Test: Volvo XC40 T5 Twin Engine - trojvalec sa spolčil s batériami

09.08.2020 07:00

Elektrifikácia neobchádza ani severskú automobilku Volvo. Táto značka chce byť lídrom v oblasti hybridizácie. Vyskúšali sme najmenšie SUV v ponuke švédskej automobilky s označením XC40, ktoré vo svojich útrobách ukrylo benzínový trojvalec, batérie a elektromotor.

Hybridnú technológiu v útrobách prezrádza len...
Hybridnú technológiu v útrobách prezrádza len farebná tabuľka s evidenčným číslom. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Volvo XC40 je na trhu od roku 2017. V septembri výrobca predstavil jeho produkčnú verziu a v novembri začala výroba. Automobilka tento model vyrába v Belgicku, v Číne a v Malajzii.

Model získal v roku 2018 na autosalóne v Ženeve titul európskeho auta roka. Automobil stojí na platforme CMA. Využíva ju ako prvý model značky Volvo. Rovnakú modulárnu platformu využívajú aj vozidlá čínskych značiek Geely a Lynk & Co.

Automobil je dlhý 4 425 mm.
Automobil je dlhý 4 425 mm. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Hybridná verzia tohto modelu dorazila na trh až v roku 2020. Výrobca má v pláne na trh uviesť aj elektrickú verziu, ktorá bude využívať dvojicu elektrických motorov. Volvo XC40 absolvovalo nárazové testy EuroNCAP po prvýkrát v roku 2018, kedy získalo plný počet piatich hviezdičiek.

Konvenčný dizajn

Už sú preč časy, kedy elektrické a hybridné automobily mali špeciálny dizajn, ktorým na seba pútali pozornosť. Plug-in hybridné Volvo XC40 vyzerá úplne “normálne”. Keby nemalo špeciálnu tabuľku s evidenčným číslom, bolo by v porovnaní s benzínovou verziou na nerozpoznanie.

Z vonkajšej strany pôsobí automobil mimoriadne robustne. Môže za to vyššia karoséria, veľké blatníky a kolesá. Na výšku automobil meria 1 652 mm. XC40 je dlhá 4 425 mm, široká 1 865 mm a rázvor má hodnotu 2 702 mm. Konektor pre nabíjanie sa nachádza v ľavej prednej časti vozidla.

Volvo XC40 má robustnú karosériu.
Volvo XC40 má robustnú karosériu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pri pohľade na auto z vonkajšej strany máte pocit, že vo vnútri bude viac miesta, ako tam v skutočnosti je. Interiér ponúka presne to, čo by ste od Volva čakali. Vo vnútri testovaného auta sa nachádza zmes dreva, kože, kvalitných plastov a obrazoviek.

Centrom vnútra je na výšku orientovaný 12,3-palcový dotykový displej, ktorý združuje základné ovládacie prvky systémov vozidla. Prostredníctvom neho napríklad nastavíte klimatizáciu alebo deaktivujete jednotlivé bezpečnostné systémy. Najmä v prípade klimatizácie nejde o ideálne riešenie, pretože počas jazdy je ťažké sa sústrediť na triafanie dotykových plôch. Našťastie obrazovka Volva reaguje okamžite a jednotlivé ikony sú dostatočne veľké.

Hybridizácia neubrala interiéru z jeho švédskej...
Hybridizácia neubrala interiéru z jeho švédskej charizmy. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vzadu sediaca posádka nemá nadmerne veľa priestoru. Dospelé osoby ocenia priestor nad hlavou, ktorý vyplýva z tvaru karosérie auta. Vyšší ľudia sa budú musieť uskromniť najmä v oblasti pre nohy.

Do batožinového priestoru sa zmestí 460 litrov. Ide o rovnakú hodnotu, akú ponúkajú aj verzie so spaľovacími motormi. Batérie sú ukryté v podlahe vozidla.

Pred zadnými sedadlami nadpriemernú porciu...
Pred zadnými sedadlami nadpriemernú porciu priestoru čakať nemožno. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dva motory, tri valce a jedna batéria

Volvo XC40 kombinuje silu z dvojice motorov. Výsledkom je výkon 262 koní a maximálny krútiaci moment 425 Nm. Z 0 na 100 km/h sa toto SUV dostane za 7,3 sekundy a maximálna rýchlosť je stanovená na 180 km/h.

Hlavné slovo má v systéme 1,5 litrový benzínový trojvalec. Ten dosahuje výkon 180 koní a maximálny krútiaci moment 265 Nm. Elektrický motor má výkon 82 koní a krútiaci moment 160 Nm.

Benzínový trojvalec má objem 1,5 litra.
Benzínový trojvalec má objem 1,5 litra. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Volvo do tohto plug-in hybridu montuje batérie s kapacitou 10,7 kWh. V porovnaní s konkurenciou ide o nižšiu kapacitu. Väčšina nabíjateľných hybridov má akumulátory s kapacitou približne 13 kWh. Volvo sľubuje elektrický dojazd na úrovni 50 kilometrov. V realite sa treba pripraviť na 40 kilometrov.

