Peugeot 3008 je vo svojej podstate mierumilovný crossover. Doteraz automobil dosahoval maximálny výkon 180 koní, a aj to vo verzii GT. V žiadnom prípade nemôžeme hovoriť o športovom automobile.
O to viac prekvapuje hybridná verzia Hybrid4, ktorá do útrob automobilu nainštalovala až trojicu motorov. Hlavným je spaľovací benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra. Sekundujú mu dva elektrické motory, z ktorých jeden roztáča zadnú nápravu.
Model 3008 je na trhu v druhej generácii od roku 2016. Facelift sa v predajniach objavil v priebehu minulého roka. Automobilka tento crossover vyrába v závodoch vo Francúzsku, v Číne, v Malajzii a v Namíbii.
Vozidlo stojí na modulárnej platforme PSA EMP2, ktorú zdieľa s modelmi ako Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X alebo Peugeot 5008. Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2016 s plným ziskom piatich hviezdičiek.
Hybridné prekvapenie
Peugeot vytvoril pre záujemcov o hybridnú verziu modelu 3008 dve ponuky. Prvá vyzerá pomerne štandardne a pre toto auto očakávateľne. Na trh prišla v tomto roku, ponúka 225 koní, má jeden elektromotor a označenie „Hybrid“. Testovaný model patrí do verzie Hybrid4.
To znamená, že hlavný spaľovací motor dosahuje výkon 200 koní. Elektromotor, ktorý poháňa predné kolesá, má výkon 110 koní. Zadné kolesá roztáča elektrický motor s výkonom 113 koní. Celkový systémový výkon dosahuje 300 koní a 520 Nm krútiaceho momentu.
V praxi to znamená, že testovaný Peugeot je poriadne rýchly. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 240 km/h.
Elektromotory čerpajú elektrickú energiu z akumulátorov, ktoré majú kapacitu 13,2 kWh. To znamená, že automobil je schopný na jedno nabitie prejsť približne 45 km. Kto chce jazdiť s nulovou spotrebou, musí ich dobíjať pomerne často. V tejto oblasti testovaný Peugeot ničím nevyniká.
Francúzska automobilka mu nedala ani konektor na rýchlonabíjanie. Z bežnej siete sa z 0 na 100 % batéria dobije za 7,5 hodiny. Pri využití wallboxu to potrvá približne dve hodiny.
Keď sa batérie vybijú, elektrická energia začne plniť funkciu dodatočného výkonu. V takom prípade musí vodič počítať s kombinovanou spotrebou približne 7,3 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici odber stúpa k 8 litrom. Keďže automobil má nádrž s objemom len 43 litrov, na dlhších trasách bude potrebné tankovať častejšie.
Šialene rýchly hybrid
Peugeot 3008 Hybrid4 je miestami až nepríjemne rýchly. Ak sa do akcie zapojí spaľovací motor spolu s elektromotormi, stáva sa z nevinne pôsobiaceho crossovera katapult.
Automobil má dostatok sily aj v elektrickom režime, keď mu nerobí problém ani prudšie zrýchlenie. Na výber je niekoľko jazdných režimov. tritisícosmička je rozhodne najostrejšia v športovom režime, keď sa reakcia systému na plynový pedál zostrí.
V takom prípade môžete na kľukatých cestách bez väčších problémov naraziť na limity podvozka, ktorý sa miestami zdá pomalší ako pohonný systém. Netreba zabúdať na to, že testovaný automobil váži rovné dve tony.
Vo väčšine prípadov bude vodič s týmto autom jazdiť v režime Hybrid, keď systém samostatne rozhoduje o tom, ktorý z druhov pohonu bude poháňať kolesá. Kým pri nízkych rýchlostiach Peugeot sa k svojej hmotnosti nepriznáva, práve vyššie tempo ho prezradí. Na druhej strane istotu vozidlu dodáva pohon oboch náprav, ktorý doteraz v ponuke chýbal.
S hybridným Peugeotom 3008 sa dobre parkuje. Môže za to posilňovač riadenia s vysokým účinkom. Vodič vďaka tomu pri manévrovaní na malom priestore necíti hmotnosť auta. V prospech parkovania hovorí aj vysoký uhol natočenia predných kolies, a teda malý polomer otáčania.
Nenápadný vzhľad
Peugeot 3008 s výkonom 300 koní je možné kúpiť len vo verzii GT alebo GT Line. V jednom aj druhom prípade sú na karosérii špeciálne doplnky, ktoré majú zvýrazniť dynamiku samotného auta. Napriek tomu crossover pôsobí nenápadne. 300 koní pod jehou kapotou by čakal len málokto.
Hlavným dizajnovým lákadlom je dvojfarebná karoséria – strecha je čierna. Automobil stojí minimálne na 18-palcových kolesách. Na karosérii nájdete chrómové doplnky. Nič však jednoznačne neinformuje o obrovskom stáde pod kapotou.
Interiér je prevažne čierny. Peugeot posádku usadí na pohodlné sedadlá, ktoré sú vo verzii GT potiahnuté Alcantarou. Hlavné systémy vozidla sa ovládajú prostredníctvom dotykovej obrazovky. Ovládanie systémov vozidla je pri jazde v tomto prípade pomerne komplikované. Vodič sa musí doslova sústrediť na to, aby trafil príslušnú dotykovú plochu.
Počas dlhých jázd vodič aj spolujazdec ocenia masážnu funkciu sedadiel. Na zadné sedadlá sa zmestia traja dospelí pasažieri. Peugeot ponúka dostatok miesta pre nohy, rovnako dobrá porcia priestoru je aj nad samotnými sedadlami až po strechu.
Prítomnosť batérií neubrala z objemu batožinového priestoru. Dovnútra hybridného crossoveru sa zmestí 520 litrov batožiny. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 482 litrov.
Zhodnotenie a záver
Plug-in hybridom sa v najbližších rokoch nevyhneme a budeme sa s nimi stretávať čoraz častejšie. Peugeot 3008 Hybrid4 je prekvapujúco výkonný model. Väčšina vodičov jeho potenciál nevyužije. Podľa nás výkonnostne je dostatočná aj verzia s jedným elektromotorom a výkonom 225 koní. Na druhej strane, ak máte záujem o pohon oboch náprav, inú možnosť ako 300-koňovú hybridnú verziu nemáte.
Automobil dokáže jazdiť aj s nulovou spotrebou. Na dlhších trasách sa úsporná prevádzka stráca a automobil má spotrebu podobnú ako nehybridné verzie. Testovaná verzia Peugeotu 3008 je najdrahšia v ponuke modelu. Kým slabší hybrid stojí od 38 490 eur, verzia Hybrid4 má minimálnu cenu 45 690 eur. Vo verzii GT ide o 48 490 eur.
Testovaný automobil je teda o 9-tisíc eur drahší ako verzia vo výbave GT s najsilnejším naftovým dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 180 koní. Výkon však hrá jednoznačne v prospech hybridu.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 447 |
Šírka (mm) | 1 841 |
Výška (mm) | 1 624 |
Rázvor (mm) | 2 675 |
Priemer disku (palce) | 19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520/1 482 |
Objem palivovej nádrže (l) | 43 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 000 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ spaľovacieho motora | hybridný – zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 598 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 147/200 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 300 pri 3 000 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Výkon predného elektromotora (kW/k pri ot./min) | 81/110 pri 2 500 |
Max. krútiaci moment predného elektromotora (Nm pri ot./min) | 320 pri 500 – 2 500 |
Výkon zadného elektromotora (kW/k pri ot./min) | 83/113 pri 2 500 – 4 000 |
Max. krútiaci moment zadného elektromotora (Nm pri ot./min) | 166 pri 0 – 4 760 |
Systémový výkon (kW/k) | 221/300 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 520 |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,9 |
Spotreba (kombinovaná – NEDC) (l/100km) | 1,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | od 0 do 9 |
Kapacita batérii (kWh) | 13,2 |
Ceny (s DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Peugeotu 3008 | 23 790 eur |
Základná cena Peugeotu 3008 Hybrid4 | 45 690 eur |
Záruka na 70 percent kapacity akumulátora | 8 rokov/160 000 km |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km |