Test: Hyundai i10 - tradičný motor s nízkou cenou

Zvykáme si, že takmer každý nový model je hybridom. Ak nie je, tak má aspoň preplňované motory. Stále sú však modely, ktoré si držia svoju overenú líniu a tým si môžu získať podporovateľov. Dôkazom je nová generácia Hyundaiu i10 s 1,2 litrovým benzínovým atmosférickým štvorvalcom.

05.07.2020 07:00
debata (1)
Hyundai i10 je na trhu v tretej generácii. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i10 Hyundai i10 je na trhu v tretej generácii.

Tretia generácia najmenšieho modelu kórejskej automobilky bola predstavená na minuloročnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Prvé kusy k zákazníkom dorazili vo februári tohto roka. Hyundai zabezpečuje produkciu nového modelu i10 vo fabrikách v Turecku a v Indii. Práve v Indii sa tento model predáva pod názvom Grand i10 Nios.

Prvá generácia modelu i10 bola vo výrobe od roku 2008. Druhá na jej miesto nastúpila v roku 2013. Rozmery najnovšieho vydania najmenšieho modelu sa zmenili len nepatrne. Na trh dorazil Hyundai len vo štvordverovej verzii.

Výsledky nárazového testu EuroCAP pre tretiu generáciu vozidla v čase písania testu zverejnené neboli. I10 ostáva aj naďalej koncernovým súrodencom Kie Picanto.

Automobilka vyrába i10 v Turecku a v Indii. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i10 Automobilka vyrába i10 v Turecku a v Indii.

Modernejší vzhľad s rovnakými rozmermi

Mnohé modely majú tendenciu v rámci medzigeneračných prechodov zväčšovať svoje rozmery. Hyundai i10 sa tomu v tejto generácii vyhol. Aj naďalej ostáva malým mestským autom, s ktorým sa dobre parkuje.

Vozidlo je dlhé maximálne 3 675 mm. Na šírku dosahuje 1 680 mm a výška má hodnotu 1 483 mm. Rázvor kolies má dĺžku 2 425 mm. Hyundai v porovnaní s minulou generáciou výrazne zmenil dizajn.

Dĺžka vozidla je 3 675 mm. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i10 Dĺžka vozidla je 3 675 mm.

Najmenší Hyundai dostal dvojfarebnú karosériu. Ústredným motívom prednej časti je veľká mriežka chladiča a pomerne úzke hlavné svetlá. Denné svietenie dostalo samostatné svetlomety umiestnené v nárazníku.

Vo vnútri je zrejmé, že malé mestské autá už nie sú vozidlami bez techniky, ako tomu bývalo v minulosti. Po nastúpení vás víta 8-palcový dotykový displej spolu s multifunkčným dizajnom.

Digitálny prístrojový štít dostupný nie je. Na druhej strane, kórejská automobilka opäť urobila krok smerom dopredu v oblasti vypracovania vnútra. Vo vnútri v najvyššej výbave sme našli kožu a plasty s rôznymi povrchovými úpravami. Len na niektorých menej viditeľných miestach sa nachádzajú klasické tvrdé plastové povrchy.

Vnútro je vypracované kvalitne. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i10 Vnútro je vypracované kvalitne.

Dobrou správou je, že ovládanie ventilácie ostáva na samostatnom paneli. Na palube je taktiež bezkľúčové štartovanie a bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov. Ide o výbavu, o ktorej autá tejto kategórie mohli pred niekoľkými rokmi len snívať.

Predné sedadlá sú dostatočne veľké, avšak bez výrazného bočného vedenia. Vodič má k dispozícii lakťovú opierku, zvyšok posádky si musí vystačiť bez nej. Hyundai i10 ponúka v rámci svojej kategórie veľmi dobrú porciu miesta na zadných sedadlách. Aj napriek tomu to nie je miesto, kde by dospelí ľudia chceli tráviť veľa hodín.

Po sklopení sedadiel vzniká v batožinovom... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i10 Po sklopení sedadiel vzniká v batožinovom priestore schod.

Do batožinového priestoru sa zmestí 252 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel miesto narastá na 1 050 litrov. Problémom pre naloženie niektorých predmetov môže byť veľký schod, ktorý vzniká sklopením zadných sedadiel.

