Test: Mazda 3 SkyActiv-G150 - pre šoféra len to najlepšie

Mazda sa nemieni vzdať svojich benzínových motorov. Tie stále odolávajú trendu, ktorým je prepĺňanie. Japonské motory fungujú bez kompresorov a turbodúchadiel. To však neznamená, že Mazda svojim zákazníkom neponúkne niečo nové. Tentoraz do motorového priestoru “trojky” dostala nové stádo koní.

26.07.2020 07:00
debata (2)
Mazda 3 má na trhu aktuálne štvrtú generáciu. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Mazda 3 Mazda 3 má na trhu aktuálne štvrtú generáciu.

Mazda 3 patrí k najvýraznejším zástupcom nižšej strednej triedy. Aktuálne je na trhu štvrtá generácia modelu, ktorá do predajní dorazila v roku 2019. Automobil nadväzuje na svojho predchodcu, ktorý bol najmä v oblasti dizajnu prelomovým.

Verejnosť mohla novinku spoznať na autosalóne v Los angeles v roku 2018. Japonci tento model vyrábajú vo fabrikách v Japonsku, Mexiku, Thajsku a v Číne. Novinka bola na trh uvedená s naftovým agregátom a dvojicou benzínových motorov.

Dizajnom automobil nadväzuje na svojho predchodcu. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Mazda 3 Dizajnom automobil nadväzuje na svojho predchodcu.

Dieselové motory v súčasnosti v cenníkoch nefigurujú. Namiesto nich Mazda ponúka pohonnú jednotku s označením SkyActiv-X, ktorá má spájať prednosti benzínového a naftového motora. Nárazové testy EuroNCAP Mazda 3 absolvovala v roku 2019 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek.

150 koní sa hodí

Benzínový dvojlitrový agregát s označením SkyActiv-G je nielen unikátnou pohonnou jednotkou na trhu, ale aj ideálnym motorom pre Mazdu 3. Príchod verzie so zvýšeným výkonom sme prijali kladne. Japonský výrobca pripravuje tento model aj s preplňovaným motorom. Jeho prítomnosť v Európe je stále otázna. Obyvatelia starého kontinentu si zatiaľ musia vystačiť so 150 konskými silami.

Benzínový motor bez turba dostal výkon 150 koní. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Mazda 3 Benzínový motor bez turba dostal výkon 150 koní.

K výkonu 150 koní sa pridáva krútiaci moment vo výške 213 Nm. V tejto oblasti k zvýšeniu nedošlo. S manuálnou prevodovkou automobil zrýchľuje na 100 km/h 9,1 sekundy. Mazda 3 s výkonom 122 koní túto disciplínu zvláda za 10,4 sekundy.

Po studenom štarte má pohonná jednotka veľmi príjemný a sýty zvuk. Po zahriatí sa soundtrack mierne stíši a motor dáva o sebe vedieť najmä vo vyšších otáčkach. Pri bežnej jazde motor posádku neželaným zvukom neotravuje.

Prístrojový štít kombinuje digitálne... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda 3 Prístrojový štít kombinuje digitálne ukazovatele s tradičnými.

Testovaný automobil je vybavený šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Tá čiastočne ovplyvňuje jeho dynamický prejav. Za vodiča robí “špinavú” prácu – podradí pri potrebe prudšieho zrýchlenia. Nejde o dvojspojkový automat, no jeho reakcie patria k nadpriemerne rýchlym. Rovnako ani podraďovanie netrvá neúmerne dlho.

Výkon motora prichádza postupne a je dobre dávkovateľný. Pohonná jednotka ochotne reaguje na plynový pedál aj v nižších otáčkach. V tejto disciplíne je na tom rozhodne lepšie ako nový motor SkyActiv-X.

Automatická prevodovka so šiestimi stupňami... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda 3 Automatická prevodovka so šiestimi stupňami prenáša výkon len na predné kolesá.

Maximálny krútiaci moment je dostupný pri 4-tisíc otáčkach. Vrchol výkonu je uložený ešte o 2-tisíc otáčok vyššie. Výrobca sľubuje s automatickou prevodovkou a 18-palcovými kolesami priemernú spotrebu 5,4 litra benzínu na 100 km. Ide však o údaj, ktorý je prepočítaný na starú normu NEDC. V realite sa tak treba pripraviť na to, že automobil si vypýta približne 6,6 litra benzínu.

V porovnaní so slabšou verziou je zvýšenie spotreby len minimálne. Avšak benzínový motor s výkonom 122 koní je v súčasnosti dostupný len s manuálnou prevodovkou. V takom prípade je rozdiel v spotrebe približne 0,5 litra benzínu na 100 km.

Automobil je dlhý 4 460 mm. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Mazda 3 Automobil je dlhý 4 460 mm.

Nadpriemerné jazdné vlastnosti

Mazda 3 je známa tým, že jej jazdné vlastnosti presahujú priemer. Ani teraz to nie je inak. Aj s výkonnejším motorom je hatchback príjemne vyvážený. Pre vodiča je auto čitateľné aj v zákrutách a vo vyšších rýchlostiach.

Mazda tvrdí, že pri vytváraní jazdných vlastností auta uplatňuje princíp, podľa ktorého vodič a auto sú jedno – jinba ittai. Riadenie je komunikatívne a zadná náprava nemá tendenciu odskakovať na priečnych nerovnostiach. Šoférovanie tohto auta nie je nadpriemerne vyčerpávajúce ani po niekoľkých hodinách.

Mazda 3 zaujme najmä tých, ktorí si šoférovanie... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Mazda 3 Mazda 3 zaujme najmä tých, ktorí si šoférovanie užívajú.

Podvozok je dobre odhlučnený. Ani na nekvalitnej ceste s diskami s veľkým priemerom do vnútra nepreniká nepríjemná hladina hluku. V meste patrí Mazda 3 obratnosťou k priemeru. Zadné parkovacie senzory sú súčasťou základnej výbavy. Parkovacia kamera patrí do paketu Plus. Podľa aktuálneho cenníka však “trojku” s najvýkonnejším benzínovým motorom bez tohto paketu nie je možné kúpiť.

Podpriemerný priestor

Mazda 3 má síce na dnešnú dobu už unikátny motor, nadpriemerné jazdné vlastnosti, no priestorovo patrí k podpriemeru. Nejde pritom o priestor na predných miestach. Vodič aj spolujazdec sa do vnútra bez problémov zmestia.

Interiér je vzdušný a jednoduchý. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda 3 Interiér je vzdušný a jednoduchý.

Na palube ich privíta vzdušný a jednoduchý interiér. Obrazovka infotainmentu akoby plávala položená na palubnej doske. Ergonómia je na vysokej úrovni. Vodič má všetky dôležité ovládače na dosah ruky. Obrazovka našťastie aj naďalej nie je dotyková. Používanie infotainmentu prebieha prostredníctvom špeciálneho ovládača.

Vodič má pocit, že interiér ho obklopuje. Mazda 3 nevytvára dojem, že nad hlavou, alebo pred sebou má šofér ešte veľa voľného miesta. V podobnom duchu sa interiér nesie aj pred zadnými sedadlami. Tam sa však najmä vyššie postavy nemusia cítiť komfortne. Porcia priestoru je podpriemerná. Najmä v oblasti nôh musia cestujúci pristupovať ku kompromisom.

Do batožinového priestoru sa zmestí 334 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 019 litrov.

Zhodnotenie a ceny

Mazda 3 si rozhodne silnejší benzínový motor zaslúžila. Nakoniec, majú ho aj iné modely výrobcu, tak prečo nie “trojka”. My osobne by sme sa vyhli automatickej prevodovke. Nie je dvojspojková, no napriek tomu zabezpečuje zmenu rýchlostných stupňov skutočne svižne.

Automat pocitovo mierne uberá z výkonu samotného motora. A zároveň trochu zvyšuje spotrebu. A keďže podvozkom je Mazda 3 vysoko nad priemerom, viac sa k nej hodí manuálna prevodovka.

Základná cena modelu je 21 340 eur. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda 3 Základná cena modelu je 21 340 eur.

Základná cena Mazdy 3 je 21 340 eur. So silnejším benzínovým motorom cena stúpa na 25 240 eur. V porovnaní s konkurenciou ide o vyššie základné ceny. Mazda s príchodom novej generácie škrtla základné výbavy. To znamená, že Mazda 3 je dobre vybavená aj v základe.

Samozrejmosťou sú LED svetlomety, hliníkové disky, head-up displej, klimatizácia, digitálny prístrojový štít, navigačný systém, adaptívny tempomat a iné. Paket plus, ktorým je testovaná verzia automaticky vybavená pridáva bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievanie sedadiel a dvojzónovú klimatizáciu.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 460
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 435
Rázvor (mm) 2 725
Objem batožinového priestoru (l) 330/1 019
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 389
Rozmery pneumatík 215/45 R18
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 110 (150) pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 213 pri 4 000
Prevodovka automatická 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 204
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,5
Spotreba (test) (l/100km) 6,6
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Mazdy 3 21 340 eur
Základná cena verzie SkyActiv-G150 25 240 eur
Záruka 3 roky/100 000 km
Mazda 3
Mazda 3
+23Mazda 3

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Mazda #Mazda 3 #Skyactiv-G
Články podľa značiek