Volvo XC40 je na trhu od roku 2017. V septembri výrobca predstavil jeho produkčnú verziu a v novembri začala výroba. Automobilka tento model vyrába v Belgicku, v Číne a v Malajzii.
Model získal v roku 2018 na autosalóne v Ženeve titul európskeho auta roka. Automobil stojí na platforme CMA. Využíva ju ako prvý model značky Volvo. Rovnakú modulárnu platformu využívajú aj vozidlá čínskych značiek Geely a Lynk & Co.
Hybridná verzia tohto modelu dorazila na trh až v roku 2020. Výrobca má v pláne na trh uviesť aj elektrickú verziu, ktorá bude využívať dvojicu elektrických motorov. Volvo XC40 absolvovalo nárazové testy EuroNCAP po prvýkrát v roku 2018, kedy získalo plný počet piatich hviezdičiek.
Konvenčný dizajn
Už sú preč časy, kedy elektrické a hybridné automobily mali špeciálny dizajn, ktorým na seba pútali pozornosť. Plug-in hybridné Volvo XC40 vyzerá úplne “normálne”. Keby nemalo špeciálnu tabuľku s evidenčným číslom, bolo by v porovnaní s benzínovou verziou na nerozpoznanie.
Z vonkajšej strany pôsobí automobil mimoriadne robustne. Môže za to vyššia karoséria, veľké blatníky a kolesá. Na výšku automobil meria 1 652 mm. XC40 je dlhá 4 425 mm, široká 1 865 mm a rázvor má hodnotu 2 702 mm. Konektor pre nabíjanie sa nachádza v ľavej prednej časti vozidla.
Pri pohľade na auto z vonkajšej strany máte pocit, že vo vnútri bude viac miesta, ako tam v skutočnosti je. Interiér ponúka presne to, čo by ste od Volva čakali. Vo vnútri testovaného auta sa nachádza zmes dreva, kože, kvalitných plastov a obrazoviek.
Centrom vnútra je na výšku orientovaný 12,3-palcový dotykový displej, ktorý združuje základné ovládacie prvky systémov vozidla. Prostredníctvom neho napríklad nastavíte klimatizáciu alebo deaktivujete jednotlivé bezpečnostné systémy. Najmä v prípade klimatizácie nejde o ideálne riešenie, pretože počas jazdy je ťažké sa sústrediť na triafanie dotykových plôch. Našťastie obrazovka Volva reaguje okamžite a jednotlivé ikony sú dostatočne veľké.
Vzadu sediaca posádka nemá nadmerne veľa priestoru. Dospelé osoby ocenia priestor nad hlavou, ktorý vyplýva z tvaru karosérie auta. Vyšší ľudia sa budú musieť uskromniť najmä v oblasti pre nohy.
Do batožinového priestoru sa zmestí 460 litrov. Ide o rovnakú hodnotu, akú ponúkajú aj verzie so spaľovacími motormi. Batérie sú ukryté v podlahe vozidla.
Dva motory, tri valce a jedna batéria
Volvo XC40 kombinuje silu z dvojice motorov. Výsledkom je výkon 262 koní a maximálny krútiaci moment 425 Nm. Z 0 na 100 km/h sa toto SUV dostane za 7,3 sekundy a maximálna rýchlosť je stanovená na 180 km/h.
Hlavné slovo má v systéme 1,5 litrový benzínový trojvalec. Ten dosahuje výkon 180 koní a maximálny krútiaci moment 265 Nm. Elektrický motor má výkon 82 koní a krútiaci moment 160 Nm.
Volvo do tohto plug-in hybridu montuje batérie s kapacitou 10,7 kWh. V porovnaní s konkurenciou ide o nižšiu kapacitu. Väčšina nabíjateľných hybridov má akumulátory s kapacitou približne 13 kWh. Volvo sľubuje elektrický dojazd na úrovni 50 kilometrov. V realite sa treba pripraviť na 40 kilometrov.
Problémom je aj chýbajúci konektor pre rýchlonabíjanie. Ide o problém väčšiny plug-in hybridov. Kvôli tomu aj nabitie relatívne malej batérie trvá niekoľko hodín. Z klasickej zásuvky ide približne o päťhodinovú procedúru.
Celý systém funguje veľmi dobre. Nezasvätený vodič by netipoval, že pod kapotou pracuje trojvalec. Spaľovací motor je nadpriemerne odhlučnený, do interiéru sa ozve len vo vyšších otáčkach. Vodič má na výber niekoľko jazdných režimov, pričom v štandardnom režime sama elektronika rozhoduje o tom, kedy a ktorý motor zapojí do akcie.
Čím je premávka a jazda pomalšia, tým viac sa k slovu dostáva elektrický agregát. V elektrickom režime dokáže auto jazdiť maximálne rýchlosťou 130 km/h, pričom v takom prípade je potrebné počítať s výrazne nižším dojazdom.
Výkon prechádza len na prednú nápravu prostredníctvom 7-stupňovej automatickej prevodovky. Jej fungovanie je bezproblémové.
S vozidlom sa dá jazdiť aj s nulovou spotrebou benzínu. V takom prípade vodič musí počítať s častým a dlhým nabíjaním. Keď je batéria vybitá, jazda v elektrickom režime je výrazne obmedzená. Elektromotor slúži ako pomoc pre spaľovací motor napríklad pri akcelerácii. Vtedy je spotreba výrazne závislá od štýlu jazdy a rýchlosti. Nám sa darilo jazdiť s odberom 6,6 litra benzínu na 100 km.
Veľmi dobrý podvozok
Na jazdné vlastnosti hybridov číha jedna zásadná nástraha, ktorou je hmotnosť. Batérie vždy pridávajú kilá navyše, s čím si musí poradiť podvozok. Testované Volvo váži 1 871 kg. To je takmer o 200 kíl viac, ako v prípade verzie T5 s pohonom oboch náprav.
Podvozok kilá navyše dobre maskuje. V meste si vodič takmer nevšimne, že jeho automobil je nezvyklo ťažký. Tajomstvo neprezradí ani prejazd mestských retardérov. Tlmenie je príjemne tuhé.
Situácia sa začne vyjasňovať mimo mesta, kde vo vyšších rýchlostiach v zákrutách zvýšenú hmotnosť prezradí odstredivá sila. Napriek tomu sa podvozok nezačne nepríjemne nakláňať a spoľahlivo drží svoju stopu.
Záver
Bez hybridov to už nejde. Plnenie emisných limitov je pre výrobcov so spaľovacími motormi stále ťažším bojom. Volvo XC40 T5 Twin Engine je zástupcom plug-in hybridnej scény, ktorý so sebou prináša švédsky dizajn, pohodlie a luxus. Nevýhodou je v porovnaní s konkurenciou nižšia kapacita batérie.
Záujemcovia o možnosť jazdenia s nulovou spotrebou benzínu však okrem zvýšenej hmotnosti musia počítať aj s vyššou cenou. Základná cena tohto vozidla je 33 650 eur. Nabíjateľný hybrid stojí minimálne 46 400 eur. V najvyššej výbave Inscription jeho cena stúpa na 50-tisíc eur. S príplatkovou výbavou sa jeho konečná cena vyšplhala na 57 655 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 425 |
Šírka (mm) | 1 865 |
Výška (mm) | 1 652 |
Rázvor (mm) | 2 702 |
Priemer disku (palce) | 19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460/1 336 |
Objem palivovej nádrže (l) | 48 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 871 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ spaľovacieho motora | hybridný – zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 477 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 132/180 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 265 pri 1 500 – 3 000 |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Výkon elektromotora (kW/k) | 60/82 |
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm) | 150 |
Systémový výkon (kW/k) | 192/262 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 425 |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 2,0 – 2,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | od 0 do 8 |
Kapacita batérii (kWh) | 10,7 |
Ceny (s DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Volva XC40 T5 Twin Engine | 46 400 eur |
Cena testovaného auta | 57 665 eur |
Záruka | 5 rokov/150 000 km |