Rodinné kombi má na našom trhu pevne pod palcom Škoda a jej Octavia. Ale nezabúdajte, sú tu aj iní hráči. Corolla Touring Sport medzi nich nepochybne patrí. No a ak si ju doprajete v nami testovanej verzii Trek, ktorá sa rodila v spolupráci s renomovaným výrobcom bicyklov Trek Bicycles, dostanete nesmierne univerzálne auto. Takmer „japonský Scout“. Trek je k dispozícii na rozdiel od bežného kombi výlučne s hybridným pohonom, čo cenovku dvíha do vyšších sfér, lenže odmeniť sa vie výkonom, vybavením aj spotrebou. Trek je tiež odpoveďou pre tých, ktorí síce nefandia SUV, ale zas je im ľúto, že klasika si príliš nerozumie s prašnými cestami ani mestskou džungľou. Toto je riešenie.
Riešenie pre nerozhodných
Corolla Trek v podstate vypĺňa obrovský priestor medzi C-HR a RAV4. Alebo sa o to aspoň snaží. Aby si však neprekážala so sesterskými SUV, išla na vec Toyota veľmi opatrne. A nielen tým, že Corolla nemá a nemôže mať pohon oboch náprav. Podvozok Treku zvýšila oproti kombi Touring Sports iba o diskrétne dva centimetre. Výsledkom je svetlá výška 155 mm. To je hodnota, ktorou síce nemôže Trek súperiť s crossovermi, ale zas dostatočná na to, aby sa nemusel báť zísť z asfaltu. Zvlášť, ak sú spodné partie karosérie chránené plastovým „brnením“. Pomáhajú aj vyššie bočnice pneumatík s profilom 225/45. Táto transformácia, navyše, Corolle svedčí.
Spolu s dobrodružným Trekom dostávate totiž aj špecifickú mriežku chladiča, bi-LED reflektory s matným pozadím, strieborné chrániče v nárazníkoch, hliníkové strešné nosiče, zatmavené zadné okná, dvojitú chrómovú koncovku výfukov, ale aj parádne 17-palcové disky kolies či extra „olivový“ lak karosérie. S doplnkami si teda lámať hlavu nemusíte. Masívnejší „look“ však spôsobil, že aj relatívne veľké kolesá sa zdajú byť na Treku akési malé. Možno za to môže aj ich dizajn. Druhou výhradou je tvar strieborných prvkov v prednom nárazníku. Na kontakt s prekážkou pôsobia dosť krehko. Naopak, koncovky výfukov sú chránené až tak, že ich z niektorých ulov takmer nevidieť.
Naturálna atmosféra
S nudou v interiéri sa rozlúčila Corolla už s nástupom novej generácie, no pre Trek to platí obzvlášť. Toyota vyčarovala vďaka kombinácii nových materiálov na palube veľmi príjemnú atmosféru. Čalúnenie sedadiel s hnedým nádychom aj imitácie dreva ladia s prírodnou DNA tejto verzie. Solídnosť zas podporuje čalúnenie palubnej dosky umelou kožou a tmavý strop. Je tu tiež niekoľko špecifických detailov, ako nápisy Trek na prahových lištách. Inak sa „zálesácka“ Corolla nijako nelíši od štandardného kombi. A to je dobré. Pripomeňme, že vpredu poteší masívnymi a mimoriadne pohodlnými sedadlami, skvelým volantom, nastaviteľnou širokou lakťovou opierkou, ale aj slušným výhľadom.
Spokojní budete aj s infotainmentom Toyota Touch 2. Dizajn centrálnej 8-palcovej obrazovky síce nevyzerá príliš „cool“, a platí to aj o grafike, ale systém je mimoriadne „priateľský“. Displej totiž dopĺňa osem klasických tlačidiel a dva otočné ovládače. Plocha obrazovky môže byť rozdelená na tri sektory, čo znamená rýchly prístup k informáciám, ktoré práve potrebujete. A je tu ešte jeden bonus. Corolla si ponechala samostatný panel klimatizácie. Bojovať s palubnou elektronikou teda nebudete. K prístrojovému panelu, ktorý kombinuje 5-palcový farebný displej a tri analógové ukazovatele, nemáme z hľadiska funkčnosti výhrady. Je prehľadný a je naň dobrý výhľad, len škoda grafiky, ktorou za konkurentmi, povedzme aj tými kórejskými, zaostáva. Červená alebo modrá stupnica rýchlomeru akosi „kričí“ v pokojnej atmosfére Treku.
Kufor bez rekordov
Výčitka mieri aj k skromným odkladacím priestorom na úzkom stredovom tuneli, alebo vo dverách, kde Toyota uprednostnila masívne rukoväte. Tie si však pochvalu zaslúžia. Vzadu ťaží Trek, napokon ako kombi Touring Sports, z rázvoru náprav predĺženého o 60 mm v porovnaní s hatchbackom. Nápravy sú tak od seba vzdialené 2 700 mm, čo znamená výrazne viac miesta na nohy. Bohužiaľ, sedadlá, ktoré sú kvôli batérii hybridného systému umiestnené pomerne vysoko, uberajú miesto nad hlavou. Rezervy tu nie je nazvyš. Zato kufrom Trek celkom prekvapí. Na prvý pohľad sa možno zdá, že konkurencii „nestíha“, ale keď podvihnete prestaviteľnú podlahu, objavíte ďalšie desiatky litrov. Spolu je ich 581, čo nie je zlé.
A mohlo by ich byť ešte o 15 viac, ak by sme mali na test slabší hybrid. Ten silnejší má totiž 12 V batériu umiestnenú v pravom podblatníku. Daňou za slušný objem je chýbajúca „rezerva“. Aj Trek si musí v základe vystačiť s lepiacou súpravou. Škoda, pri aute, ktoré to „hrá“ na crossover, by sme očakávali aspoň dojazdové koleso. Toyota si ho však nechá zaplatiť. Chýba tiež elektrické ovládanie veka. Inak sa Toyota pochlapila. Napríklad praktickými háčikmi, roletkou s aretáciou aj sklápaním zadných operadiel priamo z kufra. V takejto podobe vie ponúknuť 1 591 litrov a vodorovný ložný priestor aj s krycou doskou medzi sedadlami. Na lídra triedy to stále nestačí, ale na rodinnú dovolenku áno.
Keď hybrid nie je nudný
Pre Corollu Trek je k dispozícii výlučne hybridný pohon. Vybrať si môžete slabšiu sústavu 1,8 Hybrid alebo, ako v našom prípade, výkonnejšiu 2,0 Hybrid Dynamic Force. Je medzi nimi priepastný rozdiel. Kým s hybridom z Priusu má Trek len skromných 90 kW, s úplne novým dvojlitrom je to až 135. Motoru s výkonom 112 kW a krútiacim momentom 190 Nm asistuje totiž 80-kilowattový elektromotor. Za volantom to jednoznačne cítiť. Okamžitá dodávka krútiaceho momentu z elektromotora, ktorý je až 202 Nm, znamená pohotové zrýchlenie z miesta, ale aj schopnosť pružných predbiehacích manévrov. Tam, kde ste museli s Corollou 1,8 Hybrid predvídať, teraz stačí stlačiť plyn.
Na stovke je Trek za 8,1 sekundy, o tri sekundy rýchlejšie. A čo je podstatné, s dvojlitrovým motorom sa toto kombi nezadýcha ani na diaľnici. Motor má väčšiu rezervu a pri požiadavke zrýchlenia alebo pri stúpaní už nemusí „letieť“ do extrémne vysokých otáčok. Jeho prejav je kultivovanejší a typický „mixér efekt“ daný spojením s planétovou prevodovkou eCVT, vám už netrhá uši. Ak by vám však predsa len prekážal „odtrhnutý“ vzťah okamžitej rýchlosti a otáčok, sú tu pádla na volante, teda manuálny mód radenia. Verte však, že ho používať nebudete. Dvojlitrový hybrid prekvapí aj tým, že za neporovnateľne lepšie služby si nepýta oveľa väčšiu porciu paliva.
Spotreba ako na superdieseloch
Agregát Dynamic Force je sám osebe extrémne úsporný. Tepelná účinnosť 41 % či kompresný pomer 14 : 1 sú naozaj obdivuhodné čísla. Toyota udáva priemernú spotrebu podľa normy WLTP 4,9 až 5,3 litra benzínu na 100 km. A v tomto prípade sa triafa priamo do čierneho. V meste so spotrebou Trek doslova čaruje. Väčšinu rozbiehaní, parkovaní, ale aj dopravných zápch absolvujete s vypnutým motorom. Platí to aj pre „plachtenie“. Pri spomalení zas hybrid rekuperuje. Výsledkom je spotreba tesne pod päť litrov. Mimo mesta sa dokonca dostanete k štvorlitrovej hranici. Najviac si Trek vypýta pri diaľničnom tempe, no aj tu je to akceptovateľných 6,5 litra.
Jedine na diaľnici tak zaostáva tento hybrid za najnovšími dieselmi. Ak to však celé spriemerujete, budete na podobnej hodnote. Náš celkový priemer sa nakoniec ustálil na 5,3 litra, čo je excelentný výsledok, najmä ak uvážite, že pod kapotou pracuje 184 tichých koní. Tie dokáže Trek využiť naplno, pretože jeho podvozok patrí k tomu najlepšiemu, čo dnes môžete dostať. Toyota odmietla sabotovať nezávislé zavesenie zadných kolies. Výsledkom je skvelá stabilita v zákrutách. Ťažký predok s dvoma motormi má síce nedotáčavú tendenciu, ale elektronika vie tieto prejavy účinne korigovať. Nakoniec zamieri Trek presne tam, kde natočíte volant. Hoci na váhe má 1 585 kg.
Trek pridáva na komforte
Podvozok zvláda hravo aj malé priečne nerovnosti, čo nebýva zvykom. Trek sa nám zdal celkovo komfortnejší ako predchádzajúce testované verzie Corolly na 18-palcových diskoch. Sedemnástky bohato stačia a dokážu absorbovať viac nerovností. V tlačovej správe síce Toyota nespomína lepšiu izoláciu náprav, no dali by sme ruku do ohňa, že na nej zapracovala. Trek v tomto smere dominuje nad svojimi súrodencami. Dokonca ani hluk od kolies, ktorý je v hybride intenzívnejší o to viac, o čo tichšia je pohonná sústava, sa neprejavoval tak výrazne. Corollu Trek by sme pokojne zaradili k tým najkomfortnejším autám v kompaktnej triede.Cena Treku 2,0 Hybrid Dynamic Force je 28 540 eur, až o 2 900 eur viac, ako zaplatíte za slabšiu verziu. Je na vás, či sa rozhodnete investovať do výkonu. Ďalšie zvýšenie však už nehrozí. Trek nemá totiž žiadne stupne výbavy ani nekonečný zoznam príplatkov. Zato je neuveriteľne štedrý. V sérii sú bi-LED svetlá, kompletný balík asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu či udržiavania v jazdnom prúde, dvojzónová klimatizácia, infotainment s 8-palcovou obrazovkou a navigáciou, bezkľúčový prístup a štartovanie, indukčné nabíjanie telefónov, vyhrievané sedadlá, elektrochromatické spätné zrkadlo, parkovacia kamera aj špecifický exteriérový a interiérový paket. Z tohto pohľadu je cena vysoko konkurenčná.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 672 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 455 |
Rázvor náprav (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 155 |
Objem kufra (l) | 581 – 1 591 |
Obje nádrže | 43 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 585 |
Technické údaje
Model | Toyta Corolla Trek 2,0 Hybrid |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 987 |
Výkon spaľovacieho motora(kW/ot.) | 112/6 000 |
Výkon elektromotora (kW) | 80 |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 190/5 200 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 202 |
Systémový výkon (kW) | 135 |
Prevodovka | planétová |
0 – 100 km/h (s) | 8,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 4,9 – 5,3 (WLTP) |
Spotreba počas testu (l) | 5,3 |
Ceny
Základná cena Trek 2,0 Dynamic Force | 28 540 € |
---|---|
Cena testovanej verzie | 29 060 € |