Test: Hyundai i10 - tradičný motor s nízkou cenou

05.07.2020 07:00

Zvykáme si, že takmer každý nový model je hybridom. Ak nie je, tak má aspoň preplňované motory. Stále sú však modely, ktoré si držia svoju overenú líniu a tým si môžu získať podporovateľov. Dôkazom je nová generácia Hyundaiu i10 s 1,2 litrovým benzínovým atmosférickým štvorvalcom.

Hyundai i10 je na trhu v tretej generácii.
Hyundai i10 je na trhu v tretej generácii. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Tretia generácia najmenšieho modelu kórejskej automobilky bola predstavená na minuloročnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Prvé kusy k zákazníkom dorazili vo februári tohto roka. Hyundai zabezpečuje produkciu nového modelu i10 vo fabrikách v Turecku a v Indii. Práve v Indii sa tento model predáva pod názvom Grand i10 Nios.

Prvá generácia modelu i10 bola vo výrobe od roku 2008. Druhá na jej miesto nastúpila v roku 2013. Rozmery najnovšieho vydania najmenšieho modelu sa zmenili len nepatrne. Na trh dorazil Hyundai len vo štvordverovej verzii.

Výsledky nárazového testu EuroCAP pre tretiu generáciu vozidla v čase písania testu zverejnené neboli. I10 ostáva aj naďalej koncernovým súrodencom Kie Picanto.

Automobilka vyrába i10 v Turecku a v Indii.
Automobilka vyrába i10 v Turecku a v Indii. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Modernejší vzhľad s rovnakými rozmermi

Mnohé modely majú tendenciu v rámci medzigeneračných prechodov zväčšovať svoje rozmery. Hyundai i10 sa tomu v tejto generácii vyhol. Aj naďalej ostáva malým mestským autom, s ktorým sa dobre parkuje.

Vozidlo je dlhé maximálne 3 675 mm. Na šírku dosahuje 1 680 mm a výška má hodnotu 1 483 mm. Rázvor kolies má dĺžku 2 425 mm. Hyundai v porovnaní s minulou generáciou výrazne zmenil dizajn.

Dĺžka vozidla je 3 675 mm.
Dĺžka vozidla je 3 675 mm. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Najmenší Hyundai dostal dvojfarebnú karosériu. Ústredným motívom prednej časti je veľká mriežka chladiča a pomerne úzke hlavné svetlá. Denné svietenie dostalo samostatné svetlomety umiestnené v nárazníku.

Vo vnútri je zrejmé, že malé mestské autá už nie sú vozidlami bez techniky, ako tomu bývalo v minulosti. Po nastúpení vás víta 8-palcový dotykový displej spolu s multifunkčným dizajnom.

Digitálny prístrojový štít dostupný nie je. Na druhej strane, kórejská automobilka opäť urobila krok smerom dopredu v oblasti vypracovania vnútra. Vo vnútri v najvyššej výbave sme našli kožu a plasty s rôznymi povrchovými úpravami. Len na niektorých menej viditeľných miestach sa nachádzajú klasické tvrdé plastové povrchy.

Vnútro je vypracované kvalitne.
Vnútro je vypracované kvalitne. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dobrou správou je, že ovládanie ventilácie ostáva na samostatnom paneli. Na palube je taktiež bezkľúčové štartovanie a bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov. Ide o výbavu, o ktorej autá tejto kategórie mohli pred niekoľkými rokmi len snívať.

Predné sedadlá sú dostatočne veľké, avšak bez výrazného bočného vedenia. Vodič má k dispozícii lakťovú opierku, zvyšok posádky si musí vystačiť bez nej. Hyundai i10 ponúka v rámci svojej kategórie veľmi dobrú porciu miesta na zadných sedadlách. Aj napriek tomu to nie je miesto, kde by dospelí ľudia chceli tráviť veľa hodín.

Po sklopení sedadiel vzniká v batožinovom...
Po sklopení sedadiel vzniká v batožinovom priestore schod. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Do batožinového priestoru sa zmestí 252 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel miesto narastá na 1 050 litrov. Problémom pre naloženie niektorých predmetov môže byť veľký schod, ktorý vzniká sklopením zadných sedadiel.

Klasický motor

Štvorvalec s objemom 1,2 litra bez preplňovania sa dnes už takmer nevidí. Aj mestské autá dostávajú hybridné pohony, čo ženie ich cenu nahor. Hyundai si udržal tradičný motor a nízku cenu.

Testovaný Hyundai poháňa spomínaný štvorvalec s výkonom 84 koní. Maximálny krútiaci moment dosahuje 117,6 Nm. Leží až v oblasti 4 200 otáčok. V spojení s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchľuje i10 na 100 km/h 12,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 171 km/h.

1,2 litrový štvorvalec bez turba sa postupne už...
1,2 litrový štvorvalec bez turba sa postupne už na trhu stáva unikátom. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Malý agregát pre malé auto je dostatočný. Vozidlo má pohotovostnú hmotnosť len 932 kg. Z mestskej križovatky dokáže zrýchľovať prekvapivo húževnato. Turbo efekt prítomný nie je. Ak chce vodič zrýchľovať napríklad v stúpaniach mimo mesta, musí pracovať s prevodovkou a držať motor vo vyšších otáčkach. Výkon vďaka absencii turba prichádza postupne a je dobre dávkovaný.

Manuálna prevodovka pracuje bezproblémovo. Radiace dráhy sú primerane dlhé a zapadanie jednotlivých stupňov prebieha bez váhania. Hyundai ponúka aj automatizovanú manuálnu prevodovku. Túto voľbu neodporúčame.

Digitálny prístrojový štít dostupný nie je.
Digitálny prístrojový štít dostupný nie je. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Hyundai i10 s 1,2 litrovým motorom a s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou dosahuje priemernú spotrebu približne 5 litrov. V meste, v zápchach so zapnutou klimatizáciou, sa nám nepodarilo dosiahnuť odber vyšší ako 6,5 litra. Mimo mesta sa odber dostáva k 4,5 litrovej hranici.

Jazdné vlastnosti v priemere

Malý Hyundai patrí svojimi jazdnými vlastnosťami k priemeru. Testovaný automobil stál na 16-palcových zliatinových kolesách, ktoré sú za príplatok. Odporúčame radšej zvoliť disky s menším priemerom. Tie sa do mestskej džungle hodia viac. Okrem najvyššej výbavy Style má i10 vzadu bubnové brzdy.

Napriek tomu, že i10 má vzadu jednoduchú nápravu, na nerovnostiach v meste nemá tendenciu odskakovať. Stáva sa tak až pri vyšších rýchlostiach. Riadenie je naladené pre život v meste. Účinok posilňovača riadenia je vysoký.

V najvyššej výbave je automobil štandardne vybavený zadnými parkovacími senzormi. Zadná parkovacia kamera je už za príplatok.

Zhodnotenie a záver

Kým mnohé malé autá sú stále drahšie a drahšie, Hyundai i10 sa tomu vyhol. Jeho základná cena je 8 890 eur. V takom prípade má však pod kapotou litrový trojvalec. Testovaný štvorvalec má minimálnu cenovku 10 290 eur.

Na volante je umiestnené ovládanie tempomatu,...
Na volante je umiestnené ovládanie tempomatu, rádia a palubného počítača. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Kórejská automobilka k testovanému modelu navyše dáva zimné pneumatiky a 5 ročnú záruku bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov. Automobil má už v základnej výbave systém pre automatické prepínanie diaľkových svetiel, systém autonómneho núdzového brzdenia a systém e-call.

Vozidlo sa taktiež dokáže automaticky držať v jazdnom pruhu, otváranie predných okien je elektrické a vodič má k dispozícii tempomat. V základnej výbave však nie je dostupná ani manuálna klimatizácia.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 3 675
Šírka (mm) 1 680
Výška (mm) 1 483
Rázvor (mm) 2 425
Objem batožinového priestoru (l) 252/1 050
Objem palivovej nádrže (l) 36
Pohotovostná hmotnosť (kg) 932
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 197
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 61,7/84 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 117,6 pri 4 200
Prevodovka manuálna 5-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,6
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,1 – 5,8
Spotreba (test) (l/100km) 5,2
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Hyundaiu i10 8 900 eur
Základná cena testovaného modelu vo výbave Style 11 690 eur
Konečná cena testovaného auta 14 490 eur
Záruka 5 rokov bez obmedzenia počtu km
Hyundai
		i10
Hyundai
		i10
+23Hyundai
		i10

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #Hyundai i10 #Hyundai
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek