
Tarraco nie je na trhu žiadnym nováčikom. Ide o zabehnutý model, ktorý si získal svoju klientelu. Do dôchodku sa ešte nechystá. Práve po vyradení modelu Alhambra z ponuky si pravdepodobne získa ešte väčšiu obľubu.
SUV debutovalo na autosalóne v Paríži v roku 2018. Ide o stredne veľké SUV, ktoré zdieľa rovnakú platformu s VW Tiguan Allspace a so Škodou Kodiaq. Seat aj v tomto prípade pri výbere mena inšpiroval Španielskom. Názov Tarraco vychádza z pomenovania mesta Tarragona. O názve rozhodlo ľudové hlasovanie.
Automobil schádza z výrobných liniek v nemeckom Wolfsburgu. Nárazovými testami EuroNCAP prešlo Tarraco v roku 2019, keď získalo plný počet hviezdičiek.

Overený dizajn
Dizajn Seatu Tarraco verejnosť prijala dobre. V porovnaní s koncernovou trojicou je však najmenej nápadný. Od Seatu by sme čakali emotívnejšie krivky. Tarraco pôsobí namiesto dynamicky robustne.
Svojou dĺžkou 4 735 mm napovedá, že buď ponúkne veľký batožinový priestor, alebo sa do jeho útrob zmestí sedem pasažierov. Alebo aj aj. Hlavný dizajnový prvok exteriéru sa nachádza vzadu. Sú ním zadné svetlá, ktoré zaberajú celú šírku vozidla. Predná časť dostala rodinnú masku, ktorú po novom prebral aj Leon.
Na šírku Tarraco meria 1 839 mm. Výška dostala v prípade SUV modelu hodnotu 1 674 mm. Rázvor, ktorý vytvára priestor pre 7-člennú posádku, je dlhý 2 790 mm.

Interiér pôsobí robustným a kvalitným dojmom. Centrom vnútra je dotykový displej informačno-zábavného systému. Ventilácia spolu s klimatizáciou majú stále samostatný panel umiestnený pod displejom, čo je pozitívne. Najmä počas jazdy sa tak teplota upravuje omnoho jednoduchšie.
Testovaný automobil je vybavený digitálnym prístrojovým štítom, ktorý ponúka niekoľko druhov zobrazenia. Bohužiaľ, ovládanie tempomatu sa stále nedostalo na volant. Vodič Tarraca si musí vystačiť so samostatným ovládačom umiestneným pod volantom. Počas jazdy naň nie je vidieť, a tak ten, kto sa s ním ešte nestretol, bude mať problém nastaviť si správnu rýchlosť. Na druhej strane rovnaký ovládač montuje koncern VW do všetkých tempomatom vybavených vozidiel značiek Seat a Škoda.

Do interiéru sa zmestí 7 cestujúcich, no Tarraco v tomto smere Alhambru nahradí len s kompromismi. Tretí rad sedadiel poslúži najmä ako núdzové miesta, prípadne ako miesta pre deti. Päťčlenná posádka sa v Tarracu odvezie mimoriadne pohodlne a s dostatočným priestorom.
Úplne dozadu sa pristupuje cez druhý rad sedadiel. Tie pri posune smerom dopredu vytvoria pred tretím radom dodatočný priestor. V prípade, keď tretí rad nie je potrebný, je možné sedadlá sklopiť do podlahy. Vtedy je dostupný objem batožinového priestoru 700 litrov. Ak je automobil plne obsadený, stále sa do batožinového priestoru zmestí 230 litrov.

Rozpačitý automat
Testované Tarraco je vybavené dvojlitrovým naftovým motorom TDI v najsilnejšej verzii s výkonom 190 koní. Výkon prenáša na obe nápravy 7-stupňový dvojspojkový automat DSG. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 400 Nm.
Dvojlitrový štvorvalec dokáže rozbehnúť 1 845 kg vážiace SUV na 100 km/h za 8 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 210 km/h. Oficiálne údaje vyzerajú celkom dobre. Má to však jeden háčik. Jazdu v reálnej premávke, keď nechcete držať plyn stále na podlahe.

