Test: Renault Zoe R135 Z.E. 52 - skvelé mestské auto s vysokou cenou

28.06.2020 07:00

Elektrické autá dávajú zmysel najmä v meste. V husto zastavaných oblastiach je spravidla väčšia sieť nabíjacích staníc, vodiči jazdia nízkou rýchlosťou a neprejdú veľké porcie kilometrov. Renault Zoe by sa mal v preplených mestách cítiť ako doma. Je to skutočne tak? Neodradí záujemcov od kúpy vysoká cena?

Renault Zoe existuje od roku 2012. Aktuálne...
Renault Zoe existuje od roku 2012. Aktuálne prichádza s batériou s najväčšou kapacitou vo svojej histórii. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Malý elektromobil od francúzskej značky je na trhu od roku 2012. V súčasnosti je v predaji tretia generácia, ktorá do predajní dorazila koncom minulého roka. Renault predĺžil dojazd a zvýšil výkon elektromobilu.

Zoe patrí k jedným z najpredávanejších elektromobilov na svete. Na konci roku 2019 automobilka evidovala takmer 182-tisíc predaných kusov. Najnovšia verzia mestského auta ponúka teoretický dojazd až 395 kilometrov, ktorý pochádza z batérií s kapacitou 52 kWh. Pred rokmi Zoe začínal s kapacitou akumulátorov na úrovni 23,3 kWh.

Renault Zoe je svojimi rozmermi predurčený na...
Renault Zoe je svojimi rozmermi predurčený na život v meste. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Mestský automobil absolvoval nárazové testy EuroNCAP po prvýkrát v roku 2012 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Výsledky nárazových testov najnovšej verzie zatiaľ zverejnené neboli.

Kompaktné rozmery

Renault Zoe na dĺžku meria 4 084 mm a široký je 1 730 mm. Vďaka tomu je automobil obratný a jednoducho sa s ním parkuje. Automobilka svojmu elektromobilu dopriala nové nárazníky, prepracovala LED svetlá a upravila kapotu.

Do prednej časti Zoe dostal hmlovky, ktoré taktiež využívajú LED technológiu. Automobil pôsobí milo, no neproporčne. Kvôli uloženiu batérií v útrobách karosérie je vozidlo pomerne vysoké. Na výšku meria 1 562 mm.

Najnovšie pokračovanie modelu Zoe má...
Najnovšie pokračovanie modelu Zoe má prepracované predné svetlá. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Batérie zasiahli aj do interiéru. Vodič vďaka ním sedí pomerne vysoko. V mestskom aute máte pocit, že šoférujete malú dodávku alebo MPV. Na jednej strane je to výhodou kvôli lepšiemu výhľadu. Na strane druhej, problém majú najmä vyššie postavy. Vodič si nedokáže nastaviť výšku sedadla.

V interiéri posádku víta na výšku orientovaný dotykový displej s uhlopriečkou 9,3 palca a s multimediálnym systémom EasyLink. Systém funguje veľmi dobre a prehľadne. Pozitívne hodnotíme aj fakt, že ovládanie ventilácie dostalo samostatný panel a vodič nemusí meniť teplotu prostredníctvom dotykovej obrazovky.

Centrom interiéru je na výšku orientovaná...
Centrom interiéru je na výšku orientovaná dotyková obrazovka. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pred šoférom sa nachádza digitálny prístrojový štít, ktorý na základe jednoduchej grafiky dáva vodičovi všetky potrebné informácie o dojazde, toku energie a rýchlosti. Zaujímavosťou je ovládač jazdného režimu. V elektrickom Renaulte chýba režim “P”, ktorý vodič zaradí po zastavení a zaparkovaní. V tomto prípade šofér jednoducho nechá zaradené “déčko” a vypne motor.

Posádka sediaca na predných sedadlách má k dispozícii pomerne pohodlné sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Situácia je iná na zadných sedadlách, ktoré sú pomerne ploché a je pred nimi málo miesta. Pri rozmeroch auta to nie je žiadnym prekvapením. Dozadu sa zmestia aj dvaja dospelí, no ideálne len na krátke vzdialenosti.

Otváranie zadných dverí mohol Renault vyriešiť...
Otváranie zadných dverí mohol Renault vyriešiť aj lepšie. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Zadné dvere na otvárajú prostredníctvom kľučky integrovanej do C stĺpika. Bohužiaľ, kľučka je vyrobená z obyčajného plastu a pôsobí lacno. Najmä deťom sa môže stať, že si pri otváraní dverí do nej pricviknú prsty.

Do batožinového priestoru sa zmestí 388 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 225 litrov. Rovná plocha však v batožinovom priestore nevzniká. Prítomnosť batérií vytvára v kufri schod. Nakladacia hrana je pomerne vysoká. Navyše ju nechráni žiaden plast. Jej poškriabanie znamená priame poškodenie lakovanej plechovej časti.

Zoe má vzhľadom na svoje rozmery nadpriemerný...
Zoe má vzhľadom na svoje rozmery nadpriemerný objem batožinového priestoru. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dojazd viac ako 300 km

Renault sľubuje, že Zoe vďaka novým batériám s kapacitou 52 kWh na jedno nabitie prejde 395 km. Verzia s výkonnejším motorom, ktorú sme vyskúšali, má podľa WLTP na jedno nabitie prejsť 386 km. Ide o teoretické hodnoty, ktoré sa vám môže, no aj nemusí podariť dosiahnuť. Na druhej strane, pri štandardnom používaní, na jedno nabitie prejdete určite minimálne 300 km. V meste ide o viac ako dostatočný dojazd.

S modelom Zoe sa dá existovať aj mimo zastavaného územia, no vodič musí počítať s tým, že diaľničné tempo vyčerpá akumulátory omnoho rýchlejšie. Pri diaľničných presunoch tak Zoe pôjde vo väčšine prípadov výrazne pomalšie ako 130 km/h.

Konektor pre nabíjanie je integrovaný v prednom...
Konektor pre nabíjanie je integrovaný v prednom znaku auta. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Vozidlo je možné nabíjať na rýchlonabíjacích staniciach. Pri striedavom prúde s výkonom 22 kW sa batérie dobijú z nuly na 100 percent za tri hodiny. S domácim wallboxom dobijete vozidlo za približne 9 hodín. Obnovovanie akumulátorov z obyčajnej zásuvky je len núdzovou voľbou. Nabíjanie v takom prípade trvá 34,5 hodiny.

Výkon je dostatočný

Renault predáva model Zoe v dvoch výkonnostných verziách. Slabšia má 108 koní, silnejšia 135. Testované vozidlo je v silnejšej konfigurácii s krútiacim momentom 245 Nm.

Elektrický motor je umiestnený pod prednou...
Elektrický motor je umiestnený pod prednou kapotou. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Francúzska automobilka sa nepridala do “elektrických pretekov” o čo najväčší výkon. A to je dobre. 135 pre tento elektromobil stačí. Z 0 na 100 km/h sa Zoe dostane za 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 140 km/h. Zoe ochotne zrýchľuje vo všetkých jazdných situáciách.

Renault pri jazde výrazne rekuperuje brzdovú energiu len v režime “B”, ktorý je možné zvoliť na ovládači “prevodovky”. Po jeho aktivácii môžete Zoe ovládať len plynovým pedálom. Sila rekuperácie je tak silná, že takmer nepotrebujete brzdový pedál.

Vodič dostáva počas jazdy informácie o toku...
Vodič dostáva počas jazdy informácie o toku energie. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Zoe v meste dosahuje spotrebu elektrickej energie približne na úrovni 17 kWh na 100 km. Kúrenie alebo klimatizácia nemajú tak dramatický dopad na dojazd batérie ako v minulosti. Renault po novom používa tepelné čerpadlo. Batérie sú chladené vzduchom.

Podvozok nemá rád nerovnosti

Renualt Zoe nie je “šoférskym” autom. Jeho podvozok je pomerne tuhý. Musí byť. Malé auto váži 1,5 tony. Pri jeho plnom zaťažení sa hmotnosť blíži k dvojtonovej hranici.

Najmä zadná náprava má na nerovnostiach tendenciu odskakovať. Kým v nízkych rýchlostiach je to akceptovateľné. Pri vyšších nie. Zoe teda nepatrí k elektromobilom s najlepšími jazdnými vlastnosťami. Ak chcete elektrické auto a z jazdy mať zážitok, siahnite po Mini Cooper SE.

Keďže domovom Renaultu Zoe nie je diaľnica, necíti sa tam najlepšie. Ako sme už spomenuli, pri diaľničných tempách výrazne klesá jeho dojazd. Na druhej strane razantne stúpa aj hluk v kabíne.

Zhodnotenie a záver

Renault Zoe je skvelým malým autom do mesta. Na jedno nabitie dokážete bez problémov jazdiť aj celý týždeň. Jednoducho sa s ním parkuje a je vybavený najmodernejšími technológiami. Problémom je však cena, tak ako v prípade všetkých elektrických áut.

Základná cena elektromobilu je vrátane uvádzacieho bonusu 27 900 eur. V tomto prípade je na palube motor s nižším výkonom. V najvyššej výbave Intens, ktorou je vybavené testované auto a s výkonnejším motorom cena stúpa na minimálne 31 500 eur. Bez príplatkovej výbavy.

V štandarde stojí Renault Zoe na kolesách s 15...
V štandarde stojí Renault Zoe na kolesách s 15 alebo 16-palcovými diskami. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Za navigáciu sa pripláca 350 eur, rovnako aj za vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Veľkým mínusom je fakt, že konektor CCS Combo pre rýchlonabíjanie nie je v základnej cene. Záujemcovia si za neho musia priplatiť tisíc eur. Bez neho rýchlonabíjanie nie je možné.

V najvyššej výbave nájdete bez príplatku napríklad systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek alebo sledovanie mŕtveho uhla.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 084
Šírka (mm) 1 730
Výška (mm) 1 562
Rázvor (mm) 2 588
Objem batožinového priestoru (l) 388/1 225
Kapacita batérií (kWh) 52
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 502
Technické údaje  
Typ motora elektrický
Výkon (kW/k) 100/135 pri 4 200 až 11 163 ot./min
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 245 pri 1 500 až 3 600 ot./min
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 140
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5
Dojazd (WLTP) (km) 386
Dojazd (test) (km) 340
Ceny a záruka  
Základná cena 27 900 Eur
Cena testovanej verzie vo výbave Intense od 31 500 Eur
Záruka 5 rokov/100 000 km
Záruka na batériu 8 rokov/160 000 km alebo do poklesu kapacity batérie pod 66%
Renault
		Zoe
Renault
		Zoe
+22Renault
		Zoe

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #Renault Zoe #Renault #elektromobil
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek