
Škoda Superb je známy hltač kilometrov. Jeho domovom je diaľnica a jeho tempo je pod taktovkou naftového dvojlitra vysoké. Zvládne uspokojiť potreby majiteľov týchto áut aj hybrid?
Novodobý Superb prišiel na trh v roku 2001. Prvý model značky Škoda, ktorý vznikol na platforme nemeckého koncernu Volkswagen (VW), ostal v predaji do roku 2008. Aktuálne je na trhu tretia generácia modelu, ktorá do showroomov dorazila v roku 2015.
Elektromotor a batérie sa pod kapotou tohto modelu objavujú po prvýkrát. Facelift sa objavil v máji 2019. Automobilka si za miesto premiéry vybrala Bratislavu pri príležitosti majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Vozidlo stojí na koncernovej modulárnej platforme MQB.

Nárazové testy EuroNCAP automobil po prvýkrát absolvoval v roku 2015 so ziskom piatich hviezdičiek. Rovnaký plný zásah potvrdila aj faceliftovaná verzia v roku 2019.
Plug-in hybrid je takmer inkognito
Hybridná Škoda Superb nesie oficiálny názov s prívlastkom “iV”. Prítomnosť batérií na jej zovňajšku nepoznať. Takmer. Zrádza ho tabuľka s evidenčným číslom, ktorá má, ako v prípade všetkých elektrických a plug-in hybridných vozidiel, zvláštnu zelenú farbu.
Inak je výzor Superbu iV takmer na nerozoznanie od Superbu TDI. Malá zmena sa nachádza ešte v prednej maske chladiča. Tam je totiž konektor pre nabíjanie 13 kWh batérie.

Automobil na dĺžku meria 4 869 mm. Šírka dosahuje 1 864 mm a výška má hodnotu 1 469 mm. Rázvor je aj naďalej “kráľovský” s dĺžkou 2 841 mm. Superb vďaka tomu aj v hybridnej verzii ostáva modelom s nadpriemernou porciou priestoru pred zadnými sedadlami.
Batérie si však vybrali daň na objeme batožinového priestoru. Do verzie kombi sa zmestí 510 litrov nákladu. To je o 140 litrov menej ako v prípade modelu so spaľovacím motorom. Batérie sú totiž uložené pred zadnou nápravou, nad samotnými kolesami sa nachádza zmenšená palivová nádrž, ktorá má objem 50 litrov. Môžeme povedať, že v porovnaní s konkurenčnými plug-in hybridnými model má Superb iV aspoň 50 litrovú nádrž. V tomto spoločenstve vozidiel sa zvyknú objavovať aj menšie objemy.

Malými zmenami prešlo aj pracovisko vodiča. Digitálny prístrojový štít zobrazuje aj informáciu o stave nabitia akumulátora. Keď je batéria vybitá, z prístrojovky svieti červená kontrolka. Farbu tohto svetla nepovažujeme za šťastnú, keďže červené svetlo svietiace na prístrojovej doske vo väčšine prípadov znamená vážny problém, pri ktorom je potrebné vozidlo odstaviť.
Digitálny prístrojový štít namiesto klasického otáčkomera zobrazuje ukazovateľ, ktorý informuje aj o tom, či sa batéria vybíja alebo rekuperáciou nabíja. Pri radiacej páke sa nachádza nové tlačidlo, ktorým sa aktivuje elektrický jazdný režim.

Spotreba od nuly po bežný odber benzínového motora
Škoda Superb iV naráža na rovnaké úskalia ako takmer všetky ostatné plug-in hybridné automobily. Jej spotreba a jazdný prejav je výrazne závislý od stavu nabitia batérií. Akumulátor s kapacitou 13 kWh podľa oficiálnych údajov postačí na jazdu v dĺžke 62 km. V realite sa dojazd scvrkáva na približne 40 kilometrov.
Hlavné slovo má 1,4 litrový benzínový štvorvalec TSI s výkonom 115 kW (156 koní). Maximálny krútiaci moment má hodnotu 250 Nm. Trojfázový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi má výkon 85 kW (116 koní) a krútiaci moment 330 Nm. Superb iV tak má systémový výkon 160 kW (218 koní) s krútiacim momentom 400 Nm.

Elektromotor v štandardnom režime pomáha spaľovaciemu motoru. K dispozícii je aj elektrický režim, kedy ostáva benzínový agregát vypnutý. Elektromotor sa dostáva k slovu najmä v meste, kedy ho systém využíva najmä na rozjazdy, prípade na jazdu ustálenou rýchlosťou. Pri vyšších rýchlostiach elektrická sila pomáha spaľovaciemu agregátu.
Škoda uvádza oficiálnu kombinovanú spotrebu na úrovni 1,72 litra benzínu na 100 km. Možné to je len v prípade viacnásobného nabíjania počas 100 kilometrovej trasy. Trpezlivý vodič, ktorý jazdí len na krátke vzdialenosti, dokáže jazdiť aj s nulovou spotrebou. Keď sa však batéria vybije, elektromotor spotrebu takmer vôbec nezníži. Kto nabíjať nebude, ten sa musí pripraviť na spotrebu približne 7 litrov benzínu na 100 km. Nie je to zlý údaj, no od 1,72 litrovej spotreby to má poriadne ďaleko.

Nabíjanie je skutočnou záležitosťou pre trpezlivých ľudí. Superbu chýba konektor pre rýchlonabíjanie. Koncern VW ho pre svoje hybridné modely neponúka. To znamená, že z domácej zásuvky budete batériu pre približne 40 kilometrov jazdy dobíjať 5 hodín. Prostredníctvom domáceho wall-boxu to zvládnete za 3,5 hodiny.
Takmer ako s bežným autom, len trochu iné
Na jazdných vlastnostiach hybridnej Škody Superb cítiť, že vo svojich útrobách ukrýva ťažké batérie. Akumulátory vážia 135 kilogramov. K tejto hmotnosti sa ešte pripočítava váha elektromotora a zvyšného “príslušenstva”. Napriek tomu si vlajková loď značky Škoda zachovala pohodlne nastavený podvozok.
Veľké kombi aj naďalej veľmi dobre žehlí nerovnosti, spomaľovacie prahy a výtlky. Rovnako aj na diaľnici je stabilita vozidla veľmi dobrá aj pri vyšších rýchlostiach. Zmena prichádza v zákrutách, kde sa vyššia hmotnosť prejavuje väčšou neistotou.

Vodič prostredníctvom pomerne nekomunikatívneho riadenia cíti, že podvozok bojuje s hmotnosťou navyše. Problémy v tejto oblasti potvrdil aj losí test, s ktorým má Superb iV problém. Podobne je na tom jeho koncernový súrodenec VW Passat GTE, od ktorého Superb čerpal techniku.
Pri bežných podmienkach systém beží v hybridnom režime, čo znamená, že vodič ho obsluhuje ako štandardné auto so spaľovacím motorom. Riadiaca jednotka sama rozhoduje, kedy použije na chod elektrickú energiu a kedy spaľovací motor. K dispozícii je aj elektrický režim, ktorý je však potrebné aktivovať manuálne.
Počas dynamickej jazdy mimo mesta si vodič môže všimnúť, že reakcie auta nie sú tak rýchle, ako by na základe parametrov čakal. Na svedomí to má hybridný režim, ktorý pri každom brzdení do zákruty vypína spaľovací motor. Rýchly výjazd je následne problematický. Systém sa pokúsi primárne akcelerovať na elektrinu. Až keď usúdi, že to nie je možné, pridá do akcie spaľovací motor. Táto akcia trvá niekoľko desatín sekundy. Problém rieši športový režim, v ktorom sa spaľovací motor nevypína.
Zhodnotenie a záver
Plug-in hybridný Superb je aj naďalej autom, ktoré zvláda hltať stovky kilometrov na posedenie, no bez kompromisov to nejde. Na diaľnici je elektrická časť pohonu takmer zbytočná. Jej prínos je značný najmä v meste. Podmienkou však je, aby automobil mal prístup k elektrickej zásuvke.

Batérie spravidla dvíhajú cenu auta. A teraz tomu nie je inak. Hybridný Superb kombi stojí minimálne 34 500 eur. Štartovacia cena kombi verzie s novším motorom 1,5 TSI bez batérií je 26 460 eur.
V základnej výbave hybridnej verzie nájdete LED svetlá, adaptívny podvozok, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, navigáciu, vyhrievané predné sedadlá, parkovacie senzory a iné.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 869 |
Šírka (mm) | 1 864 |
Výška (mm) | 1 469 |
Rázvor (mm) | 2 841 |
Priemer disku (palce) | 18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 510 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 730 – 1 861 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ spaľovacieho motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 395 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 115/156 pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 550 – 3 500 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Výkon elektromotora (kW/k) | 85/116 |
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm) | 330 |
Systémový výkon (kW/k) | 160/218 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 400 |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,7 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 1,72 |
Spotreba (test) (l/100km) | od 0 do 8 |
Kapacita batérii (kWh) | 13 |
Ceny (s DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Škody Superb Combi iV | 34 500 eur |
Cena testovaného auta | 44 635 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km (počas prvých 2 rokov bez obmedzenia počtu kilometrov) |