Naftový agregát často zrádza prevodovka. Tá radí neuveriteľne vysoké stupne a motor necháva často trápiť sa takmer vo voľnobežných otáčkach. A nielen pri plachtení alebo pri jazde ustálenou rýchlosťou. Aj keď zatlačíte plyn, automat často jednoducho odmietne podradiť. Neostáva vám iné, len ho tlačiť hlbšie a hlbšie, až dorazíte k podlahe. Teste pred touto métou sa automat podvolí a podradí.
Nejde pritom len o prudké zrýchlenia, napríklad pri potrebe akcelerácie v pripájacom pruhu. Správanie automatu zabíja dynamiku všeobecne. Riešenie existuje. Stačí automat prepnúť do športového režimu. Vtedy sa začne správať úplne normálne a máte pocit, že ste presadli do celkom iného auta.

Keď prinútite automat spolupracovať, dvojliter si s Tarracom poradí bez akýchkoľvek problémov. Priemerná spotreba nie je zlá. Pohybuje sa na úrovni 7,5 litra nafty na 100 km. Ak sa rozhodnete, že s prevodovkou nebudete bojovať, spotrebu síce možno ešte o 0,2 litra znížite, no musíte dať zbohom dynamickým chúťkam a zmieriť sa s tým, že na ceste strávite viac času.
Jednoduchá aktivácia jazdných režimov
Tarraco má k dispozícii niekoľko jazdných režimov. Tie je možné zvoliť prostredníctvom kruhového ovládača umiestneného neďaleko radiacej páky. Jazda v bežných podmienkach je najlepšia v režime „Normal“.
Športový režim automaticky aktivuje športový režim aj prevodovke a zníži účinok posilňovača riadenia. Adaptívny podvozok je za príplatok 769 eur. Režim „Eco“ utlmí reakcie pohonnej jednotky a automat prinúti radiť ešte vyššie prevodové stupne. Verzie s pohonom oboch náprav majú k dispozícii aj režim pre offroadový terén a sneh.
Seat Tarraco aj v najsilnejšej výbave vyhovie najmä vodičom, ktorí buď majú radi pomalšiu jazdu, alebo jazdia najmä po diaľnici a kľukatým cestám sa vyhýbajú. Automobil je na diaľnici stabilný a najmä tichý. Naopak, na horských priechodoch do hry vstupuje jeho vyššie položené ťažisko a menej komunikatívne riadenie.
Zhodnotenie a záver
Seat Tarraco je veľké a pohodlné SUV. Ak ste zvyknutí, že modely španielskej značky majú aj športového ducha, v tomto prípade to celkom neplatí. Naftový motor pokladáme aj naďalej pre toto auto za ideálny. Problémom môže byť jeho spojenie s automatom. Preto odporúčame zvoliť model so slabšou verziou agregátu, ktorý je spojený s manuálnou prevodovkou.

O niekoľko mesiacov však všetko môže byť inak. Tarraco dostane nový naftový dvojlitrový štvorvalec s označením TDI Evo. Výkon stúpne až na 200 koní. Najvýkonnejšia verzia bude aj naďalej párovaná s automatom. Ako bude fungovať ich spojenie, je nateraz otázne. Seat začne novú verziu vyrábať až vo štvrtom kvartáli tohto roku.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 735 |
Šírka (mm) | 1 839 |
Výška (mm) | 1 674 |
Rázvor (mm) | 2 790 |
Objem batožinového priestoru (l) | 230/700 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 845 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 968 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 140 (190)/pri 3 500 – 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 3 250 |
Prevodovka | automatická 7-stupňová |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 |
Spotreba (kombinovaná – WLTP) (l/100km) | 6,8 – 7,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,5 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Seatu tarraco | 28 630 eur |
Základná cena modelu 2,0 TDI 200 vo výbave Xcellence | 40 980 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km) |