Klasický motor

Štvorvalec s objemom 1,2 litra bez preplňovania sa dnes už takmer nevidí. Aj mestské autá dostávajú hybridné pohony, čo ženie ich cenu nahor. Hyundai si udržal tradičný motor a nízku cenu.

Testovaný Hyundai poháňa spomínaný štvorvalec s výkonom 84 koní. Maximálny krútiaci moment dosahuje 117,6 Nm. Leží až v oblasti 4 200 otáčok. V spojení s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchľuje i10 na 100 km/h 12,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 171 km/h.

1,2 litrový štvorvalec bez turba sa postupne už... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Hyundai i10 1,2 litrový štvorvalec bez turba sa postupne už na trhu stáva unikátom.

Malý agregát pre malé auto je dostatočný. Vozidlo má pohotovostnú hmotnosť len 932 kg. Z mestskej križovatky dokáže zrýchľovať prekvapivo húževnato. Turbo efekt prítomný nie je. Ak chce vodič zrýchľovať napríklad v stúpaniach mimo mesta, musí pracovať s prevodovkou a držať motor vo vyšších otáčkach. Výkon vďaka absencii turba prichádza postupne a je dobre dávkovaný.

Manuálna prevodovka pracuje bezproblémovo. Radiace dráhy sú primerane dlhé a zapadanie jednotlivých stupňov prebieha bez váhania. Hyundai ponúka aj automatizovanú manuálnu prevodovku. Túto voľbu neodporúčame.

Digitálny prístrojový štít dostupný nie je. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i10 Digitálny prístrojový štít dostupný nie je.

Hyundai i10 s 1,2 litrovým motorom a s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou dosahuje priemernú spotrebu približne 5 litrov. V meste, v zápchach so zapnutou klimatizáciou, sa nám nepodarilo dosiahnuť odber vyšší ako 6,5 litra. Mimo mesta sa odber dostáva k 4,5 litrovej hranici.

Jazdné vlastnosti v priemere

Malý Hyundai patrí svojimi jazdnými vlastnosťami k priemeru. Testovaný automobil stál na 16-palcových zliatinových kolesách, ktoré sú za príplatok. Odporúčame radšej zvoliť disky s menším priemerom. Tie sa do mestskej džungle hodia viac. Okrem najvyššej výbavy Style má i10 vzadu bubnové brzdy.

Napriek tomu, že i10 má vzadu jednoduchú nápravu, na nerovnostiach v meste nemá tendenciu odskakovať. Stáva sa tak až pri vyšších rýchlostiach. Riadenie je naladené pre život v meste. Účinok posilňovača riadenia je vysoký.

V najvyššej výbave je automobil štandardne vybavený zadnými parkovacími senzormi. Zadná parkovacia kamera je už za príplatok.

Zhodnotenie a záver

Kým mnohé malé autá sú stále drahšie a drahšie, Hyundai i10 sa tomu vyhol. Jeho základná cena je 8 890 eur. V takom prípade má však pod kapotou litrový trojvalec. Testovaný štvorvalec má minimálnu cenovku 10 290 eur.

Na volante je umiestnené ovládanie tempomatu,... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i10 Na volante je umiestnené ovládanie tempomatu, rádia a palubného počítača.

Kórejská automobilka k testovanému modelu navyše dáva zimné pneumatiky a 5 ročnú záruku bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov. Automobil má už v základnej výbave systém pre automatické prepínanie diaľkových svetiel, systém autonómneho núdzového brzdenia a systém e-call.

Vozidlo sa taktiež dokáže automaticky držať v jazdnom pruhu, otváranie predných okien je elektrické a vodič má k dispozícii tempomat. V základnej výbave však nie je dostupná ani manuálna klimatizácia.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 3 675
Šírka (mm) 1 680
Výška (mm) 1 483
Rázvor (mm) 2 425
Objem batožinového priestoru (l) 252/1 050
Objem palivovej nádrže (l) 36
Pohotovostná hmotnosť (kg) 932
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 197
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 61,7/84 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 117,6 pri 4 200
Prevodovka manuálna 5-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,6
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,1 – 5,8
Spotreba (test) (l/100km) 5,2
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Hyundaiu i10 8 900 eur
Základná cena testovaného modelu vo výbave Style 11 690 eur
Konečná cena testovaného auta 14 490 eur
Záruka 5 rokov bez obmedzenia počtu km
Hyundai i10
Hyundai i10
+23Hyundai i10

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Hyundai #test #Hyundai i10
Články podľa značiek