza, že... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Z vonkajšej strany takmer nič neprezrádza, že vo vnútri sú batérie a elektromotor. Škodu zrádza evidenčné číslo.

Škoda Superb je známy hltač kilometrov. Jeho domovom je diaľnica a jeho tempo je pod taktovkou naftového dvojlitra vysoké. Zvládne uspokojiť potreby majiteľov týchto áut aj hybrid?

Novodobý Superb prišiel na trh v roku 2001. Prvý model značky Škoda, ktorý vznikol na platforme nemeckého koncernu Volkswagen (VW), ostal v predaji do roku 2008. Aktuálne je na trhu tretia generácia modelu, ktorá do showroomov dorazila v roku 2015.

Elektromotor a batérie sa pod kapotou tohto modelu objavujú po prvýkrát. Facelift sa objavil v máji 2019. Automobilka si za miesto premiéry vybrala Bratislavu pri príležitosti majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Vozidlo stojí na koncernovej modulárnej platforme MQB.

Škoda Superb iV mala svetovú premiéru v... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Škoda Superb iV mala svetovú premiéru v Bratislave.

Nárazové testy EuroNCAP automobil po prvýkrát absolvoval v roku 2015 so ziskom piatich hviezdičiek. Rovnaký plný zásah potvrdila aj faceliftovaná verzia v roku 2019.

Plug-in hybrid je takmer inkognito

Hybridná Škoda Superb nesie oficiálny názov s prívlastkom “iV”. Prítomnosť batérií na jej zovňajšku nepoznať. Takmer. Zrádza ho tabuľka s evidenčným číslom, ktorá má, ako v prípade všetkých elektrických a plug-in hybridných vozidiel, zvláštnu zelenú farbu.

Inak je výzor Superbu iV takmer na nerozoznanie od Superbu TDI. Malá zmena sa nachádza ešte v prednej maske chladiča. Tam je totiž konektor pre nabíjanie 13 kWh batérie.

Konektor pre nabíjanie našiel svoje miesto v... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Konektor pre nabíjanie našiel svoje miesto v prednej maske.

Automobil na dĺžku meria 4 869 mm. Šírka dosahuje 1 864 mm a výška má hodnotu 1 469 mm. Rázvor je aj naďalej “kráľovský” s dĺžkou 2 841 mm. Superb vďaka tomu aj v hybridnej verzii ostáva modelom s nadpriemernou porciou priestoru pred zadnými sedadlami.

Batérie si však vybrali daň na objeme batožinového priestoru. Do verzie kombi sa zmestí 510 litrov nákladu. To je o 140 litrov menej ako v prípade modelu so spaľovacím motorom. Batérie sú totiž uložené pred zadnou nápravou, nad samotnými kolesami sa nachádza zmenšená palivová nádrž, ktorá má objem 50 litrov. Môžeme povedať, že v porovnaní s konkurenčnými plug-in hybridnými model má Superb iV aspoň 50 litrovú nádrž. V tomto spoločenstve vozidiel sa zvyknú objavovať aj menšie objemy.

Interiér má digitálny prístrojový štít. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Interiér má digitálny prístrojový štít.

Malými zmenami prešlo aj pracovisko vodiča. Digitálny prístrojový štít zobrazuje aj informáciu o stave nabitia akumulátora. Keď je batéria vybitá, z prístrojovky svieti červená kontrolka. Farbu tohto svetla nepovažujeme za šťastnú, keďže červené svetlo svietiace na prístrojovej doske vo väčšine prípadov znamená vážny problém, pri ktorom je potrebné vozidlo odstaviť.

Digitálny prístrojový štít namiesto klasického otáčkomera zobrazuje ukazovateľ, ktorý informuje aj o tom, či sa batéria vybíja alebo rekuperáciou nabíja. Pri radiacej páke sa nachádza nové tlačidlo, ktorým sa aktivuje elektrický jazdný režim.

Batožinový priestor je síce aj naďalej veľký,... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Batožinový priestor je síce aj naďalej veľký, no batérie ubrali z jeho objemu.

Spotreba od nuly po bežný odber benzínového motora

Škoda Superb iV naráža na rovnaké úskalia ako takmer všetky ostatné plug-in hybridné automobily. Jej spotreba a jazdný prejav je výrazne závislý od stavu nabitia batérií. Akumulátor s kapacitou 13 kWh podľa oficiálnych údajov postačí na jazdu v dĺžke 62 km. V realite sa dojazd scvrkáva na približne 40 kilometrov.

Hlavné slovo má 1,4 litrový benzínový štvorvalec TSI s výkonom 115 kW (156 koní). Maximálny krútiaci moment má hodnotu 250 Nm. Trojfázový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi má výkon 85 kW (116 koní) a krútiaci moment 330 Nm. Superb iV tak má systémový výkon 160 kW (218 koní) s krútiacim momentom 400 Nm.

Ak elektromotor a spaľovací motor spolupracujú,... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Ak elektromotor a spaľovací motor spolupracujú, dokážu Superb iV dostať z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy.

Elektromotor v štandardnom režime pomáha spaľovaciemu motoru. K dispozícii je aj elektrický režim, kedy ostáva benzínový agregát vypnutý. Elektromotor sa dostáva k slovu najmä v meste, kedy ho systém využíva najmä na rozjazdy, prípade na jazdu ustálenou rýchlosťou. Pri vyšších rýchlostiach elektrická sila pomáha spaľovaciemu agregátu.

Škoda uvádza oficiálnu kombinovanú spotrebu na úrovni 1,72 litra benzínu na 100 km. Možné to je len v prípade viacnásobného nabíjania počas 100 kilometrovej trasy. Trpezlivý vodič, ktorý jazdí len na krátke vzdialenosti, dokáže jazdiť aj s nulovou spotrebou. Keď sa však batéria vybije, elektromotor spotrebu takmer vôbec nezníži. Kto nabíjať nebude, ten sa musí pripraviť na spotrebu približne 7 litrov benzínu na 100 km. Nie je to zlý údaj, no od 1,72 litrovej spotreby to má poriadne ďaleko.

Hlavné slovo má v pohonnom systéme stále 1,4... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Hlavné slovo má v pohonnom systéme stále 1,4 litrový benzínový štvorvalec TSI.

Nabíjanie je skutočnou záležitosťou pre trpezlivých ľudí. Superbu chýba konektor pre rýchlonabíjanie. Koncern VW ho pre svoje hybridné modely neponúka. To znamená, že z domácej zásuvky budete batériu pre približne 40 kilometrov jazdy dobíjať 5 hodín. Prostredníctvom domáceho wall-boxu to zvládnete za 3,5 hodiny.

Takmer ako s bežným autom, len trochu iné

Na jazdných vlastnostiach hybridnej Škody Superb cítiť, že vo svojich útrobách ukrýva ťažké batérie. Akumulátory vážia 135 kilogramov. K tejto hmotnosti sa ešte pripočítava váha elektromotora a zvyšného “príslušenstva”. Napriek tomu si vlajková loď značky Škoda zachovala pohodlne nastavený podvozok.

Veľké kombi aj naďalej veľmi dobre žehlí nerovnosti, spomaľovacie prahy a výtlky. Rovnako aj na diaľnici je stabilita vozidla veľmi dobrá aj pri vyšších rýchlostiach. Zmena prichádza v zákrutách, kde sa vyššia hmotnosť prejavuje väčšou neistotou.

Jazdné režimy upravujú správanie auta aj vďaka... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Jazdné režimy upravujú správanie auta aj vďaka adaptívnemu podvozku.

Vodič prostredníctvom pomerne nekomunikatívneho riadenia cíti, že podvozok bojuje s hmotnosťou navyše. Problémy v tejto oblasti potvrdil aj losí test, s ktorým má Superb iV problém. Podobne je na tom jeho koncernový súrodenec VW Passat GTE, od ktorého Superb čerpal techniku.

Pri bežných podmienkach systém beží v hybridnom režime, čo znamená, že vodič ho obsluhuje ako štandardné auto so spaľovacím motorom. Riadiaca jednotka sama rozhoduje, kedy použije na chod elektrickú energiu a kedy spaľovací motor. K dispozícii je aj elektrický režim, ktorý je však potrebné aktivovať manuálne.

Počas dynamickej jazdy mimo mesta si vodič môže všimnúť, že reakcie auta nie sú tak rýchle, ako by na základe parametrov čakal. Na svedomí to má hybridný režim, ktorý pri každom brzdení do zákruty vypína spaľovací motor. Rýchly výjazd je následne problematický. Systém sa pokúsi primárne akcelerovať na elektrinu. Až keď usúdi, že to nie je možné, pridá do akcie spaľovací motor. Táto akcia trvá niekoľko desatín sekundy. Problém rieši športový režim, v ktorom sa spaľovací motor nevypína.

Zhodnotenie a záver

Plug-in hybridný Superb je aj naďalej autom, ktoré zvláda hltať stovky kilometrov na posedenie, no bez kompromisov to nejde. Na diaľnici je elektrická časť pohonu takmer zbytočná. Jej prínos je značný najmä v meste. Podmienkou však je, aby automobil mal prístup k elektrickej zásuvke.

Sedadlo spolujazdca môže posúvať aj pasažier... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb iV Sedadlo spolujazdca môže posúvať aj pasažier sediaci na zadnom sedadle.

Batérie spravidla dvíhajú cenu auta. A teraz tomu nie je inak. Hybridný Superb kombi stojí minimálne 34 500 eur. Štartovacia cena kombi verzie s novším motorom 1,5 TSI bez batérií je 26 460 eur.

V základnej výbave hybridnej verzie nájdete LED svetlá, adaptívny podvozok, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, navigáciu, vyhrievané predné sedadlá, parkovacie senzory a iné.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 869
Šírka (mm) 1 864
Výška (mm) 1 469
Rázvor (mm) 2 841
Priemer disku (palce) 18
Objem batožinového priestoru (l) 510
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 730 – 1 861
Technické údaje  
Typ spaľovacieho motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 395
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 115/156 pri 5 000 – 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 250 pri 1 550 – 3 500
Prevodovka 6-stupňová automatická
Výkon elektromotora (kW/k) 85/116
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm) 330
Systémový výkon (kW/k) 160/218
Systémový krútiaci moment (Nm) 400
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,7
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 1,72
Spotreba (test) (l/100km) od 0 do 8
Kapacita batérii (kWh) 13
Ceny (s DPH) a záruka
Základná cena Škody Superb Combi iV 34 500 eur
Cena testovaného auta 44 635 eur
Záruka 5 rokov/100 000 km (počas prvých 2 rokov bez obmedzenia počtu kilometrov)
Škoda
		Superb iV
Škoda
		Superb iV
+35Škoda Superb iV

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
7 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Superb #Škoda Superb iV #Škoda #plug-in hybrid
Články podľa značiek