Problémom je aj chýbajúci konektor pre rýchlonabíjanie. Ide o problém väčšiny plug-in hybridov. Kvôli tomu aj nabitie relatívne malej batérie trvá niekoľko hodín. Z klasickej zásuvky ide približne o päťhodinovú procedúru.

Konektor pre rýchlonabíjanie XC40 nemá.
Konektor pre rýchlonabíjanie XC40 nemá. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Celý systém funguje veľmi dobre. Nezasvätený vodič by netipoval, že pod kapotou pracuje trojvalec. Spaľovací motor je nadpriemerne odhlučnený, do interiéru sa ozve len vo vyšších otáčkach. Vodič má na výber niekoľko jazdných režimov, pričom v štandardnom režime sama elektronika rozhoduje o tom, kedy a ktorý motor zapojí do akcie.

Čím je premávka a jazda pomalšia, tým viac sa k slovu dostáva elektrický agregát. V elektrickom režime dokáže auto jazdiť maximálne rýchlosťou 130 km/h, pričom v takom prípade je potrebné počítať s výrazne nižším dojazdom.

Vodič má pred sebou digitálny prístrojový štít.
Vodič má pred sebou digitálny prístrojový štít. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Výkon prechádza len na prednú nápravu prostredníctvom 7-stupňovej automatickej prevodovky. Jej fungovanie je bezproblémové.

S vozidlom sa dá jazdiť aj s nulovou spotrebou benzínu. V takom prípade vodič musí počítať s častým a dlhým nabíjaním. Keď je batéria vybitá, jazda v elektrickom režime je výrazne obmedzená. Elektromotor slúži ako pomoc pre spaľovací motor napríklad pri akcelerácii. Vtedy je spotreba výrazne závislá od štýlu jazdy a rýchlosti. Nám sa darilo jazdiť s odberom 6,6 litra benzínu na 100 km.

Výkon prechádza len na prednú nápravu...
Výkon prechádza len na prednú nápravu prostredníctvom 7-stupňovej automatickej prevodovky. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Veľmi dobrý podvozok

Na jazdné vlastnosti hybridov číha jedna zásadná nástraha, ktorou je hmotnosť. Batérie vždy pridávajú kilá navyše, s čím si musí poradiť podvozok. Testované Volvo váži 1 871 kg. To je takmer o 200 kíl viac, ako v prípade verzie T5 s pohonom oboch náprav.

Podvozok kilá navyše dobre maskuje. V meste si vodič takmer nevšimne, že jeho automobil je nezvyklo ťažký. Tajomstvo neprezradí ani prejazd mestských retardérov. Tlmenie je príjemne tuhé.

Situácia sa začne vyjasňovať mimo mesta, kde vo vyšších rýchlostiach v zákrutách zvýšenú hmotnosť prezradí odstredivá sila. Napriek tomu sa podvozok nezačne nepríjemne nakláňať a spoľahlivo drží svoju stopu.

Záver

Bez hybridov to už nejde. Plnenie emisných limitov je pre výrobcov so spaľovacími motormi stále ťažším bojom. Volvo XC40 T5 Twin Engine je zástupcom plug-in hybridnej scény, ktorý so sebou prináša švédsky dizajn, pohodlie a luxus. Nevýhodou je v porovnaní s konkurenciou nižšia kapacita batérie.

Za príplatok 100 eur je možné do XC40 objednať...
Za príplatok 100 eur je možné do XC40 objednať aj dojazdovú rezervu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Záujemcovia o možnosť jazdenia s nulovou spotrebou benzínu však okrem zvýšenej hmotnosti musia počítať aj s vyššou cenou. Základná cena tohto vozidla je 33 650 eur. Nabíjateľný hybrid stojí minimálne 46 400 eur. V najvyššej výbave Inscription jeho cena stúpa na 50-tisíc eur. S príplatkovou výbavou sa jeho konečná cena vyšplhala na 57 655 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 425
Šírka (mm) 1 865
Výška (mm) 1 652
Rázvor (mm) 2 702
Priemer disku (palce) 19
Objem batožinového priestoru (l) 460/1 336
Objem palivovej nádrže (l) 48
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 871
Technické údaje  
Typ spaľovacieho motora hybridný – zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 477
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 132/180 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 265 pri 1 500 – 3 000
Prevodovka 7-stupňová automatická
Výkon elektromotora (kW/k) 60/82
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm) 150
Systémový výkon (kW/k) 192/262
Systémový krútiaci moment (Nm) 425
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,3
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 2,0 – 2,5
Spotreba (test) (l/100km) od 0 do 8
Kapacita batérii (kWh) 10,7
Ceny (s DPH) a záruka
Základná cena Volva XC40 T5 Twin Engine 46 400 eur
Cena testovaného auta 57 665 eur
Záruka 5 rokov/150 000 km
Volvo
		XC40 T5 Twin
		Engine
Volvo XC40
		T5 Twin
		Engine
+28Volvo XC40 T5 Twin
		Engine

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Volvo XC40 #Volvo #test #SUV #plug-in hybrid
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek