Test: Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ - štvorvalec a 421 koní

19.07.2020 07:00

Keď sa povie AMG, väčšina fanúšikov áut si predstaví auto s osemvalcom. A keď už pod kapotou nie je osemvalec, nech je tam aspoň motor so šiestimi valcami. Časy sa však menia a emisie diktujú tempo aj v oblasti športových áut. Ohŕňať nos nad štvorvalcom bez toho, aby sme mu dali šancu, je predčasné.

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ pôsobí mimoriadne...
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ pôsobí mimoriadne dynamicky. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Mercedes CLA je príbuzným triedy A. Avšak jeho dizajn je omnoho dramatickejší, emotívnejší a agresívnejší. V súčasnosti je automobil na trhu vo svojej druhej generácii. Tá bola predstavená v januári 2019.

Automobil zdieľa rovnakú platformu s triedou A, triedou B alebo s modelovým radom GLB. Na trhu je verzia štvordverového sedanu a kombi, tzv. shooting brake. Daimler tento model vyrába v maďarskom Kecskeméte.

Model CLA má v ponuke benzínové alebo naftové motory. Všetky sú však so štvoricou valcov. Ani najvýkonnejšie verzie túto métu neprekonávajú. V marci tohto roku bol predstavený aj plug-in hybrid s označením CLA 250e.

Hlavným dizajnovým prvkom je klesajúca línia...
Hlavným dizajnovým prvkom je klesajúca línia strechy. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2019 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Rovnaký počet hviezdičiek získala aj prvá generácia modelu v roku 2013.

Dramatický dizajn

Mercedes CLA je do veľkej miery najmä o dizajne. Ak sa k tomu pridá aj verzia AMG, tak sa z tohto zaujímavo tvarovaného kombi stáva malé umelecké dielo. CLA AMG zaujme všade kam príde a pritom nemusí mať žiadne špeciálne rozmery.

Testované CLA s tmavou sivou metalízou vyzerá, že aj keď stojí na parkovisku, ide rýchlosťou aspoň 200 km/h. Keď sa na neho pozriete z prednej strany, máte pocit, že sa hnevá. To preto, že stojí. Toto nie je model, ktorý je rád, keď je odparkovaný.

Červené brzdové strmene na aute doslova svietia.
Červené brzdové strmene na aute doslova svietia. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Na karosérii sa strieda sivá farba s čiernou. Jedinými výraznými doplnkami sú svetlá a brzdové strmene. Tie sú s výnimkou predných svetlometov červené. Bočná silueta auta je rovnako dramatická ako zvyšok auta. Môžu za to horná a spodná línia okien, ktoré sa najprv dvíhajú smerom nahor a postupne klesajú.

V zadnej časti je ukrytá čierna štvoritá koncovka výfukového systému v čiernej časti zadného nárazníka. Výfuky síce pôsobia nenápadne, ale nie sú. Všimnete si ich.

Koncovky výfukového prostredia sú síce...
Koncovky výfukového prostredia sú síce nenápadné, no je ťažké si ich nevšimnúť. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V interiéri posádku víta čierna koža, červené prešívanie a sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Po nastúpení sa cítite presne tak, ako by ste sa v AMG cítiť chceli. Máte pocit, že sedíte v športovom a luxusnom aute, ktorého výkon ďaleko prevyšuje všetky bežné potreby.

Vodič získava informácie z dvojice veľkých displejov. Tie sa ovládajú prostredníctvom dotykových plôch na volante alebo cez touchpad na stredovom tuneli. Na pravom displeji je možné sledovať informácie o stave vozidla, prípadne o aktuálnom výkone motora. Pre niektorých spolujazdcov to musí byť zaujímavé divadlo.

V interiéri na posádku čakajú koža a hliník.
V interiéri na posádku čakajú koža a hliník. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Netreba zabúdať na to, že ide o automobil, ktorý vznikol na základoch triedy A. Priestorové rekordy v ňom očakávať teda nemožno. Svedčí o tom aj obrovský zadný previs, ktorý je vidieť z vonkajšej strany.

Dozadu sa však bez väčších problémov zmestia aj dospelé osoby. Keď však budete chcieť sklopiť zadné sedadlo, musíte posunúť to predné. Integrovaná hlavová opierka jednoducho potrebuje viac miesta. Väčšina rozmerov zadnej časti teda pripadá pre batožinový priestor, ktorý sa tiahne ďaleko za zadnú nápravu. Do kufra sa zmestí 505 litrov. Po sklopení zadných sedadiel až 1 370 litrov.

Do batožinového priestoru sa zmestí 505 litrov.
Do batožinového priestoru sa zmestí 505 litrov. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Štvorvalec so 421 konskými silami

Keby sme to nezažili, tak by sme neverili. K testovanému CLA sme pristupovali s predsudkami. Štvorvalec? V AMG? Rúhanie. Agregát všetky predsudky vymazal asi po 3 kilometroch jazdy. Spoza volantu sa môžete len ťažko sťažovať. Zvuk, výkon a prejav tohto motora sú ďaleko za očakávaniami toho, čo dokáže preplňovaný štvorvalec.

Z 0 na 100 km/h sa tento Mercedes dostane za 4 sekundy. Auto pritom váži 1 705 kg. Maximálna rýchlosť je 270 km/h. Štvorvalec to dokáže vďaka výkonu 421 koní a krútiacemu momentu 500 Nm.

Mercedes naladil svoj štvorvalec na 421 koní.
Mercedes naladil svoj štvorvalec na 421 koní. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Na túto pohonnú jednotku skutočne nie je dôvod pozerať sa s nedôverou. Odznak “AMG” si rozhodne zaslúži. Takmer neexistuje bežná jazdná situácia, kedy by agregát odmietal zrýchľovať.

Maximálny krútiaci moment je pritom uložený až pri 5 000 otáčkach. Nástup výkonu je pomerne lineárny a očakávateľný. Preplňovaný motor sa vďaka tomu nebojí ani vysokých otáčok.

Výkon z motora prenáša 8-stupňová dvojspojková...
Výkon z motora prenáša 8-stupňová dvojspojková automatická prevodovka, ktorá má aj pádla pod volantom. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Kombinovaná priemerná spotreba paliva sa pritom pohybuje na úrovni 9,3 litrov. Strop spotreby je omnoho vyššie. Ak chcete naplno využívať potenciál auta, odber sa vyšplhá ďaleko nad 10 litrov. Mimo mesta pri úspornej jazde spotreba klesá na približne 7,5 litra. AMG by si zaslúžilo väčšiu nádrž. Výrobca do auta montuje len 51 litrovú zásobu na benzín.

Špičkové jazdné vlastnosti

Mercedes CLA AMG 45 S ponúka špičkové jazdné vlastnosti. Pohon oboch náprav robí v zákrutách z testovaného auta mimoriadne vyvážené kombi. Riadenie je tuhé a komunikatívne. Vodičovi dáva jasné informácie o tom, čo sa deje pod prednými kolesami.

V športovom režime vozidlo kopíruje povrch vozovky takmer do detailov. Adaptívny podvozok ho bez problémov zmení na takmer okruhový špeciál. Naopak, v komfortnom režime je testované CLA vozidlo, ktoré je použiteľné na každý deň. Podvozok je síce tuhý, no dokáže solídne filtrovať nerovnosti.

Spoza volantu má vodič navyše pocit, že šoféruje ľahšie auto. Rovnako ten pocit prichádza aj pri brzdení, kedy sa k slovu dostane výkonný brzdový systém. Vpredu sú kotúče s priemerom 360 mm, vzadu majú priemer 300 mm.

Zhodnotenie a záver

Mercedes CLA je štýlovým a praktickým vozidlom. Vo verzii AMG 45 S sa z neho stáva nástroj pre fajnšmekrov. Síce pod kapotou nemá šesťvalec, no z hľadiska výkonu neprichádza o nič.

V prípade potreby sa tento automobil nestratí ani na okruhu a bez problémov odvezie aj deti do škôlky. Na vozidle sa ťažko hľadajú chyby, pretože sú minimálne.

Základná cena tohto modelu je takmer 70-tisíc eur.
Základná cena tohto modelu je takmer 70-tisíc eur. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Základná cena Mercedesu CLA vo verzii Shooting Brake je 32 580 eur. To však nie je prípad verzie s odznakom AMG. Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ stojí minimálne 69 786 eur. Testovaný automobil s príplatkovou výbavou prekonal sumu 85-tisíc eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 688
Šírka (mm) 1 830
Výška (mm) 1 442
Rázvor (mm) 2 729
Objem batožinového priestoru (l) 505/1 370
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 705
Rozmery pneumatík 255/35 R19
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 991
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 310 (421) pri 6 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 500 pri 5 000 – 5 250
Prevodovka automatická 8-stupňová
Poháňaná náprava obe
Max. rýchlosť (km/h) 270
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,0
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 8,2 – 8,3
Spotreba (test) (l/100km) 9,3
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Mercedesu CLA 32 580 eur
Základná cena modelu Mercedesu-AMG CLA 45 S 69 786 eur
Cena testovaného auta 85 014 eur
Záruka 6 rokov/160 000 km
Mercedes-AMG CLA 45 S
		4MATIC+
Mercedes-AMG CLA 45 S
		4MATIC+
+35Mercedes-AMG CLA 45 S
		4MATIC+

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #Shooting Brake #Mercedes CLA #Mercedes #AMG
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek